View: 3818|Reply: 22
|
[Dunia]
Pilot Pesawat Stealth F-22 Raptor Terkurung Dalam Cockpit
[Copy link]
|
|
15, february 2013
Pesawat tempur jenis F-22 Raptor yang dibangunkan oleh syarikat aeronautik terkemuka dunia, Lockheed Martin milik Tentera Udara AS merupakan pesawat tempur paling canggih pernah dicipta..Walaubagaimana pun, disebalik kecanggihan teknologi yang ada, ia masih tidak terlepas daripada kegagalan teknikal sehingga menyebabkan seorang juruterbangnya terkurung di dalam kokpit..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..
Menurut laporan yang didedahkan pihak Tentera Udara semasa taklimat yang dberikan sebelum operasi POGO (Project On Government Oversight), sebuah pesawat tempur F-22 Raptor di Pengkalan Tentera Udara Langley menunjukkan cermin kokpit pesawat tidak boleh dikunci.
Walaubagaimana pun, selepas beberapa cubaan menutup dan membuka cermin kokpit berkenaan, ia terus terkunci dan tersekat hingga menyebabkan seorang juruterbang terperangkap di dalamnya.
Berdasarkan taklimat itu lagi, Unit Penyelenggaraan Pesawat Ke-27 kemudiannya terpaksa berunding dengan pihak syarikat Lockheed Martin dan Pejabat Program & Sistem F-22A bagi menentukan kaedah alternatif untuk membuka kokpit dan menyelamatkan juruterbang.
Misi menyelamat tersebut berakhir kira-kira 5 jam kemudian dengan menggunakan "cara alternatif" yang murah seperti di bawah ini. Kos untuk menggantikan kanopi tersebut menurut taklimat adalah sebanyak US$182,205.
p/s: Secanggih mana pun teknologi, kalau rosak, tetap menyusahkan..
|
|
|
|
|
|
|
|
.... muka pilot dalam kokpit tu cam bengang jer |
|
|
|
|
|
|
|
camne laa ngn juruterbang tu ek? |
|
|
|
|
|
|
|
mcmana gambar sulit spt ni tersebar. ![](static/image/smiley/default/shocked.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
ni mesti jet stealth dibuat dari gam uhu yg telah keras
mcm iran buat jet stealth dari fiberglass je ![](static/image/smiley/default/titter.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
Misi menyelamat tersebut berakhir kira-kira 5 jam kemudian dengan menggunakan "cara alternatif" yang murah seperti di bawah ini. Kos untuk menggantikan kanopi tersebut menurut taklimat adalah sebanyak US$182,205.
erk rege cermin je dah beratus2 ribu usd... pttla US ni bangkrap... |
|
|
|
|
|
|
|
Aku ingat proton jer ada problem power window, jet ratus juta ni lagi parah...tak boleh bukak terus. |
|
|
|
|
|
|
|
Islam blh buat tak mcm teknologi kapir lahanat ni buat |
|
|
|
|
|
|
|
annehuda posted on 17-2-2013 04:53 PM ![](static/image/common/back.gif)
erk rege cermin je dah beratus2 ribu usd... pttla US ni bangkrap...
harga murah je,,tp biasa la supplier kasi up harga kaw kaw![](static/image/smiley/default/lol.gif)
|
|
|
|
|
|
|
|
Pengajaran yang kita dapat,
Kos perang dan teknlogi yang USA banggakan sebenarnya amat MAHAL.
Tujuan mereka terlibat dalam mana-mana perang atau kempen pembebasan adalah ibarat ' ada udang disebalik batu'. @ ADA TAHI ANJING DISEBALIK DAUN KERING |
|
|
|
|
|
|
|
tu standard teknologi china je tu..hihi |
|
|
|
|
|
|
|
jet fighter "berhantu" ni..pilot USAF pun tak berani nak bawak jet ni.![](static/image/smiley/default/lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
tarikh artikel ye ye je 15 feb 2013, pdhal aku dh tengok gmbr2 ni 3-4 tahun lepas kot. camharam. raptor ni mmg bnyk problem kot, sbb diorg dh fokus kat F-35 je |
|
|
|
|
|
|
|
cucusaddam posted on 17-2-2013 01:12 PM ![](static/image/common/back.gif)
tebalnya pvc
materialnya ialah perspex glass....bkan pvc. ringan dan bley dibentuk mengikut acuan. Sejenis produk polymer juga...dan buleh dibuat setebal mana yg dikehendaki. Salu digunakan di dalam auto racing....gantikan cermin2 kete racing...sebab ringan dan mudah dipasang pada frame tingkap keta. Buleh juga dibuat sebagai akuarium skala besar...murah dan lebih selamat. Helikopter pun pakai jenis tingkap yg sama. commercial planes tak pasti lak aku...sama gak kot.
|
|
|
|
|
|
|
|
ni mesti sebab bagi kontrak kat kroni rosmah ni![](static/image/smiley/default/lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
pasaipa dia tak eject je? ![](static/image/smiley/default/lol.gif) |
|
|
|
|
|
|
|
enchezam posted on 17-2-2013 10:49 PM ![](static/image/common/back.gif)
pasaipa dia tak eject je?
saya pernah tanya kawan saya yang berkhidmat di tudm...dia kata kes eject ni berbeza antara usa dan malaysia......contoh malaysia punya pilot SU tak boleh eject sesuka hati kecuali dapat kebenaran ...dapat kebenaran sahaja boleh eject,selagi takdapat kebenaran pandai2 la landing jet fighter tu....tapi di usa,jet jatuh nombor dua....pilot boleh eject bila2 masa bila pilot tu rasa terancam.....faktor manusia nombor satu di usa,,,,di malaysia faktor jet nombor satu,faktor manusia nombor dua...begitu la cerita nye dari mulut pegawai tudm
|
|
|
|
|
|
|
| |
|