CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12345Next
Return Post new threads
Show: 18776|Reply: 107

Wajib,Sunat,Makruh dan Haram - Harus Bukan Hukum

[Copy link]

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 13-11-2007 12:24 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login


Rasa-rasanya semua orang tahu hukum Islam yang biasa kamu pelajari iaitu:

Wajib - Wajib Ain dan wajib kifayah dan berpahala melakukannya dan berdosa disebaliknya juga wajib kifayah;orang lain buat kita tak payah.

Sunat - Sunat biasa dan sunat muakad(sunat yang beratkan) iaitu buat dapat pahala tak buat tak apa-apa.

Makruh - Buat tak dapat dosa,tak buat boleh pahala.

Haram - Buat dapat dosa dan tak buat dapat pahala.

Harus - Buat atau tak buat,tak dapat apa-apa.

Itulah serba sedikit penjelasan sebelum persoalan mengenai 'harus' ini dibincang.

Kalau kamu baca dan pelajari,kamu akan dapat mengetahui bahawa kesemua hukum yang diterang diatas adalah hasil daripada perbuatan. Kamu setuju! Kamu pun tahu bahawa Allah SWT akan menghisab manusia walaupun perbuatan baik yang dilaku sebesar zarrah akan dapat balasannya.

Bukti: Surat Az-Zilzaal Ayat 7 dan 8

Firman Allah:"Barang siapa mengerjakan kebaikan,meskipun seberat zarrah akan dilihatnya balasan kebaikan itu.Barang siapa mengerjakan kejahatan meskipun seberat zarrah akan dilihatnya balasan kejahatan itu."

Ada orang kata,makan itu hukumnya harus,betul ke? Sebabnya kalau kita makan benda yang halal lagi baik( seperti yang tersebut di dalam AlQuran) sudah tentu mendatangkan kebaikan dan ini mendapat pahala. Jadi dimana letaknya hukum harus ini sekiranya setiap perbuatan kita dihisab!

Lagi satu,harus ini mereka sabitkan dalam mempelajari sifat-sifat Allah. Contohnya,wajib beriqtikaq pada 99 sifat-sifat Allah dan 99 sifat-sifat mustahil bagi Allah dan 1 harus iaitu Harus bagi Allah menjadikan Alam ini. Kenapa? Sebab orang ada tanya kenapa Allah jadikan Alam dan kehidupan ini. Itulah jawapan iaitu harus bagi Allah menjadikan Alam dan kehidupan ini. Itu sahaja penggunaaan hukum harus. Itu pun sekiranya manusia beriktiqaq seperti itu akan diberi ganjaran pahala kerana kepercayaan sebegitu adalah amalan baik yang akan mendapat ganjaran.

Oleh itu,dimana letaknya kedudukan hukum 'harus' yang telah anda semua pelajari?

Reply

Props Report

Rank: 2

Post on 13-11-2007 12:55 PM |All posts
ini sudah menjadi perbahasan feqah dan aqidah..
cukup sy terangkan secara ringkas menurut pendapat/ilmu yg sy ada..
harus atau mubah itu seperti yg saudara sebutkan

contoh makan adalah harus, sekira-kira tiada niat melainkan hendak mengenyangkan perut sahaja..makanya tiada pahala dan dosa..

melainkan diniatkan kerna Allah Taala, dan pula bagi boleh menanggung akan ibadat kepada Allah Taala, maka perkara makan itu menjadi sunat dan mendapat pahala

maka harus bagi Allah Taala menjadikan alam ini difahami akan saya, Allah Taala tidak berkeperluan untuk menjadikan alam ini, jadi atau tidak menjadikan alam ini tidaklah menjadi tambah atau kurang pada Allah itu.. hanya sanya ia adalah kehendak Allah Taala jua..

