CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 59084|Reply: 171

[Dunia] AstraZeneca & Darah Beku.... Apa Yang Wajib Kita Tahu.

[Copy link]
Post time 29-5-2021 09:14 AM | Show all posts |Read mode
Edited by BicaraHatiku at 14-5-2024 09:17 AM

By Smitha Mundasad
Health reporter
2 days ago

Investigations are taking place into whether cases of a rare type of blood clot are connected to both the Oxford-AstraZeneca and the Johnson and Johnson coronavirus vaccines.

The link between the AstraZeneca vaccine and these rare clots is not yet proven, but UK experts say the evidence is getting stronger.

The Joint Committee on Vaccination and Immunisation (JCVI), which advises how vaccines should be used, is recommending healthy people under 40 be offered a different vaccine.

What are CVST clots?

CVST stands for cerebral venous sinus thrombosis. Put simply, this is a clot found in a large vein in the brain.  

Blood normally travels through veins from the brain back to the heart.  

The CVST clot can block the flow of blood in the brain, reducing oxygen supply and potentially causing damage - stopping the central nervous system from working properly.

Rare clots have also been found in other areas, such as the large veins in the abdomen, in people who have had the Oxford-AstraZeneca jab, and, in a handful of cases, in some arteries (the vessels carrying blood from the heart to organs).

https://www.bbc.com/news/health-56674796

40-49 | 69 | 7 death
50-59 | 86 | 18 death
60-69 | 51 | 10 death

Table 5: Number of UK suspected thrombo-embolic events with concurrent thrombocytopenia ADR reports received for the COVID-19 Vaccine AstraZeneca  by patient age up to and including 19 May 2021.

Side effects as of 19 May 2021...
  • 61,553 Pfizer/BioNTech,
  • 182,751 AstraZeneca,
  • 1,972 Moderna and
  • 694 have been reported where the brand of the vaccine was not specified.

In the week since the previous summary for 12 May 2021 we have received a further ....
  • 3,488 Pfizer/BioNTech,
  • 7,694 AstraZeneca,
  • 510  Moderna and
  • 55 where the brand was not specified.

Up to 19 May 2021, the MHRA had received Yellow Card reports of 332 cases of major thromboembolic events (blood clots) with concurrent thrombocytopenia (low platelet counts) in the UK following vaccination with COVID-19 Vaccine AstraZeneca. These events occurred in 180 women and 151 men aged from 18 to 93 years and the overall case fatality rate was 17% with 58 deaths. 17 cases have been reported after a second dose.

Cerebral venous sinus thrombosis was reported in 120 cases (average age 46 years) and 212 had other major thromboembolic events (average age 55 years) with concurrent thrombocytopenia. The estimated number of first doses of COVID-19 Vaccine AstraZeneca administered in the UK by 19 May was 24.2 million and the estimated number of second doses was 10.7 million.

The Yellow Card scheme is a mechanism by which anybody can voluntarily report any suspected adverse reactions or side effects to the vaccine. This includes all reports received from healthcare professionals, members of the public, and pharmaceutical companies.

How can I tell if I have one?

Anyone who has any of the following symptoms 4 days or more after having the vaccine should seek prompt medical help:

• A severe headache that is not relieved by painkillers or is getting worse!
  • A headache that feels worse when you lie down or bend over.
  • A headache that is unusual for you and occurs with blurred vision, feeling sick, problems speaking or drowsiness.
  • Seizures or weakness.
  • Shortness of breath.
  • Chest pain.
  • Leg swelling.
  • Persistent stomach/abdominal pain..
  • A rash that looks like small bruises or bleeding under the skin

https://www.gov.uk/government/publications/vaccinereaction
Single Polls, Total 84 Users voted

Count down: 29824 Days10 Hours3 min.

Your User group have no permission to vote

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Rate

View Rating Log

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 29-5-2021 09:45 AM From the mobile phone | Show all posts
I pernah ke klinik ambil darah beberapa kali. Tp setiap kali ambil darah nurse akan ckp darah i pekat sgt sampai tak keluar. Cucuk lg satu tangan keluar tp lambat sgt nak penuh syringe tu. So isu skrg i dpt utk cucuk AZ ni jd boleh ke org mcm i ni cucuk vak AZ???

Use magic Report

Post time 29-5-2021 10:58 AM From the mobile phone | Show all posts
Sebelum cucuk vaksin, biasanya dorang ada check dulu ke atau terus cucuk?

