CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 51194|Reply: 14

THROTTLE BODY WIRA 1.5S AUTO

[Copy link]
Post time 21-6-2010 03:23 PM | Show all posts |Read mode
Salam utk semua geng2,

MASALAH PERTAMA
Ada sebuah kereta iaitu WIRA 1.5A Sedan Injection tahun 2000, sudah mencapai 250 000 km.... pada suatu hari, semasa dalam perjalanan dari KL ke Muar, singgah di hentian Air Keroh utk mengisi petrol. Selepas pengisian, terperasan signal bateri menyala kat panel (perasan sebab kat stesen petronas tu redup). Selepas menyedari signal bateri tu menyala, terus berhentikan kereta di tempat parking di stesesn minyak tu. Matikan enjin dan cuba utk start balik, tapi dah tak boleh hidup. Apalagi, dah gabra gilaaaaa....... pegi tandas jap... basuh muka kasi hilangkan ngantok... then terus ke kereta dan try start balik... alhamdullilahh hidup... apalagi, masuk gear reverse terus teruskan perjalanan ke muar..... sesampai di susur air keroh, banyak pulak kereta.... dan bila kereta berjalan dalam keadaan yang perlahan, rpm enjin mula turun secara luar biasa.... matikan suis aircond... ok sket timing enjin tuu.... takde la rasa mcm enjin nak mati... dipendekkan cerita.... akhirnya sampai jugak la ke destinasi.....

sampai je di destinasi, terus cari kedai pomen (CINA), malang lagi, hari tersebut adalah hari buruh, banyak kedai tutup.... jumpa satu kedai nih, dia kata itu ALTERNATOR punya hal, tapi tak boleh bikin sbb kedai spare part tutup.... kalu nak jugak dtg esok (ahad).... So, keesokkannya aku datangla spt yg dijanjikan..... dia call pomen (CINA) dia dan suruh aku pegi jumpe dia kat bengkel pomen (CINA) dia.... kos siappasang RM240 (nak tak nak byr jugak la sbb emergency)..... pomen tu cakap, ALTERNATOR baru ni dia punye power besar sket... yg dulu 60/65A... yg recond ni 75A..... so, SELESAI MASALAH PERTAMA.....

LANJUTAN MASALAH
Setelah menggunakan alternator yg recond ni, baru la aku perasan, bila aircond start tarik jerk... timing kete jadi terlalu rendah.... sehinggakan kadangkala, enjin mati. Pegi jumpe pomen (MELAYU) kat area umah aku (KL) suruh adjust timing, sbb aku beranggapan mungkin masa tukar alternator baru tu, pomen sana tak adjust timing..... pomen tsbt bagitau aku, kene check THROTTLE BODY dulu... sbb dia cakap, kat TB tu ada 2 bghn gear, 1 utk enjin dan 1 utk aircond.... maybe gear dlm part aircond tu patah/rosak.... so, aku nak suruh dia buat, tp byk pulak kete kat bengkel dia, sampai la sekarang aku belum lagi jumpa pomen tu utk check TB.......

SO, dikesempatan ni sebelum aku nak pi jumpe pomen tu, aku nak mintak pendapat dan pandangan OTAI2 disini... apakah pandangan/pendapat u'all tentang permasalahan aku nih......

Thanks in advance.......
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 9-7-2010 03:05 PM | Show all posts
bro chek_am... aku dah tengok link tuu..... mmg sama laaaa......
Reply

Use magic Report

Post time 8-7-2010 03:46 PM | Show all posts
Post Last Edit by Chek_am8848 at 8-7-2010 15:47
mggu lepas aku dah pegi bawak kuda tunggangan aku nih pi jumpe pomen... dia dah bukak tempat kotak g ...
JERONG_GERGASI Post at 8-7-2010 15:27



Bro.. kalu jenis vacuum tu.. cuba chek thread nie...

http://mforum.cari.com.my/viewthread.php?tid=492125&extra=page%3D2

aku ada past gambor ttg kaedah vacuum tu...
dan kos yg bro ckp tu mahal la bagi aku...
aku buat cuma RM80 jer....
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 8-7-2010 03:27 PM | Show all posts
mggu lepas aku dah pegi bawak kuda tunggangan aku nih pi jumpe pomen... dia dah bukak tempat kotak gear (TB) bahagian aircand dan keluarkan semua gear2 kat dalam tu... pastu dia cuci dgn kain yg dicelop petrol..... pastu.. pasang balik gear2 yg telah dikeluarkan dgn menyapu gris pada setiap gear dan batang gear....... dia kata, abg cuba pakai dulu bang... klu tak molek gak, kene modified laaaa.... dia pun tunjuk lah kete2 yg telah mengalami masalah TB... dia kata pasang satu bende tu direct.... "vacuum".... dia kata byk gak wira yg pakai vacum nih... dia kata kos nak wat vacuum ni lebih kurang RM130..... siap barang dan host........
Reply

