CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
Show: 3261|Reply: 16

parkinson's disease

[Copy link]

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 26-12-2008 09:13 PM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

December 26, 2008  

  
Sleep Disorder May Be Early Sign Of Dementia Or Parkinson's Disease



WASHINGTON, Dec 26 (Bernama) -- People with a sleep disorder that causes them to kick or cry out during their sleep may be at greater risk of developing dementia or Parkinson's disease, according to a study published in the online issue of U.S. journal Neurology.

The sleep disorder is called REM sleep behavior disorder. People with the disorder do not have the normal lack of muscle tone that occurs during REM sleep, often known as the dream stage of sleep.

Instead, they have excessive muscle activity such as punching, kicking, or crying out, essentially acting out their dreams, China's Xinhua news agency reported.

The study involved 93 people with this type of sleep disorder who had no signs of a neurodegenerative disease, such as dementia or Parkinson's disease. The participants were followed for an average of five years.

During that time, 26 of the people developed a neurodegenerative disease. Fourteen developed Parkinson's disease, 11 developed dementia and were diagnosed with either Alzheimer's disease or Lewy body dementia. One person developed multiple system atrophy, a rare disorder that affects movement, blood pressure and other body functions.

The estimated five-year risk of developing a neurodegenerative disease was 18 percent, with the 10-year risk at 41 percent and the 12-year risk at 52 percent.

"These results are obviously of great interest to people who have this sleep disorder and their physicians and families," said study author Ronald Postuma from McGill University in Canada.

"The results may help us better understand how these neurodegenerative diseases develop. They also suggest that there may be an opportunity for protecting against the progression to disease, perhaps even preventing it before the symptoms can appear," the study said.

-- BERNAMA





sesapa yg ada masalah ni... aku harap check dokter wokey...   kawan baik aku kat college dulu   bapak dia pun parkinson... ada kena mengena ngan sistem saraf....   femes people yg kena parkinson tak lain dari muhammad ali; juara heavyweight dunia 3 kali tu...  lagi satu  michael j fox  yg berlakon dalam family ties ngan back to the future...  aku minat betul ngan fox...  sedey gak aku bila dgr dia ada penyakit nih....
YES! I AM AWESOME. Move along now.
And your crybaby, whiney-assed opinion would be......?
I'm not ignoring you. I just don't give a shit.
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 26-12-2008 10:06 PM |All posts
mmg..penyakit nih dah banyak betul dengar sekarang..baru2 nih dora ada pi dengar talk dr doc dr king college england..dia wat research pasal panyakit nih..masa dengar tuh baru sedar kes nih kira dah meluas..n susah nak rawat..
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 26-12-2008 10:14 PM |All posts
setahu saya penyakit parkinson ni tak membawa maut cuma memberi kesan dari segi sosiol sebab malu la nak bergaul ngan orang dgn tangan dan badan terketar-ketar.benda ni sepanjang hayat.sistem saraf dah sedikit rosak.kasihan.orang2 yg kena parkinson i selalu bergetar-getar walaupun dlm tido.agak mrimaskan.

dementia=alzheimer=nyanyuk.sistem saraf yg memberi kesan terhadap pemprosesan otak pesakit.kasihan
Sungguh aku mencintai Allah.
Ibu sayang Syed Amir Haiqal.
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 26-12-2008 10:31 PM |All posts

Reply #3 sixret's post

betul tu...
parkinson lain.. alzheimer lain... parkinson tak ada ubat tapi bukan fatal... alzheimer lak.. lama kelamaan memang  bawak mati... slow dying so to speak
YES! I AM AWESOME. Move along now.
And your crybaby, whiney-assed opinion would be......?
I'm not ignoring you. I just don't give a shit.
Reply

Props Report

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

Post on 5-4-2009 08:06 AM |All posts

info mengenai parkinson -

Bukan setakat  menggeletar

Oleh SHANIKA ABDULLATIB


Keadaan menggeletar pesakit Parkinson boleh hilang setelah mendapat bantuan  ubat-ubatan serta pembedahan.









