w_an85 posted on 8-7-2009 12:36 AM

badan selalu berpeluh yg banyak

a'kum semua nak tanya ada tak ubat untuk hilang kn peluh yg banyak . sy selalu kluar gi mane pun kepala selalu berpeluh2 dn bt kerja sikit satu bdn berpeluh

klu ada siape2 tahu cara nak hilang kn bg tahu sy ye

bacteria82 posted on 8-7-2009 06:32 AM

1# w_an85
Kuruskan badan kot. Tak pon, selalu exercise ptg2. Biler selalu exercise, selalu berpeluh, bila buat keja2 ringan, dah x berpeluh dah. :loveliness:

w_an85 posted on 8-7-2009 11:31 AM

dh cuba dh tp masih sama lg

citulla3 posted on 8-7-2009 12:27 PM

tak pernah lak dengar ada ubat leh kurangkan peluh...
kes citulla pulak lain...kalo citulla aktif exercise, mesti cepat peluh...
bila dah lama tak wat exercise, peluh dah semakin kurang...
tak salah cos bila wat exercise banyak, metabolisme semakin tinggi dan cepat berpeluh...
apa yang penting, personal hygene kena selalu jaga la :loveliness:

doubleeleven posted on 9-7-2009 10:36 AM

MATA C Bertindak balas dengan keadaan hati.

Mata menjadi merah: Hati mengandungi paras toksin yang tinggi. Mata menjadi merah menandakan badan kita sedang dalam proses pembuangan toksin.

Mata menjadi kabur: Sering berlaku pada waktu pagi. Menandakan proses penyeimbangan hati sedang berlaku.

Keluar tahi mata: Fungsi hati lemah, pembuangan toksin sedang berlaku. Ini juga menunjukkan badan mengandungi asid berlebihan.

Keluar air mata: Gangguan emosi yang bersangkut dengan hati atau bebanan kerja.

Ketegangan mata dan kelopak: Tekanan perasaan kerana tidak puas hati atau bebanan yang berat.



HIDUNG C Hidung mempunyai hubungan rapat dengan paru-paru dan kerongkong.

Selsema
Proses pembuangan toksin di bahagian kerongkong.

Badan mengandungi asid berlebihan (biasanya suhu badan meningkat).
Hidung sebu

Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan.
Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
Bersin

Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
Proses menyeimbangkan masalah alahan hidung.
Batuk

Batuk keluar kahak: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong.
Batuk tanpa kahak: Paru-paru mengandungi toksin yang berlebihan. Biasanya kahak pekat keluar selepas beberapa hari memakan RG.
Batuk dan berasa gatal di kerongkong: Proses membuang toksin di bahagian kerongkong dan paru-paru, biasanya berlaku pada orang yang banyak merokok atau terdedah kepada udara yang tercemar.


KERONGKONG
Kerongkong kering: Proses membuang toksin sedang berlaku di seluruh badan. Ini adalah tanda bahawa badan kita memerlukan banyak air untuk membuang toksin.
Sakit kerongkong: Seperti di atas. Paras keracunan lebih serius.

BIBIR. Berkaitan dengan fungsi sistem penghadaman.
Bibir pucat

Sistem penghadaman yang lemah.
Perut mengandungi angin.
Kurang darah yang disebabkan oleh sistem penghadaman yang kurang sempurna dan mengakibatkan kekurangan zat besi. Sepatutnya diperkuatkan fungsi penghadaman dahulu dengan RG sebelum memakan zat besi.
Bibir kering dan pecah: Perut mengandungi banyak bahan toksin.

MULUT DAN LIDAH: Berkaitan dengan fungsi jantung dan sistem Pengedaran darah.
Lidah atau gusi bengkak, sakit: Menunjukkan jantung mempunyai masalah seperti lemak yang berlebihan, injap menjadi lemah, saluran koronari tersumbat dan lain-lain lagi.
Lidah, tisu mulut atau gusi menjadi pecah-pecah (ulser): Menandakan darah mengandungi asid berlebihan.
Mulut berbau busuk: Proses penyeimbangan fungsi perut untuk pembuangan toksin.

TELINGA: Berkaitan dengan buah pinggang.
Telinga terasa tersumbat: Buah pinggang mengandungi toksin berlebihan.
Telinga berdengung: Sedang merawat buah pinggang yang lemah. Biasanya tapak kaki terasa sakit ketika bangun pagi dan sakit itu hilang setelah berjalan-jalan.

doubleeleven posted on 9-7-2009 10:37 AM

KULIT
Peluh

Peluh masin: Badan mengandungi lebihan asid urik.
Peluh berbau: Badan menyingkirkan toksin melalui perpeluhan.
Ruam & Bisul: Badan menyingkirkan toksin yang berlemak dan toksin yang tidak larut dalam air.
Kulit Gatal Dengan Ruam: Proses menyingkirkan toksin melalui kulit akibat terlalu banyak memakan ubat yang mengandungi bahan kimia.
Kulit Pecah & Berair: Proses pembuangan toksin yang larut dalam air. Sapukan serbuk Ganoderma pada kulit berkenaan.
Rambut Gugur: Menandakan fungsi buah pinggang yang lemah. Selepas proses gugur, rambut akan tumbuh semula dengan lebih sihat dan subur.

