hack3line posted on 8-3-2011 05:46 PM

Melayu asal dari Cina, asal usul keturunan Merong Mahawangsa

http://bp1.blogger.com/_ETU1w_wiZBY/R2kTQs-YCvI/AAAAAAAAAWQ/cBhhH099JdY/S660/salasilah+1.JPG
http://bp0.blogger.com/_ETU1w_wiZBY/R2kTCc-YCuI/AAAAAAAAAWI/uvYhjG3ieYs/S660/salasilah+2.JPG
http://bp0.blogger.com/_ETU1w_wiZBY/R2kS3c-YCtI/AAAAAAAAAWA/mXC_hFciLVA/S660/salasilah+3.JPG
http://bp2.blogger.com/_ETU1w_wiZBY/R2kSo8-YCsI/AAAAAAAAAV4/8CCqBxl1zZM/S660/salasilah+4.JPG
http://bp0.blogger.com/_ETU1w_wiZBY/R2kSZc-YCrI/AAAAAAAAAVw/I_Iv_FRhdRE/S660/salasilah+5.JPG

Menurut sumber maklumat yang diwasiatkan oleh Yang Teramat Mulia Penghulu Tajar Kedah Tuanku Nai Long Mahmud cucu Maharaja Melayu Sultan Jaafar Muadzam Shah, makna Kedah dalam bahasa Melayu Siam ialah berasal dari perkataan KEDAT yang bermaksud Kertas atau Watikah.

Dalam bahasa Thai pula menyebut Kradat. Watikah ini ialah satu amanat yang dibawa oleh Merong Mahawangsa ke Nusantara. Setelah Maharaja Empayar Islam China Dinasti Tang Maharaja Sai Tee Song pada tahun 650M memeluk Islam, baginda telah mengarahkan cucunya Sultan Muzaffar Shah Merong Mahawangsa membuka kerajaan di Nusantara.

Cubaan kerajaan British untuk menukar nama Kedah (Watikah) kepada Kedah Mangkuk Padi bermula pada zaman Paduka Seri Sultan Muhammad Jiwa bin al-Adilin Muadzam Shah lagi sepertimana mereka menukar nama Bandar Hilir Kota Portugis kepada nama Melaka, padahal Melaka itu ialah Semenanjung ( Semenanjung Melaka).

http://mindaahad.files.wordpress.com/2011/01/watikah.jpg

Masjid tertua di negara cina adalah masjid Xian dibina pada era Dinasti Tang di wilayah Xian..
suatu ketika dahulu dijumpai berjuta-juta patung tentera terracota di wilayah xian tu.
http://2.bp.blogspot.com/_iBmlj7Q0vPk/TCdnz6r5AoI/AAAAAAAAAEc/zvAWsSE81Y8/s400/Masjid+Xian+@+Xian+Mosque+-+China.JPGhttp://shop.xyzmaps.com/images/uploaded/xi%27an+terracotta+army.14cdf07.jpg

simulasi perang tentera terracota.
Y4muBipy9-Q

Masjid Xian di negara cina
http://img291.imageshack.us/img291/1426/xianmosque1.jpg

cerita Merong Mahawangsa : asal usul keturunan Melayu terutama keturunan diraja Melayu negeri Kedah
xiwsYOZeHFo

...
mana satu yang betul pun tatau la,
Merong Mahawangsa ni asal dari Rom ke? asal dari Parsi ke? asal dari Cina ke?

tapi kajian DNA kata Cina yang asal dari Melayu..

"Thus, it is relevant that in a study published just this week in the influential journal Science, the Han Chinese (and other East Asians) have been shown to have originally come from Southeast Asia. Instead of being natives of China, the Han Chinese were in fact immigrants who descended from mainland and island Southeast Asia, the latter historically known as the Malay Archipelago."

