CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 12184|Reply: 432

[Dunia] MH370 : Meh solve kes nih once and for all, adakah ia satu pembunuhan? .....UPDATE post #146 ms/8 : bukti kukuh wujud yg JET PEJUANG TEMBAK MH370 dan penipuan data radar militari oleh najib

  [Copy link]
Post time 21-4-2023 04:28 AM | Show all posts |Read mode
Edited by blastoff at 23-4-2023 06:53 PM

Nak kena ada kenyataan rasmi dan dokumen hitam putih baru nak picaya , selain dari tu dia anggap spekulasi yg perlu di buang ke laut ke longkang , adakah itu bermakna dia berpegang hanya kepada naratif pihak kerajaan semata2 ?

So meh kita tengok apa yg dah di tunjukkan oleh naratif pihak kerajaan selama nih adakah ia reliable utk dijadikan bukti kukuh atau tidak sebenarnya , atau ia cuma cerita dongeng hollywood yg dipaparkan utk tutup penyelewengan yg dah berlaku je .


]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]

https://www.sinarharian.com.my/article/254929/berita/nasional/tak-pernah-percaya-spekulasi---isteri-pramugara-mh370

'Tak pernah percaya spekulasi' - Isteri pramugara MH370






oleh NAZRIN ZULKAFLI




17 April 2023 05:34pm

https://www.sinarharian.com.my/article/254929




Intan Maizura






SHAH ALAM - Tidak pernah percaya kepada sebarang spekulasi antara faktor menjadikan isteri kepada pramugara MH370, Mohd Hazrin Mohamed Hasnan terus kuat dan cekal menghadapi dugaan setelah pesawat itu hilang pada 8 Mac 2014.

Menurut Intan Maizura Othaman, selagi tiada kenyataan rasmi dan dokumen hitam putih, segala spekulasi yang dibaca dan dihantar kepadanya adalah tidak benar dan tidak boleh dipercayai.

“Spekulasi banyak sahaja yang saya terima. Ada mereka hantar dekat WhatsApp dan ada juga yang saya baca sendiri.
"Namun, saya tidak pernah untuk percaya selagi tiada hitam dan putih,” katanya.


Beliau berkata demikian dalam program MUM yang bertajuk Bangkit Kembali Selepas Kehilangan dihoskan oleh Hazlin Hussain yang disiarkan di platform Sinar Harian pada Isnin.


Dari kiri, Hazlin Hussain dan Intan Maizura semasa program MUM yang bertajuk Bangkit Kembali Selepas Kehilangan pada Isnin.


Tambahnya, cara lain yang dilakukan bagi menguatkan diri daripada tragedi yang menyebabkan suaminya hilang adalah melalui spiritual iaitu kembali kepada ALLAH dengan memperbanyakkan amalan.

“Saya cari guru, ustazah untuk lebih kepada ke arah sana (agama). Benda ini sahaja boleh kuatkan hati saya.


"Selain itu, saya kawal hati juga melalui bacaan ayat Kursi. Ayat ini sememangnya hebat. Kalau ada masalah, cuba baca ayat ini,” ujarnya.

Intan Maizura juga berkongsi, apabila seseorang menghadapi masalah, perkara utama yang perlu dijaga terlebih dahulu adalah diri sendiri sebelum memikirkan perihal orang lain termasuk keluarga.
Jelasnya, keputusan yang terbaik untuk diri sendiri perlu dilakukan terlebih dahulu agar tiada masalah lain yang akan timbul.
“Kalau untuk (keputusan) awak betul, maka untuk keluarga dan anak-anak juga akan betul. Kalau fikirkan orang lain, awak akan serabut. Buat keputusan yang terbaik untuk diri sendiri dulu.
“Awak tidak boleh jaga orang lain kalau awak sendiri tidak aman. Dalam setiap masalah, jaga diri dulu.
"Pada masa kejadian, apa saya buat ialah duduk diam-diam. Kemudian fikir apa nak buat. Saya jaga hati supaya tidak fikir, menangis yang berlebihan,” ujarnya.
Tambahnya, orang terdekat juga perlu memainkan peranan penting untuk mendengar luahan selain memberikan kasih sayang agar seseorang tersebut tidak berasa kesunyian.
“Carilah sistem sokongan yang kamu rasa selesa. Seorang dua pun dah cukup. Ia boleh jadi keluarga, ataupun kawan-kawan.
"Macam saya, cari persekitaran yang kuat dan boleh membantu. Sekurang-kurangnya tidak terlalu fokus kepada kematian,” katanya.



Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-4-2023 04:45 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 04:50 AM

Pheeewitt, ketua penyiasat dan team nya pd tahun 2014 tuh habuk pungg tak tau mengenai kapai terbang , zeroooo knowledge hokayyyy , nampak font merah ang ang bawah ni yg aku dah besaq gedebaq kan tuuu.  