TERUS TERANG saya katakan, stigma masyarakat membuatkan kamipesakit Parkinson mati
~ ~ what does not kill me only makes me stronger ~ ~
Reply

Props Report

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

Post on 18-4-2009 07:15 AM |All posts
Bukan buat-buat ketar

Oleh FATEN SAPHILLA MOHAMED ISA


Tiada rawatan penawar untuk penyakit Parkinson. Hanya pengambilan ubat sebanyak empat atau enam kali sehari dapat mengurangkan penderitaan yang terpaksa ditanggung oleh pesakit bagi menjalani hidup dengan lebih sempurna.






DOPAMINE yang rendah dalam otak
dikaitkan dengan serangan Parkinson.


APAKAH yang terlintas di fikiran anda apabila diberitahu bahawa anda menghidap penyakit Parkinson?

Maut, tua, mengeletar atau mungkin juga petinju legenda, Muhammad Ali. Hakikatnya, tidak ramai di kalangan masyarakat kita mengetahui apatah lagi memahami apakah itu sebenarnya Parkinson.


Akhirnya, masyarakat kita mempunyai stigma negatif terhadap pesakit dan penyakit ini.

Secara umumnya, penyakit Parkinson adalah masalah neuro-degeneratif yang progresif. Ia berlaku apabila pesakit mengalami gangguan pada sistem motor yang menyebabkan terjadinya simptom-simptom seperti menggeletar, pergerakan di luar kawalan, kekejangan dan kelemahan otot yang semakin teruk dari sehari ke sehari.



MENGGELETAR adalah antara simptom paling sinonim
dengan penderitaan pesakit Parkinson.


Simptom yang serius hanya menyerang apabila pesakit terlewat mengambil ubat dalam masa yang telah diarahkan, misalnya setiap tiga jam. Jika itu berlaku, keseluruhan badan pesakit akan menggeletar (kadangkala menggeletar yang terlampau) serta tidak dapat bercakap dan bergerak dengan sempurna.

Inilah yang terjadi kepada Steven Tung, 54. Derita yang dihadapinya bukan setakat menanggung penyakit yang tiada penawar, malah dia juga terpaksa berhadapan dengan sikap masyarakat yang tidak memahami.



PARKINSON terus menjadi satu penyakit misteri tanpa
kepastian punca dan penemuan penawarnya.



S. PANDIRAJAN menerima bantuan sebanyak RM40,800 bagi
membiayai kos pembedahan penyakit Parkinson.


Justeru, tidak hairanlah apabila penyakitnya menyerang secara tiba-tiba, beberapa individu yang berada berhampirannya akan ketawa.

"Pernah semasa di hospital ketika isteri saya pergi mengambil ubat di kaunter, dengan tiba-tiba, penyakit ini datang. Ketika itu, saya duduk di atas kerusi roda sambil tangan saya memegang tayar kerusi roda.

"Tiba-tiba badan dan tangan saya menggeletar. Saya tidak dapat mengawal pergerakan lalu kerusi roda bergerak ke pelbagai arah.

"Tetapi sedihnya, beberapa orang yang berada di situ tidak menolong, sebaliknya ketawa memandang saya.

"Mereka menganggap seolah-olah saya sengaja berbuat begitu dan mungkin melihat saya seperti manusia yang tidak normal kerana 'bermain-main' dengan kerusi roda," ceritanya dalam nada sedih.



PESAKIT Parkinson masih boleh melakukan pelbagai
aktiviti walaupun dalam pergerakan terhad.




Menyingkap kisah Steven, semuanya bermula sejak 10 tahun yang lalu. Semasa bersenam, beliau mendapati tangan kanannya tidak bergerak seiring dengan tangan kirinya. Ketika itu, dia merasakan pergerakan tangan kanan lebih lambat.

Steven yang peka dengan keganjilan dirinya bertindak segera ke hospital dan doktor mendiagnosis Steven menghidap penyakit Parkinson.

Keadaan Steven semakin hari semakin teruk. Dia perlu mengambil ubat setiap tiga jam. Jika terlambat, keadaannya seperti mayat hidup.

Ini diakui sendiri oleh isterinya, Choong Kye, yang menyatakan bahawa beliau perlu sentiasa berada di samping Steven.

"Pernah suatu ketika, saya sibuk menguruskan rumah. Tanpa disedari, dia terjatuh dari kerusi dan mukanya tersembam ke lantai. Puncanya, saya terlambat beri dia makan ubat yang akhirnya menyebabkan dia tidak dapat mengawal pergerakan badannya," kata Choong Kye yang enggan wajahnya dan suami dirakamkan lensa kamera jurugambar Kosmo!.

