amazed posted on 29-1-2009 09:40 PM

bukti manusia zaman dulu; 1.83 juta tahun, dijumpai!!!

Evidence of 1.83 million-year human existence discovered
By : Melissa Darlyne Chow


GEORGE TOWN, Thurs:

Universiti Sains Malaysia's Centre for Archaeological Research Malaysia has found evidence of early human existence in the country dating to 1.83 million years ago. The evidence was obtained through the discovery of artefacts in Bukit Bunuh, Lenggong, Perak.
The centre director Associate Professor Mokhtar Saidin said the evidence found included stone-made tools such as handaxe and chopping tools.

The artefacts were found embedded in suevite rock, formed as a result of the impact of meteorite crashing down at Bukit Bunuh.

The suevite rock, reputedly the first found in Southeast Asia, was sent to the Geochronology Japan Laboratory three months ago and carbon dated using the Fission Track dating method.

Mokhtar said the results were sent back to USM two weeks ago and it showed the rock was dated to 1.83 million years ago.
He said based on current studies there was fresh evidence of human mobility coming from Asia and Southeast Asia, and not just out of Africa.

"This discovery may make the rewriting of the ‘out of Africa

stormyrain posted on 29-1-2009 09:44 PM

dia buat carbon test la tu ....

cyborq posted on 29-1-2009 11:09 PM

1.83 juta tahun dulu...phewww!!zaman bila tu? confuse aku ...manusia sebelum Nabi Adam or selepas Nabi Adam??

amazed posted on 29-1-2009 11:29 PM

Reply #3 cyborq's post

good question cy... bila ler tu agaknya... ni yang datang theory  manusia jaman PURBA sumer nih......  :L

naen posted on 30-1-2009 12:09 AM

Originally posted by cyborq at 29-1-2009 11:09 PM http://eforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

1.83 juta tahun dulu...phewww!!zaman bila tu? confuse aku ...manusia sebelum Nabi Adam or selepas Nabi Adam??

1.83 juta tahun dulu .. tu zaman 'homo erectus" .. kaum yg sebelum "Nabi Adam" kita ..

rasanya pernah post pasal eorang homo erectus neh dulu .. kat thread "orang purba berkepala besar"

(cek kat sini : http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=385805)

check aa kat sana kalau berminat ndak taw lebey lanjut :laugh3:

WonBin posted on 30-1-2009 01:07 AM

Mana HIGHLANDER ????? ;P ;P ;P


Dah nak jadi macam teori Hindu pulak .... bumi ini adalah recycle .... proses berulang ..... lepas kiamat, tuhan buat pulak Adam yang baru .... kiamat ... kemudian buat lagi ....... Jika tidak, lepas kiamat, dah takda lagi lah orang sembahyang kat Allah? Betul tak? Sebab tu kena buat Adam yang baru ;P ;P ;P ;P ;P ;P ;P ;P

naen posted on 30-1-2009 05:47 AM

Originally posted by amazed at 29-1-2009 09:40 PM http://eforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

The centre director Associate Professor Mokhtar Saidin said theevidence found included stone-made tools such as handaxe and choppingtools.

http://img140.imageshack.us/img140/3203/183bat1cp0.jpg
Pengarah Penyelidikan Arkeologi Malaysia Universiti Sains Malaysia, Prof Dr Mokthar Saidin menunjukkan artifak kapak genggam yang ditemui di Bukit Bunuh, Lenggong, Perak

http://img140.imageshack.us/img140/2309/183bat2ib1.jpg
Naib Canselor Universiti Sains Malaysia (USM), Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak (kanan) bersama Pengarah Penyelidikan Arkeologi Malaysia USM, Prof Dr Mokthar Saidin menunjukkan artifak batu yang ditemui di Bukit Bunuh, Lenggong, Perak



+ cuba ndak carik gambor site tuh .. tapi tak jumpa plak lagik ..
tingin aa plak ndak tengok camne ke ghopenye :laugh3:

naen posted on 30-1-2009 05:58 AM

Penempatan awal di Bukit Bunuh

PULAU PINANG 29 Jan. - Pakar arkeologi Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya membuktikan penempatan awal manusia wujud di Bukit Bunuh, Lenggong, Perak iaitu kira-kira 1.83 juta tahun dahulu.