-moga penjelasan ini membantu-
pinta muzakarah bersama tuan guru yg mengajar ilmu aqidah
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 13-11-2007 01:51 PM |All posts

Reply #3 sa2_gwa's post

contoh makan adalah harus, sekira-kira tiada niat melainkan hendak mengenyangkan perut sahaja..makanya tiada pahala dan dosa.
melainkan diniatkan kerna Allah Taala, dan pula bagi boleh menanggung akan ibadat kepada Allah Taala, maka perkara makan itu menjadi sunat dan mendapat pahala
hukumnya bah menjadi sekiranya makan tanpa keperluan, boleh mendatangkan musibah sekiranya makan yang berlebih-lebihan - terlebih kenyang
kehidupan semakin gawat  . . .  nilai duit makin ciput . . dada makin sesak
jom berkoperasi . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
http://forum3.cari.com.my/viewthread.php?tid=299812&extra=&page=1
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 14-11-2007 02:06 AM |All posts
Originally posted by Amir at 13-11-2007 12:24 PM

Lagi satu,harus ini mereka sabitkan dalam mempelajari sifat-sifatAllah. Contohnya,wajib beriqtikaq pada 99 sifat-sifat Allah dan 99sifat-sifat mustahil bagi Allah dan 1 harus iaitu Harus bagi Allahmenjadikan Alam ini. Kenapa? Sebab orang ada tanya kenapa Allah jadikanAlam dan kehidupan ini. Itulah jawapan iaitu harus bagi Allahmenjadikan Alam dan kehidupan ini. Itu sahaja penggunaaan hukum harus.Itu pun sekiranya manusia beriktiqaq seperti itu akan diberi ganjaranpahala kerana kepercayaan sebegitu adalah amalan baik yang akanmendapat ganjaran.

Oleh itu,dimana letaknya kedudukan hukum 'harus' yang telah anda semua pelajari?


Jika kita kaitkan dengan dosa pahala, HARUS itu hukum yang pertengahan (tak dosa tak pahala)

Contoh, apakah hukum menaiki kereta untuk pergi kerja?

Kalau dapat pahala, zaman dulu takde kereta rugi la orang dulu?
Kalau  berdosa, apa salahnya naik kereta untuk pergi kerja?
Journey of my heart...
منم٧٧
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 14-11-2007 12:19 PM |All posts

Reply #2 sa2_gwa's post

aku setuju ngan kau. si amir tu dah keliru, makna harus dalam perbahasan ilmu feqah dan akidah adalah berbeza. sebab itu org dulu tidak mencampur aduk kan perbahasan bab aqidah, feqah dan tasauf. tapi perlaksanaan kena  serentak, tiga2 kena jalan sekali.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 14-11-2007 12:57 PM |All posts
Originally posted by mnm77 at 14-11-2007 02:06 AM


Jika kita kaitkan dengan dosa pahala, HARUS itu hukum yang pertengahan (tak dosa tak pahala)

Contoh, apakah hukum menaiki kereta untuk pergi kerja?

Kalau dapat pahala, zaman dulu takde  ...



Mana boleh tak ada pahala,tak ada dosa!

Kan aku sudah kemukakan dalil AlQuran bahawa setiap perbuatan baik dan jahat walaupun sebesar zarrah akan dihisab. Tak baca ke?

Setiap perbuatan jangan dilihat bersendirian seperti yang kamu beri contoh naik kereta tetapi mesti dilihat berangkaian.

Contoh kamu,naik kereta pergi kerja. Pergi kerja itu perbuatan baik oleh itu naik kereta pergi kerja bukan lagi dikira harus tetapi disebut sebagai perbuatan baik. Kalau kamu naik basikal pun perbuatan baik kerana nak menyempurnakan kewajipan pekerjaan. Jadi naik kereta itu dapat pahala.

Contoh: Kamu pergi masjid,boleh saje kamu berkereta atau berjalan kaki. Apa Nabi kata? Setiap langkah kamu satu kebaikan jugak satu pengamponan dosa.

