dexa posted on 17-6-2008 05:15 PM

Penjara Pudu -


Tuesday June 17, 2008
Mega development plan proposed for Pudu Prison land
Stories by JAYAGANDI JAYARAJ

THE land on which the 113- year-old Pudu Prison is located has been identified as one of the major sites for mega development in the Draft KL City Plan 2020.

The colonial era prison was taken over by the Urban Development Authority (UDA) in November 1996 after it was officially closed.

http://thestar.com.my/archives/2008/6/17/central/m_02pudujail.jpg
First sight: The arch leading to the inner sanctum of the prison's
X-shaped main block.

The land on which the prison structure stands has been earmarked for mixed development in the draft plan.

That means 70% of the land will be used for a commercial hub and 30% for residential development.

There are five plots involved in the proposed plan submitted by the UDA to the Kuala Lumpur City Hall (DBKL) in July 2005.

Plots 1, 2 and 5 are proposed for commercial buildings, including a 33-storey office tower, a shopping complex, a 43-storey hotel tower and a 44-storey serviced apartment tower.

http://thestar.com.my/archives/2008/6/17/central/m_02pudujailKL.jpg
Familiar site: A look at the famous Pudu Prison mural and some of the buildings
within the compound.


The old prison mosque will be maintained while plots 3 and 4 will feature two blocks of 44-storey condominiums on each plot. There is also a 1.2ha park proposed in the plan.

The proposal also involves the widening of Jalan Pudu and making a new traffic way at Jalan Changkat Thamby Abdullah to create a dedicated entrance to the development site.

The Hang Tuah monorail station will also be integrated with the proposed development site to create easy accessibility for the public.

According to DBKL town planning director Mahadi Che Ngah, the proposed plan has been discussed by the town planning committee and examined by former mayor Datuk Ruslin Hasan when UDA submitted it in 2005.

http://thestar.com.my/archives/2008/6/17/central/m_03botakchin.jpg
Infamous resident: A file picture of Botak Chin who served
time and was executed at Pudu Prison.

However, due to the proposalís high density, the UDA was told to scale down the development.

ďAt present, the traffic condition along Jalan Hang Tuah is already bad. The developers have to find a good solution to tackle the traffic problems,

arishan24 posted on 9-8-2006 10:59 PM

Penjara Pudu

sapa tau pasal pudu jail? aku teringin nak tau sejarah mengenaiinya...thanks

[ Last edited by  amazed at 30-9-2008 12:08 PM ]

gelupur posted on 9-8-2006 11:35 PM

al kisahnya pada 698 masihi seorg pengembara arab membawa bekalan susu dari tanah arab ke sini..sedang ia kehausan hendak minum,didapati susu tersebut telah bertukar menjadi pudu jail.sekian terima kasih

aliem71731672 posted on 10-8-2006 12:50 PM

ni apa cite ni gelupur

arishan24 posted on 10-8-2006 01:48 PM

ko ni memang dilahirkan untuk menggelupur la aku rasa...menggelabah tak tentu pasal..mcm ni punya forumer pun ada ka?

narvmarishka posted on 10-8-2006 02:50 PM

yg aku tau..tempat ni keras...sbb berdindingkan batu-bata...huahuahua...tapi tempat ni ada sejarahnya.
kalu tak silap,ada tahun bangunan itu di bina kat area gate.

dragger posted on 10-8-2006 06:58 PM

Originally posted by gelupur at 9-8-2006 11:35 PM
al kisahnya pada 698 masihi seorg pengembara arab membawa bekalan susu dari tanah arab ke sini..sedang ia kehausan hendak minum,didapati susu tersebut telah bertukar menjadi pudu jail.sekian terima ...

ko ni mmg betol2 gelupur la...