This recent study is massive and involved a 40-institution, multi-national (though largely Asian) research team that sampled DNA from over 70 populations throughout Asia. The paper used genetic markers called single-nucleotide polymorphisms (SNPs) which are differences in the chemical ¡®lettering¡¯ of DNA, in order to infer patterns of ancestry. And whilst the techniques used were esoteric, this collective pan-Asian effort had an aim close to everyone¡¯s hearts: to recover the lost memory of where we came from.

its full research (in .pdf format) : https://yentown.us/wp-content/uploads/137/1.pdf
brief explanation of the research : http://humpopgenfudan.cn/p/A/A1.pdf

research done by

1) Chinese National Human Genome Center, Shanghai, CHINA
2) Institute of Genomics and Integrative Biology, New Delhi,
3) University of Tokyo, JAPAN
4) Center for Genome Science, Korea National Institute of Health, Seoul, KOREA
5) Universiti Sains Malaysia, Kubang Kerian, Kelantan, MALAYSIA
6) Genome Institute of SINGAPORE
7) Institute of Biomedical Sciences, Academia Sinica, Taipei, TAIWAN
8) Affymetrix, Inc. USA

Potoh Naga yang dipakai oleh keturunan diraja kesultanan melayu Melaka sebagai lambang kebesaran diraja.
http://2.bp.blogspot.com/_jRQg6XKCxe4/SwOIbJm4ESI/AAAAAAAAAUM/nouXXfA0eA0/s320/7.JPG

kenyataan Maharaja Cina kepada Sultan Mansur Shah kesultanan Melayu Melaka yang mengaku memang pada asalnya dari keturunan yang sama.

¡°Surat di bawah cerpu raja langit, datang ke atas mahkota raja Melaka. Kita dengar raja Melaka raja besar, sebab itulah maka kita hendak bersahabat, berkasih-kasihan dengan raja Melaka, kerana kita pun daripada anak cucu Raja Iskandar Zul-karnain, sebangsa juga dengan raja Melaka, kerana tiadalah ada dalam alam dunia ini raja-raja yang besar daripada kita. Tiada siapa pun tahu akan bilangan rakyat kita; maka daripada sebuah rumah sebilah jarum kita pintak. Itulah jarumnya sarat sebuah pilau kita kirimkan ke Melaka.¡¯¡¯

sekngucing posted on 8-3-2011 05:48 PM

merong tu asal dari parsi
-ni ambik dari blog kedah pasaima ka ni? :lol:

AHMADVW posted on 8-3-2011 05:48 PM

hrpnya ahli pkida ngan pkasa xmudah tersentap;P

hack3line posted on 8-3-2011 06:26 PM

merong tu asal dari parsi
-ni ambik dari blog kedah pasaima ka ni?
sekngucing Post at 8-3-2011 17:48 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

aku dah naik pening dah baca macam-macam orang klaim kat internet dan mulut orang.

tapi tentang kaitan Melayu dan Cina tu dari sejarah memang amat kuat berbanding dengan Parsi atau negara lain.

amat banyak,

Tun Sri Lanang kata asal dulu keturunan diraja Melayu dan keturunan diraja Cina dari Iskandar Zulkarnain.

buku Tambo Minangkabau pun kata asalnya dulu Minangkabau yang kemudiannya jadi Melayu asalnya dulu adalah adik beradik dengan Cina dan Jepun

pastu kajian 40 universiti, hasil kajian DNA kata terbalik pula, dia kata Cina asal dari Melayu.

kajian pakar sejarah Jepun pula kata, bahasa asal usul Jepun dulu dari Melayu.

orang putih dulu kata Melayu asal dari Yunan iaitu kat dalam wilayah di Cina.

sekarang aku baca Merong Mahawangsa berasal dari keturunan diraja negara Cina dinasti Tang.

...
teramat banyak sumber yang kata Melayu dan Cina ada kaitan.

adorable10 posted on 8-3-2011 06:38 PM

Patut la melayu ngan cina tak bley nak ngam.....Apa pun kira nak NGAP ja..:lol:

junkredish posted on 8-3-2011 06:40 PM

terracota aka qin army 200 bc (dinasti qin)

i ching dpd dinasti tang pegi blaja budhisme di srivijaya sekitar abad ke-7. tang mana yg islam di china masa tu aku tak taulah. mungkin ada sekelompok masyarakat islam dpd golongan pedagang arab dtg buat penempatan

HangPC2 posted on 8-3-2011 06:45 PM

Misteri Alter Melayu...........