Kamu ada faham!
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 14-11-2007 01:08 PM |All posts
Originally posted by ianho at 13-11-2007 01:51 PM
contoh makan adalah harus, sekira-kira tiada niat melainkan hendak mengenyangkan perut sahaja..makanya tiada pahala dan dosa.
melainkan diniatkan kerna Allah Taala, dan pula bagi boleh menanggun ...



Makan itu suatu perbuatan baik dan dapat pahala. Masalah niat,kamu ingat makan baca doa atau basmallah itu adalah niat ke? Itu adab-adab makan.Setiap manusia yang melakukan perbuatan makan itu memang telah berniat kalau tidak masakan ia pergi ke meja makan lalu makan. itu dah niat le! Jadi sekiranya perbuatan makan itu disusuli dengan adab-adab makan lebih sopan dan beradab dan itu jugak menambahkan pahala.

Lepas makan kamu cuci tangan,itu jugak perbuatan baik dan berpahala. Semuanya berangkai-rangkai.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 14-11-2007 01:15 PM |All posts
Originally posted by kelat at 14-11-2007 12:19 PM
aku setuju ngan kau. si amir tu dah keliru, makna harus dalam perbahasan ilmu feqah dan akidah adalah berbeza. sebab itu org dulu tidak mencampur aduk kan perbahasan bab aqidah, feqah dan tasauf. ...



Kalau kamu katakan begitu sila bagi contoh supaya senang aku menanyakan kepada kamu soalan. Sekiranya kamu tak dapat menjawab,aku boleh ajar kamu cara yang betul untuk menjawab.

Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 14-11-2007 01:27 PM |All posts
Originally posted by sa2_gwa at 13-11-2007 12:58 PM
ini sudah menjadi perbahasan feqah dan aqidah..
cukup sy terangkan secara ringkas menurut pendapat/ilmu yg sy ada..
harus atau mubah itu seperti yg saudara sebutkan

contoh makan adalah harus ...


Kamu nak kena panggil tuan guru kamu belajar dengan aku tentang aqidah,itu baru betul.

Sebenarnya, kamu kenal yang wajib 99 sifat-sifat Allah dan 99 sifat-sifat yang mustahil bagi Allah dan 1 lagi itu tak payah belajar atau tahu.

Kalau kamu nak tahu  jugak,kamu tanya le dengan aku,biar aku yang jawab dan kamu dapat ilmu dek kerananya.

Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 14-11-2007 05:34 PM |All posts
Originally posted by Amir at 13-11-2007 12:24 PM

Wajib - Wajib Ain dan wajib kifayah dan berpahala melakukannya dan berdosa disebaliknya juga wajib kifayah;orang lain buat kita tak payah.

Sunat - Sunat biasa dan sunat muakad(sunat yang beratkan) iaitu buat dapat pahala tak buat tak apa-apa.

Makruh - Buat tak dapat dosa,tak buat boleh pahala.

Haram - Buat dapat dosa dan tak buat dapat pahala.

Harus - Buat atau tak buat,tak dapat apa-apa..



minta maaf.. aku ni org jahil baru nak belajar.. jadi nak minta laluan utk bertanya..

betul ke tafsiran 5 perkara yg dikatakan sebagai "Hukum Islam" ini adalah tafsiran yg sebenar?
marilah mengaji kenal huruf al-quran, mari-mari mengaji penuh kesungguhan, marilah mengaji fahami al-quran, hayati maksudnya dalam kehidupan..
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 14-11-2007 06:01 PM |All posts

Reply #11 goldraja's post

satu lagi contoh perkara yang harus adalah membotakkan kepada selain daripada untuk tahallul - ini hukum fekah.

Tapi kalau dalam amalan tasauf, ada yang kata membotakkan kepala boleh jadi sunat kalau dilakukan dengan niat nak bagi malu dngn kepala botak dan terpaksa pakai kepiah utk cover botak tu dan bila dah pakai kepiah tak leh lah buat benda2 yang tak semenggah... ie sebahagian dari  membantu dalam proses mujahadah.

