CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
12Next
Return Post new threads
Show: 3376|Reply: 33

[Tempatan] Tarik duit, jumpa bidadari dgn duit syiling lama

[Copy link]

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 4-2-2013 12:29 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

SYILING lama sering dikaitkan dengan nilai pasaran yang tinggi lebih-lebih lagi jika usia mata wang tersebut sudah mencecah ratusan tahun dan semakin sukar ditemui.
Begitupun, tidak semua syiling lama bernilai tinggi. Ada juga beberapa jenis syiling, biasanya yang tidak dapat dipastikan asal usul dan tahun pengeluaran, nilainya lebih rendah walaupun sesetengah pihak mendakwa ia sudah berusia ratusan tahun.
Antara syiling lama yang masih kabur nilainya ialah syiling Yasin. Jika ditanya kepada komuniti pengumpul syiling lama, kajian untuk mengesan kewujudan syiling jenis ini dari sudut numismatik masih tidak jelas.
Malah, ramai yang mengaitkan syiling ini lebih banyak digunakan dalam beberapa amalan mistik seperti dijadikan tangkal azimat dalam upacara 'menarik duit' selain dijadikan pendinding diri berbanding digunakan sebagai mata wang.
Menurut pengumpul barangan antik, Mohd. Sukor Abdul Rahman, 48, ada peminat syiling Yasin sanggup mengeluarkan belanja puluhan ribu ringgit untuk memiliki sekeping syiling Yasin bagi tujuan menarik duit.
"Segelintir pengumpul dan penjual syiling Yasin mendakwa mereka memperoleh syiling tersebut semasa bertapa, selepas berzikir mahupun melalui mimpi. Dek kerana unsur mistik itu, ada yang sanggup membelinya walaupun harga yang diletakkan kadang-kadang tidak masuk akal iaitu sehingga mencecah jutaan ringgit.

SYILING Empat Sahabat ini memiliki tema yang sama tetapi ukiran permukaannya berbeza antara satu sama lain.


Wali tujuh
"Berlainan pula jika syiling itu warisan turun-temurun yang bukan diperoleh dengan cara pertapaan dan pemujaan, harganya lebih murah," ujarnya yang mengumpul lebih 200 keping syiling Yasin sejak dua tahun lalu.
Jenis dan corak syiling Yasin juga berbagai-bagai. Ada gambar Kaabah, gambar orang tua mengandar buntil, gambar perahu dan juga gambar lelaki dipercayai para wali.
Selain itu, ada juga syiling yang mencatatkan ukiran kalimah suci seperti bismillah, kalimah syahadah, nama Allah dan Muhammad, kalimah Yasin, nama empat sahabat nabi dan bermacam lagi.
Jelas Mohd. Sukor, permintaan tinggi peminat syiling lama terhadap syiling Yasin jenis Wali Tujuh menyebabkan harga syiling tulen dari jenis tersebut mahal.
"Tidak dinafikan ada peminat syiling lama yang begitu takjub dengan cerita mistik yang mendakwa syiling yang jarang ditemui ini boleh menarik duit.
"Pernah juga saya menjualnya dengan harga RM1,000 kepada seorang pembeli.
"Pesan tok guru pembeli itu, syarat utama menarik duit ialah dengan menggunakan syiling Yasin Wali Tujuh yang dibeli dengan mahar sebanyak RM1,000.
"Bila ada orang hendak membeli dengan harga yang munasabah, saya tidak menolak untuk menjualnya. Saya hormati pendiriannya dan enggan mempersendakan tujuannya membeli syiling tersebut walaupun saya sendiri tidak percaya tentang kebolehan sekeping syiling menarik duit," ujar Mohd. Sukor.
Disimpan dalam bungkusan kain kuning, lelaki ini memberitahu, sudah menjadi rutin hariannya membelek setiap keping syiling Yasin miliknya.
Selain memiliki koleksi pelbagai jenis syiling Yasin, dia turut mengumpul syiling semah, iaitu syiling yang pernah dikeluarkan kerajaan Jawa kuno ratusan tahun dahulu.
"Pada pendapat saya, syiling-syiling ini bukan diperbuat di Malaysia kerana ratusan tahun dahulu, masyarakat di negara ini belum memiliki teknologi melebur tembaga.
"Ia juga dicetak tanpa menggunakan acuan besi sebaliknya dihasilkan daripada acuan tanah liat.
"Kepingan tembaga juga tidak ditempa seperti barangan logam lain. Kerana itu, biarpun ia memempunyai imej dan ukiran timbul di permukaan syiling, hasil buatannya cukup halus," kata Mohd. Sukor yang mempunyai syiling Yasin diperbuat daripada tembaga kuning, timah hitam dan nikel.
Corak berbeza
Jelasnya, kepingan syiling yang diperbuat daripada tembaga kuning dianggap lebih lama dan bernilai jika dibandingkan dengan syiling yang diperbuat daripada timah hitam ataupun nikel.

