CARI Malay Forums

 Forgot Pass?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
English Channel |  தமிழ் மக்கள் |  Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
1234567Next
Return Post new threads
Show: 4550|Reply: 174

[Tempatan] Pulak dah...Suara wanita Aurat ke tidak?.

[Copy link]

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 12-6-2013 03:43 AM |All posts

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Kelantan hantar qariah selepas 23 tahun2013/06/11 - 06:47:31 AM



Radziah Ibrahim
Kota Bharu: Selepas 23 tahun qariah dari Kelantan dilarang menyertai tilawah al-Quran, negeri itu menghantar peserta wanitanya menyertai Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-56 yang bermula di sini, malam tadi.

Guru al-Quran Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) dari Bachok, Radziah Ibrahim (gambar), 50, akan menyertai tilawah kali pertama dalam tempoh itu selepas muncul johan al-Quran peringkat negeri Kelantan, Mei lalu.





Sudah tiba masanya, zaman kegemilangan qariah Kelantan dibangkitkan kembali setelah ia dikuburkan hampir 23 tahun disebabkan peraturan kerajaan PAS Kelantan.

Syukur kerana qariah negeri ini kini dibenarkan menyertai semula tilawah al-Quran dan saya berharap wanita Kelantan bangkit semula untuk membuktikan kemampuan mereka dalam membaca al-Quran selepas peluang ditutup begitu lama, Radziah Ibrahim

Insya-Allah, jika saya menjadi johan pada peringkat kebangsaan nanti, ia bakal mencipta satu sejarah baru kepada wanita negeri ini selepas 23 tahun dilarang menyertai sebarang tilawah al-Quran, katanya ketika dihubungi BH di sini, semalam.

Radziah berkata, rugi besar jika disekat pembabitan qariah dari negeri ini daripada menyertai majlis tilawah al-Quran kerana wanita juga harus dianggap sebagai penyumbang bersama ke arah menyemarakkan syiar Islam di negara ini.

Galakkan buat wanita

Beliau yang pernah mewakili Pahang pada majlis tilawah al-Quran peringkat kebangsaan pada 2003 berkata, sejak kerajaan PAS Kelantan melarang wanita menyertai tilawah al-Quran, ramai wanita yang mempunyai bakat membaca al-Quran yang baik, terpaksa memendamkan kebolehan itu.
Saya pernah bertanding mewakili daerah dua kali pada peringkat negeri sebelum larangan dan selepas itu keadaan menjadi suram menyebabkan ramai qariah tidak lagi bersemangat belajar taranum.

Syukur kerana qariah negeri ini kini dibenarkan menyertai semula tilawah al-Quran dan saya berharap wanita Kelantan bangkit semula untuk membuktikan kemampuan mereka dalam membaca al-Quran selepas peluang ditutup begitu lama, katanya.

Sejak 1990, iaitu selepas Datuk Nik Aziz Nik Mat menjadi Menteri Besar Kelantan, qariah dari negeri ini tidak dibenarkan menyertai tilawah al-Quran kerana mendakwa suara wanita adalah aurat dan haram diperdengarkan.

Bagaimanapun, Nik Aziz menarik balik larangan itu tahun lalu dengan alasan banyak hasrat disampaikan menerusi pertemuan dan surat supaya membenarkan qariah untuk menyertai tilawah al-Quran.

P/s:- Jadi sebenarnya..hukum suara wanita ni aurat boleh saja tak jadi aurat hanya dgn memberikan banyak alasan menerusi pertemuan dan surat supaya membenarkan qariah utk menyertai tilawah al quran lah ye...wa ajaran baru saya belajar ni...

@Maideen...now you knowlah haaa...
Pakatan Rakyat - kata parti alternatif, tapi dah pandai kencing rakyat...hancing sehancing hancingnya.
Reply

Props Report

Rank: 13Rank: 13Rank: 13Rank: 13

Post on 12-6-2013 04:00 AM |All posts
terpaksa la para bini ulama kelantan disumbat dengan spender putih sersaiz besar bila keluar rumah,,..
dikhuatiri akan mendedahkan suaranya dikhalayak umum...

prfthhhhhhhh
Prffthhhhhhhhhhhhh.............
Reply

Props Report

Emperor

www.sardin.co.nr

Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19

Post on 12-6-2013 04:56 AM |All posts
unkel..... kat umah unkel ada pertunjukan ketet tak?