Tuptup ketua penyiasat tu gelarkannya sebagai "the best investigation officers" Pheewittt yg waktu tuu laaa baru nak belajar dari A to Z mengenai SEGALA aspek bab penerbangan melalui "crash course" yg MAS sundrik provide .....

errr tidakkah itu dah jadi berlakunya conflict of interest memandangkan kapal terbang MAS dan crew2 nya yg di siasat jadi MAS yg dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan pasti akan cuba menutup segala mende yg tak elok lah agar nama baiknya dan kerajaan Msia intact kan kan kan

Mcm ambik org bodo utk siasat A yg A sundrik ajar org bodo itteww camna nak siasat lah jawabnya ....

no wonder tak membuahkan hasil sampai ke lani ....

sebab ketika waktu tuuu dah berlaku aktiviti sapu bawah karpet dan tutup tudung saji kekdahnyaaa dgn amek org bodo bab aviation utk siasat ke ataih ke bawah mengenainya ....a recipe for failure je laaa .

Sapa PM time tu ekk ? Najib





]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]


https://www.nst.com.my/news/nation/2023/03/886924/first-time-mh370-investigator-shares-story-monumental-task-uncover#:~:text=Among%20those%20involved%20in%20the,the%20world's%20biggest%20aviation%20mystery.

For the first time, MH370 investigator shares story on monumental task to uncover mystery


By Aliza Shah, Iylia Marsya Iskandar - March 8, 2023 @ 7:30am

Datuk Mohd Khalil Kader Mohd, who was the MH370 lead Criminal Investigator. PIC BY  IYLIA MARSYA ISKANDAR
Datuk Mohd Khalil Kader Mohd, who was the MH370 lead Criminal Investigator. PIC BY IYLIA MARSYA ISKANDAR


KUALA LUMPUR: On this day nine years ago, 239 people boarded Malaysia Airlines (MAS) flight MH370 at the Kuala Lumpur International Airport (KLIA) for Beijing, China.

There was nothing to indicate that it would be the last time they would ever be seen again.

What happened next has been well-documented. Some 40 minutes into what should have been a six-hour flight, the aircraft's transponder was switched off and the plane veered from its course.

Efforts to locate the aircraft led to the formation of at least two committees — the Malaysian International Civil Aviation Organisation (ICAO) Annex 13 Safety Investigation for MH370 and the police's Criminal Investigation Department (CID) MH370 task force.

For the first time in nine years, Khalil, now retired, shares his story on how his 25-man team worked to uncover possible criminal elements behind what has become the world's biggest aviation mystery.

A MONUMENTAL TASK

Khalil said when Datuk Seri Hadi Ho Abdullah, who was then Federal Criminal Investigation Department (CID) chief, told him that he was appointing Khalil as the lead criminal investigator for the case, his reaction was initially one of trepidation.

"I knew nothing about airplanes. I asked Hadi, 'do we have any other candidates (to lead the team?' He replied, 'No, we pick you, so you proceed," he said.

Khalil said he faced tremendous pressure and stress, handling countless briefings, fielding calls every hour and returning home at 3am every day for three months.

However, he said it was nothing compared with the weight carried by the next-of-kin.

"They went through a lot more. We did our best to understand what happened and where the plane was. Unfortunately, it has yet to yield results."

He said the MH370 CID task force was formed to investigate possible criminal acts, which could have led to the aircraft deviating from its original path and disappear.

The probe was conducted under Section 130C of the Penal Code, to establish any act of terrorism.

Investigators, he said, had zoomed in on four main aspects — hijack, sabotage, personal and psychological problems.

The focus of their investigation centred on 12 main components — to establish MH370's flight path, fuel and airworthiness, technical crew (pilot and co-pilot), the 10 cabin crew, 227 passengers, the Iranian passengers with stolen passports, maintenance and ground crew, cargo, closed-circuit television camera (CCTV) recordings and relevant witnesses.

He said to effectively investigate the case, his team, comprising the best investigation officers nationwide, were given a crash course on aircraft mechanism.

"We needed to understand what transponders are, radars and others.

"MAS engineers taught us the mechanics from the nose to the tail. In the end, we became 'mini engineers'," he said.


DEALING WITH THEORIES

Khalil said the investigation was one of the most thorough probes he had been a part of in his 40 years of service.

He said apart from managing expectations, not just from Malaysians but also from China, which made up the bulk of MH370's passengers, they also had to deal with the various theories raised.

Some, he said, ranged from plausible to the ridiculous.

"Those shared by the professionals were helpful but nevertheless, we were obligated to investigate all the theories.

The theories included supposed sightings of debris in the Indian Ocean, as well as how a shipment of mangosteens on MH370 could have mixed with a cargo of lithium batteries, creating a 'flying bomb' onboard.

He said they checked out this theory, from vehicle used to transport the cargo, and even inspecting the plantations in Muar, Johor.

"We even inspected the packing process. I personally travelled to China to inspect the records to establish that yes, this was not the first time that mangosteens were exported there," he said.

He said they concluded that the items were in separate cargoes, sealed properly according to international standards and could in no way have mixed onboard.

On the theory that MH370 had actually landed at the 'secret military base' at Diego Garcia, Khalil said their probe was only based on existing data and facts.

