rotibakar2006 posted on 4-12-2006 08:44 AM

Penemuan Tembok Tinggalan Portugis/Belanda di Bdr Hilir Melaka

Hari ni dlm surat khabar The Sun ada tunjuk gambar terbaru tembok yang baru dijumpai di tapak pembinaan menara berputar. Nampaknya ketinggian tembok tu dlm 1.2meter pd agakan aku, ketebalan dalam 200mm. Projek menara berputar itu kemungkinan besar akan dipindahkan ke tmpt yg lain. Penemuan ini sesuatu yg menarik. Kalau ada sesiapa yg ade fakta atau gambar2 terbaru penemuan tembok ini, mari lah kita sama2 share di sini....

alphawolf posted on 4-12-2006 11:03 AM

Tembok/runtuhan tembok tu katanya sebhagian dinding A Famosa kan?

pee3 posted on 4-12-2006 02:42 PM

Originally posted by alphawolf at 4-12-2006 11:03 AM
Tembok/runtuhan tembok tu katanya sebhagian dinding A Famosa kan?


Apa yang aku baca dalam suratkhabar semalam ianya sebahagian dari kota Santiago.
Sepatutnya kawasan di sekitar kota A Famosa tu tak perlu di lakukan sebarangan pembangunan takut kalau ada bahan2 tinggalan sejarah yang tertanam beberapa meter di bawah tanah

Syd posted on 4-12-2006 03:01 PM

http://img209.imageshack.us/img209/3632/towertk2.jpg

RESEARCHERS are excited by the discovery of part of an ancient wall at the construction site of the proposed tower in Malacca.
They believe it could be the remnants of the watchtower called the Middelsburgh Bastion built by the Portuguese in the 16th century to monitor the movements of boats at the entrepot.
Culture, Arts and Heritage Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim will recommend to the Cabinet that the site be preserved and the tower moved to another location.

http://img81.imageshack.us/img81/7352/tower2hi6.jpg

Ancient wall stays, tower goes
Story and photos by LEE YUK PENG
The Star

MALACCA: The ancient wall discovered in the middle of the town will not be demolished. Instead, it is the 110m revolving tower project being built at the site that has to make way.
“The ancient fort cannot be damaged by a modern project as the Heritage Act stops us from doing that,

Syd posted on 4-12-2006 04:27 PM

Ancient fort likely to knock down tower plan
04 Dec 2006
Jason Gerald John


--------------------------------------------------------------------------------
MALACCA: The Malacca Tower will most likely be relocated following the discovery of an ancient wall on its project site.

Work on the RM21 million project has been ordered to stop following the discovery of the ancient fort known as the Bastion Middlesburgh, which is part of the Fortaleza D’Malacca (Malacca Fort), built after the Portuguese captured Malacca in 1511.

The relocation will be enforced under the Heritage Act 2005 which prevents any modern project to be implemented without taking into account historic and heritage findings.

http://www.nst.com.my/Current_News/nst/Monday/National/wall.JPG

An elated Culture, Arts and Heritage Minister Datuk Seri Dr Rais Yatim said everything pointed to the tower being relocated.

"This is an historic finding, which will bring immense benefits to Malacca and the country.

"For the first time, we will be able to determine history more accurately through this discovery.

"The ministry and the Malacca government will conduct an in-depth study of the wall. The findings will be presented to the Cabinet," he said after a site visit yesterday.

Rais said Heritage Commissioner Professor Datuk Dr Siti Zuraina Abdul Majid had been instructed to give the discovery priority, namely to unearth the structure and rebuild it, if possible.

"The study will determine the exact size of the fort. Emergency funds will be approved for research works on the structure."

Rais has suggested that the entire fort area be cordoned off but said the final decision rested with the state government.

He added, the wall, which would enrich Malacca’s historical heritage could be turned into a tourist attraction.

Archeologists from the Malacca Museum Corporation, Museum Department and National Heritage Department have also found several artefacts, including ceramics, at the site.