maideen.JPG
Yg Bhg Presiden CDA
GST utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
Dyana Sofya
4 Teluk Intan
http://malaysiacrisis.blogspot.com - U Reap What U Sow
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 12-6-2013 05:00 AM |All posts
suka sukiyaki je nak ubah hukum bagai
Nyahkan Parti Anak Beranak! Hell to DAP/PKR
Reply

Props Report

Emperor

www.sardin.co.nr

Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19

Post on 12-6-2013 05:02 AM |All posts
kalau ketet bukan aurat, suara aurat ke?
Yg Bhg Presiden CDA
GST utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
Dyana Sofya
4 Teluk Intan
http://malaysiacrisis.blogspot.com - U Reap What U Sow
Reply

Props Report

Emperor

www.sardin.co.nr

Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19

Post on 12-6-2013 08:22 AM |All posts
@Maideen. unkel jet seru ko tak ke sampaian kaa? meh aku try.......
Yg Bhg Presiden CDA
GST utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
Dyana Sofya
4 Teluk Intan
http://malaysiacrisis.blogspot.com - U Reap What U Sow
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 12-6-2013 08:44 AM |All posts
Acong posted on 12-6-2013 08:22 AM
@Maideen. unkel jet seru ko tak ke sampaian kaa? meh aku try.......

Apo?
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Emperor

www.sardin.co.nr

Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19

Post on 12-6-2013 08:46 AM |All posts
Maideen. posted on 12-6-2013 08:44 AM
Apo?

maideen....... ini kari.......



ini capati........



jemput makan...........!
Yg Bhg Presiden CDA
GST utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
Dyana Sofya
4 Teluk Intan
http://malaysiacrisis.blogspot.com - U Reap What U Sow
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 12-6-2013 08:48 AM |All posts
Ini akan jadi thread kegemaran pakar pakar aurat yang telah mendapat certificate dari Allah SWT yang mengesahkan hanya fahaman dia pasal aurat sahaja yang betul ni AN.......prrrrrrrrrpfffftght Yang jelas dan nyata kesana jelas dan nyata kemari, syumul kehulu syumul kehilir, sikit sikit hukum Allah sikit sikit hukum Allah.....

Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Emperor

www.sardin.co.nr

Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19

Post on 12-6-2013 08:51 AM |All posts
unkel @Anak_Nogori

aku dah seru maideen utk ko.........
Yg Bhg Presiden CDA
GST utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
Dyana Sofya
4 Teluk Intan
http://malaysiacrisis.blogspot.com - U Reap What U Sow
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 12-6-2013 08:53 AM |All posts
saya pon tertanya-tanya
why?

hmm..apa nama MB kelantan yg baru ni ek..
Smile, you don't own all the problems in the world - NavaidAziz
Reply

Props Report

Conqueror

Looking for love

Rank: 16Rank: 16Rank: 16Rank: 16

Post on 12-6-2013 08:54 AM |All posts
Acong posted on 12-6-2013 08:46 AM
maideen....... ini kari.......

Hahahaha.....ini kari lah.
Whoever does not love does not know God, because God is love. 1 John 4:8
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 12-6-2013 04:55 PM |All posts
Maideen. posted on 12-6-2013 08:48 AM
Ini akan jadi thread kegemaran pakar pakar aurat yang telah mendapat certificate dari Allah SWT yang ...

Jadi apa anutan agama Nik Aziz sebenarnya Maideen?..

AN tanya tu sebab dlm sesuatu hukum kalau suara wanita itu aurat, maka haram hukumnya diperdengarkan pada bukan muhrim apa lagi kalau bertanding mengaji Alquran ataupun wanita menjadi MP..krn menjadi MP pun MP tersebut kena keluarkan suaranya utk berkempen atau bertemu dgn rakyat.

Lain lah kalau dlm keadaan darurat..


Pakatan Rakyat - kata parti alternatif, tapi dah pandai kencing rakyat...hancing sehancing hancingnya.
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 12-6-2013 04:56 PM |All posts
chaintea posted on 12-6-2013 08:53 AM
saya pon tertanya-tanya
why?

Tapi bagi chaintea plak...apa hukumnya?...adakah suara wanita tu aurat atau tidak?..