HangPC2 posted on 10-8-2006 07:15 PM

Originally posted by gelupur at 9-8-2006 11:35 PM
al kisahnya pada 698 masihi seorg pengembara arab membawa bekalan susu dari tanah arab ke sini..sedang ia kehausan hendak minum,didapati susu tersebut telah bertukar menjadi pudu jail.sekian terima ...

:lol :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol :lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol:lol

palooza posted on 10-8-2006 09:10 PM

Reply #2 gelupur's post

lawak lawak :lol:lol:lol

ctmufizano posted on 11-8-2006 05:43 PM

Originally posted by gelupur at 9-8-2006 11:35 PM
al kisahnya pada 698 masihi seorg pengembara arab membawa bekalan susu dari tanah arab ke sini..sedang ia kehausan hendak minum,didapati susu tersebut telah bertukar menjadi pudu jail.sekian terima ...
:lol:lol:lol:lol:lol

deaf4ever posted on 13-8-2006 01:40 AM

layan gambo

http://img231.imageshack.us/img231/287/puduye5.png

deaf4ever posted on 13-8-2006 01:43 AM

layan gambo lagi

http://img59.imageshack.us/img59/9126/pudu1ij5.png

fly_in_d_sky posted on 13-8-2006 10:54 AM

kalau naik star lrt mmg nampak pudu jail .......
waktu siang pun da nampak seram
fly selalu la terpk cam ner ek keadaan pudu jail skrg nie
sure haunted ....... ada jer bunyi2 yg xpatut ........

deaf4ever posted on 14-8-2006 01:28 AM

tu hari aku gi KL, then bas lalu belah Pudu Jail tu..

cat2 warna2 lukisan2 pemandangan kat tembok luar smua dah malap..

blindness posted on 8-9-2006 11:38 PM

dulu ada dengar penjara pudu ni diorang jadikan muzium, tapi ade kes2 seram, diorang tutup...skang ni jadi penjara for drug addicts...betul ke? tu aku dengar je...tak tau betul ke tak.

bunga_sakura posted on 10-9-2006 02:21 PM

sedikit info


Penjara Pudu di Kuala Lumpur dibina oleh kerajaan jajahan British pada 1891 untuk mengurung 600 banduan.

Blok-blok baru ditambah kemudian sehingga enam buah dan mengandungi 130 buah sel dengan kapasiti untuk sebanyak 2,000 banduan. Walaupun begitu, pada 1985, lebih daripada 6,500 banduan dipenjarakan dan menyebabkan banduan terpaksa tidur bergilir-gilir. Keadaan kekurangan ruang yang amat pesat itu telah memaksakan Penjara Pudu berpindah.

Penjara Pudu dibuka kepada orang awam untuk lawatan pada 3 Mei 1997, lebih daripada enam bulan selepas banduan terakhir dipindah keluar ke kemudahan moden di Sungai Buloh. Lebih daripada RM1.7 juta dibelanja bagi mengubah penjara ini menjadi tarikan pelancong. Sebahagian besar perbelanjaan itu ditelani oleh pembinaan bilik pameran untuk memperagakan koleksi memorabilia dan rekod-rekod sejarah. Yuran masuk ditetap pada RM12 setiap orang dewasa.

Pe4RL posted on 10-9-2006 02:40 PM


maknanya sampai skrg bile ler pi melawat ek?
rasa nyer semua boleh tgk kan? except area electric chair tuh?
betui ker?


Seram ler, tgk gambo tuh pong wa gerun ajer

deaf4ever posted on 11-9-2006 12:22 AM

Originally posted by Pe4RL at 10-9-2006 02:40 PM

maknanya sampai skrg bile ler pi melawat ek?
rasa nyer semua boleh tgk kan? except area electric chair tuh?
betui ker?


Seram ler, tgk gambo tuh pong wa gerun ajer



:hmm: mana ada electric chair...

skarang dah tak bleh masuk kot.

putri_amra posted on 6-10-2006 03:01 PM

bila la nak buat pameran lagi...teringin gak nak gi...