SENDI-SENDI, TANGAN DAN KAKI
Sendi Sakit

Rasa panas: Menunjukkan terdapat luka di bahagian sendi berkenaan dan tanda-tanda penyakit pirai (gout).
Tidak rasa panas: Tanda-tanda sakit lenguh (rheumatism).
Sakit di bahagian bahu: Menandakan saluran darah telah menjadi keras dan fungsi metabolisme tidak seimbang.
Kebas Tangan: Pengaliran darah di bahagian atas badan tidak lancar.
Kebas Tangan Kiri & Lengan: Tanda-tanda lemah atau sakit jantung. Jikarasa kebas menjadi sakit di bahagian lengan dan kekal di sana, ini menandakan serangan sakit jantung mungkin berlaku.
Kebas Kaki: Pengaliran darah di bahagian bawah badan tidak lancar.
Sakit Tapak Kaki: Menandakan buah pinggang lemah. Biasanya disebabkan oleh kekurangan senaman dan duduk terlalu lama.
Sakit Tumit Kaki: Menunjukkan kelemahan fungsi alat kelamin.
Rasa Panas di Tapak Kaki: Penyeimbangan fungsi buah pinggang akibat lemah tenaga batin.
Gatal di Celah-Celah Kaki: Menunjukkan tanda awal penyakit kaki busuk (Hong Kong Foot).

doubleeleven posted on 9-7-2009 10:37 AM

TANDA-TANDA DALAMAN
Kepala. Secara amnya, segala tindak balas yang berlaku di bahagian kepala mempunyai kaitan dengan sistem pengaliran darah, jantung dan saraf otak.
Pening/Sakit di Bahagaian Depan Kepala: Menandakan sakit tekanan jiwa (neurosis) akibat bebanan mental dan banyak berfikir.
Pening/Sakit di Bahagaian Belakang Kepala:

Bahagian atas: Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi.
Bahagian bawah (tengkuk): Menunjukkan penyakit tekanan darah tinggi atau tekanan darah.
Sakit Kepala & Rasa Gas Keluar Dari Telinga: Menandakan penyakit migrain.
Bisuk di Kepala: Tanda pembuangan toksin sedang berlaku. Kadang-kadang dikaitkan dengan penyakit migrain.
Rasa Pening yang Memusing: Tanda kurang darah atau pengaliran darah tidak lancar.

MULUT/KERONGKONG
Loya/Muntah: Tanda penyakit lelah. Pembuangan bahan toksik dari bahagian perut.
Muntah Darah:

Darah merah: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian kerongkong.
Darah hitam: Pembuangan tisu yang sudah rosak di bahagian perut;misalnya penyakit ulser.
Lidah Rasa Tegang & Pendek: Tanda sakit jantung.
Keluar Air Liur Pekat: Proses pembuangan toksin dari kerongkong akibatjangkitan kuman

KENCING
Kencing Kerap: Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran.
Air Kencing Berkapur: Menunjukkan penyakit batu karang dalam buah pinggang.
Air Kencing Berminyak: Menunjukkan buah pinggang mengandungi kotoran berlemak.
Air Kencing Pekat Bewarna Coklat: Menandakan proses pembuangan toksin sedang berlaku.
Air Kencing Berdarah: Penyakit batu karang atau buah pinggang luka.

BUANG AIR BESAR
Cirit-Birit/Kerap Buang Air Besar: Membersihkan kotoran/keracunan dari usus besar. Cirit-birit dengan serta merta selepas memakan RG, menandakan penyakit barah di bahagian usus besar.
Sembelit: Membersihkan toksin dari usus kecil.
Najis Berdarah:

Darah merah: Masalah penyakit buasir atau barah di bahagian usus.
Darah hitam: Masalah penyakit ulser perut.
Najis Bewarna Hitam: Menunjukkan proses pembuangan toksin di bahagian usus.

doubleeleven posted on 9-7-2009 10:38 AM

TINDAK BALAS BADAN
Badan Rasa Sakit: Secara amnya, segala kesakitan badan adalah disebabkan saluran.

Sakit menyucuk: Proses menyeimbangkan urat saraf.
Sakit sengal: Menandakan luka di dalam badan.
Sakit menyentap: Proses menyeimbangkan urat saraf yang berkaitan dengan organ-organ badan.
Sakit menegang : Proses melancarkan pengaliran darah.
Badan Terasa Berat/Malas/Lenguh: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Proses penyeimbangan
Badan Terasa Panas: Badan mengandungi asid yang berlebihan. Ini menandakan badan memerlukan banyak air untuk menjalankan proses pembuangan toksin.
Badan Terasa Ringan: Menandakan badan segar dan proses awet muda sedang berlaku.