PILOT SUICIDE

Among the enduring theories was that the pilot, Captain Zaharie Ahmad Shah, had hijacked the aircraft.

This was based on the assessment that the transponder was deliberately turned off, and that MH370 had made a deliberate air turn back in the South China Sea headed towards Penang, Zaharie's hometown.

Reports also claimed that data retrieved from Zaharie's flight simulator at his home showed a similar flight path to the route flown by MH370.

Khalil said their forensic investigations indicated that the similarity was irrelevant.

"We checked his background. We questioned his friends, none of whom gave negative (statements).

"It meant that he was very friendly, humble, a family man, and jovial, that was what we recorded," he said.

Khalil said they also scrutinised numerous CCTV recordings of Zaharie's movements at the airport and workplace, engaged psychologists and even examined the books he read.

"Basically, there was no ground to support the (pilot suicide) theory. All I can say is that this remains inconclusive until we find the aircraft," he said.

In 2017, the Australian Transport Safety Bureau (ATSB) published details on data extracted from Captain Zaharie's personal flight simulator.

The details were contained in a 440-page final report on the unsuccessful search for MH370.

The report said six weeks before the accident, the pilot-in-command had used his simulator to fly a route, initially similar to part of the route flown by MH370 up the Straits of Melaka, with a left-hand turn and track into the southern Indian Ocean.

"There were enough similarities to the flight path of MH370 for the ATSB to carefully consider the possible implications for the underwater search area (southern Indian Ocean)," it stated.

IRANIANS WITH STOLEN PASSPORTS

In the early phases of the disappearance, concerns were sparked over the role of two Iranians onboard MH370, who had used passports reported stolen in Thailand.

Khalil clarified that the duo — Seyed Mohammed Reza Delavar, 29, and Pouria Nourmohammadi, 18 — were actually supposed to have boarded an earlier flight.

Nourmohammadi was reportedly making his way to Germany to seek asylum and reunite with his mother.

"The family members bought the passports for these two to migrate.

"They were supposed to board an earlier flight, before MH370, but they missed it.

"So they bought another ticket, which was for MH370," he said, adding that they met with the duo's parents for clarification.

TRANSPARENCY POSER

Khalil also addressed criticism that Malaysia was not transparent in its findings, arguing that the country isn't the only one probing the incident.

"This question should be directed to the Transport Ministry, not the police. It is not fair for me to comment but I don't understand why they would claim Malaysia is not being transparent when the investigation committee comprised not just Malaysians.

"The committee is represented by experts from other countries, led by Australia (ATSB).

"So what is it that we haven't been transparent about? I think Malaysia has done its best," he said, adding that intelligence authorities from other countries had also probed the backgrounds of MH370 passengers.

He said the investigation has never been closed.

"The investigation paper remains open until new evidence arises, at which point we would proceed with the probe," he said.

Khalil said in any criminal investigation, two elements must established — the act and the intention.

"We have to look at the acts — air turn back, transponders switched off. With these facts, we then have to prove the intention.

"In the case of MH370, we have the acts. However, it has not led to any conclusion that can help establish any criminal activities.

"But the main evidence, the aircraft itself, remains missing. This is why we cannot conclude the investigation," he said.

Khalil said while he was satisfied that they have done all they can in the probe, he was nevertheless saddened that the aircraft, as well as its black box, remain missing.

"The other day, I visited my parents' graves in Seremban. While I was there, I was approached by someone who was visiting his cousin's grave.

"He said he knew me because I was in the newspapers talking about MH370.

"He told me that his close friend was on the plane. He asked me, 'Please, can you share just a bit on where the airplane is, what actually happened?'

"I felt sad. I wept. I told him, let's pray that we will find the plane. That is my hope.

"With the amount of human knowledge that we have right now, there is nothing else we can do.

"We can however hope that God will help us to find the plane," he said.



Reply

Use magic Report

Post time 21-4-2023 04:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Dah tengok dokumentari kat Netflix.

I rasa memang betul ada kaitan dgn USA..MH370 dah dipintas oleh Tentera USA ...dan Boeing ni memang buatan USA pun ..so tak hairan diorg pintas semua sistem termasuk radar dalam MH370.

Dan macam diorg kata MH370 ni dah terhempas di kawasan Laut China Selatan berdekatan pengkalan USA dekat2 Filipina.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 04:52 AM | Show all posts
B40tastePosh replied at 21-4-2023 04:47 AM
Dah tengok dokumentari kat Netflix.

I rasa memang betul ada kaitan dgn USA..MH370 dah dipintas oleh ...

maksud kau USA bom ke kapal terbang tu ? Pintas camne tu , perjelas sat
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 05:06 AM From the mobile phone | Show all posts
weyy, khalid si ketua penyiasat tuh di minta utk pilih org2 yg perlu ada dlm team penyiasatan....

so dia pilih org2 mcm dia laaaa jugak yg habuk pungg tak tau mengenai kapal terbang....

kalau crash course boleyyy buat manusia jadi expert buat pe wujud kan universities segala tuh yg perlu bertahun2 utk bergelar pakar

Dah la knowledge tarak, experience lagi laaa zerooooo gak... camne nk siasat dgn berkesan kalau dah knowledge dan experience pung tarak langsung camtu?

errr ni bukan siasat tin sardine kemek yg boleh di buat dgn minda jahil, tapi kapal terbang yg Hi-tech dan kompleks nya tuh even mekanik keta pungg takkan mampu siasatnya ler kannnn
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 05:15 AM From the mobile phone | Show all posts
B40tastePosh replied at 21-4-2023 04:47 AM
Dah tengok dokumentari kat Netflix.