Rais said he would seek Cabinet approval for funds to conduct a comprehensive study on the Malacca Fort, with the view of reconstructing some of the vital portions of the structure.

"But for this, we need expert advice and this includes working with the Portuguese, historians, heritage enthusiasts and other parties who might have information on the structure."

iscol_klang posted on 4-12-2006 08:44 PM

yg jumpe ni bukan bahagian kota a famosa kan, yg ni bahagian bangunan sekitar yg dibina skali dgn a famosa...
tak silap aku time inggeris robohkan a famosa tu, diorang robohkan a famosa tu btol2...
dalam buku munshi abdullah ada sebut...
mula2 inggeris ingat nak pecahkan a famosa pakai tukul & alat pemusnah tangan je, guna tenaga buruh...
tapi bile buat, semua pekerja2 mati akibat sakit misteri...memang orang2 inggeris time tu pikir biarkan jela a famosa ni
tapi william farquhar kalo tak silap, dia tetap nak robohkan a famosa dgn apa cara skalipun
jadik ape yg dia buat, dia suruh orang gali tembok a famosa sampai cerucuk paling bawah & isi ubat bedil pastu letupkan
diorang buat ni secara berperingkat2 & masa letup tu, diceritakan bahawa letupan tu terlalu kuat sampai orang2 melaka ingat dunia nak kiamat pastu serpih2 batu terbang & hempap atap2 rumah, ada rumah yg roboh & orang mati sebab kena serpih2 batu...kalo kecik macam batu-bata biasa kite tengok ni takpe sangat, yg ni memang besar macam kat atas tu, kalo timpa kepala memang sah2 mati

pintu gerbang a famosa yg ada sampai skang tu la yg still kekal pas kejer2 meletupkan a famosa tu...memang saje dikekalkan sebagai tanda
jadik dari sejarahnye tak possiblela kalo bahagian yg dijumpai tu bahagian a famosa, sebab the remaining parts of a famosa memang dia hancurkan btol2

kapakterbang posted on 5-12-2006 06:56 AM

satu kemusykilan aku..
camne bangunan dahulu kala banyak yg berada dalam tanah... mcm tembok nih mcm mana boleh tertanam?
ada orang timbus ke kejadian alam?

TimahMulia posted on 5-12-2006 09:28 AM

Originally posted by pee3 at 3-12-2006 09:42 PM



Apa yang aku baca dalam suratkhabar semalam ianya sebahagian dari kota Santiago.
Sepatutnya kawasan di sekitar kota A Famosa tu tak perlu di lakukan sebarangan pembangunan takut kalau ada ba ...

Kak Tim ..
:setuju:

huskers posted on 5-12-2006 12:30 PM

ni kire sama cerita  ngan kat rom sebab sekarang depa nak buat sistem lrt bawah tanah dan masa kerja pembinaan byk artifek sebelum kerajaan rom telah dijumpai. artifek2 ni lebih kurang 2500 SM. so projek tu byk kena detour sebab nak elak dari merosakkan artifek2 ni.

terang posted on 5-12-2006 10:29 PM

jom pakat gali kat umah kita nak.......mana tau jumpa sesuatu............. kalau jumpa masalah jugak( kerajaan ambil) dan tak jumpa( berlubang lubang lah kawasan umah kita).

akulamanSMY posted on 6-12-2006 12:42 AM

gali gali keluar minyak .. kaya lah ko...

jofizo posted on 6-12-2006 09:13 AM

Originally posted by kapakterbang at 5-12-2006 06:56 AM
satu kemusykilan aku..
camne bangunan dahulu kala banyak yg berada dalam tanah... mcm tembok nih mcm mana boleh tertanam?
ada orang timbus ke kejadian alam?

mungkin yg tinggal hanya bahagian bawah temboh sahaja, bahagian atas telah diruntuhkan oleh pihak Inggris. oleh kerana dah beratus tahun mungkin ianya tertimbus oleh tanah atau proses pemendapan.....

teringat lagi aku dulu2 masa awal 80-an, kawasan MP tu semua laut belaka..........

jofizo posted on 6-12-2006 09:31 AM

Tembok batu mungkin Bastion Middelsburgh

Tapak projek Menara Tinjau berharga RM21 juta terpaksa dipindahkan ke lokasi lain selepas penemuan baru kota Melaka zaman Portugis

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/BHimages/5sen5a.jpg

PULIH KEMBALI: Kerja-kerja ekskavasi dilakukan dengan teliti oleh pakar arkeologi
dan kakitangan Perzim dan Jabatan Warisan Negara di tapak penemuan tembok batu yang dipercayai
Kota Melaka.