TINDAK BALAS EMOSI
Rasa Takut Mengejut: Lemah fungsi buah pinggang. Tenaga batin lemah.
Cepat Naik Darah/Marah: Fungsi hati lemah. Tekanan darah tinggi.
Rasa Bimbang & Takut: Sistem paru-paru yang lemah.
Rasa Seronok atau Bimbang Tanpa Sebab:

Sistem jantung yang lemah.
Sistem saraf otak yang lemah.
Masalah pengaliran darah.
Suka Berfikir & Berkhayal: Sistem penghadaman yang lemah

fishcake3383 posted on 9-7-2009 04:24 PM

8# doubleeleven


kalau tapak tangan dak kaki sentiasa berpeluh...terasa panas di telapak tangan dan peluh sentiasa berlaku...

houdini posted on 9-7-2009 04:30 PM


Samalah...selalu peluh kat kepala.. macam mandi gitu :mad:

pu3_krizalid posted on 9-7-2009 04:49 PM

haku paling menyampah p jenjln or kenduri tawin kul 1 pm ke atas..time tu kan panas..isk..berlendir2 lak haku rasa..isk...hangin pun ye..

w_an85 posted on 11-7-2009 03:08 AM

tak ada ubat ke. siape perah g jumpa doc

~boolean posted on 11-7-2009 04:25 AM

w_an85, kamu ni ada masalah hyperhidrosis kot... masalah berpeluh banyak.
Rasanya x de ubat berkesan nak hilangkan peluh ni..
Tapi boleh buat surgery cuma mahal sangat. Kos surgery je dah RM5000-Rm1000.

Ataupun boleh cuba botox. Tak mahal sangat tapi tahan 6-12 bulan je

Cuba check website neh http://www.wethandsclub.com/forum/

Aku pun ada masalah yang sama.. Tensen giler kan.. Kadang2 duduk dlm aircond pun boleh berpeluh lagi.

AHMADVW posted on 11-7-2009 10:27 AM

u gemuk ke kurus?, biasanya orang gemuk mmg kuat berpeluh, sbb kandungan air bnyk dlm badan

w_an85 posted on 11-7-2009 12:40 PM

14# AHMADVW

sy gemuk

w_an85 posted on 11-7-2009 12:40 PM

13# ~boolean

sm lah aku dlm aircond pun selalu berpeluh

frantic_003 posted on 11-7-2009 12:42 PM


Samalah...selalu peluh kat kepala.. macam mandi gitu :mad:

houdini Post at 9-7-2009 16:30 http://mforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

bang dini

aku pn same...peluh byk kt kpale..smpi meleleh2 ke bwh
pantang klo panas or xslesa sket...
dah pnah bka thread ni tp xde komen

houdini posted on 13-7-2009 09:33 AM



bang dini

aku pn same...peluh byk kt kpale..smpi meleleh2 ke bwh
pantang klo panas or xslesa sket...
dah pnah bka thread ni tp xde komen
frantic_003 Post at 11-7-2009 12:42 http://eforum3.cari.com.my/images/common/back.gif

Kan ? Kat badan takde pun berpeluh, tapi kat kepala mencurah-curah
Tak paham kenapa, dalam aircond pun peluh
Kalau dah start peluh tu, macam tak boleh berenti,
berpuluh kali lap pun keluar gak

Kekadang malu bila orang nampak :'(

abemus posted on 13-7-2009 11:43 AM

hehe..jumpa kawan kat sini.
weh, aku pun ader hyperhidrosis ..

payah tul nak wat kerje...benda semudah menulis, pun jadi tak best sebab kertas jadi lembap, basah ... hehe

enieque posted on 13-7-2009 11:51 AM

ada kawan pun macam ni gak.......
dia standby tisu kat meja bila dia menulis....
hue....simpati gak...

w_an85 posted on 14-7-2009 02:32 PM

cm mane nak bt ye

houdini posted on 15-7-2009 12:09 PM


Tensen sangat sangat kan :mad:

frantic_003 posted on 15-7-2009 12:34 PM

ye bang dini...
camne nk wat ek???
klo hyperhidrosis nih...
org kate kne wat surgery....block nerve2 spy xpeluh
cm kes kite...xkan nk cocok pale lak kot...?
haruuuuuuuuu!!!!!{:2_67:}

houdini posted on 15-7-2009 12:39 PM

23# frantic_003



Kalau blok salur peluh kat kepala karang kepala meletup pulak sebab terlalu panas :funk:

:lol:

frantic_003 posted on 15-7-2009 02:22 PM

hahahha

ke adekah ciri2 org suke bgosip nih bpeluh kpale???
kene taubat kot............{:2_74:}
Page: [1] 2
View full: badan selalu berpeluh yg banyak