I rasa memang betul ada kaitan dgn USA..MH370 dah dipintas oleh ...


kalau kapai terbang boleh dipintas sampai terjunam ke laut selain dari guna bom...

makna guna apa tu yg boleh shut down atau rosak kan engine nya?

Alat kawalan jauh yg boleh shut down engin dari jauh ?

kalau 2014 dah ada alat camtu.... pasti ia tak di guna pd mh370 je, tentu kapal terbang lain pungg ada yg akan turut hilang style mh370 gakkk sebab alami perkara yg sama, tapi tak pungg camtu...

Awat plak nak target satu tuu je kannn..utk apa ?

The fact that ia hanya berlaku pd mh370 tunjukkan alat shut down airplane dari jauh tak wujud ler...
Reply

Use magic Report

Follow Us
 Author| Post time 21-4-2023 05:19 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 05:23 AM

so bukti paling kukuh yg tunjukkan penyelewengan berlaku dlm kes mh370 adalah ketua penyiasat dan teamnya di wujudkan utk gagalkan penyiasatan kekdahnyaaa.

Diwujudkan oleh kerajaan najib time tu.... utk tutup penyelewengan najib?

Apa link najib dgn mh370... bagaimana dia raih untung dari nya hingga dia merasa perlu utk sapu bawah karpet segala bukti penting dlm kes tuh dgn mewujudkan team investigator camtu haprak ? Soalan cepumasss...
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 05:26 AM From the mobile phone | Show all posts
errr team najib yg dok riuh nk najib di bebaskan lani tuuu tak nk beri sepatah dua kata kaa utk pertahankan dia  dlm bab nih?
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-4-2023 06:02 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 06:13 AM

Najib dah beri gambaran bahwa the so called "stupid investigators" yg dia wujudkan waktu tuh telah mengaitkan kejadian itteww dgn pihak pembangkang iaitu PKR dan anwar ibrahim tapi depa tak dedahkannya ke public....

Jadi najib amek initiatif sundrik utk dedahkannya lerrr.....in other word kejadian MH370 adalah percubaan najib utk memburukkan nama baik pembangkang ler kekdahnya.

Najib kata tak adil dan secara perundangan jadi tak bertanggungjawab nak buat apa2 tuduhan pada pilot ...samada sesaja sabotaj ke idak kapai terbang tuh...

tapi boleyy plak dia terima apa saja kesimpulan yg di buat oleh para penyiasat yg habuk pungg tak tau mengenai apa yg di siasatnya tuhh...

adil ke legally responsible ke menyebut secara umum perkaitan dgn pihak pembangkang camtu yg secara automattik memberi persepsi buruk terhadap pihak pembangkang lah jawabnyaaa di mata orgramai kannnn kann kann .

So selain dari kaut profit yg tentunyaa melalui pencarian sia2 selama berbulan2 yg menghabihkan duit rakyat tahap gaban tapi result elek nada , najib dah guna MH370 utk kenakan pihak pembangkang ketika dia memerintah ler ....  






]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]


https://www.malaysiakini.com/news/511429


Najib: Probe zoomed in on MH370 pilot's 'opposition links'


Published:  Feb 19, 2020 4:42 PM

Updated: 7:26 PM


Updated with Hishammuddin Hussein's comments


Investigators did not rule out criminal elements in the disappearance of flight MH370, said former prime minister Najib Abdul Razak.

He said investigators had also looked into pilot Zaharie Ahmad Shah's political leanings but did not make this public.


It would have been deemed unfair and legally irresponsible since the black boxes and cockpit voice recorders had not been found and hence, there was no conclusive proof whether the pilot was solely or jointly responsible,” Najib was quoted as saying by FMT.

He was responding to remarks by former Australian prime minister Tony Abbot, who said that Putrajaya had believed the flight went missing as a result of murder-suicide.

"I must stress that this possible scenario was never ruled out during the search effort and investigations, where no effort was spared," Najib said.

Speaking on Zaharie, the former premier said the pilot was a "known active opposition party member who had attended various political activities and the opposition leader had admitted later that the pilot was related to him."

Although Najib did not mention names, this was a clear reference to PKR president Anwar Ibrahim who admitted that Zaharie was related to his in-laws. The pilot was also a PKR member.









Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 06:23 AM | Show all posts
Berapa dari jumlah RM456 jutaaa itttewww masuk poket Najib n sekutunyaaa ekk ? Duit rakyat tuh ok..... korang semua turut menyumbang indirectly kekdahnya.


