CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 7791|Reply: 37

Kisah Kisah Mitos, Lagenda dan Dongeng Melayu

[Copy link]

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 6-1-2011 10:21 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

seperti tajuk yang tertera, aku just curious dan wondering dari mane kisah ni semua datang.. sapekah yang menulisnya.. dan bilakah ia ditulis...
sape sape kalo berpengetahuan lebih tu sile la bagi info ye..


#kepada abang/encik/cik/tuan/puan mod kalo dah ade lakukan saje kerja anda..
http://umarfaruq.com
http://kakitech.net
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 6-1-2011 01:44 PM |All posts
Ini cuma sekadar pandangan berdasarkan logik.

Mitos / Legenda / Dongeng - dicipta bila:

1. Pihak yang mencipta dongeng ada kepentingan atau mendapat keuntungan dari cerita kelentong itu, sama ada dari segi politik, ekonomi, kekayaan kehormatan etc.

Contoh: Mahameru, Sri Nila, Sri Krishna diceritakan berasal dari Iskandar Zulkarnain. Ketiga-tiga mereka ini lahir dari perkahwinan Raja Suran (Raja yang sangat terkenal) dengan puteri Mahtabul Bahri, puteri yang memerintah di bawah laut.

Nampak gempak tak cerita ni? Kalau orang yang gempak macam ni, memang patut la orang Melayu usung dia sebagai Raja. Raja yang tidak boleh disanggah kedaulatannya.  Orang Melayu 700 tahun dulu-dulu, bayangkanlah camner daif ilmunya.  Dan cerita ini disampaikan dari satu generasi kepada generasi yang lain.

Point lain, kalau ada masa free... akan disambung.
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 6-1-2011 04:56 PM |All posts
sapa yg daif ilmunya? semua bangsa nak menonjolkan kehebatan masing2 laaa
-mat saleh pun ada mitos depa, hercules yg bleh potong naga sembilan kepala, bleh jinakkan anjing neraka tu pun gempak jugakk
-memang la zaman dulu2 manusia suka percaya akan keajaiban, magis dan benda2 misteri, tp apa beza dgn sekarang ni pun?
dak doh se
-kenangan ganu 09
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 6-1-2011 05:06 PM |All posts
sapa yg daif ilmunya? semua bangsa nak menonjolkan kehebatan masing2 laaa
-mat saleh pun ada mitos  ...
sekngucing Post at 6-1-2011 16:56


kalau macam tu yang benar2 sahih ialah "mitos" orang israel yang dalam quran diceritakan kelebihan2 yang diberikan kepada mereka menerusi nabi2
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 6-1-2011 05:10 PM |All posts
Da nama nyer mitos/lagenda/dogeng, ikut sedap penulis o pnutur tu la nak cakap apa... Kalo leh, seluruh dunia nei dia yg punyer o btapa hebat nyer hero tu lawan xmati2 lak tu...
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 6-1-2011 05:28 PM |All posts
disangka mitos...rupanya benar!! = munculnya penemuan kota Troy...
tak perlu gaduh2, kita tolak ansur jom
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 6-1-2011 05:31 PM |All posts
yaaa, dulu2 org ingat troy tu mitos smpailah sorang mat saleh ni dgn bini dia kaaa, pegi gali kat turki sana jumpa kota troy
dak doh se
-kenangan ganu 09
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 6-1-2011 07:14 PM |All posts
mitos atau dongeng. kisah benar yg dibesar2kan. bak kata nenek aku, exaggerated

lagenda pon sama. cuba kadar kebenarannya lebih tinggi. kadar penambahan rencahnya lbh rendah

anyway, perkara yg nmpk mustahil harini, bukan semestinya mustahil di masa lampau.

sama jugak, perkara yg nmpk mustahil harini, mungkin bkn mustahil lagi di masa hadapan
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 6-1-2011 09:08 PM |All posts
mitos atau dongeng. kisah benar yg dibesar2kan. bak kata nenek aku, exaggerated

lagenda pon sama. ...
junkredish Post at 6-1-2011 15:44



   betul betul betul.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 6-1-2011 09:20 PM |All posts
hikayat tu termasok ka?
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 6-1-2011 10:21 PM |All posts
mitos - untuk org zaman dulu direka untuk explain sesuatu kejadian misteri yg wujud  ..untuk make sense   satu2 kejadian ...mcm kilat guruh , hujan kemarau dll...  sbb tu mitos2 hebat  belaka ...ada  bapak dewa, mak  dewa dan mcm2  dewa  yg jaga unsur alam -air , api , udara , tanah dan dunia  ..jadinya senang klu ada typhoon ..kata dewa yg jaga angin mengamuk  