Sementara itu, bagi S.Pandirajan, 44, episod duka dalam hidupnya berlaku seawal usia 32 tahun ketika dia bangun dari tidur di rumahnya di Pasir Gudang, Johor.

"Semasa bangun dari tidur, separuh badan saya terasa kebas dan menggigil. Pada mulanya, saya menyangka mungkin kerana saya terlalu penat bekerja atau tersalah tidur.

"Namun, simptom-simptom tersebut berlaku setiap hari sekali gus memaksa saya ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Doktor mendiagnosis saya menghidap penyakit Parkinson dan memberi saya ubat," kata juruteknik penyelenggara di sebuah syarikat swasta itu ketika menceritakan detik permulaan dia mendapat Parkinson.

Entah apa silapnya, badan Pandirajan menolak ubat yang dimakan. Selepas mengambil ubat, dia akan muntah.

Rakan terdekat yang mengetahuinya telah mencadangkan kepada Pandirajan berjumpa bomoh kerana mempercayai dia terkena buatan orang.

"Pada waktu itu tentulah kita percaya dan usaha dengan apa sahaja yang diusulkan orang. Saya pergi berjumpa bomoh sehingga terpaksa berhabis sebanyak RM2,000. Namun, keadaan saya semakin teruk dan terpaksa bergantung pada kerusi roda sepanjang masa," kata Pandirajan yang akhirnya berjumpa dengan doktor pakar bahagian neurologi bagi mendapatkan rawatan.

Setelah 10 tahun menderita Parkinson, doktor mengesahkan penyakit Pandirajan telah berada di peringkat yang teruk dan perlu melakukan pembedahan Rangsangan Otak Dalaman atau Deep Brain Stimulation (DBS).

Dia yang tidak lagi bekerja hanya memperoleh sumber kewangan daripada isteri yang bekerja sebagai tukang jahit dan juga ihsan daripada saudara-mara terdekat.

Sempena sambutan Hari Parkinson Sedunia 2009 yang diadakan di Kuala Lumpur baru-baru ini, Pandirajan menerima bantuan kos pembedahan sebanyak RM40,800.

Apa yang mengharukan Pandirajan, dia merupakan penerima sulung Tabung Amanah Lloyd Tan yang dianjurkan oleh Persatuan Parkinson Negeri Sembilan.


1

View rating log

~ ~ what does not kill me only makes me stronger ~ ~
Reply

Props Report

Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18Rank: 18

Post on 18-4-2009 07:16 AM |All posts
Parkinson semuda 23 tahun

HARI Parkinson Sedunia disambut pada 11 April setiap tahun. Ia bertujuan menyedarkan masyarakat dunia tentang penyakit Parkinson serta kesannya terhadap individu, keluarga dan masyarakat.


Ini kerana, masih ramai yang menganggap penyakit Parkinson sebagai penyakit biasa yang hanya dihidapi oleh golongan tua. Tetapi sebenarnya, individu semuda usia 23 tahun boleh menghidap penyakit Parkinson dan ia pernah berlaku di Malaysia.

Kira-kira 6.3 juta manusia di seluruh dunia menghidap Parkinson dan ketika ini masih tiada penawar bagi menyembuhkan penyakit tersebut. Rawatan yang ada sekarang, cuma untuk mengawal simptom berkenaan agar pesakit dapat menjalani hidup dengan lebih baik dan sempurna.

Penyakit Parkinson bukannya sejenis penyakit berjangkit. Penyakit itu adalah keadaan di mana daya kawalan otot seseorang merosot dengan teruknya sehinggakan penghidapnya tidak mampu mengurus diri sendiri.

Menurut Pakar Neurologi dan Pakar Perunding Pusat Perubatan Pantai, Dr. Chew Nee Kong, kesedaran mengenai penyakit itu di kalangan rakyat Malaysia masih rendah sekali gus menyumbang kepada diagnosis lewat atau tidak lengkap.

Katanya, sikap seperti itu membuatkan keadaan pesakit lebih teruk kerana tidak mendapatkan ubat lebih awal.

Dr. Nee Kong yang juga antara sekumpulan kecil pakar Parkinson di Malaysia memberitahu:

"Parkinson merupakan salah satu daripada penyakit paling kurang diketahui di Malaysia dan tanggapan umum bahawa ia hanya menyerang golongan warga emas adalah salah.