Ini berdasarkan penemuan artifak alat batu seperti kapak genggam dan alat repehan iaitu pisau yang melekat pada batuan oleh sekumpulan penyelidik USM di kawasan tersebut pada Jun tahun lalu.

Pengarah Pusat Penyelidikan Arkeologi Malaysia USM, Prof. Madya Dr. Mokhtar Saidin berkata, pengesahan tarikh batu dibuat melalui kaedah kesan belahan oleh makmal geokronologi di Tokyo, Jepun selama tiga bulan.

''Pada dua minggu lepas, kami menerima pengesahan daripada makmal itu bahawa artifak tersebut wujud pada tarikh sekitar 1.83 juta tahun sekali gus menolak teori Movius Line yang mengatakan tidak wujud alatan tersebut di rantau ini.

''Tarikh itu juga membuktikan alatan kapak genggam itu terlebih dahulu wujud di negara ini berbanding penemuan pertama yang direkodkan wujud di Olduvaigeorge, Tanzania di Afrika sekitar 1.6 juta tahun dahulu," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar khas mengumumkan penemuan terbaru itu yang dipengerusikan oleh Naib Canselor USM, Tan Sri Dzulkifli Abdul Razak di sini hari ini.

Penyelidikan yang dikenali sebagai Kajian Kuartenari Hulu Perak dan Sabah Timur di kawasan itu bermula pada tahun 2000 dan mereka berjaya menemui bukti kewujudan kebudayaan Paleolitik berusia 40,000 tahun pada tahun 2003.

Turut ditemui, bukti jatuhan meteorit yang menyebabkan batuan asal melebur dan membentuk batuan baru iaitu suevit dan bukti impak meteorit ditunjukkan dengan hasil penemuan batuan kuarza, anomali geofizik dan geomorfologi kawah.

Pada tahun lalu pula, para penyelidik itu berjaya menemui artifak alat batu seperti kapak genggam dan alat repehan di dalam batu suevit, batuan yang wujud akibat hentaman meteorit sebelum dihantar ke Jepun untuk pentarikhan.

Mokhtar berkata, hasil penemuan itu juga memberi bukti baru terhadap bukti dunia yang mengatakan manusia terawal wujud di luar Afrika hanya bertapak di Dmanisi Georgia sekitar 1.8 juta tahun dahulu.

''Manusia terawal di dunia yang dikenali sebagai Homohabilis telah dibuktikan wujud di Afrika pada 2 juta tahun dahulu menakala kumpulan manusia terawal keluar dari negara itu yang dikenali Homoerectus telah ditemui di Georgia.

''Jadi, dengan penemuan itu, sudah jelas kumpulan manusia Homoerectus sudah wujud di Bukit Bunuh sebelum ia bertapak di Dmanisi di Georgia (1.8 juta) Sangiran di Jawa Indonesia (1.2 - 1.7 juta) dan Yuanmou dan Longgupo di China (1.7 - 1.8 juta) seperti yang direkodkan," ujarnya.

Beliau berkata, penemuan batu suevit yang pertama seumpama itu di rantau Asia Tenggara ini juga tidak menolak kemungkinan manusia awal yang wujud di Sangiran di Jawa, Indonesia berasal dari Bukit Bunuh yang berpindah ekoran kemusnahan oleh impak meteorit.

Dalam pada itu, Mokhtar memberitahu, hasil penemuan itu juga telah ditunjukkan dua orang pakar arkeologi dari Universiti Oxford di United Kingdom dan Universiti Pensylvinia di Amerika Syarikat baru-baru ini.

''Kita juga sedang giat mencari bukti lain seperti tulang atau gigi manusia di kawasan tersebut bagi mengesahkan asal-usul manusia yang memulakan penempatan di situ sekali gus mencari lebih banyak bukti.

''Saya juga bercadang untuk memuatkan semua hasil penemuan yang memberi impak kepada dunia ini dalam sebuah jurnal tidak lama lagi bagi membolehkan ia menjadi rujukan kepada generasi akan datang," jelasnya.

myakayina posted on 30-1-2009 09:45 AM

wah..menakjubkan ..!

