CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 4942|Reply: 45

tornado BERapi landa hawaii!! (pic)

[Copy link]

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 1-9-2010 06:23 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Puting beliung api melanda Hawaii


GAMBAR menunjukkan asap dan api seperti puting beliung di sebuah
kawasan hutan di Pulau Besar, Hawaii, baru-baru ini.



HONOLULU - Fenomena puting beliung api berlaku dekat sebatang jalan raya utama di Hawaii dan ia berjaya dirakamkan menerusi kamera, lapor sebuah akhbar semalam.

Putaran asap hitam yang tebal dilihat berpusing dalam bentuk pusaran ketika api menjulang setinggi 6.09 meter dari permukaan tanah, baru-baru ini.

Puting beliung api tersebut memusnahkan tanah seluas 566 hektar dan ia terus membakar beberapa bahagian di pulau itu.
Tiada kecederaan dilaporkan dalam kejadian itu.

Turut dikenali sebagai syaitan api, puting beliung api itu berlaku apabila api berdepan dengan satu pusaran vertikal.

Puting beliung itu turut berlaku apabila satu bahagian udara panas diselaputi oleh api sekali gus menyebabkan tekanan rendah di permukaan bumi.

Udara yang lebih sejuk kemudian memasukinya menyebabkan pusaran berlaku manakala api menjulang tinggi.
Pada 1923. satu puting beliung api terjadi disebabkan gempa bumi kuat di Tokyo. Dalam kejadian itu, seramai 38,000 orang terbunuh. - Agensi




tu baru tornado berapi...... belum lagik 'hellfire'   hah!!!  camner ler panasnyer hellfire tu ekkkk...? hanya allah yang maha mengetahui!!
YES! I AM AWESOME. Move along now.
And your crybaby, whiney-assed opinion would be......?
I'm not ignoring you. I just don't give a shit.
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 1-9-2010 06:30 AM |All posts
wowo cantik
Edited
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 1-9-2010 06:35 AM |All posts
menakutkan
Reply

Props Report

Moderator

ketua polis jepun

Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22Rank: 22

Moderator

Post on 1-9-2010 06:39 AM |All posts

http://www.youtube.com/watch?v=MNBjFX49TyI

Doa Syeikh Muhammad Al-Mohaisany (Ramadhan 1422H)