Satu perkara interesting pasal perkara harus ini adalah selain perkara wajib dan haram,  perkara harus tak boleh dinazarkan. Contoh : nazar botak kepala, nazar berjalan kaki,  dsbgnya.
Nazar yang betul adalah utk buat ibadat yg diakui sunat seperti puasa, bersedekah, buat kenduri dsbgnya.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 14-11-2007 06:05 PM |All posts

Reply #10 Amir's post

bukan 99 tapi 20.

Sifat harus atau sifat jaiz juga dimiliki oleh Allah. Harus bagi Allah memperbuatkan sesuatu yang harus ada atau tiada atau meninggalkannya. Kalau tak faham, tak pandai saya nak terang di laman web ni.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 14-11-2007 06:15 PM |All posts
Originally posted by Amir at 14-11-2007 12:57 PM
Mana boleh tak ada pahala,tak ada dosa!

Kan aku sudah kemukakan dalil AlQuran bahawa setiap perbuatan baik dan jahat walaupun sebesar zarrah akan dihisab. Tak baca ke?

Setiap perbuatan jangan dilihat bersendirian seperti yang kamu beri contoh naik kereta tetapi mesti dilihat berangkaian.

Contoh kamu,naik kereta pergi kerja. Pergi kerja itu perbuatan baikoleh itu naik kereta pergi kerja bukan lagi dikira harus tetapi disebutsebagai perbuatan baik. Kalau kamu naik basikal pun perbuatan baikkerana nak menyempurnakan kewajipan pekerjaan. Jadi naik kereta itudapat pahala.

Contoh: Kamu pergi masjid,boleh saje kamu berkereta atau berjalan kaki.Apa Nabi kata? Setiap langkah kamu satu kebaikan jugak satu pengamponandosa.

Kamu ada faham!


Anggaplah saya ni tak faham ilmu kamu ni.

Saya beri contoh:

Apa hukum menaiki kereta untuk pergi kerja?

Jawapan kamu kerja itu perbuatan baik, jadi naik kereta itu perbuatan baik dapat pahala. Jadi APA HUKUMNYA pada kamu?

SUNAT ke sebab pada kamu dapat pahala?

Kalau sesiapa kata naik kereta pergi kerja tu SUNAT dah tentu jadi BIDAAH pula
Journey of my heart...
منم٧٧
Reply

Props Report

Rank: 17Rank: 17Rank: 17Rank: 17Rank: 17

Post on 14-11-2007 08:02 PM |All posts
Originally posted by mnm77 at 14-11-2007 06:15 PM


Anggaplah saya ni tak faham ilmu kamu ni.

Saya beri contoh:

Apa hukum menaiki kereta untuk pergi kerja?

Jawapan kamu kerja itu perbuatan baik, jadi naik kereta itu perbuatan baik dap ...

ha.. jawap jgn tak jawap
sunat ke wajib? atau haram ke makruh?
i love NOBODY ELSE
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 14-11-2007 09:14 PM |All posts

Reply #14 mnm77's post

tudiah......
RenyaiHujanBasahiAkuTemaniSepiYgMengendap
KalaAkuMengingatmuDanSmuaSaatManisItu
Reply

Props Report

Super Moderator

Hamba Allah

Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24Rank: 24

Sr Super Moderator

Post on 15-11-2007 12:24 AM |All posts

penat tol melayan server ni.. post yg ke 10 kot

Ini pendapat I shj, kay...

Letak hukum harus..