]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]



Kerajaan belanja RM456 juta mencari MH370 - Liow Tiong Lai

Harits Asyraf Hasnan
Mac 8, 2017 11:46 MYT

Kerajaan belanja RM456 juta mencari MH370 - Liow Tiong Lai

Pasukan penyiasat akan mengemukakan satu laporan yang terperinci dan syor-syor penambahbaikan keselamatan industri penerbangan awam negara. - Gambar Bernama

Anggaran perbelanjaan kerajaan dalam misi mencari pesawat Malaysia Airlines penerbangan MH370 mencecah RM456 juta, kata Menteri Pengangkutan Datuk Seri Liow Tiong Lai.
Tiong Lai menegaskan, kos tersebut meliputi keluasan pencarian seluas 120,000 kilometer persegi di Lautan Hindi yang telah selesai dilaksanakan dan digantung pada 17 Januari 2017.
"Operasi pencarian pesawat MH370 oleh pasukan operasi melibatkan Malaysia, Australia dan Republik Rakyat China (RRC) di kawasan tambahan seluas 120,000 kilometer persegi di Lautan Hindi telah selesai dilaksanakan dan digantung pada 17 Januari 2017.
"Sehingga kini, anggaran perbelanjaan kerajaan dalam menanggung kos operasi pencarian tersebut adalah sebanyak RM456 juta.
"Keputusan menggantung operasi pencarian pesawat MH370 adalah selaras dengan persetujuan yang dicapai pada Mesyuarat Tripartite Peringkat Menteri di antara Malaysia, Australia dan Republik Rakyat China (RRC) yang telah diadakan pada 22 Julai 2016.
"Melalui mesyuarat tersebut, ketiga-tiga negara telah bersetuju sekiranya terdapat maklumat atau petunjuk baru yang sahih dan kukuh (credible) diperoleh, maka operasi pencarian selanjutnya akan dipertimbangkan," katanya ketika sesi jawab lisan di Dewan Rakyat di sini hari ini.
Beliau berkata demikian ketika menjawab soalan yang dikemukakan Ahli Parlimen Selayang, Willian Leong Jee Keen (PKR) yang meminta Menteri Pengangkutan menyatakan kos yang terlibat dalam usaha pencarian MH370 sama ada satu laporan yang memberikan maklumat atau data penuh akan dikeluarkan untuk membantu penutupan pencarian dan syarat-syarat untuk meneruskan carian.
Tambahnya, Laporan Akhir Penyiasatan yang menyeluruh dan terperinci termasuk hasil siasatan ke atas pihak Kawalan Trafik Udara (ATC) serta Kementerian Pertahanan sedang disediakan dan akan dikeluarkan dalam tempoh satu tahun daripada tarikh pengumuman penggantungan operasi pencarian.
"Siasatan kemalangan dan insiden pesawat MH370 dilaksanakan oleh Pasukan Penyiasat Bebas Antarabangsa (Malaysian International Civil Aviation Organisation (ICAO) Annex 13 Safety Investigation Team For MH370) yang telah ditubuhkan oleh Kerajaan bagi menyiasat punca kemalangan udara pesawat MH370 berlandaskan Annex 13 (Convention on International Civil Aviation, Aircraft Accident and Incident Investigation).
"Pasukan Penyiasat antarabangsa ini turut dianggotai oleh accredited representatives daripada Amerika Syarikat, United Kingdom, Australia, China, Perancis dan 2 negara anggota ASEAN iaitu Singapura dan Indonesia.
"Siasatan dijalankan dengan telus dan adil berdasarkan Annex 13 (Convention on International Civil Aviation, Aircraft Accident and Incident Investigation) di mana semua maklumat penting dikongsi bersama dengan semua accredited representatives termasuk Australia.
"Oleh yang demikian, dakwaan bahawa Malaysia tidak mengemukakan maklumat penting kepada pihak-pihak bertanggungjawab di Australia untuk menyiasat kehilangan pesawat MH370 adalah tidak berasas," katanya.
Jelasnya, pasukan penyiasat akan mengemukakan satu laporan yang terperinci dan syor-syor penambahbaikan keselamatan industri penerbangan awam negara kepada pihak-pihak yang berkepentingan berdasarkan hasil laporan tersebut.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 06:42 AM From the mobile phone | Show all posts
Soalan cepumasss....

camne boleh tak jumpa selama nih sedang kan di laut bukannya boleh menyorok dari radar body kapai terbang yg besaq gedebaq sedang terbang itteww?

Lokasi nya pasti boleh tahu ler dgn tengok data radar so adakah data tuh dah di sorok atau dimanipulasi oleh pihak najib?