"Usia, kaum dan jantina tidak menjadi penghalang kepada Parkinson untuk menyerang seseorang. Antara lima hingga 10 peratus daripada pesakit menunjukkan simptom-simptom sebelum usia 40 tahun.

Dr. Nee Kong menambah, pengesanan awal adalah penting bagi memastikan pesakit menerima terapi secukupnya bagi menyekat penyakit itu daripada terus merebak.
~ ~ what does not kill me only makes me stronger ~ ~
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 18-4-2009 03:05 PM |All posts

Reply #3 sixret's post

Parkinson's eventually leads to death - Parkinson causes muscles spasms and contractions.  The heart muscles can also be affected - that's what happened to my dad.  He had Parkinson for more than 20 years.  One unlucky the day the spasms affected his heart muscles causing a cardiac seizure, brain aneurysm and other things leading to him passing away.  
1

View rating log

Reply

Props Report

Survivor

~정지훈~

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 18-4-2009 04:41 PM |All posts

Balas #7 dexa\ catat

muda2 pon kena check la camni..








wa.... dah la mmg ade skit masalah pasal tido ni
이게 뭐야?!
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 18-4-2009 11:05 PM |All posts
one study state that increse ur brain acitvity through thinking may reduce the risk in developing parkinson and dementia ......
Alzheimer is not dementia it self,but a later stage of dementia..
people may develop dementia (impaired in memory function) before diagnose as Alzheimer..
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 18-4-2009 11:07 PM |All posts
lpe nak ckp ...byk berpk tu mase mude ye...
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 19-4-2009 08:43 PM |All posts
Sunday April 19, 2009
Just Parkinsons


Parkinsons disease patients cant control when they are on
YES! I AM AWESOME. Move along now.
And your crybaby, whiney-assed opinion would be......?
I'm not ignoring you. I just don't give a shit.
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 19-4-2009 08:44 PM |All posts
Sunday April 19, 2009

Take care, caregivers

By Lee Tse Ling



Caregivers should not be ignored in the treatment of Parkinsons disease.

IN the National Parkinson Foundation Incs Parkinson Disease: Caring and Coping, Chaplain Chuck Meyer of St Davids Medical Center in Austin, Texas, the US, proposes a different way of looking at disease.

Conventionally, we liken managing disease to fighting a war, using phrases like bringing in the troops
YES! I AM AWESOME. Move along now.
And your crybaby, whiney-assed opinion would be......?
I'm not ignoring you. I just don't give a shit.
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 5-2-2010 06:55 AM |All posts
Bukan sekadar ketar tangan

Oleh YEO LI SHIAN

Pesakit Parkinson juga menghadapi gangguan psikiatrik selain berdepan dengan simptom motor.





"PAPA mula ternampak orang-orang kerdil yang berwajah hodoh dan berkulit gelap. Sekali-sekala, papa juga kata dia ternampak wajah-wajah arwah ibu bapanya bersama orang-orang kerdil itu.

"Apabila papa menjadi takut, dia akan bersembunyi di dalam bilik. Semua tingkap dan langsir akan ditutupnya sepanjang siang hingga ke malam," demikian cerita seorang anak perempuan, Ebby, tentang keadaan bapanya.

Bapanya itu, Loo Peng Hock, 73, telah didiagnosis dengan penyakit Parkinson sejak 14 tahun lalu. Dalam tempoh lebih sedekad, Peng Hock telah mengalami pelbagai jenis komplikasi kesihatan.

Paling teruk, dia pernah berdepan dengan empat siri serangan psikosis dalam tempoh lima tahun bermula pada 2002.
"Ada satu malam, papa kata dia ternampak sekumpulan orang kerdil bersembunyi di bawah meja komputer abang saya.

Oleh sebab risau kalau orang kerdil itu akan membahayakan ahli keluarga yang lain, papa pun potong tali wayar komputer. Kononnya hendak ikat semua orang kerdil itu.

"Alangkah terkejut kami dibuatnya apabila pada keesokan hari, kelihatan semua wayar itu bersepah-sepah di lantai," cerita Ebby seperti yang dikongsi dalam sebuah buku berjudul Two Sides of The Same Brain: Psychiatric Disorders and Parkinson's.