Syd posted on 6-10-2006 03:10 PM

aku ada sempat melawat pudu jail nih sekali

Syd posted on 6-10-2006 03:28 PM

http://i40.photobucket.com/albums/e242/Syd_Odisi/IG/Penjara-Pudu.jpg

Syd posted on 6-10-2006 03:36 PM

Era baru Penjara Pudu
Oleh Syahril A. Kadir

PENJARA Pudu bukanlah satu nama asing dalam kehidupan warga kota. Kedudukannya yang hampir dengan pusat bandar raya mengingatkan kita tentang keutuhan Kubu A Famosa yang berdiri gagah di bandar Melaka.

Jika dilihat dari luar, Penjara Pudu hanyalah sebuah bangunan besar yang suatu ketika dulu dikelilingi lukisan indah pada setiap inci temboknya.

Namun, di sebalik itu, tersimpan banyak kisah dan memori duka yang menghantui ribuan warga banduan yang pernah menjadi penghuni setianya.

Jika ditelusuri susur galur sejarah bangunan ini, Penjara Pudu yang dahulunya disebut Pudoh Goal mula beroperasi semenjak tahun 1896 lagi, hampir setahun selepas ia siap didirikan.

Dikatakan kos keseluruhan penjara ini mencecah RM320,000 satu jumlah yang cukup besar jika dikira pada waktu itu.

Penulis difahamkan, penjara ini telah menggunakan kerahan tenaga banduan-banduan dari beberapa tempat di sekitar Selangor iaitu Jugra, Banting, Ampang, Hulu Langat, Klang dan Rawang.

Dengan jumlah keluasan 8.9 hektar, Penjara Pudu merangkumi lima blok utama tahanan, hospital, dapur, bengkel, perumahan wadar dan pegawai. Pada peringkat awal, penjara ini mampu menampung 600 orang banduan.

Mengikut catatan Arkib Negara, sepanjang pembinaan penjara ini, telah berlaku satu tragedi wabak taun dan hujan lebat luar biasa yang mengganggu kelancaran penempatan para banduan dan pembangunan bangunan tersebut.

Penjara ini akhirnya terpaksa diperbesarkan untuk menampung lebih 2,000 orang banduan.

Rekod keseluruhan jumlah banduan yang tertinggi pernah dicatatkan di Penjara Pudu ialah pada tahun 1985 iaitu apabila terpaksa menampung limpahan banduan seramai 6,650 orang.

Keadaan ini sangat buruk sehingga lebih daripada 10 orang banduan terpaksa berkongsi sebuah bilik tahanan sehinggakan ada di antara mereka terpaksa bergilir-gilir untuk tidur.

Yang paling menarik perhatian ialah, Penjara Pudu juga adalah `mahligai terakhir' kepada beberapa orang penjenayah terkenal di negara ini.

Di sinilah pada tahun 1981, penjenayah Wong Swee Chin atau lebih dikenali sebagai Botak Chin telah menjalani hukuman gantung. Dia yang sinonim dengan kejadian samun dan rompakan di sekitar Lembah Klang pada penghujung tahun 70-an, sempat mencederakan beberapa orang wadar tidak lama sebelum menjalani hukuman tersebut.

Pada bulan Julai 1986, dua orang pengedar dadah berbangsa Australia telah menjadi banduan asing pertama yang dihukum mati di Malaysia.

Kes ini turut menjadi perhatian apabila ia menyebabkan hubungan dua hala di antara Kuala Lumpur dan Canberra ketika itu bertukar menjadi `panas' buat seketika. Pada tahun yang sama, negara dikejutkan apabila penjenayah warga Singapura, Jimmy Chua dan empat orang rakannya menjadikan dua orang kakitangan perubatan sebagai tebusan di penjara ini.

Tebusan tersebut bagaimanapun dapat diselamatkan selepas enam hari dan Jimmy Chua akhirnya `menempah' tali gantung di sini.