HangPC2 posted on 8-3-2011 06:46 PM

Misteri Alter Melayu...........

hack3line posted on 8-3-2011 06:49 PM

terracota aka qin army 200 bc (dinasti qin)

i ching dpd dinasti tang pegi blaja budhisme di sriv ...
junkredish Post at 8-3-2011 18:40 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

terracota army diaorang kata dinasti qin, tempat jumpa dia di wilayah Xian,
tempat masjid pertama di negara China juga adalah di wilayah Xian.

ada orang kata qin itu adalah jin, diaorang ada ilmu kuasa yang dianugerahkan tuhan untuk buat empayar yang amat besar.

Ayun_Maiden posted on 8-3-2011 06:49 PM

Bangsa Cina ni ada asal usul ker ? ;P

Beberapa banyak yang simpan mistress ? Raja2 Cina pun ada beberapa ramai gundik :lol:

hack3line posted on 8-3-2011 06:53 PM

Bangsa Cina ni ada asal usul ker ?

Beberapa banyak yang simpan mistress ? Raja2 Cina pun ada b ...
Ayun_Maiden Post at 8-3-2011 18:49 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

kebanyakan bangsa cina kat Malaysia ni dibawa oleh penjajah barat kecuali peranakan yang memang ada kaitan dengan kesultanan melayu melaka.

kebanyakannya dah jadi "pisang", teramat agungkan budaya barat, agama barat dan bahasa barat..
orang Melayu sekarang kena kalahkan pengaruh barat terlebih dahulu,
kalau tak sampai bila pun akan dipandang rendah oleh bangsa lain.

Ayun_Maiden posted on 8-3-2011 06:55 PM

Kebanyakkan generasi Cina ni adalah daripada anak2 luar nikah .

Ayun_Maiden posted on 8-3-2011 07:01 PM

Depa ni mana ada salahsilah lagi dah ;P

Sebab yang bersalah moyang lelaki mereka yang simpan gundik2 tak kira le secara halal atau pun haram :lol:

HangPC2 posted on 8-3-2011 07:16 PM

Lin Yi


Rekod terawal tentang negara kaum yang didirikan oleh kaum Cham, terdapat dalam manuskrip-manuskrip China yang dicatat oleh dua orang wakil Maharaja Wu, bernama Kang Thai dan Zhu Ying, bertarikh pertengahan abad ke-3 Masihi.

Rekod itu ...adalah keterangan tentang Kerajaan Funan dan dinyatakan bahawa ¡° Kerajaan Funan terletak lebih dari 3000KM ke barat Negara Lin Yi ¡±. Kerajaan ini yang di gelar olehpengkaji sejarah sebagai Champa dikenali di kalangan orang China sebagai Lin Yi (yang Bermakna ¡® hutan yang penoh dengan keganasan ¡¯); dan Lam-Ap, Hoan-Vuong, dan Chiem-Thanh oleh orang-orang Vietnam (Annam). Adalah dipercayai bahawa kerajaan ini wujud semenjak tahun 192M di bawah pemerintahan raja Hindu bernama Sri Mara. Pengkaji sejarah menganggap Lin Yi yang dikenali juga sebagai Indrapura atau Angadvipa, sebagai negara Champa yang terawal.

Ada pendapat yang mengatakan bahawa kerjaaan Lin Yi bermula semenjak 137M setelah kejatuhan Dinasti Han di negara China.

Akibat daripada kejatuhan ini maka Pegawai Tinggi Han yang mentadbir wilayah tersebut telah mendirikan sebuah kerajaan di kawasan yang sekarang ini terletaknya bandar Hue di Vietnam dan melantik dirinya sebagai raja.

Pada ketika itu kawasan itu diduduki oleh suku-suku yang senantiasa berperang dengan kawasan-kawasan jajahan China di Tonkin. Suku-suku ini dikenali sebagai puak-puak Cham dan adalah daripada rumpun Malayo-Polynesian yang berbudaya India (¡° Indianised Culture ¡±).