Biarpun biasa dikenali sebagai sejenis gangguan pergerakan, sorotan kisah bapa Ebby itu sebenarnya memberi gambaran berbeza tentang penyakit Parkinson.

Hakikatnya, tidak ramai tahu bahawa penyakit Parkinson turut memberi pelbagai impak tanpa gerak (motor). Simptom-simptom seperti gangguan psikiatrik pada kebanyakan masa memang tidak ada kaitan langsung dengan pergerakan badan.

Malah, keluarga Ebby tidak sama sekali menyangka gangguan halusinasi itu adalah sebahagian daripada penyakit Parkinson. Jauh sekali mereka melihat masalah yang dialami oleh Peng Hock itu sebagai isu psikiatri.

Faktor risiko


Pakar Perunding Neurologi, Dr. Chew Nee Kong berkata, gangguan psikiatri adalah simptom tanpa gerak merupakan yang paling umum dalam kalangan pesakit Parkinson, selain simptom motor umum.

"Pergerakan yang perlahan, tubuh menjadi kaku atau bergoncang adalah antara petandanya. Orang lain biasanya tidak nampak kewujudan simptom tanpa gerak yang sebenarnya berlaku lebih awal daripada petanda tersebut," katanya.

Kemurungan, rasa letih, kerisauan, sembelit, gangguan untuk tidur dan hilang deria hidu seharusnya menjadi petanda yang perlu dikesan awal.

Jangan terkejut juga jika gangguan seperti depresi dan rasa risau akan menjangkaui keseriusan simptom motor Parkinson dalam tempoh beberapa tahun sahaja lagi.



SISI psikiatrik seseorang pesakit Parkinson tidak harus dipandang remeh. - Gambar hiasan

Menurut Nee Kong, biarpun depresi dan kerisauan tidak semestinya berpunca daripada reaksi terhadap penyakit Parkinson, ia tetap signifikan. Ini memandangkan kedua-dua simptom itu adalah faktor risiko untuk mendapat penyakit tersebut.

Gangguan psikiatrik yang lain adalah kekeliruan, halusinasi dan dementia. Meskipun simptom-simptom ini boleh memudaratkan, komplikasi bagi individu yang menghadapinya sering dipandang sebelah mata.

Berdasarkan satu kajian yang dijalankan di sebuah klinik pakar, satu pertiga daripada pesakit Parkinson yang ditemui disahkan mengalami depresi. Malah, dua pertiga daripada jumlah itu tidak mendapatkan rawatan bagi menangani masalah tersebut.

"Situasi seperti ini berlaku kerana kurangnya kesedaran tentang simptom-simptom tanpa motor. Apabila pesakit Parkinson kembali mendapatkan pemeriksaan susulan, doktor dan pihak penjaga lebih memberi perhatian kepada aspek motor seseorang pesakit," kata Dr. Yen Teck Hoe, Presiden Persatuan Psikiatri Malaysia dalam sebuah bengkel media di ibu negara baru-baru ini.

Dalam bengkel anjuran Persatuan Penyakit Parkinson Negeri Sembilan (NSPS), Persatuan Psikiatrik Malaysia dan Yayasan Parkinson Llyod Tan itu, kandungan buku Two Sides of The Same Brain: Psychiatric Disorders and Parkinson's telah mencuri perhatian para peserta.

Buku itu mengenengahkan laporan dan cerita tentang simptom-simptom tanpa gerak yang berlaku dalam kalangan pesakit Parkinson, selain menyertakan koleksi kajian serta huraian saintifik mengenai kaitan antara gangguan psikiatrik dengan penyakit tersebut.

Himpunan testimoni daripada pesakit dan golongan penjaga turut diselitkan agar pembaca mendapat gambaran sebenar tentang pengalaman mereka.


ISU kesihatan mental dan gangguan halusinasi perlu diperinci agar jawapan
terhadap persoalan penyakit Parkinson dapat ditemukan. - Gambar hiasan.

Menurut Teck Hoe, sebarang ciri psikiatrik seseorang pesakit Parkinson seharusnya dikesan lebih awal. Tindakan itu penting bagi membantu golongan pesakit dan penjaga untuk menikmati kualiti kehidupan yang lebih baik.

