Raline Publish time 19-6-2021 11:17 PM

Supreme Dijual Kepada VF Corporation Dengan Nilai US$2.1 Bilion

Supreme Dijual Kepada VF Corporation Dengan Nilai US$2.1 Bilion


Supreme, jenama pakaian streetwear terkenal, baru-baru ini telah dijual kepada VF Corporation, syarikat induk Vans, The North Face dan Timberland yang berpangkalan di Denver, dalam perjanjian bernilai US$2.1 bilion.

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/VF-Corporation-1.jpg
VF Corporation

Pengasas Supreme

Diasaskan oleh James Jebbia, seorang pelakon kanak-kanak yang dibesarkan di UK bertukar bidang menjadi pemain papan selaju. James mencipta jenama ini di sebuah kedai kecil di pusat bandar New York pada tahun 1989. Sejak dari itu, Supreme telah berada di barisan hadapan revolusi pakaian streetwear yang, dari segi pemasaran dan eksklusif, telah mengubah fesyen industri di tangannya.

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/supreme-james-jebbia-cfda-awards-2018.jpg
James Jebbia

Kadang-kadang digelar “Chanel of streetwear“, Supreme – dinamakan sempena A Love Supreme dari John Coltrane – mempertahankan daya tariknya dengan pelancaran produk yang dikendalikan dengan ketat, yang dikenal sebagai “drops“, yang sering membuat peminat beratur di 12 lokasi globalnya.

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/gettyimages-630244380-1680x1120-1-1024x683.jpg

Kehebatan Supreme

Jenama ini telah mengekalkan statusnya di kalangan budaya belia dengan kolaborasi edisi terhad bersama artis, pelakon dan pemuzik kontemporari – antaranya Lou Reed dan Chloe Sevigny, yang kedua-duanya berkhidmat sebagai duta jenama, Kaws, Damien Hirst, Takashi Murakami dan Richard Prince, serta kumpulan termasuk Clash dan Misfits.

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/https-hypebeast.com-image-2019-05-sothebys-supreme-accessories-auction-000.jpg

Di samping pakaian dan aksesori, Supreme juga telah melancarkan kalendar Supreme, yang dirakam oleh jurugambar termasuk pengarah Kids, Larry Clark, dan dek papan selaju yang memaparkan karya bintang seni New York seperti Jeff Koons dan Nate Lowman.

Visi VF Corporation
Menurut VF, Supreme kini menjana pendapatan tahunan lebih dari US$500 juta, meningkat dari sekitar US$200 juta pada tahun 2017. Menurutnya lagi, lebih daripada 60% pendapatan Supreme berasal dari pesanan dalam talian. Syarikat itu mengatakan ia menjangkakan pendapatan akan meningkat 8-10% dalam tempoh tiga tahun akan datang.

Ketua eksekutif VF, Steve Rendle, mengatakan syarikat itu akan mengambil pendekatan hands-off untuk menguruskan Supreme. “We are not coming in to make changes. We’re here to support and enable … a high performing business,” katanya.

VF mengatakan bahawa Jebbia dan pasukan kepimpinannya akan terus berada di syarikat itu.

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/Supreme-20th-Anniversary-Box-Logo-Tee-Grey-1024x731.jpg

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/supreme-holiday-tees-00-1024x614.jpg

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/Supreme-2-1024x683.jpg

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/ELmK1C5UYAAThH0.jpg-large-1024x682.jpeg

Pasaran penjualan semula Supreme menunjukkan bahawa kemeja-T dan hoodie-nya sering habis terjual dan kemudian didapati dijual dengan harga berlipat ganda. Pada masa lalu, Jebbia berusaha untuk meyakinkan peminat bahawa pengembangan tidak semestinya Supreme akan menjadi pasaran besar.

“I think a lot of people still want us to be this exclusive, precious brand, but we’re not at all,” kata Jebbia kepada Business of Fashion dalam wawancara ketika Supreme membuka sebuah kedai di Paris pada 2016.

Kesepakatan itu juga menandakan berakhirnya hubungan Supreme dengan Carlyle Group, yang memperoleh saham majoriti dalam jenama tersebut dengan harga US$500 juta pada tahun 2017 yang bernilai US$1 bilion.

Dengan sokongan Carlyle, Supreme bergabung dengan jenama seperti Levis dan Louis Vuitton.

https://plus.wiser.my/wp-content/uploads/2020/11/o4j_Hmqy2-g-838x1024.jpg
“In the trends we see today, in this Covid environment of casualization and consumers really looking to and engaging with authentic brands with great meaning, that positions Supreme to be very, very strong,” tambah Rendle dari VF dalam panggilan dengan para pelabur.

Tetapi masih ada persoalan apakah Supreme dapat terus berkembang secepat yang diinginkan para pelabur dan mempertahankan daya tariknya?

Sumber:https://plus.wiser.my

sharlenetexas Publish time 19-6-2021 11:51 PM

Supreme nampak pasar malam sangat.

Raline Publish time 20-6-2021 12:12 AM

sharlenetexas replied at 19-6-2021 11:51 PM
Supreme nampak pasar malam sangat.

LV pun sama je. smua brand pun pasar malam je. kita je kna tipu n dorang ni :lol:
Pages: [1]
View full version: Supreme Dijual Kepada VF Corporation Dengan Nilai US$2.1 Bilion


ADVERTISEMENT