Jiwa manusia sentiasa nak percaya -  mmg ada satu kuasa besar yg control segalanya ..
*Lies beget more lies as they are riddled with greed*
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 6-1-2011 10:40 PM |All posts
Reply 10# cozack


   betul jugak ..versi melayu - Hikayat dgn Riwayat - apa beza nya pulak ......
*Lies beget more lies as they are riddled with greed*
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 6-1-2011 10:47 PM |All posts
Reply  cozack


   betul jugak ..versi melayu - Hikayat dgn Riwayat - apa beza nya pulak ......
ea208964 Post at 6-1-2011 22:40


aq rasa mcm sama ja...hehhe
tp aq suke bce hikayat...sbb....tah la, aq suke..
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 6-1-2011 11:10 PM |All posts
Reply 13# cozack


Hikayat mmg seronok baca .. mcm cete pengembaraan penuh dgn dugaan hebat2  - cerita sejarah yg ditulis dlm bentuk cerita yg dicampur aduk dgn kepercayaan ( lebey kurang cete2 mitos jugak ) - ada juga  makhluk 'gergasi' - atau ni dikatakan dongeng
Hikayat = cerita sejarah dongeng ...? Asas sejarah ada tapi bercampur aduk dgn cerita dongeng tuk jadikan lebih menarik


Riwayat pulak  -  cerita sesuatu tokoh yg mungkin dimasukkn dlm hikayat ...?

mcm Hang Tuah ... orangnya wujud tapi dlm Hikayat Hang tuah ... kisah hidup dia dah bercampur aduk dgn cete dongeng ... sampai nmpk mcm tak logik .. jadinya org yg baca akan pertikaikan ..samada betul atau tidak Hang Tuah ni  wujud ...?
*Lies beget more lies as they are riddled with greed*
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 7-1-2011 05:44 AM |All posts
Reply 7# sekngucing

agaknya kalau diorang anggap Troy tu mitos, smpai skrng ler kota tu masih x dijumpai,,,
tak perlu gaduh2, kita tolak ansur jom
Reply

Props Report

Rank: 8Rank: 8

Post on 7-1-2011 04:05 PM |All posts
mitos atau dongeng. kisah benar yg dibesar2kan. bak kata nenek aku, exaggerated

lagenda pon sama. ...
junkredish Post at 6-1-2011 19:14



    aku setuju...mitos ni sebenar memang citer benar...tp bila dah dibesar2kan...ditambah itu..di tambah ini...jd plak mcm2 versi...last2...rasa citer tu tak betol....
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 7-1-2011 06:40 PM |All posts
kalau sapa ada ambik subjek sastera stpm, mesti ada belajar beza sejarah. hikayat, mitos, legenda dsbgnya
dak doh se
-kenangan ganu 09
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 8-1-2011 02:12 AM |All posts
mcm cite dongeng hang buah.... tu pun sejenis mitosis gak tu
Tak perlu tandatangan
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 8-1-2011 02:18 PM |All posts
Reply 15# zaharul_asriq94


   mitos omputih boleh percaya, mitos org melayu yg tak boleh dipercayai
i hate this country.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 8-1-2011 08:17 PM |All posts
pencacai penjilat mat saleh ni asik puji org putih padahal diri sendri muka melayu abis x ingai. ppffrrttttt....
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 9-1-2011 11:17 AM |All posts
Reply 20# abgramly

tak yah layan r mamat ni.. kit eteruskan ape yng kite bincang..
http://umarfaruq.com
http://kakitech.net
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 9-1-2011 01:04 PM |All posts
Reply  abgramly

tak yah layan r mamat ni.. kit eteruskan ape yng kite bincang..
pawangBuaya Post at 9-1-2011 11:17


saje nk menghanjingkan mamat perasan urban ni padahal hidung melayu abis.hahahah
Reply

Props Report

Post on 9-1-2011 01:20 PM |All posts
dia kate dia bukan lagi 'melayu'..

dalam gelap boleh laa.. tapi tengok rupe.. hahahahahahahahahaa
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 4-3-2011 09:52 AM |All posts
pernah dengar lagenda panglima ah chong...

ada nama jalan kat tepeng 'JALAN PANGLIMA AH CHONG'..

kisahnya ah chong nih belajar silat tp dia durhaka dengan tok guru die.. tok guru tu bagi kata 2 nak kene sumpah di hutan jadi harimau atau kat sungai jadi buaya... so dia pun pilih sungai.... lepas beberapa puluh taun orang kampung jumpa bangkai buaya yang ada sebatang gigi emas... tu ler mayat panglima ah chong sebab dia memang ada sebatang gigi emas...

ce cari novel dier, baru dbp keluarkan mungkin taun lepas kot...
Reply

Props Report

Rank: 3Rank: 3

Post on 5-3-2011 05:40 PM |All posts
syok gak ni.. cerite!cerite~!
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 19-12-2014 02:29 PM , Processed in 0.219233 second(s), 34 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top