DUIT lama dari kerajaan Jawa kuno mudah dikenali kerana ia mempunyai lubang di tengahnya.


"Syiling Yasin yang diperbuat daripada nikel lebih baharu buatannya. Ia agak kasar dan hujungnya lebih tajam berbanding syiling tembaga," kata Mohd. Sukor.
Menarik tentang syiling ini, corak ukiran yang terdapat pada sejenis syiling tidak sama antara satu sama lain.
"Cuba lihat syiling Yasin Empat Sahabat ini. Walaupun saya memiliki hampir 10 keping, namun ia diperbuat daripada bahan berlainan dan coraknya berbeza antara satu sama lain.
"Begitu juga dengan syiling Yasin Rama-Rama. Terdapat perbezaan dalam setiap ukiran rama-rama ini," katanya.
Bagi pengamal perubatan tradisional, Yahya Abdul Manaf, 51, dia mengakui pernah melihat ritual menarik duit menggunakan duit syiling Yasin.
"Dalam upacara itu, pengamal akan duduk berzikir untuk satu tempoh yang telah ditetapkan. Malah, ada sanggup pergi bertapa di Pulau Besar, Melaka dan tempat-tempat terpencil untuk melakukan upacara tersebut.
"Apa yang saya tahu, wang yang berjaya 'ditarik' bukanlah jatuh dari langit atau keluar dari tanah, sebaliknya ada yang dijumpai di bawah alas duduk pengamal. Ada juga yang ditemui di dalam buntil berhampiran tempat pengamal berzikir.
"Ramai percaya upacara ini disertai oleh khadam, terdiri daripada jin yang bertindak sebagai pihak tengah dalam proses menarik duit.
"Duit yang diperoleh itu pula dikatakan diambil daripada bank dari dunia bunian, yang mana apa yang ada di alam nyata, turut ada di sana.
"Jika Bank Negara keluarkan not wang baharu, bank di alam ghaib juga akan mengeluarkan not wang baharu," ujarnya yang pernah melihat rakannya memegang beberapa keping not RM50 hasil upacara tersebut.
Yahya turut mengakui, kejayaan sesetengah pihak mendapat wang secara percuma ini secara tidak langsung telah menarik ramai peminat duit syiling lama yang taksub untuk menyertai ritual misteri tersebut.






Last edited by R2D2 on 4-2-2013 12:38 AM

Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 4-2-2013 01:09 AM |All posts
aku ingat kan syiling yasin senario...
janji rock.....
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 4-2-2013 02:16 AM |All posts
ramai la yg kaya kalau macam tu.. tak yah susah2 kerja, susah2 merompak bank. gi berzikir tarik duit je dah jadi jutawan
jom @lavatype  @jonlabu lu nak follow wa tak
Biar nda ensom yg penting BALAH TANGAH
Reply

Props Report

Post on 4-2-2013 02:20 AM |All posts
STONER posted on 4-2-2013 02:16 AM
ramai la yg kaya kalau macam tu.. tak yah susah2 kerja, susah2 merompak bank. gi berzikir tarik duit ...

wa baru balik tarik duit....yg balance2 tu wa tinggal tuk lu dua orang...
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 4-2-2013 02:26 AM |All posts
lavatype posted on 4-2-2013 02:20 AM
wa baru balik tarik duit....yg balance2 tu wa tinggal tuk lu dua orang...


lu tarik duit rupiah ke ringgit? kasi tarik pound sterling la.. ke imigresen kacau pasal khadam lu takde visa?
Biar nda ensom yg penting BALAH TANGAH
Reply

Props Report

Post on 4-2-2013 02:30 AM |All posts
STONER posted on 4-2-2013 02:26 AM
lu tarik duit rupiah ke ringgit? kasi tarik pound sterling la.. ke imigresen kacau pasal khadam  ...

euro kut..ntah ler..