Ya Allah Ya Tuhan Kami

Segala pujian dan kebesaran hanya milik Mu

Ya Allah Yang Maha Berkuasa Atas Segalanya

Yang Maha Besar Dan Maha Tinggi

Kami memohon dari Kebesaran dan Kekuatan Mu

Ya Allah berilah kemenangan kepada Mujahidin yang ikhlas di jalan Mu

Ya Allah semoga Engkau senantiasa di sisi mereka, bersama mereka

Ya Allah, Engkau berilah kemenangan kepada mereka

Berilah kekuatan kepada mereka

Ya Allah Tuhan kami

Satukan hati,pemikiran dan pandangan mereka

Ya Allah, fokuskan bidikkan senjata mereka

Gabungkan kekuatan dan hujah-hujah mereka

Ya Allah, tetapkan hati dan pendirian mereka

Ya Allah, kuasai musuh-musuh mereka

Ya Allah, pecah belahkan kesatuan musuh-musuh Islam

Ya Allah lunturkan semangat dan moral mereka

Ya Allah, lemahkan kekuatan mereka

Ya Allah, campakkan ketakutan yang amat sangat ke dalam hati mereka

Ya Allah, Tuhan kami

Nasib kami di Tangan Mu

Segala urusan kami serahkan kepada Mu

Ya Allah, Engkau Maha Mengetahui keadaan kami

Dan apa yang terjadi

Tiada satu pun terlepas dari pengetahuan Mu

Ya Allah, hanya kepada Mu kami mengadu kesengsaraan kami

Ya Allah hanya kepada Mu kami mengadu kesedihan kami, masalah kami

Hanya kepada Mu Ya Allah

Hanya kepada Mu Ya Allah, kami mengadu ketidakadilan

Dan kezaliman kaum yang menindas

Hanya kepada Mu Ya Allah,

Kami mengadu kekejaman orang-orang yang jahil

Hanya kepada Mu Ya Allah

Kami mengadu akan penindasan dan penipuan dari agen penjajah

Hanya kepada Mu Ya Allah

Kami mengadu ketidakadilan dan kekejaman orang-orang

Pendendam Nasrani

Ya Allah, zaman gelap penjajahan dan kezaliman telah berpanjangan

Ya Allah, zaman gelap penjajahan dan kezaliman telah berpanjangan

Ya Allah, zaman gelap penjajahan dan kezaliman telah berpanjangan

Ya Allah,

Kebencian dan dendam kesumat golongan yang tidak beriman kepada Mu

Sangat mendalam

Begitu juga dengan pembelot agama dan agen penjajah

Ya Allah, Ya Allah

Kirimkan bantuan pertolongan dari Mu

Kirimkan bantuan dari Mu untuk menegakkan kebenaran

Agar dapat kami bangkit dari penghinaan ini

Agar dapat kami bangkit dari fitnah ini

Agar dapat kami musnahkan musuh-musuh Islam

Ya Allah

Ya Allah, tumpaskanlah segala unsur ketidakadilan dan sumber penindasan

Ya Allah, tumpaskanlah segala unsur ketidakadilan dan sumber penindasan

Ya Allah, arahkan kekuatan Mu untuk memusnahkan kekuatan Amerika

Negara pusat kekufuran, pusat fasad

Ya Allah, arahkan kekuatan Mu untuk memusnahkan kekuatan Amerika

Negara pusat kekufuran, pusat fasad

Ya Allah, Engkau Maha Mengetahui keadaan mereka

Yang menyebarkan segala fasaad di atas muka bumi Mu

Ya Allah, mereka membunuh makhluk Mu dan para hamba Mu

Ya Allah, mereka menghina agama Mu

Ya Allah, Engkau Maha Berkuasa atas mereka

Arahkan kekuatan Mu, musnahkan mereka

Ya Allah ,arahkan kekuatan Mu, musnahkan mereka

Ya Allah, kirimkan ke atas mereka angin ribut kaum Aad

Ya Allah, kirimkan ke atas mereka jeritan kaum Thamud

Kirimkan ke atas mereka badai kaum Noh

Ya Allah, kirimkan ke atas mereka

Balasan Mu yang datang dari langit dan yang keluar dari bumi

Ya Allah, jadikan perpecahan dalam negara mereka

Ya Allah, jadikan mereka berpecah belah

Lemahkan kekuatan para penjajah

Ya Allah, Ya Hayyu Ya Qayyum

Yang Maha hidup, Yang Maha Berdiri Sendiri

Ya Allah, jadikanlah mereka berada di dalam genggaman para Hamba Mu

Ya Allah, jadikanlah mereka berada di dalam genggaman para Hamba Mu

Ya Allah, jadika badai taufan yang berterusan untuk mereka

Ya Allah, jadika badai taufan yang berterusan untuk mereka

Ya Allah, bebaskan saudara Islam kami yang di tawan

Ya Allah, bebaskan saudara Islam kami dan kuatkan mereka

Ya Allah, teguhkan Iman mereka

Jadikan pelbagai cara untuk membantu mereka

Ya Allah, tangani orang yang menyeksa mereka

Ya Allah, tangani orang yang menyeksa mereka

Ya Allah, tangani orang yang menyeksa mereka

Hapuskan cengkaman mereka dengan Keagongan dan Kekuasaan Mu

Ya Allah, jadikan rencana musuh-musuh Islam sebagai

Penyebab kehancuran mereka dan berbalik kepada mereka

Ya Allah, Tuhan Seru Sekalian Alam

Yang Maha Hidup, Yang Maha Berdiri Sendiri

Yang Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan

Yang Maha Mendengar Doa, Yang Maha Dekat dan Yang Maha Mengabulkan doa

Kepada Mu kami memohon, kami yakin akan janji-janji Mu

Dan penerimaan Mu akan doa-doa kami

Dan kata-kata Mu adalah benar semata

Sesungguhnya Engkau telah berfirman:

Berdoalah kepada Ku dan aku perkenankan doa kamu

Ya Allah, perkenankan semua doa kami ini

Ya Allah,Yang Maha Hidup, Yang Maha Berdiri Sendiri

Yang Maha Perkasa

Yang Maha Menguasai segala yang berada di langit dan di bumi

Ya Allah, selamatkan Al-Aqsa dari kekejaman Yahudi

Ya Allah, selamatkan Al-Aqsa dari kekejaman Yahudi

Bebaskan Al-Aqsa dari cengkaman setiap Kafir yang dengki

Ya Allah, dapatlah kami melihat kebebasan Al-Aqsa

Dan musnahkan Yahudi pendengki

Wahai Tuhan Yang Memiliki Kemuliaan dan Kebesaran

Ya Allah, semua makhluk Mu adalah hina dan lemah di sisi Mu

Kerana Engkau Maha Mulia dan Maha Gagah

Ya Allah, Tuhan Pencipta kami

Yang menjadikan manusia dari satu jiwa

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Tinggi Kedudukannya

Yang Maha Gagah Perkasa

Kami memohon ke hadrat agar Engkau berikan kemenangan

Kepada Islam dan Umat Islam sedunia

Ya Allah, Tuhan Yang Maha Hidup Yang Maha Berdiri Sendiri

Ya Allah, lindungi dan pelihara para ulamak yang bekerja keras

Ya Allah, lindungi dan pelihara para ulamak yang bekerja keras

Tetapkan pendirian dan iman mereka yang tetap ikhlas mengajak manusia ke jalan Mu

Tinggikan derajat mereka yang sentiasa mengajak manusia mengerjakan makruf

Dan mencegah melakukan mungkar

Dan cucuri rahmat Mu dan keberkatan ke atas Muslimin

yang menyertai dan mendukung usaha baik mereka

Ya Allah, Yang Maha Hidup dan Maha Berdiri Sendiri

Yang Memiliki Kebesaran dan Kemuliaan

Ya Allah, Engkau sediakan balasan terhadap kejahatan mereka

Hinakan kehormatan mereka, jejaki pusat mereka

Bagi mereka yang Engkau tidak mahu member hidayah Mu

Ya Allah, jadikan kesengsaraan sebagai nasib mereka

Ya Allah, jadikan kesengsaraan sebagai nasib mereka

Jadikan bala bencana pada hidup mereka

Tukarkan kesihatan mereka menjadi sakit

Gantikan kekuatan mereka menjadi kelemahan

Tukarkan kekayaan mereka menjadi kemiskinan

Kekuasaan mereka menjadi tak terdaya

p/s: Syeikh Muhammad Al-Mohaisany akhirnya di tangkap oleh rejim Saudi apabila selesai sahaja membaca doa tersebut.


sumber : http://ibnuzahid.wordpress.com/2 ... any-ramadhan-1422h/
JANGAN P.M. aku kalo ada masalah komputer. tanye kat forum kita kongsi ilmu sama-sama.
pm inbox utk private chat je. HARAP MAKLUM.

Personal Message: Hello! If you leave a message, I'll call you soon. If you leave a sexy message, I'll call sooner.

**TradeMark of MegiKawah Inc.**.
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 1-9-2010 07:31 AM |All posts
pergh
menakotkan
:&
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 1-9-2010 07:46 AM |All posts
Tu kat big island kat Honolulu tak Ada apa pun...nie news link Nya
http://www.hawaiinewsnow.com/Global/story.asp?S=13053346


Kalau aku x masuk CI memang aku x tau apa berlaku kat Hawaii nie walaupun aku dok sini..
7 Deadly Sins, Lust,Gluttony,Greed, Sloth,Wrath, ENVY and Pride.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 1-9-2010 08:46 AM |All posts
mak aii seramnye... syukur kt negara kta xde fenomena mcm tu
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 1-9-2010 08:51 AM |All posts
macam2 jenis bala skrg ni.
terbuka hijab...
Reply