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:52 AM From the mobile phone | Show all posts
BicaraHatiku replied at 29-5-2021 11:48 AM
Meols pun sdg monitor..mak meols sinovac dan abg meols az. 2 lagi atas pagar...sekor yg bongsu ter ...

Iols pn duk monitor sbb kt website vaksin tu suh monitor 4 mggu.. ni bru nk msuk mggu ke-2....nk mandi tu duk belek dlu ye kot ada merah2 ke lebam tiba2 ke... mcm kita solat time rukuk sujud tu mmg tundukkn kpala kn, pndai2 lh rsa... kita buat mna mampu jelah, xkn nk msukkn camera dlm salur darah teropong 24/7 apa jd dlm tu...selebihnya yg luar kawalan tu i tawakal aje lah...

Use magic Report

Post time 29-5-2021 05:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Beribear replied at 29-5-2021 09:45 AM
I pernah ke klinik ambil darah beberapa kali. Tp setiap kali ambil darah nurse akan ckp darah i peka ...

better ambik yg lain....yes mungkin 1 dlm 100,000 tp risiko tu....hmmm...i pun jnis darah beku. coz tau sbb i sakit b.pinggang kronik...doc pun ckp, klau was2, jgn ambik AZ....

Use magic Report

Post time 29-5-2021 05:56 PM From the mobile phone | Show all posts
ekselen replied at 29-5-2021 05:28 PM
Hahahaha...sama la u...i pun rasa mcm tu...rasa semak tol org yg xhabis ngan negative perception.. ...

tanak amek vaksin takpe tapi tak payah nak takutkan orang..kata pilihan sendiri kan so hormat la jugak pilihan orang

Use magic Report

Follow Us
Post time 29-5-2021 08:48 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by monreyes at 29-5-2021 08:50 PM
Normabaru replied at 29-5-2021 08:22 PM
Pantai kt Bangsar tu xguna. Kaka pnh nk bt check up darah way back in 2009..dh byr.. Tp result xdp ...

sy selalu pergi Pantai Ampang.. masa hubby buat swab test.. result dapat same day.

kalau ada appt dgn doc.. g pagi2 buat blood test then p bekpes..2 jam pastu dtg smula dah dpt result

Use magic Report

Post time 29-5-2021 10:05 PM From the mobile phone | Show all posts
mbhcsf replied at 29-5-2021 09:29 PM
apa apa yg berlaku pada 3 faktor tu akan sebabkan pembekuan darah

okay sebagai contoh yg dok k ...

Hi nak tanya, contoh DVT yg camni ke?

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 29-5-2021 11:35 PM | Show all posts
Aku rsa nak pi cek darah dulu sblm cucuk ni.
Kat klinik tempat aku.
Cek gula Kolestrol, kelikatan darah dll dlm 120

Use magic Report

Post time 29-5-2021 09:41 AM From the mobile phone | Show all posts
omputeh ni mmg senang dapat darah beku sbb saiz dorang besar.. naik flight lama2 ruang sempit pun dorang blh dapat.. anak buah husband sorang dapat masa pregnancy.. masa tgh pantang sebulan meninggal.. his nephew tinggi besar bawak grab.. donno la if bcoz of drive lama2.. ruang sempit or old injury.. dia pun kena pulmonary embolism and died... both muda lagi.. bahaya btol kalau ada darah beku ni.. walau apa pun punca nya

Use magic Report

Post time 29-5-2021 09:59 AM From the mobile phone | Show all posts
I pernah ke klinik ambil darah beberapa kali. Tp setiap kali ambil darah nurse akan ckp darah i peka ...

Jumpa doc mintak opinion. Bagitau info ni kat doc u.

Use magic Report

Post time 29-5-2021 10:01 AM From the mobile phone | Show all posts

Jumpa n consult org yg berkenaan, jgn buat assumption sndri n dgr org yg bkn dlm bidang. Gud luck to u!

Use magic Report

Author| Post time 29-5-2021 10:27 AM | Show all posts
Edited by BicaraHatiku at 29-5-2021 10:32 AM

Boleh pegi check cakap untuk thrombosis. Klinik Kesihatan ada lambat kan PKP ni, x semua ada tapi free. Private pon ada mahal sket tapi cepat. Rasanya kat KL Ampang Puteri ada, Pantai meols x sure..procedure cam biasa amek darah dulu. Kalau sis was2 ler ..  