Namun, kewujudan Penjara Pudu seolah-olah semakin tidak relevan dengan perkembangan dan kepesatan bandar raya Kuala Lumpur. Di tambah lagi dengan pertambahan jumlah banduan sehinggakan keadaan di dalam Penjara Pudu menjadi semakin padat seperti `sardin' sehingga kerajaan terpaksa mencari alternatif baru untuk menempatkan para penghuninya.

Untuk tujuan itu, sebuah penjara baru yang boleh menampung 2,500 banduan mula dibina di Sungai Buloh pada September 1993 oleh Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA). Penjara Pudu ditutup dengan rasminya oleh Ketua Pengarah Penjara ketika itu, Datuk Zaman Khan pada bulan November 1996.

Tapak penjara ini kemudian dicadangkan untuk projek pembangunan. Bagaimanapun projek itu tertangguh.

Lebih kurang setahun kemudian, kerajaan membuka penjara ini kepada orang awam bagi membolehkan mereka menghayati `keindahan' penjara tersebut dari mata kepala sendiri.

Secara tidak langsung ia telah menjadi penjara keempat di dunia dan yang pertamanya di Asia membuka pintunya kepada masyarakat.

Lebih menarik lagi, ia juga merupakan penjara pertama di dunia yang membuka bilik gantung atau bilik akhir untuk dijadikan tatapan umum.

Bagaimanapun tidak lama selepas itu pameran tersebut berakhir dan Penjara Pudu mula `hilang arah' dan menempa nasib sama seperti tayar-tayar buruk yang bakal dijadikan tukun di dasar

lautan.

Lukisan-lukisan di dinding penjara semakin luntur dan menyakitkan mata, pintu-pintu bilik tahanan semakin berkarat dan ada juga yang dicuri untuk dijual di kedai besi buruk.

Bagaimanapun, Persidangan Negara-Negara Berkecuali (NAM) kali ke-13 yang akan berlangsung pada bulan depan dijangka memberi `nafas' baru kepada Penjara Pudu apabila ia mula dibaik pulih.

Kerja-kerja baik pulih ini melibatkan kos RM3.1 juta dan akan dijadikan pusat tahanan sementara yang bakal menempatkan penagih dadah, kutu rayau, pengemis dan pesakit mental yang ditangkap di Kuala Lumpur dan di sekitar Lembah Klang.

Pada masa ini seramai 3,760 penagih dadah ditempatkan di Penjara Kajang untuk sementara waktu.

Bagaimanapun, hanya sebahagian kecil daripada keseluruhan blok penjara akan digunakan untuk tujuan tersebut manakala yang lainnya dijangka terus terbiar dan usang dimamah usia.

Sampai bila Penjara Pudu akan terus berdiri `megah' di tengah-tengah kota metropolitan ini tidak ada sesiapa pun yang dapat menjawab persoalan tersebut.

Yang pastinya, nasibnya mungkin hanya dapat ditentukan oleh jengkaut-jengkaut besi yang sedang menunggu arahan `taukenya'!

Hetfield posted on 6-10-2006 03:38 PM

apsal tak di roboh lagi?aku penah masuk melawat dulu ada buka for visit

Syd posted on 6-10-2006 03:55 PM

UDA belanja RM1.9 bilion bangun tapak Penjara Pudu

  
KUALA LUMPUR 20 Sept. - UDA Holdings Berhad (UDA) akan membangunkan kawasan bekas tapak Penjara Pudu sebagai pusat komersial dan kediaman dengan nilai pembangunan RM1.9 bilion.

Projek tersebut dijangka akan dimulakan akhir tahun depan dan siap sepenuhnya pada 2010.

Pengarah Urusan UDA, Datuk Zahari Omar berkata, 30 peratus ruang niaga yang akan diwujudkan di situ akan dikhaskan kepada usahawan Bumiputera.