Impak kepada pasangan


Dalam sesetengah kes, impak gangguan psikiatri ke atas golongan penjaga adalah lebih dahsyat daripada yang disangkakan. Jelasnya, pasangan bagi pesakit Parkinson ada kalanya menghidapi masalah depresi yang jauh lebih serius berbanding golongan berusia yang lain.

Di Malaysia, dianggarkan terdapat sekitar 25,000 hingga 30,000 pesakit Parkinson. Bilangan itu dijangka meningkat sehingga 40,000 menjelang 2020 nanti.



KADAR kelaziman dan impak gangguan psikiatrik dalam pesakit Parkinson adalah signifikan.

Berdasarkan Kajian Kesihatan dan Morbiditi Kebangsaan (2006), sebanyak 11.2 peratus daripada populasi orang dewasa di Malaysia didapati menghidapi gangguan psikiatrik. Maka, tidak hairanlah apabila masalah tersebut dan Parkinson dikelaskan sebagai antara gangguan otak paling umum di negara ini.

Malah, gangguan psikiatrik dalam kalangan pesakit Parkinson juga dijangka menjadi beban kesihatan utama masyarakat di negara ini.

"Kadar kelaziman dan impak gangguan psikiatrik dalam pesakit Parkinson adalah signifikan. Pengamal perubatan khususnya doktor dan masyarakat pada umumnya perlu mengubah persepsi mereka tentang simptom tanpa gerak pesakit Parkinson ini.

"Hanya dengan cara ini, simptom-simptom (tanpa gerak) itu boleh diuruskan sebaik mungkin tanpa dipandang remeh. Pada masa yang sama, mereka perlu mendapat maklumat tentang pelbagai rawatan yang berkesan di hospital-hospital kerajaan di Malaysia," terang Nee Kong.





Tambahnya, pesakit yang menerima rawatan pada peringkat awal atau pertengahan masih mampu menikmati kualiti kehidupan yang baik. Dalam tempoh 10 hingga 15 tahun pertama penyakit itu, pesakit Parkinson akan diberi ubatan seperti dopamine agonist yang efektif untuk mengawal simptom-simptom motor.

Malangnya, seiring dengan peredaran masa dan kemerosotan fungsi fizikal, seseorang pesakit bertambah sukar dalam menjalankan aktiviti harian. Biarpun menerima dos perubatan maksimum, sesetengah pesakit juga perlu menjadi sejenis pembedahan otak yang dikenali sebagai Rangsangan Otak Dalaman (Deep Brain Stimulation - DBS).

Bagi pesakit yang memerlukan rawatan untuk gangguan psikiatrik pula, doktor akan memberi ubat antidepresi. Malah, terdapat sejenis ubat baru iaitu pramipexole yang terbukti mampu memperbaiki kedua-dua simptom motor dan depresi yang dialami pesakit Parkinson.

Sementara itu, Presiden Persatuan Parkinson Negeri Sembilan, Gharizah Hashim berkata, hakikatnya, persepsi yang salah terhadap penyakit ini boleh diperbetulkan menerusi program-program pendidikan dan sebaran media.
YES! I AM AWESOME. Move along now.
And your crybaby, whiney-assed opinion would be......?
I'm not ignoring you. I just don't give a shit.
Reply

Props Report

Post on 22-6-2010 01:26 PM |All posts
luqman wellness centre 014 6332307, the summit usj ade rawatan homoepathy....ayurveda & homoepathy actually....really effective...papayaz Post at 29-11-2009 10:24  


yes this doctor is very good. Last week I met him and now I'm regaining my health. Thanks God.
Reply

Props Report

Rank: 1

Post on 1-8-2011 11:35 AM |All posts
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 5-2-2013 09:27 AM |All posts
Kepada sesiapa yang mengidap penyakit ini, rawat segera dengan kaedah rawatan AYURVEDA di LUQMAN AYURVEDIC HERBS CENTRE. Maklumat lanjut dan temujanji, hubungi Dr Luqman Selva (Phd) di 014 6332307 atau ke facebook:
http://www.facebook.com/pages/Lu ... tre/377645228950903 untuk maklumat lanjut.
Pusat rawatan ini terletak di The Summit, Subang Jaya - (Rabu - Sabtu) siang sahaja dan di Seksyen 9, Bandar Baru Bangi - (Rabu - Jumaat) malam sahaja.

Reply

Props Report

You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 23-10-2014 11:47 AM , Processed in 0.319277 second(s), 27 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top