Rate

View Rating Log

Use magic Report

Post time 29-5-2021 10:29 AM From the mobile phone | Show all posts
BicaraHatiku replied at 29-5-2021 10:27 AM
Boleh pegi check cakap untuk thrombosis. Klinik Kesihatan ada lambat kan PKP ni, x semua ada ta ...

Pantai mmg ada lab sendiri

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:02 AM | Show all posts
kuzaime replied at 29-5-2021 10:58 AM

nak jadi side effect SELEPAS di vaksin tanpa mengira keadaan badan sebelum di vaksin camna pun

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:08 AM | Show all posts

Ada staf yg akan tanya soalan general samada kita ada penyakit sedia ada/alahan sebagainya. Klu proses vaksinasi ni dibuat oleh doktor yg ada rekod kits, konfidenlah sikit nak kena cucuk. Staf yg menanyapun mcm ikut skrip, lepastu, kena sain borang memikul tanggungjawab klu dapat reaksi negatif kesan vaksinasi.

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 29-5-2021 11:08 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 29-5-2021 11:11 AM
monreyes replied at 29-5-2021 09:41 AM
omputeh ni mmg senang dapat darah beku sbb saiz dorang besar.. naik flight lama2 ruang sempit pun do ...

nak dapat side effect sapa pun boleh ler cuma kerajaan depa tak sembunyi maklumat tu yg nampak depa banyak dapatnya.... kerajaan malaysia tak nak ngaku langsung link antara yg mati atau yg kena side effect dgn pepe vaksin pungg ...itu bukan sapu bawah karpet tapi benam masuk dalam tanah agar ia tak wujud di atas bumi malaysia kekdahnyaaa tu yg tarak berita sorangpun mati dan tarak berita yg kena side effect berapa manyak etc  .

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:09 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 29-5-2021 11:10 AM
krisp replied at 29-5-2021 11:08 AM
Staf yg menanyapun mcm ikut skrip, lepastu, kena sain borang memikul tanggungjawab klu dapat reaksi negatif kesan vaksinasi.

bermakna tiada pampasan lah kann dah mengaku sundrik tanggung akibat camtu ...camna kerajaan habaq hingga 500k pampasan akan di beri pada yg kena side effect vaksin ? BUKTI kerajaan tipu ler tuuu

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:11 AM From the mobile phone | Show all posts
tt bukak thread dah ok, informatif tapi bila sorang tu masuk jadi turn off nak baca..bukan nak share info instead duk fear mongering pulak dengan conclusion sendiri..koser

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:12 AM | Show all posts
blastoff replied at 29-5-2021 11:09 AM
bermakna tiada pampasan lah kann dah mengaku sundrik tanggung akibat camtu ...camna kerajaan habaq ...

Nak menyedapkan orang kita supaya ambik vaksin. So far adeke yg mendapat RM500k tu?

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Okay iolss faham.. Thanks atas saranan chuolss semua.  Apa2 pon i mmg kena check dgn dok dulu sebelum cucuk. Ada masa sebulan lg sebelum appointment. Harap2 semua urusan i di permudahkan

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:17 AM From the mobile phone | Show all posts
MeghanK replied at 29-5-2021 11:11 AM
tt bukak thread dah ok, informatif tapi bila sorang tu masuk jadi turn off nak baca..bukan nak share ...

Dia akn keep on selit kt org2 pnya komen ye...mgkin kt kita dia x reply dh

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:17 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 29-5-2021 11:19 AM

Pheeewitttt dana 10 juta nih nak di seleweng oleh kerajaan kemana plakk dah yg menerima vaksin di minta sign form tanggung sundrik side effect vaksin ? Kocek kroni mana akan dimasukkan sebenarnya ?
Pelikkan dah berjanji nak tanggung , dah wujudkan dana tup tup yg di vaksin dipaksa bertanggungjawab sundrik camtu lah plak   

]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]

https://www.sinarharian.com.my/a ... bat-vaksin-Covid-19

RM500,000 jika hilang upaya, mati akibat vaksin Covid-19

TUAN BUQHAIRAH TUAN MUHAMAD ADNAN | | 22 Mac 2021

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba
A
A
PUTRAJAYA - [DIKEMASKINI] Kerajaan bersetuju untuk memberi RM500,000 sebagai bantuan khas kewangan kesan mudarat Covid-19 kepada rakyat tempatan dan warga asing di negara ini sekiranya berlaku hilang upaya kekal ataupun kematian disebabkan suntikan pelalian itu.