MELAKA: Penemuan tembok batu di Bandar Hilir dipercayai kota Melaka yang dibina selepas Portugis menjajah Tanah Melayu pada 1511 bakal melakar satu lagi bagi Melaka negeri bersejarah.

Bukan saja ia penemuan warisan sejarah yang julung kali menyaksikan Akta Warisan 2005 diguna pakai, malah penemuan itu membolehkan kita menentukan fakta sejarah dengan lebih tepat selari slogan kerajaan negeri ‘Segala-galanya di Malaysia bermula di Melaka

jofizo posted on 6-12-2006 09:34 AM

aku berharap sgt k'jaan melaka dpt memindahkan menara tinjau tu ke lokasi lain.........

menara dimana2 pun boleh dibina tapi kesan sejarah tak dpt dicari ganti.........

rosfarizal posted on 6-12-2006 12:28 PM

betul tu... sejarah banyak mengajar kita

arnabkiut posted on 7-12-2006 08:23 PM

bertambahlaa lagi koleksi sejarah kite...

ikankiut posted on 7-12-2006 08:52 PM

rasanya banyak lagi yang tertanam tapi tidak diketahui

isegrim_82 posted on 16-2-2007 09:33 PM

lecturer aku kata jangan la dok bangga sangat dengan peninggalan penjajah. contohnye.. cam kota A Famosa. dia kata watpe kita nak bangga sangat ngan A Famosa tu sebab tu merupakan lambang kejatuhan KESULANAN MELAYU MELAKA. tengok yang ada sisa bagunan penjajah, tapi serpihan bangunan istana sultan melaka dulu langsung xde. maybe da diruntuhkan dan serpihan istana ada digunakan penjajah tuk wat dinding A Famosa pe..

bila aku pikir balik tul la juga cakap lecturer aku tu. sebelum dia cakap x penah terpikir pun.

darth_vader posted on 17-2-2007 11:30 AM

Originally posted by isegrim_82 at 16-2-2007 09:33 PM
lecturer aku kata jangan la dok bangga sangat dengan peninggalan penjajah. contohnye.. cam kota A Famosa. dia kata watpe kita nak bangga sangat ngan A Famosa tu sebab tu merupakan lambang kejatuh ...

aku setuju....aku setuju:setuju:

ska_n_dal posted on 18-2-2007 08:34 AM

kita kena kekalkan tinggalan penjajaah ni, bukan untuk dibanggakan tapi biar jadi peringatan untuk generasi akan datang jangan leka.....

Syd posted on 4-6-2007 09:08 AM

nyelit gak skit...

Kubu Portugis tidak perlu dibina

CADANGAN Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan untuk membina semula kubu Portugis di Melaka seharusnya dikaji semula. Memang benar, kubu itu sebahagian daripada warisan Melaka, tetapi ia bukanlah warisan yang perlu kita beri peruntukan berjuta-juta ringgit untuk membinanya kembali.

Pada pandangan saya, jika ada pihak di negara ini meminta kerajaan Portugal membiayai kos pembinaan semula kubu itu, mereka mungkin sanggup mengeluarkan peruntukan yang lebih besar daripada RM12.8 juta.

Kenapa mereka sanggup membayarnya? Sebab pembinaan semula kubu itu akan memberi kegagahan kepada sejarah penjajahan Portugis.

Para penyelidik mengatakan dokumen lama Portugis mencatatkan bahawa kubu itu dibina dengan batu-batu yang diambil dari masjid dan kubur di Melaka.