Kalau cara siasatan pung boleh dimanipulasi agar gagal kaw kaw camtu kenapa plakk data radar tak leh di buat cara yg sama?
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 06:47 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 06:54 AM

patutnya open and shut case.... tengok radar, pinpoint lokasi mana yg memula skali gagal di kesannya di lautan ittew, patutnya segera pi redah ke lokasi itteww ler sebab dah  boleh tahu kat mana nak cari kannnn  

Gagal kesannya bukan kerana ia jadi halimunan tak mampu di detect radar sebaliknya kerana ada pemimpin yg kuat spin yg dah sorok data radar itteww ler

The fact that org2 bodoh dilantik ke dlm team penyiasat agar data2 boleh dimanipulasi pemimpin itteww sesuka hatinya ler

yg para penyiasat yes man bodoh kaw kaw tuh takkan sedar pungg data2 tuh telah dimanipulasi kekdahnyaaa
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 06:57 AM From the mobile phone | Show all posts
weyy, mana mungkin para penyiasat yg kapal terbang pung tak depa faham luar dlm tuptup nk boleh faham data2 radar plakkk utk tahu ia dah di ubah ke atau di tiada kan ke... mustahil nk boleh sedar lahhh.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 07:26 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 07:32 AM

pendedahan Anwar Ibrahim sundrik di video bawah ni

7 mac pukul 7 mlm muktamad Anwar dipenjarakan 5 tahun

12 mlm tuh kapal terbang mh370 berlepas yg pilotnya dikatakan oleh najib sebagai penyokong kuat pkr, lalu sejam kemudian hilang ia dari radar hingga kini tak jumpa2

Dan Anwar kerap buat ceramah reformasi waktu tuh mengutuk sekeras nya cover up yg kerajaan buat tuh

Anwar kata lebih baik dia je jadi PM time tuh kalau dah PM asyik dok lari dari jawab soalan ketika pc sebaliknya dia yg di interview sana sini utk explainnya hingga org umno kata kat dia "Anwar kamu sapa kamu ingat kamu besar ka" ....

so lani dia jadi PM awat dia tak bongkar penipuan data radar yg di buat najib tuh? Solve laaa dok tunggu apa lagi haaa apa yg dia sundrik labelkan sebagai krisis terrrbesar yg dihadapi Msia sejak belum merdeka sampai sekarang ...





Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 07:42 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 07:48 AM

Yg paling tak bleyy blahhh adalah pendedahan anwar dalam video itteww di minit 3.00

yg ketika najib jadi menteri pertahanan dan anwar jadi menteri kewangan lalu najib dah decide beli radar yg tercanggih dan terrrmoden yg merupakan top 5 in the world diletakkan di labuan dan kedah dekat dgn kelantan terengganu  ......

err bukan kah itu bermakna radar secanggih itu boleh merangkumi laluan yg dikatakan di buat MH370 ? Tengok imej bawah ni lerr

tuptup radar secanggih itteww boleh tak mampu tunjukkan kedudukan tepat MH370 ketika ia hilang ?  
Ohhh please lahhhhh ,

nampak sgt najib plan awal2 lagi ketika radar itu secara strategik di letak di area tuh utk kaut duit mudahhh dgn melesapkan atau memanipulasi data radar tuh ler utk buat seolah2 kapal itteww lalu area tuh ke indian ocean , takkan org tak nak picaya kan dah data radar terrrcanggih dan termoden camtu , padahal ia dah dimanipulasi kuang3...






Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 07:56 AM | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 08:00 AM

Apabila penyiasat bodo2 tuh dah dapat data dimanipulasi yg MH370 patah balik ke arah utara aceh utk ke indian ocean lalu di riuhkan di media mengenai perkara itteww ,

lalu menteri pertahanan Indonesia buat kenyataan akhbar yg radar militari indonesia tarak detect langsung kewujudan MH370 di laluan itteww sedangkan dia kata truih terang yg radar depa kuat kaw kaw oleh itu MUSTAHIL ler nak tak leh detect MH370 kalau betoi ia lalu area tuh kekdahnyaaa

So pada 19 mac, lebih kurang 10 hari selepas MH370 hilang dari radar dah semua patut sedar yg MH370 jatuh kat laut china selatan laaa kann dan data radar dah dimanipulasi kerajaan Msia laaa kan kan kan agar pencarian tak di buat kat tempat sebenar ia jatuh sebaliiknya heret ke hujung dunia lah plakkk cari sampai kesut tak jumpa laaaa haih




----------------------------------


https://www.antaranews.com/berit ... awat-mh370-melintas


Radar militer Indonesia tak deteksi pesawat MH370 melintas


Rabu, 19 Maret 2014 16:22 WIB

Malaysia Airlines MH370 harusnya terbang ke timur laut (arah kanan atas dalam peta), tapi berbalik ke barat laut (kiri di peta) menyeberangi Semenanjung Malaysia, lalu ke Selat Malaka di utara Aceh, kemudian tersesat di Samudera Hindia (kiri dalam kotak dua).(Malaysia Civil Aviation Authority, CNN, flightradar24.com, Google Maps (dalam CNN.com))

Jakarta (ANTARA News) - Menteri Pertahanan Purnomo Yusgiantoro mengatakan radar militer Indonesia di Sabang, Aceh, tidak mendeteksi pesawat Malaysia Airlines MH370 yang hilang sejak Sabtu (8/3) melintas di sekitar wilayah itu.

"Saya dapat laporan, sistem radar pertahanan udara di Sabang sangat kuat dan tidak mendeteksi adanya pesawat," kata Purnomo di Jakarta, Rabu, ketika ditanya tentang kemungkinan pesawat MH370 melintasi wilayah itu.