Menteri Kesihatan, Datuk Seri Dr Adham Baba berkata, kerajaan juga bersetuju untuk memberi bantuan RM50,000 jika berlaku kesan sampingan serius kepada penerima vaksin Covid-19 yang memerlukan rawatan berpanjangan di hospital.

"Sebagai permulaan kerajaan menyediakan dana RM10 juta di bawah Kumpulan Wang Amanah Bantuan Bencana Negara (KWABBN) yang diuruskan oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (Nadma)," katanya pada sidang akhbar perkembangan Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK) bersama Menteri Sains Teknologi dan Inovasi, Khairy Jamaluddin Abu Bakar, di sini pada Isnin.

Menurutnya, bantuan kewangan tersebut merupakan langkah proaktif kerajaan untuk menghadapi kemungkinan jika berlakunya kesan sampingan (adverse effects) daripada penggunaan vaksin Covid-19.

"Selain Itu, bantuan ini akan dapat membantu menampung keperluan penerima vaksin dan keluarga berkemungkinan terjejas akibat kesan daripada pengambilan vaksin ini kelak," katanya.
Artikel Penuh : https://www.sinarharian.com.my/a ... bat-vaksin-Covid-19
© 2018 Hakcipta Terpelihara Kumpulan Karangkraf

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:19 AM | Show all posts
krisp replied at 29-5-2021 11:12 AM
Nak menyedapkan orang kita supaya ambik vaksin. So far adeke yg mendapat RM500k tu?

itu bukan tahap menyedapkan , itu dah tahap menipu ler

Use magic Report

Author| Post time 29-5-2021 11:20 AM | Show all posts

Chuols kena isi borang ...kat borang tu ada soklan pasal sejarah penyakit dll. Lepas tu nurse saring check borang dan last doktor tanya dengan lebih details. Nanti dia akan advise kalau jadi apa2.

Use magic Report

Post time 29-5-2021 11:20 AM From the mobile phone | Show all posts
aechae replied at 29-5-2021 11:17 AM
Dia akn keep on selit kt org2 pnya komen ye...mgkin kt kita dia x reply dh

tu la..jom la beramai2 ignore dia tu
iols semalam sampai terpikir adakah dia si zaki antivaks..ampunnn

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

Forum Hot Topic
Hanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti V79
syitaeyqaHanis Haizi Misqueen, Babutam, Nwantiti
Views : 160118 Replies : 3914
Ketua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci  Mengaku Peraturan Penjarakan Sosial 6 kaki ‘Hanya Rekaan, Tanpa Bukti Saintifik’.Anda terpedaya?
YgBenarKetua COVID-19 Di AS Dr. Anthony Fauci
Views : 19365 Replies : 75
Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
fadz84Carta Official Muzik Muzik 39 (2024)
Views : 25984 Replies : 195
Transfer aset trading?
KogoromouriTransfer aset trading?
Views : 4902 Replies : 4
Mari Tepek Gif Picture V.7
tariMari Tepek Gif Picture V.7
Views : 71326 Replies : 2929
Tyra
aaanf14Tyra
Views : 4031 Replies : 15
[KUIZ PERUBATAN MINGGUAN VOL. 7]: Mudah aje, ilmu harian! VOL.7
ipes2[KUIZ PERUBATAN MINGGUAN VOL. 7]: Mudah
Views : 102502 Replies : 2875
Want to tap into the exciting world of sports betting?
peterkester96Want to tap into the exciting world of s
Views : 4431 Replies : 1
‘Renovate Rumah Boleh, Beli Tudung Tak Boleh’ – Disindir Netizen Di TikTok, Syamimia Respon ‘Wah Cantik Bahasa’
dio5774‘Renovate Rumah Boleh, Beli Tudung Tak
Views : 13907 Replies : 97
Walaupun KKM kata rakyat Malaysia gemok tetapi kajian tunjuk wanita Malaysia Ke-6 Paling Cantik Di Asia, Atasi Singapura & Thailand.Acik forum bangga?
YgBenarWalaupun KKM kata rakyat Malaysia gemok
Views : 8010 Replies : 54

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-6-2024 04:24 AM GMT+8 , Processed in 0.117253 second(s), 64 queries .