Props Report

a1a  

Rank: 3Rank: 3

Post on 1-9-2010 09:00 AM |All posts
kejadian yang sama jugak berlaku dibrazil.
http://www.dailymail.co.uk/scien ... burning-fields.html
Sign
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 1-9-2010 09:01 AM |All posts
ya allah...menakutkan T___T
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 1-9-2010 09:05 AM |All posts
ish.ish..ala2 particle cannon dah....
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 1-9-2010 09:19 AM |All posts
Post Last Edit by redz85 at 1-9-2010 09:21

kat youtube ada.. seram dengar bunyi angin nya
aku takut anjing..
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 1-9-2010 09:43 AM |All posts
wah... takut nyerr tengok.... kalau kita tengok dari perspektif islam, kita kata itulah bala di turunkan Allah.. tapi pada pandangan 'mereka'2 itu... ianya adalah natural disaster.....  aper2 pun ianya tetap menakutkan...
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 1-9-2010 09:50 AM |All posts
besar manakah size tornado berapi nie?
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 1-9-2010 09:50 AM |All posts
mak aii seramnye...  syukur kt negara kta xde fenomena mcm tu
RosesAre_Red Post at 1-9-2010 08:46



    tapi kita tak boleh leka sangat... sbb skrang ni pun banyak benda2 yg diluar jangkaan terjadi... di Mesia skrang terlalu banyak kemungkaran... tak mustahil bala2 yg tak terjangkau di fikiran kita akan berlaku.....
Reply

Props Report

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 1-9-2010 10:04 AM |All posts
Kalau ler tornado ni melanda kawasan perumahan/sekolah/pejabat..
jadi bbq semua org..well done terus
05/05/13 - 05/05/14
Setahun sudah berlalu
Papa dlm kenangan
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 1-9-2010 10:22 AM |All posts
Tu kat big island kat Honolulu tak Ada apa pun...nie news link Nya



Kalau aku x masuk CI meman ...
sueism Post at 1-9-2010 07:46


ko mmg dok kat hawaii ke sue?
Reply

Props Report

Post on 1-9-2010 10:30 AM |All posts
bzzts Post at 1-9-2010 06:39



offtopic sat

nie doa qunut masa solat witir kat masjid mana?  selalu nyer imam kat masjid dimekah berdoa qunut mcm nie selepas solat tarawih.  nangis ler kalo dengor dia org doa qunut!
When haters find no fault to pick on then even the way you breathe becomes an issue.
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 1-9-2010 10:45 AM |All posts
SubhanaAllah.................itulah amaranNya
Akulah mummy
IMR IMI IMM IMD
semogaakubolehjadimummyygbaik
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 1-9-2010 10:49 AM |All posts
erk... very the scary... mujur kat Malaysia tak dok kejadian alam yang boleh memusnahkan bagai...
Sekali angin kencang melanda kat Melaka, dah kecoh satu negara bagai malapetaka melanda...
kalo tengok negara negara lain, terdapat pelbagai jenis kemusnahan alam yang amar mengerikan yang boleh memusnahkan alam dan membunuh...
I love you so much but I love myself more...
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 1-9-2010 11:14 AM |All posts
yg xde ape pn dh ngeri tgok..ni kan plak yg nih
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 1-9-2010 11:33 AM |All posts
kat youtube mcm2 jenis pemburu tornado ni
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 1-9-2010 01:01 PM |All posts
ko mmg dok kat hawaii ke sue?
azie_fariza Post at 31-8-2010 16:22


ah'a aku dok sinie sebab rumah aku tak ada cable tv lagi maka berita2 nie semua aku ketinggalan yg ada internet aje
7 Deadly Sins, Lust,Gluttony,Greed, Sloth,Wrath, ENVY and Pride.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 1-9-2010 02:49 PM |All posts
baru sikit Allah tunjuk.....kalu di 'tornado'NYA api dari neraka......asta la vista bebey!!
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 1-9-2010 03:25 PM |All posts
Ya Allah pertama kali nih dengar puting beliung berapi... igtkn gunung berapi jek... camna ler nak bygkn puting beliung berapi takda api pun kecut mecut... inikan pula....

Ya Allah bertapa besarnya kekuasaan-Mu yang diperlihatkan oleh manusia-manusia yang tiada mahu insaf & bertaubat. Apabila berlaku malapetaka di depan mata segala2nya sudah terlambat.
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 26-10-2014 06:05 AM , Processed in 0.417556 second(s), 40 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top