NEGARA MELAYU CHAMPA
Kerajaan Melayu Terawal ?
(192M ¨C 1832M)
Oleh : Wan Abdul Rahim Kamil bin Wan Mohamed Ali bin Wan Ahmad Hakim



DTECCONAN posted on 8-3-2011 07:29 PM

semua manusia berasal dari nabi adam a.s kecuali kalau yg mengaku diaorg keturunan beruk :lol:

hack3line posted on 8-3-2011 07:39 PM

merong tu asal dari parsi
-ni ambik dari blog kedah pasaima ka ni?
sekngucing Post at 8-3-2011 17:48 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

apapun kau tak rasa ke macam hadis nabi yang kata akhir zaman nanti akan datang kuasa yang amat kuat dari timur, dari Khurasan.

mula-mula aku ingatkan Iran (fikir balik diaorang ni syiah, dia punya syahadah pun menambah-nambah, tak tau camne keimanan diaorang ni, lagipun kalau kita perhati kat dalam peta dunia, dah habis kena kepung dengan USA), pastu aku ingatkan Afghanistan (tapi sekarang dah amat teruk kena bom, kena bunuh dengan USA, kerajaan diaorang sekarang pun memang dah jadi puppet USA).

pastu kalau kaji balik maksud perkataan Khorasan tu.. khor maksuddia "matahari", asan maksuddia "datang", jadi boleh diertikan bahawa khurasan itu bermaksud "tanah di mana matahari terbit", atau "tanah di timur" atau "dunia timur".

bila fikir balik aku rasa macam merujuk bangsa melayu je yang ditkarifkan dalam perlembagaan Malaysia akta 160(2) bahawa bangsa melayu mestilah beragama Islam (mana ada dalam dunia ni ada perlembagaan kata bangsa itu mesti Islam?? ada ke?), lagipun melayu ada kaitan dengan parsi/iran yang berada di Khurasan, ada kaitan dengan cina dan jepun, dunia timur dan memang berada di timur dunia.

dulu pengasas Al-Arqam pernah kata kononnya dia adalah bani Tamim, ingatkan dia merapu la.. tapi fikir balik dia ada point hujah yang agak kuat kata dari bangsa Melayu la apa yang Rasulullah maksudkan dengan kuasa dari Khurasan tu.

...
yang aku tak faham sekarang ni ialah panji-panji hitam, tak pernah nampak pula ada orang Melayu bawa panji-panji hitam, kalau betul ada yang bawa.. aku rasa dah memang kiamat amat dekat dah ni. :sweat3:

selalunya yang kita faham kalau bendera hitam ni selalu dikaitkan dengan lanun atau orang laut, dan memang orang Melayu amat terkenal dengan ilmu lautnya, sampai orang putih buat cerita Pirate of Carribean tapi pakai cerita lanun lagenda Melayu, dan British pula p buat iklan tentera laut diaorang konon melayu la pengganas paling dahsyat di laut.. zaman parameswara dulu pun memang melaka ditubuhkan dengan bantuan orang laut yang sekarang dah jadi melayu, hang tuah memang berketurunan orang laut pun. Cerita Langkasuka tunjukkan kehebatan ilmu orang Melayu di laut.

hati aku macam tak sedap je..
pernah mimpi nampak seluruh tanah air ini musnah semuanya dan nampak amat banyak tentera di atas muka bumi ini.
benda ni aku nampak masa ntah tiba-tiba je mimpi kat dalam masjid al-mustaqim masa tengah hari bulan ramadan hari ke tiga.
pelik betul, rasa macam masuk alam lain ketika lepas niat iktikaf kat dalam masjid.. mengerikan dan amat menakutkan. :sweat3:

seratus_sukan posted on 8-3-2011 07:52 PM

Reply 2# AHMADVW

rasa nak tergelak pulek...;P

hack3line posted on 8-3-2011 08:02 PM

Post Last Edit by hack3line at 8-3-2011 20:04

cuba tengok video ni, camne Allah selamatkan nabi Muhammad dari dibunuh oleh orang kafir, pengertian nama Muhammad, Ahmad dalam kitab injil dalam bahasa asal kitab injil.
BmrWKJopN1I

dalam kitab taurat (old testament) dan kitab injil (bible), nabi akhir zaman disebut Ahmad (pengertian dia sama)
dalam bahasa asal kitab injil disebut nama "Ahmad" ini tapi lain sebutan dia, tapi maksud tetap sama 100%.. maksud dia Ahmad dan Muhammad memang sama.

betapa bijaknya Allah selamatkan nabi Muhammad, semua orang pun tahu bani Israel ini sejak dari dulu lagi amat suka bunuh nabi-nabi dan rasul-rasul yang diturunkan kepada mereka.