wa balik, bukak karung kuning tu.....ada daun kering je la..
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 4-2-2013 02:40 AM |All posts
lavatype posted on 4-2-2013 02:30 AM
euro kut..ntah ler..

wa balik, bukak karung kuning tu.....ada daun kering je la..


itu pasal lu tak habis menuntut lg ni.. level 6 lu tak khatam habis lg tu. jiwa kena putih takleh kuning2
Biar nda ensom yg penting BALAH TANGAH
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 4-2-2013 07:04 AM |All posts
kalo kat barat ... barangan lama ni akan diverified tol tol before tell the value...
tapi kat melesia ni... pihak mana yang akan menentukan barangan lama tu tol tol asli?
This is how we do ... this is no big deal ...
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 4-2-2013 07:39 AM |All posts
bidadari??
wali tujuh?

xtau ker semua tu mainan ibless?
dumb oldies..
COWARDS EDIT OWN POST
http://goo.gl/Bd5xL
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 4-2-2013 07:50 AM |All posts
aku just tau tarik duit dr dlm poket sndirik jerrr..
Skeez's Out of tone but skeez's not stone.
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 4-2-2013 08:20 AM |All posts
skeezotone posted on 4-2-2013 07:50 AM
aku just tau tarik duit dr dlm poket sndirik jerrr..

kannnn??
sama la ngan aku
tau tau dah abissss
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 4-2-2013 08:23 AM |All posts
MissNigga posted on 4-2-2013 07:04 AM
kalo kat barat ... barangan lama ni akan diverified tol tol before tell the value...
tapi kat meles ...

wartawan harian metro...cukuplah sekadar maklumat...'' barang ini ada org tawarkan harga puluhan ribu ringgit, tp sy tidak berhasrat menjualnye...''
janji rock.....
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 4-2-2013 08:24 AM |All posts
nih baper jota lak nak letak rega sekeping nih...
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 4-2-2013 08:32 AM |All posts
iran pon dah hantar monyet ke angkasa walau depa tu syiah ka apa....tp malaysia dok masih gaya pemikiran ala2 1000 tahun lepas.....kapir lahanat konkesen pon dah wat kajian sampai marikh
aku adalah aku..engkau adalah engkau
Reply

Props Report

Rank: 10Rank: 10Rank: 10

Post on 4-2-2013 08:47 AM |All posts
tahyul tahyul...
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 4-2-2013 08:59 AM |All posts
bluberi posted on 4-2-2013 08:20 AM
kannnn??
sama la ngan aku
tau tau dah abissss

plg best.. ms nk tarik tu, rs keras cam duit rm50 baru jer.. tarik2 upanya kertas yg bukan duit.. terbantut cita2.. muahahaha!!!

Skeez's Out of tone but skeez's not stone.
Reply

Props Report

Rank: 2

Post on 4-2-2013 09:00 AM |All posts
Edisi urban sangat lah....takde ke yg pprt sket
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 4-2-2013 09:05 AM |All posts
kaya2..

*syiling yasin tu tempa dari alam ghaib kah....
Reply

Props Report

Rank: 14Rank: 14Rank: 14Rank: 14

Post on 4-2-2013 09:14 AM |All posts
selalunya bab tarik duit ni, tekongnya bomoh Melayu la,..
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 4-2-2013 09:32 AM |All posts
teringat pulak kisah baru2 ni. pak dukun penarik duit yg cari pompuan yg larikan diri lepas dapat duit seguni.
A.B.C.D. ada paham?
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 4-2-2013 10:50 AM |All posts
STONER posted on 4-2-2013 02:16 AM
ramai la yg kaya kalau macam tu.. tak yah susah2 kerja, susah2 merompak bank. gi berzikir tarik duit ...

mintak mahap. wa tak juin menda2 lagho mcm ni.
Gua tau lu tengah skodeng...
Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha Ha!
Reply

Props Report

Rank: 5Rank: 5

Post on 4-2-2013 11:58 AM |All posts
benda2 khurafat ni jugak la yg dicari.....
Reply

Props Report

Rank: 9Rank: 9Rank: 9

Post on 4-2-2013 01:25 PM |All posts
tarik kad atm je.....
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 4-2-2013 01:47 PM |All posts
baru lepas tarik duit kat mesin atm
Malaysia negara selamat ...katanyaaaaaaaa
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 4-2-2013 02:53 PM |All posts
aku tarik duit laki aku jer laaa....
Reply

Props Report

12Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 28-11-2014 09:14 PM , Processed in 0.406495 second(s), 35 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top