Beberapa nelayan asal Aceh Timur dan Kabupaten Langkat, Sumatera Utara, mengaku melihat pesawat jatuh di perairan Kabupaten Aceh Timur, Sabtu (8/3), bersamaan dengan hilangnya pesawat Malaysia Airlines dengan nomor penerbangan MH370 dari Kuala Lumpur menuju Beijing.

Purnomo mengatakan radar militer lebih sensitif dibandingkan radar sipil sehingga tidak perlu diragukan keakuratannya.

Namun, ia menjelaskan, pesawat yang terbang ke arah utara Malaysia dan selatan Thailand tidak dalam cakupan radar militer Indonesia.

Purnomo menjelaskan pula bahwa Menteri Pertahanan Malaysia sudah menghubungi dia untuk meminta bantuan Indonesia mencari pesawat Malaysia Airlines yang menghilang sejak Sabtu.

"(Menhan) Malaysia menelpon saya tadi pagi (Rabu 19/3) meminta bantuan Indonesia karena batas waktu black box 20 hari lagi," ujarnya.

Purnomo sudah menyampaikan permintaan bantuan tersebut kepada Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dan masalah itu akan dibahas dalam pertemuan kabinet.

Dia juga menyatakan bahwa Indonesia berkomitmen membantu Malaysia menemukan pesawat tersebut.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 21-4-2023 08:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Anwar Ibrahim perlu minta bantuan sonar monar utk dapatkan imej dlm lautan di area laut China Selatan di lokasi ia mula hilang dari radar...

Aku yakin yg bangkai kapal tuh yg besaq   masih ada di perut lautan kat situ lerr...

debri2 kecik dah hilang merata hala di hanyut oleh taufan2 yg manyak2 area tuh

Weyy Anwar Ibrahim ini lah masanya kau dedahkan pekong najib dan umno ke mata duniaaaaaa... it's your time to shine gittewww
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 09:13 AM | Show all posts
Weyyyy . mana logiknya militari radar indonesia diketepikan lalu satu cebisan je ditemui dah jadi bukti kukuh plakkk dah yg ia jatuh di indian ocean ? Haru betoi laaa cara menilai bukti ke laut ke longkang style tuh



]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
https://www.bharian.com.my/berit ... epas-515-hari-najib


Misteri kehilangan MH370 terungkai selepas 515 hari - Najib

Ogos 6, 2015 @ 2:13am












PERDANA Menteri, Datuk Seri Najib Razak. - Foto Mohammad Shahril Badri Saali
KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengesahkan serpihan pesawat yang ditemui di Pulau Reunion di timur Lautan Hindi minggu lalu milik pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH370.
Mengumumkan perkara itu kira-kira jam 2 pagi ini, Najib menyatakan siasatan pakar antarabangsa mengesahkan serpihan terbabit adalah sebahagian pesawat milik MH370 selepas 515 hari kehilangannya.
"Penemuan ini menunjukkan terdapatnya bukti fizikal pesawat MH370 terhempas di kawasan terbabit.
"Saya turut menyampaikan dukacita kepada keluarga penumpang dan anak kapal pesawat MH370 walaupun maklumat ini agak menyedihkan. Kehilangan mereka akan terus diingati," katanya dalam sidang media khas MH370, di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), di sini.

Najib turut mengucapkan ucapan terima kasih kepada negara, organisasi dan orang perseorangan yang banyak membantu sepanjang usaha operasi mencari dan menyelamat (SAR) MH370.
Pengesahan itu hasil analisis sekumpulan pakar dari Malaysia, Perancis dan Australia, termasuk wakil dari Boeing dan China.
Kumpulan pakar itu melakukan pemeriksaan terhadap serpihan sayap pesawat di makmal DGA Technique Aeronautique di Balma, dekat Toulouse, Perancis.
Pulau Reunion menjadi tumpuan dunia apabila komponen sayap pesawat, flaperon, ditemui di pesisir pantai pulau itu pada 29 Julai lalu.
Pulau milik Perancis itu terletak di luar pantai Madagascar, kira-kira 4,000 kilometer (km) dari tempat usaha mencari pesawat MH370 dijalankan.
Pada 31 Julai lalu, Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi, mengesahkan flaperon yang ditemui antara komponen pesawat Boeing 777.
Pesawat Boeing 777 MH370 yang membawa 12 anak kapal serta 227 penumpang, termasuk dua bayi, hilang dari radar ketika dalam penerbangan dari Kuala Lumpur ke Beijing, kira-kira sejam setelah berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) pada 8 Mac tahun lalu.
Pada 29 Januari lalu, Jabatan Penerbangan Awam Malaysia mengumumkan kehilangan pesawat itu adalah satu kemalangan mengikut peraturan penerbangan antarabangsa dan semua 239 penumpang serta anak kapal di dalamnya dianggap meninggal dunia.