WonBin posted on 30-1-2009 11:44 AM

Hidup Ketuanan Melayu ;P

Neraka Bulan posted on 30-1-2009 12:22 PM

Jadi teori evolusi darwin nampaknya benarlah nyek?:o

MetalFire posted on 30-1-2009 02:53 PM

penin aku.bukan nabi adam tu manusia pertama di bumi ke.ade ke manusia lain seblom adam

miftahuljamilah posted on 30-1-2009 03:34 PM

Reply #14 aizverus's post

pandai aiz buat tamsilan ye..kena tukar RAM la nampak gayanya..kita ni suka bersangka2 tak tau buat macam tau segala..kena kaji banyak2 ..ilmu Allah tu Maha Luas:$

slug posted on 30-1-2009 04:45 PM

Balas #15 miftahuljamilah\ catat

betul tu. Macam mana nak bincang pasal evolution theory vs intelligent design? Tak pasal2 jadi atheist kalau bagi fakta lemah mengenai Nabi Adam.

cyborq posted on 30-1-2009 07:26 PM

Balas #13 MetalFire\ catat

Lebih banyak info yang kita tau membawa kpd lebih banyak info yang kita tak tau:lol:

Neraka Bulan posted on 30-1-2009 08:30 PM

Originally posted by aizverus at 30-1-2009 13:05 http://forum.cari.com.my/images/common/back.gif
tak jugak...

kes ni akan masuk pada persoalan..adam sebelum adam...
bukan cam reincarnation hindu ya

kalu korg jumpa org sufi, diaorg akan jelaskan benda ni
pernah dulu, dalam satu kisah  ...

Hmmm, kalau  berdasarkan Quran tentang perbincangan para malaikat dan Allah S.W.T,maka aku meamng percaya bahawa sudah wujud 'manusia' sebelum Nabi Adam(rujuk kepada pertanyaan malaikat kepada Allah tentang justifikasi untuk mewujudkan manusia)..

Tetapi berdasarkan kisah sang salik yang diceritakan oleh  para sufi yang kau berikan itu,maka ianya bukanlah satu sumber yang kukuh bagi umat Islam,yakni ianya sangat boleh dipertikaikan...:D

[ Last edited by  Neraka Bulan at 30-1-2009 08:31 PM ]

WonBin posted on 31-1-2009 10:55 AM

RAHSIA KETUHANAN, RUANG DAN WAKTU

Sesungguhnya ruang dan waktu adalah ciptaan Allah.

Allah tidak perlu berada di dalam ciptaannya untuk wujud, kerana Allah itu wujud tanpa ruang dan waktu. Tanpa ruang dan tanpa waktu, Allah tetap wujud. Kepala hotak korang boleh bayangkan bagaimana situasi tanpa ruang dan tanpa waktu? ;P

Wujud di luar ruang dan waktu bererti tiada permulaan dan tiada akhir. Oleh itu wujud konsep Allah kekal abadi.

(Agama yang sembah tokong dan kata tuhan itu trunity dan ada anak tu memang bangang dan sesat ;P ;P )

BAGAIMANA WUJUD ALLAH WUJUD TANPA RUANG DAN WAKTU?

Oleh itu di dalam Quran, Allah itu dikatakan kekal abadi dan maha besar.


Ada mana-mana Paderi, Sami nak cabar aku?

WonBin posted on 31-1-2009 11:07 AM

Aku jatuh terduduk semasa cuba memahami konsep kekuasaan Allah kerana aku sedar ruang angkasalepas ini pun amat luas tidak terhitung ..........



Apakah kiamat?


Jika bumi dan semua planet hancur, masih ada lagi ruang kosong yang hitam dan gelap di angkasa lepas. Selagi ada ruang, belum lagi kiamat..:lol:

jf_pratama posted on 31-1-2009 11:47 AM

Originally posted by naen at 30/1/2009 04:58 http://mforum4.cari.com.my/images/common/back.gif
Penempatan awal di Bukit Bunuh

PULAU PINANG 29 Jan. - Pakar arkeologi Universiti Sains Malaysia (USM) berjaya membuktikan penempatan awal manusia wujud di Bukit Bunuh, Lenggong, Perak iaitu ki ...