Use magic Report

Post time 23-6-2010 05:23 PM | Show all posts
FICD ni biasanya ada kat keta toyota atau honda. Fungsi utk control idle speed waktu ekon dihidupkan. Maksudnya, kalau pasang benda ni, time ekon idop pun RPM tak jatuh gila2. Ni pun leh DIY nih...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-6-2010 03:12 PM | Show all posts
FICD tu apa neo......
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 23-6-2010 02:57 PM | Show all posts
Reply 9# JERONG_GERGASI

kompem ko punya ECU mitsu bukan VDO-siemens..
Kalau lepas serbis tak jadik gak, ko pasang FICD je.. Wira auto memang selalu jadi masalah cenggini. Aku punya dulu pun ada prb camni - susah nk kenalpasti apa yg prb. Masalah berkurangan lepas aku bersihkan air flow sensor.. pastu tak lama jadik balik... tukar gb manual.. pastu jadik balik... tukar TB sebab housing utk ISC dah loose.. Baru2 ni TB biol balik... masalah naik turun - kompem gear2 kat ISC - bikin sendrik
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-6-2010 02:08 PM | Show all posts
aku rasa mcm gambar yg pertama tu.... sbb dia kaler besi.... yg gambar kedua tu, nampak kaler hitam mcm plastik je.....

satu lagi, aku pegi eon service tadi dan tanya masalah aku... dia kata kene check dulu... maybe lepas sebis TB (guna chemical) dan tuning, maybe ok kott......
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 23-6-2010 01:16 PM | Show all posts
engine bay mcm gambar yg mana?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 23-6-2010 09:50 AM | Show all posts
neo: aku ada jugak pegi bengkel kat kampung aku, pomen tu check dia kata angin aircond takde masa dia check TB hari tu.......

btw: engine 4G15P ecu mitsu kan nih? ada gear  ISC/IAC yg lain ke?-------> soklan ni aku tak reti nak jawap sbb aku tak terror bab2 nih.....
Reply

Use magic Report

Post time 22-6-2010 07:55 PM | Show all posts
saspek benda lain:
- vacuum leak ( check vacuum hose ada bocor tak)
- Airflow sensor dah bioll --> cuba awap ngan org lain punya

btw: engine 4G15P ecu mitsu kan nih? ada gear  ISC/IAC yg lain ke?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 22-6-2010 03:28 PM | Show all posts
master: masa pasang alternator tu, pomen tu kata voltage sudah cukup baik......

neo: thanks to ur info........ mcm yg pomen melayu tu ada cakap... dia kata ada 2 part klu nak replace gear TB nih... satu utk  enjin (sindrom turun naik rpm) dan satu lagi utk aircond - yg aircond ni la pomen melayu tu suspek gear dalam tu rosakk yg menyebabkan dia takbleh nak control rpm bila aircond tarik.....
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2010 09:13 PM | Show all posts
kalu gear TB rosak, RPM biol naik turun atau tinggi terus menerus je... ni mcm masalah lain.

BTW, kalau nk tukar gear2 dlm TB tu senang je. Beli ISC Repair Kit (cap ayam dlm RM18, MMC dlm RM55 - ni harga TB 1.6 mitsu punya tau). Boleh DIY je utk pasang.

- Bukak penutup  ISC (dlm gambar kiri, penutup yg ada dua skru bintang/philips tu)
- dlm tu nanti ada assembly gear, cabut semua yg bleh di cabut
- dlm tu nanti ada penahan yg kena bukak satu skru philips kecik
- cabut sekalik gear hitam panjang yg ada spring (pusing utk bagi keluar)
- pasang yg baru

setelll
Reply

Use magic Report

Post time 21-6-2010 05:23 PM | Show all posts
Suruh pomen check dulu voltage supply dr alternator tue dulu cukup ke tidak......
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-6-2010 04:52 PM | Show all posts
otai2 cuti ke hari nih.......
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

29-3-2024 03:17 AM GMT+8 , Processed in 0.062450 second(s), 42 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list