...
aku amat yakin tentang banyak hadis nabi yang mengatakan bahawa akan ada kuasa dari timur dengan perkataan "Khurasan" itu ada maksud yang tersirat untuk mengelirukan musuh agama Allah.. manusia merancang, Allah merancang, sebaik-baik perancang tetap Allah taala tuhan sekalian alam.

sekngucing posted on 8-3-2011 08:03 PM

panji2 hitam tu, kau tgok bendera terengganu, ada kaitan dgn panji2 hitam :D

junkredish posted on 8-3-2011 08:07 PM

ada orang kata qin itu adalah jin, diaorang ada ilmu kuasa yang dianugerahkan tuhan untuk buat empayar yang amat besa
hack3line Post at 8-3-2011 18:49 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

uish. mengarut

junkredish posted on 8-3-2011 08:10 PM

panji2 hitam tu, kau tgok bendera terengganu, ada kaitan dgn panji2 hitam
sekngucing Post at 8-3-2011 20:03 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

pahang pon nk tumpang skali. pon negeri sembilan, pon sarawak gak

AHMADVW posted on 8-3-2011 08:11 PM

Reply 17# seratus_sukan
jn main2 woo, pembela melayu tuu;P u nk tergolek pun xpo, ada aku kesah;P

hack3line posted on 8-3-2011 08:12 PM

panji2 hitam tu, kau tgok bendera terengganu, ada kaitan dgn panji2 hitam
sekngucing Post at 8-3-2011 20:03 images/common/back.gif

aku pernah baca, suatu ketika dahulu Aceh (salah satu pusat penyebaran agama Islam terpenting di rantau Asia Timur ni) pernah pakai bendera warna hitam masa perang dengan empayar Majapahit yang beragama hindu.

salah satu sebab kenapa Aceh berlembut hati masuk ke dalam wilayah Indonesia sekarang ini ialah kerana ada perjanjian, bahawa suatu masa nanti seluruh bangsa Melayu akan kembali bersatu dan jadikan agama Islam sebagai agama rasmi di kedudukan tertinggi, tapi lepas tu Sukarno buat operasi Ganyang Malaysia dan kata Malaysia adalah projek penjajah British. Pemimpin PAS suatu ketika dahulu pernah tanya tentang Malaya Raya dan Tunku Abdul Rahman kata Malaya Raya ialah Malaysia.

Itu pasal la Aceh memberontak, tapi pergaduhan saudara ni Allah ajar dengan amat hebat ditimpakan bencana gempa bumi tsunami yang amat dahsyat di Aceh, mungkin Allah nak jaga keimanan diaorang sebelum jadi betul2 hancur macam negara-negara arab yang gaduh sesama sendiri dan jadi alat permainan kuasa barat dan yahudi.

mbhcsf posted on 8-3-2011 08:21 PM

aku pernah baca, suatu ketika dahulu Aceh (salah satu pusat penyebaran agama Islam terpenting di ...
hack3line Post at 8-3-2011 20:12 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif
I think in a way kan... Acheh ni menarik sebab zaman sejarah dulu bila mana Portugis nak serang Malacca , kan...depa pun sedaq dan depa mai nak tolong Melaka tapi mereka dikepung di perairan selat Melaka...sapa boleh verify/ sahkan ini...

so  saya rasa kalau benarlah pernyataan di atas ...baguslah  kita tolong depa...

mbhcsf posted on 8-3-2011 08:22 PM

yang kajian dibuat tu saya nak kepastian sama ada depa buat  berasaskan DNA yg biasa atau mitochondrial DNA?
Page: [1] 2 3
View full: Melayu asal dari Cina, asal usul keturunan Merong Mahawangsa