``Matlamat UDA ialah merealisasikan hasrat kerajaan yang inginkan penempatan peniaga pelbagai kaum bagi mencerminkan komposisi rakyat negara ini, katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas majlis pengumuman nama baru Hotel AnCasa Kuala Lumpur di sini hari ini.

Majlis perasmiannya telah disempurnakan oleh Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Mohamed Khaled Nordin.

Hadir sama pada majlis itu ialah Pengerusi UDA, Datuk Mohd. Zihin Hassan.

Hotel AnCasa Kuala Lumpur dulunya dikenali dengan nama Hotel Impiana, kini diuruskan oleh UDA AnCasa Sdn. Bhd., anak syarikat milik penuh UDA yang terlibat secara langsung dalam bidang rekreasi dan hospitaliti.

Zahari berkata, pihaknya merangka perancangan pembangunan kawasan tersebut dengan mengambil kira kepentingan Bumiputera memandangkan pemilikan hartanah golongan tersebut masih rendah di kawasan bandar.

``Bagi kawasan kediaman pula, daripada lima blok pangsapuri yang dibina, umpamanya, dua blok akan diperuntukkan kepada Bumiputera.

``UDA juga hanya akan membuka sebahagian sahaja kompleks perniagaannya untuk dijual manakala bakinya akan terus dipegang oleh UDA bagi memberi peluang kepada peniaga Bumiputera untuk menyewa.

``Kita tidak boleh jual sebahagian daripada apa yang telah dibangunkan kerana ia perlu mengekalkan hak milik Melayu sekali gus menentukan pegangan tidak terlepas kepada bukan Bumiputera,'' jelasnya.

Zahari menambah, daripada tanah seluas 7.9 hektar (19.5 ekar) yang diberikan kepada UDA pada 1999, hanya 6.5 hektar (16 ekar) yang akan digunakan untuk tujuan komersial dan selebihnya untuk pembangunan infrastruktur.

Buat masa ini, kawasan tapak Penjara Pudu yang mempunyai nilai pasaran antara RM300 dan RM400 bagi setiap kaki persegi dipajakkan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sehingga Disember tahun depan bagi dijadikan pusat tahanan kutu rayau, penagih dadah, pengemis dan pesakit mental.

Mengulas mengenai pertukaran nama dan identiti baru hotel AnCasa, Zahari menjelaskan bahawa ia bertujuan memperkukuhkan lagi kedudukan hotel tersebut di tahap tertinggi dalam golongan hotel bertaraf tiga bintang.

Terdahulu, Mohamed Khaled dalam ucapannya memberitahu, pembangunan bekas kawasan Penjara Pudu mampu meningkatkan tahap kehadiran serta pemilikan kediaman dan hartanah komersial oleh Bumiputera di kawasan bandar.

Beliau yakin, bekas tapak penjara itu akan menjadi kawasan perniagaan yang aktif memandangkan ia adalah sambungan daripada kawasan Bukit Bintang yang mempunyai kompleks perniagaan bertaraf antarabangsa, hotel lima bintang dan kemudahan pengangkutan awam terkini dan terkenal sebagai tempat kunjungan pelancong dalam dan luar negara.

herbivor posted on 18-10-2006 05:18 PM

Originally posted by arishan24 at 9-8-2006 10:59 PM
sapa tau pasal pudu jail? aku teringin nak tau sejarah mengenaiinya...thanks



sejarah nyer tak pasti lah ... but herb pernah ikut lawatan sambil belajar ... herb ada masuk dalam cell blocks and to see the things written on the walls are sad ... everyone's counting the days ... sad ... things like 'selamat hari raya' and 'merry xmas' and stuff ... sad ...

i was also in the Bilik Penggantungan ... really spooky ... the pengawal said its common to hear noises and 'noises' ...

its a sad place to be in
Page: [1] 2 3 4 5 6
View full: Penjara Pudu -