Pakatan Rakyat - kata parti alternatif, tapi dah pandai kencing rakyat...hancing sehancing hancingnya.
Reply

Props Report

Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15Rank: 15

Post on 12-6-2013 04:57 PM |All posts

... perngURBANan PAS .....
FB: Lid Beauty Mall
Blog / Web: LidBeautyMall.Com / .My

IMPIAN SEMAKIN JAUH DARI GAPAIAN. PASRAH
Reply

Props Report

Rank: 11Rank: 11Rank: 11Rank: 11

Post on 12-6-2013 04:59 PM |All posts
korang nie...benda cam nie nak cari pasai....baik mengaji quran laa wei dari dok bergoyang melolong kat tv tue......
Reply

Props Report

Rank: 12Rank: 12Rank: 12

Post on 12-6-2013 05:01 PM |All posts
Nik Aziz kata apa pun saya ikut. I'm fansi of Nik Aziz.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 12-6-2013 05:05 PM |All posts


boddo MN kaki pitnah yang buka thread ini dan nick-nick nya yang post di thread ini sudah cukup ilmu kah untuk
ceriter pasal suara pompuan itu aurat atau tidak..  
andaikata pengetahuan boddo MN begitu mendalam pasal spenda dan juga rectum, aku yakin dan seyakin nya,
boddo MN tak de pengetahuan syarie pasal aurat wanita  
Seperti lazimnya boddo MN takat quote tulisan nya sendiri untuk tawa sepertimana
setan tawa melihat kawan boddo MN ceroboh rectum kanak2..

Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 12-6-2013 05:07 PM |All posts
sayawifenikmie posted on 12-6-2013 04:57 PM
... perngURBANan PAS .....

jadi PAS ni tengok urban tak urban lah...kalau PPRT suara wanita tu aurat...kalau urban..sudah tukar hukum...suara wanita tu bukannya aurat..

Pakatan Rakyat - kata parti alternatif, tapi dah pandai kencing rakyat...hancing sehancing hancingnya.
Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 12-6-2013 05:08 PM |All posts
gogo2 posted on 12-6-2013 05:01 PM
Nik Aziz kata apa pun saya ikut. I'm fansi of Nik Aziz.

patutlah bodo...Nik Aziz kata makan taik sendiri tu bagus...ko makan taik lah ye..
Pakatan Rakyat - kata parti alternatif, tapi dah pandai kencing rakyat...hancing sehancing hancingnya.
Reply

Props Report

Rank: 7Rank: 7Rank: 7

Post on 12-6-2013 05:14 PM |All posts
wow...dorang cerita pasal aurat la...macam tak caya lak
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 12-6-2013 05:23 PM |All posts
Anak_Nogori posted on 12-6-2013 05:07 PM
jadi PAS ni tengok urban tak urban lah...kalau PPRT suara wanita tu aurat...kalau urban..sudah tuk ...



meraban meroyan sikit2 dah leeee
ko cekap pitnah
ko tak tahu apa habok pong pasal aurat.

Reply

Props Report

Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20Rank: 20

Legenderer

Post on 12-6-2013 05:28 PM |All posts
akulah7E posted on 12-6-2013 05:23 PM
meraban meroyan sikit2 dah leeee
ko cekap pitnah
ko tak tahu apa habok pong pasal aurat.

Org bodoh macam ni lah komen dia..
Pakatan Rakyat - kata parti alternatif, tapi dah pandai kencing rakyat...hancing sehancing hancingnya.
Reply

Props Report

Rank: 4

Post on 12-6-2013 05:34 PM |All posts
Anak_Nogori posted on 12-6-2013 05:28 PM
Org bodoh macam ni lah komen dia..



orag kaki pitnah dan tak tahu apa2 hukum aurat, hendak bukak thread dan hendak gelembong pembaca2 ?
Reply

Props Report

Emperor

www.sardin.co.nr

Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19Rank: 19

Post on 12-6-2013 05:51 PM |All posts
pacit, thread tarak laku kaa?
Yg Bhg Presiden CDA
GST utk Rakyat | BN mesra YAHUDI
Dyana Sofya
4 Teluk Intan
http://malaysiacrisis.blogspot.com - U Reap What U Sow
Reply

Props Report

1234567Next
Return Post new threads
You need to login first Login | Register Facebook Login

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Malay Forums

GMT+8, 23-7-2014 09:44 PM , Processed in 0.212267 second(s), 29 queries , Gzip On.

Powered by Discuz!

© 2001-2012 Comsenz Inc.

Top