- asal kpd hukum.
- Perbuatan kita yg dikategorikan sbg harus, bermaksud "boleh".
- Org yg melakukan atau meninggalkan tidak mendpt pahala atau dosa.
-

wallahua'lam
Pastinya Dia Yang Maha Penyayang mahu kita mengecapi rahmat & nikmatNya dlm bentuk yg sebaik mungkin..
Reply

Props Report

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 15-11-2007 07:11 AM |All posts

salam...

sy ingin bertanya...kita ada dosa kecil...ada tak pahala kecil...

contoh susun Al-Quran...kemas katil...

cuci tingkap...atau kebaikan selain dari sunnah nabi...

yang mana ia lebih baik dari tidak buat apa2...cuma pahalanya tidak sampai sebanyak pahala sunnah...

ada ka?
LA ILA HA ILLALLAH
MUHAMMADUR ROSULULLAH
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 15-11-2007 09:05 AM |All posts
satu lagi:
Perkara yang haram yang dilakukan dalam keadaan darurat hukumnya bertukar jadi harus.
Adapun darurat itu lawannya adalah ikhtiar.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 15-11-2007 09:14 AM |All posts

Reply #19 always_typo's post

Harus (atau dipanggil juga mubah) hukum feqah lain dari harus hukum aqal dalam ilmu kalam.

Dalam hukum aqal ada tiga -
1) wajib aqal contoh Allah itu wujud
2) mustahil aqal contoh Allah itu tiada
3) harus aqal yang dibahagikan pula kepada tiga iaitu
-wajib adat,  contoh lepas cukup makan, kenyang
-mustahil adat, contoh jasad yang kena air, mustahil tak basah.
-dan wajib aridhi (lupa lak contoh).

Sekadar introduction, kalau nak belajar kena beradab dan hadiri kuliah yang proper.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

izzahsmart This user has been deleted
Post on 15-11-2007 09:55 AM |All posts
tentang harus ni... ia merupakan salah satu hukum syarak .... kena belajar ilmu Usul Fiqh.... cari kat kedai buku ... byk... atau search online...

TQ
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-11-2007 10:44 AM |All posts
Originally posted by goldraja at 14-11-2007 05:34 PM



minta maaf.. aku ni org jahil baru nak belajar.. jadi nak minta laluan utk bertanya..

betul ke tafsiran 5 perkara yg dikatakan sebagai "Hukum Islam" ini adalah tafsiran yg sebenar?


Kamukan belajar agama dan itulah yang diajar sebagai asas hukum didalam Islam. Asas hukum dengan jenis-jenis hukum itu berbeza.

Hukum yang kelima disumbatkan kepada kita ialah harus. Apa maknanya? Maknanya,hukum harus ialah buat dan tak buat tak dapat apa-apa. Yang lain hukum-hukum mempunyai implikasi dosa dan pahala tetapi hukum harus itu tiada implikasi.

Aku katakan hukum harus itu bukan asas hukum Islam. Yang 4 lagi itu,ya! Sekiranya kamu semua tak bersetuju,bolehlah soal aku.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-11-2007 10:48 AM |All posts
Originally posted by always_typo at 14-11-2007 06:01 PM
satu lagi contoh perkara yang harus adalah membotakkan kepada selain daripada untuk tahallul - ini hukum fekah.

Tapi kalau dalam amalan tasauf, ada yang kata membotakkan kepala boleh jadi suna ...


Tak betul tu!

Umat Islam boleh bernazar apa saje asalkan perkara yang dinazarkan itu tidak pada perkara-perkara yang maksiat kepada Allah. Apa daaaa...
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-11-2007 11:11 AM |All posts
Originally posted by mnm77 at 14-11-2007 06:15 PM


Anggaplah saya ni tak faham ilmu kamu ni.

Saya beri contoh:

Apa hukum menaiki kereta untuk pergi kerja?

Jawapan kamu kerja itu perbuatan baik, jadi naik kereta itu perbuatan baik dap ...


Ianya begini,sesuatu pekerjaaan baik itu kalau nak disempurnakan memerlukan perkara-perkara sampingan dan perkara-perkara sampingan yang membawa kepada kesempurnaannya itu pun jadi pekerjaan baik dan ini mendapat pahala.