Kubu itu sebenarnya didirikan daripada runtuhan simbol Melayu dan Islam.

Dan kini kita mahu membina semula ‘warisan

CRK posted on 4-6-2007 09:18 AM

ada yg setuju ada yg tidak. pd aku bukan kita nak mengenang kekuatan penjajah portugis, tapi menghargai warisan sejarah utk dijadikan sbg iktibar pd semua. pd aku kalau nak pulihara lebih dlm bentuk yg telah roboh sama spt ketika penemuannya, bukan dibina semula utk sama spt bentuk asal.

Syd posted on 5-6-2007 09:15 AM

Sokong tidak bina kubu Portugis

SAYA tertarik membaca pandangan Kawan Cicit Baba Melaka mengenai usaha Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan untuk membina semula kubu Portugis di Melaka.

Alasan yang diberikan oleh Kawan Cicit Baba Melaka bahawa kubu Portugis itu dibina daripada keruntuhan simbol Islam dan Melayu perlu diberi perhatian oleh kerajaan.

Lebih-lebih lagi kubu asalnya dibina daripada batu-batu masjid dan kubur orang Islam yang mati sebelum Portugis menawan Melaka pada tahun 1511.

Tidak guna nanti kita berasa gah dengan kubu yang dibina semula itu sedangkan ia tidak memberi sebarang makna kepada semangat kita sebagai sebuah bangsa berdaulat.

Elok kerajaan kaji balik rancangan itu.

Tak payahlah kita buat semula kubu penjajah tersebut.

Peruntukan yang disediakan untuk projek itu boleh dialihkan untuk pelbagai program melindungi warisan lain yang lebih berfaedah.

Pada pandangan saya, tumpuan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan kepada Melaka sahaja adalah tidak adil.

Kesultanan Melayu di Kedah, misalnya, juga mempunyai tinggalan-tinggalan kota yang hebat, malah usia kerajaannya telah menjangkau 1,000 tahun.

Kesultanan Kedah yang ada sekarang kesinambungannya telah berusia hampir satu milenium.

Malah pandangan sesetengah ahli sejarah bahawa Islam bertapak lebih awal di Kedah daripada di Melaka menunjukkan kita juga perlu memberi perhatian kepada sejarah negeri lain di Malaysia selain Melaka.

Sebagai contoh, tokoh sejarah Kedah, Datuk Wan Shamsuddin Mohd. Yusof pernah menulis mengenai kewujudan pusat pentadbiran pertama kerajaan Melayu Islam di Kedah di Kota Bukit Meriam. Kota itu terletak di selatan Kedah.

Kota tersebut dibina sesudah bertapaknya Islam secara rasmi di negeri itu pada tahun 1136 Masihi ekoran pengislaman Sultan Mudzaffar Shah, menurut ahli sejarah itu.

Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan patut berusaha mencari tapak Kota Bukit Meriam, kaji pelan asalnya dan bina semula kubu kota itu.

Saya percaya pembinaan semula Kota Bukit Meriam akan lebih bermanfaat kepada bangsa kita berbanding mencantikkan kubu Portugis di Melaka.

Menjadikan pembinaan semula Kota Bukit Meriam sebagai projek nasional, jika menjadi kenyataan, adalah lebih berguna daripada memegahkan penjajahan kuasa Kristian Eropah di negara kita.

Cadangan membina semula kubu Portugis ketika negara menyambut ulang tahun kemerdekaan ke-50 adalah satu langkah yang tidak sensitif.

pisang69 posted on 5-6-2007 09:24 AM

kumpul batu2 tembok tu...kasi humban kat portugal sana...:lol:

Syd posted on 6-6-2007 09:04 AM

Lagi bantah cadangan bina kubu Portugis

Peranan Kementerian Kebudayaan, Kesenian dan Warisan antara lain ialah bersangkutpaut dengan harta peninggalan yang dianggap sebagai ‘warisan
Page: [1] 2
View full: Penemuan Tembok Tinggalan Portugis/Belanda di Bdr Hilir Melaka