Penelitian dengan keseimpulan akhir yang sangat mengada-ada ... Mengapa nggak sekalian bilang bahwa Adam juga berasal dari Bukit Bunuh, Lenggong Perak itu dan kemudian menyebar ke seluruh muka bumi ini ...  ;P ;P ;P   

Mengapa yang di-tes karbon hanya pada artefaknya doang ... Mengapa bukan pada fosil manusia-nya ?  Metodologi penelitiannya seperti apa ?

For your info ... jika yang ditemukan adalah betul-betul fosil manusia purba yang berusia 1.8 juta tahun .. maka penemuan ini pasti akan menjadi BERITA BESAR di seluruh dunia ...:lol: :lol: :lol:

WonBin posted on 31-1-2009 11:52 AM

Habis lah Ketuanan Java Man ;P ;P ;P ;P

Navarrus posted on 31-1-2009 02:19 PM

Yep.. aku sama sekali tidak menolak kemungkinan bhw wujudnya kaum manusia sebelum adam. Tp masih ada lg ulama atau para pemikir islam yg tidak mahu ‘pikir panjang

doden posted on 31-1-2009 02:44 PM

Di dalam Injil barbabas telah di nyatakan dengan jelas ayat ini;

6. Dalam Injil Barnaba itu juga Nabi Isa pemah berkata, "Nabi Adam pemah melihat di udara satu tulisan La ilaha illallah wa Muhammad darRasulullah,' Maka Adam berkata kepada Tuhan (Allah); Aku bersyukur kepada Engkau wahai Tuhanku kerana Engkau telah jadikan aku, dan berilah kepada aku apakah maknanya, "Muhammad dar Rasulullah itu? Tuhan (Allah) menjawab, "Selamat datang engkau wahai hamba-Ku Adam. Sesungguhnya aku katakan kepada engkau adalah mula pertamanya manusia yang aku jadikan dan tulisan yang engkau lihat ini sebenamya itulah anak engkau yang akan datang ke alam ini sesudah beberapa tahun nanti. Dia akan menjadi UtusanKu (Rasul-Ku). Kerananyalah Aku jadikan segalanya. Apabila dia datang kepada alam. Adalah dirinya itu terletak di dalam satu tempat yang indah, kira-kira 60,000 tahun sebelum aku jadikan engkau.


Jadi, Adam di jangka hidup pada tahun  59430 SM.Pendapat ini juga turut di sokong oleh wikipeda:



Jadi, kalau mengatakan 1.83 juta tahun itu pada pendapat aku lah.Itu mungkin bukan Adam....Sebaliknya mungkin jenis-jenis homo nie mengikut teori Darwin.tetapi hendak mengatakan manusia beraal dari beruk itu adalah pendapat yang paling merepek sekali kerana Allah mengatakan manusia berasal dari tanah.

Nabi Adam hanya di katakan hidup pada tahun 59430 tahun SM


Persoalan ada berapa adam sebenarnya tidak patut wujud kerana di dalam al-Quran dengan jelas lagi terang menunjukkan hanya ada satu Adam sahaja hanya ada satu dialog seorang Adam dengan Allah.Jadi, pendapat ada banyak adam di tolak sama sekali.

Persoalan siapakah makhluk yang membuat barang purba itu?Pada pendapat aku lah.....ntahlah, susah nak cakap, mungkin teori darwin tu bila dia dah sampai kepada peringkat manusia barulah roh Adam dari syurga dengan Hawa tadi masuk ke dalam badan dia ker...ntah lah pening nak fikirkan..

ibnur posted on 1-2-2009 08:41 AM

Originally posted by stormyrain at 29-1-2009 09:44 PM http://mforum4.cari.com.my/images/common/back.gif
dia buat carbon test la tu ....

radio carbon dating tak sampai juta tahun.
mungkin dia guna isotope dating
atau dia guna index

ulartedung posted on 1-2-2009 12:36 PM

ye ke sejuta tahun, camne diaorang kira ni.ntah ntah seribu tahun je.aku taktau geology ni.:lol: :lol:

ulartedung posted on 1-2-2009 12:49 PM

ye ke sejuta tahun, camne diaorang kira ni.ntah ntah seribu tahun je.aku taktau geology ni.:lol: :lol:
Page: [1] 2
View full: bukti manusia zaman dulu; 1.83 juta tahun, dijumpai!!!