Kamu 'harus' pergi semada berjalan kaki,bermotor atau berkereta. 'Harus' didalam ayat ini bukan bermaksud hukum tapi ia lebih kepada maksud boleh.

Kamu carilah satu masalah yang memperbolehkan kamu menggunakan hukum 'Harus'.

Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 16-11-2007 11:18 AM |All posts
Originally posted by fleurzsa at 15-11-2007 12:24 AM
Ini pendapat I shj, kay...

Letak hukum harus..

- asal kpd hukum.
- Perbuatan kita yg dikategorikan sbg harus, bermaksud "boleh".
- Org yg melakukan atau meninggalkan tidak mendpt pahala  ...



Katakanlah kamu melakukan sesuatu ianya membawa implikasi baik atau pun buruk dan Allah mengatakan setiap kebaikan dan kejahatan walaupun sebesar zarrah pun akan dihisab. Apa maknanya? Maknanya Allah akan mengambil kira dosa dan pahala.

Mana ada perbuatan yang boleh dilakukan tak ada dosa dan pahala? Kamu nak cuba menyenggah ke!
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 16-11-2007 11:26 AM |All posts
Originally posted by Amir at 16-11-2007 10:48 AM


Tak betul tu!

Umat Islam boleh bernazar apa saje asalkan perkara yang dinazarkan itu tidak pada perkara-perkara yang maksiat kepada Allah. Apa daaaa...


Kalau anda berpegang nak bernazar perkara2 yang harus, ikut suka andalah. Contoh, kalau pas periksa, nak berbasikal mengelilingi Malaysia. Atau kalau sembuh dari sakit, nak makan nasi lauk ikan air asam tiga hari berturut-turut. Ulamak kata, itu tak akan dapat pahala apa dari perbuatan bernazar tersebut,  dan jika tak buat pun tak berdosa. Ianya adalah perbuatan yang hanya sia-sia dari segi peribadatan, melainkan mungkin dipasang dengan niat lain seperti nak mengembangkan Islam berdakwah secara berbasikal itu atau nak mempromosikan makanan restoran nasi lauk ikan air asam kepunyaan perniagaan orang Islam yang bertakwa. Tapi itu dah jadi nazar nak buat perkara sunat - yang mana dah jadi wajib!

Tapi kalau anda bernazar perkara yang sunat, wajib anda lakukannya.

Itu yang saya faham tentang nazar. Wallahua'lam.

Anda boleh lihat sedikit rujukan di  tentang nazar ni di laman mufti melaka http://alhuda.mmu.edu.my/jawapan/baca.php?id=174 . Saya petik di bawah:

Nazar adalah satu cara bertaqarrub kepada Allah dan mencari keredhaanNya. Hukum bernazar pada asalnya adalah makruh tetapi jika seseorang bernazar pada sesuatu yang berupa ketaatan kepada Allah seperti melakukan korban maka wajib ke atasnya untuk menunaikan sebaik sahaja perkara itu tercapai. Seseorang itu hendaklah berusaha menunaikan perkara yang dinazarkan itu dan tidak melengah-lengahkannya dengan sengaja untuk ditunaikan. Dalam hal ini, sekiranya seseorang yang telah bernazar dan tercapai maksudnya lalu belum mampu untuk menunaikan nazarnya dan dia berusaha bersungguh-sungguh untuk menunaikannya tidaklah dikira berdosa selama mana di tidak mengabaikan janjinya itu terhadap Allah Ta'ala. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui setiap usaha dan upaya hamba-hambaNya.
www.menadahkitab.com
Tuntuti ilmu jangan kepalang,
di dalam kubur terbaring seorang,
Munkar wa Nakir ke sana datang,
menanyakan betulkah  engkau "sembahyang"?
Reply

Props Report

12345Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 21-8-2014 12:33 AM , Processed in 0.432519 second(s), 26 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top