DATUK Seri Najib Razak membacakan kenyataan berkaitan hasil pemeriksaan serpihan sayap yang ditemui di Pulau Reunion pada sidang akhbar khas di PWTC, Kuala Lumpur sebentar tadi. - Foto Mohammad Shahril Badri Saali
Kronologi tragedi MH370


  • 8 Mac 2014 - MH370 membawa 227 penumpang dan 12 kru berlepas dari KLIA ke Beijing pada jam 12.41 tengah malam.
  • 8 Mac 2014 - MH370 yang sepatutnya tiba di Beijing pada jam 6.30 pagi hari sama hilang dari radar sejam selepas berlepas ketika merentas Laut China Selatan.
  • 9 Mac 2014 - Radar Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) menunjukkan kemungkinan sebuah pesawat yang tidak dikenal pasti berpatah balik.
  • 11 Mac 2014 - Operasi SAR dilancarkan di Selat Melaka.
  • 12 Mac 2014 - Operasi SAR diperluas ke selatan Thailand dan Laut Andaman.
  • 14 Mac 2014 - Operasi SAR diperluaskan ke Lautan Hindi.
  • 15 Mac 2014 - Perdana Menteri mengesahkan pesawat yang dikesan berpatah balik oleh radar TUDM pada malam kejadian ialah MH370.
  • 15 Mac 2014 - Operasi SAR fokus di koridor utara dari sempadan Kazakhstan dan Turkmenistan ke utara Thailand serta koridor selatan dari Indonesia ke selatan Lautan Hindi manakala SAR di Laut China Selatan ditamatkan.
  • 16 Mac 2014 - Ketua Polis Negara, Tan Sri Khalid Abu Bakar, menjuruskan siasatan kepada empat bidang iaitu kemungkinan rampasan, sabotaj, keadaan psikologi penumpang dan anak kapal serta masalah peribadi mereka.
  • 17 Mac 2014 - Operasi besar-besaran SAR membabitkan 26 negara meliputi kawasan seluas 2.24 juta batu nautika dilancarkan.
  • 24 Mac 2014 - Perdana Menteri mengumumkan penerbangan MH370 berakhir di selatan Lautan Hindi.
  • 25 Mac 2014 - Operasi SAR ditumpukan di selatan Lautan Hindi berikutan petunjuk terbaharu dan pencarian di koridor utara dihentikan.
  • 1 Mei 2014 - Kementerian Pengangkutan Malaysia mengeluarkan laporan awal kehilangan MH370, termasuk senarai kargo dan rakaman audio antara kokpit dengan ATC Kuala Lumpur.
  • 29 Januari 2015 - Kerajaan Malaysia mengisytiharkan semua penumpang pesawat MH370 terkorban.
  • 18 Jun 2015 - Pencarian MH370 di Lautan Hindi diperluaskan ke zon tambahan meliputi 60,000 kilometer persegi.
  • 29 Julai 2015 - Komponen sayap dipercayai flaperon ditemui di pesisir pantai Pulau Reunion di Lautan Hindi, dikaitkan dengan MH370 oleh sekumpulan penyelidik ekologi.
  • 31 Julai 2015 - Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Abdul Aziz Kaprawi mengesahkan flaperon yang ditemui antara komponen pesawat Boeing 777.







Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 09:38 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 10:03 AM

ini rupa bentuk cebisan ittew yg panjangnya cuma 2.7 meter yg boleh digerakkan sana sini senang je

So memandang najib jenih plan awai2 penipuannya,

for sure dia yg dah upah yes man dia ler dlm militari m'sia utk amek satu cebisan ketika cebisan2 kapal terbang tuh memula jatuh dulu bersepahan di lokasi asalnya di laut China Selatan

lalu guna kapal laut ke atau kapalterbang Tentera ke,

simply buangnya ke area Indian Ocean agar ia akhirnya terdampar di pulau area tuh ler.. in other word implant bukti

memanipulasi bukti boleh dgn ubah data radar awat plak cebisan kapal tuh tak leh dimanipulasinya camtu kannnn

utk tunjukkan perlu cari area tuh ler agar boleh truss kaut duit search tuh sampai selama yg boleh

sapa menteri pertahanan time tu? Hishamuddin yg merupakan adik beradik najib lah jugakkk...

so militari aset boleh di guna senang je utk tutup bukti atau implant bukti







This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 21-4-2023 09:44 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by blastoff at 21-4-2023 09:53 AM

apabila menteri pertahanan Indonesia dah kluarkan kenyataan rasmi yg radar militari depa area laluan yg dikatakan di buat kapalterbang tu tak leh detect langsungnya,

tuptup najib berkeras nk jadi kan cebisan secotek tuu lah bukti kapal tuh lalu ikut situ jugak2

tunjukkan dia yg plan the whole penipuan nih ler sebab tu dia kalut ignore bukti kukuh terpampang dari ucapan menteri perthanan Indonesia tuh

org innocent sesekali takkan buat pangai camtu ler, sebaliknya akan kalut kerah pencarian di buat di tempat memula lost contact elok lepas je Indonesia confirmkan radar militarinya tak detect dulu tuh.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

12-5-2024 09:24 PM GMT+8 , Processed in 0.772903 second(s), 47 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list