CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

Facebook Login

Login by Facebook

Forum : Gosip |  Hiburan |  Isu Semasa & Politik |  Peristiwa |  Lawak & Santai |  Sukan |  Informasi |  Kesihatan |  Soal Jawab Agama |  Negeri & Negara
Wanita & Lelaki |  Cinta & Perhubungan |  Belia & Pengetahuan |  Komputer & Internet |  Hobi |  Buku & Penulisan |  Koleksi Gambar
Jual/Beli |  Maklum Balas |  CARI Rasmi |  Cari Contest
View: 5630|Reply: 174

[Tempatan] Pulak dah...Suara wanita Aurat ke tidak?.

[Copy link]
Post time 12-6-2013 03:43 AM | Show all posts |Read mode

To get Malaysia's most comprehensive information, news, life sharing here!
Register as a CARI member NOW!

Register Login or Facebook Login

Kelantan hantar qariah selepas 23 tahun2013/06/11 - 06:47:31 AM



Radziah Ibrahim
Kota Bharu: Selepas 23 tahun qariah dari Kelantan dilarang menyertai tilawah al-Quran, negeri itu menghantar peserta wanitanya menyertai Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan Ke-56 yang bermula di sini, malam tadi.

Guru al-Quran Jabatan Kemajuan Masyarakat (KEMAS) dari Bachok, Radziah Ibrahim (gambar), 50, akan menyertai tilawah kali pertama dalam tempoh itu selepas muncul johan al-Quran peringkat negeri Kelantan, Mei lalu.





Sudah tiba masanya, zaman kegemilangan qariah Kelantan dibangkitkan kembali setelah ia dikuburkan hampir 23 tahun disebabkan peraturan kerajaan PAS Kelantan.

Syukur kerana qariah negeri ini kini dibenarkan menyertai semula tilawah al-Quran dan saya berharap wanita Kelantan bangkit semula untuk membuktikan kemampuan mereka dalam membaca al-Quran selepas peluang ditutup begitu lama, Radziah Ibrahim

Insya-Allah, jika saya menjadi johan pada peringkat kebangsaan nanti, ia bakal mencipta satu sejarah baru kepada wanita negeri ini selepas 23 tahun dilarang menyertai sebarang tilawah al-Quran, katanya ketika dihubungi BH di sini, semalam.

Radziah berkata, rugi besar jika disekat pembabitan qariah dari negeri ini daripada menyertai majlis tilawah al-Quran kerana wanita juga harus dianggap sebagai penyumbang bersama ke arah menyemarakkan syiar Islam di negara ini.

Galakkan buat wanita

Beliau yang pernah mewakili Pahang pada majlis tilawah al-Quran peringkat kebangsaan pada 2003 berkata, sejak kerajaan PAS Kelantan melarang wanita menyertai tilawah al-Quran, ramai wanita yang mempunyai bakat membaca al-Quran yang baik, terpaksa memendamkan kebolehan itu.
Saya pernah bertanding mewakili daerah dua kali pada peringkat negeri sebelum larangan dan selepas itu keadaan menjadi suram menyebabkan ramai qariah tidak lagi bersemangat belajar taranum.

Syukur kerana qariah negeri ini kini dibenarkan menyertai semula tilawah al-Quran dan saya berharap wanita Kelantan bangkit semula untuk membuktikan kemampuan mereka dalam membaca al-Quran selepas peluang ditutup begitu lama, katanya.

Sejak 1990, iaitu selepas Datuk Nik Aziz Nik Mat menjadi Menteri Besar Kelantan, qariah dari negeri ini tidak dibenarkan menyertai tilawah al-Quran kerana mendakwa suara wanita adalah aurat dan haram diperdengarkan.

Bagaimanapun, Nik Aziz menarik balik larangan itu tahun lalu dengan alasan banyak hasrat disampaikan menerusi pertemuan dan surat supaya membenarkan qariah untuk menyertai tilawah al-Quran.

P/s:- Jadi sebenarnya..hukum suara wanita ni aurat boleh saja tak jadi aurat hanya dgn memberikan banyak alasan menerusi pertemuan dan surat supaya membenarkan qariah utk menyertai tilawah al quran lah ye...wa ajaran baru saya belajar ni...

@Maideen...now you knowlah haaa...
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 04:00 AM | Show all posts | Share
terpaksa la para bini ulama kelantan disumbat dengan spender putih sersaiz besar bila keluar rumah,,..
dikhuatiri akan mendedahkan suaranya dikhalayak umum...

prfthhhhhhhh
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 04:56 AM | Show all posts | Share
unkel..... kat umah unkel ada pertunjukan ketet tak?



maideen.JPG
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:00 AM | Show all posts | Share
suka sukiyaki je nak ubah hukum bagai
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:02 AM | Show all posts | Share
kalau ketet bukan aurat, suara aurat ke?
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:22 AM | Show all posts | Share
@Maideen. unkel jet seru ko tak ke sampaian kaa? meh aku try.......
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:44 AM | Show all posts | Share
Acong posted on 12-6-2013 08:22 AM
@Maideen. unkel jet seru ko tak ke sampaian kaa? meh aku try.......

Apo?
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:46 AM | Show all posts | Share
Maideen. posted on 12-6-2013 08:44 AM
Apo?

maideen....... ini kari.......



ini capati........



jemput makan...........!
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:48 AM | Show all posts | Share
Ini akan jadi thread kegemaran pakar pakar aurat yang telah mendapat certificate dari Allah SWT yang mengesahkan hanya fahaman dia pasal aurat sahaja yang betul ni AN.......prrrrrrrrrpfffftght Yang jelas dan nyata kesana jelas dan nyata kemari, syumul kehulu syumul kehilir, sikit sikit hukum Allah sikit sikit hukum Allah.....

Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:51 AM | Show all posts | Share
unkel @Anak_Nogori

aku dah seru maideen utk ko.........
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:53 AM | Show all posts | Share
saya pon tertanya-tanya
why?

hmm..apa nama MB kelantan yg baru ni ek..
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 08:54 AM | Show all posts | Share
Acong posted on 12-6-2013 08:46 AM
maideen....... ini kari.......

Hahahaha.....ini kari lah.
Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-6-2013 04:55 PM | Show all posts | Share
Maideen. posted on 12-6-2013 08:48 AM
Ini akan jadi thread kegemaran pakar pakar aurat yang telah mendapat certificate dari Allah SWT yang ...

Jadi apa anutan agama Nik Aziz sebenarnya Maideen?..

AN tanya tu sebab dlm sesuatu hukum kalau suara wanita itu aurat, maka haram hukumnya diperdengarkan pada bukan muhrim apa lagi kalau bertanding mengaji Alquran ataupun wanita menjadi MP..krn menjadi MP pun MP tersebut kena keluarkan suaranya utk berkempen atau bertemu dgn rakyat.

Lain lah kalau dlm keadaan darurat..


Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-6-2013 04:56 PM | Show all posts | Share
chaintea posted on 12-6-2013 08:53 AM
saya pon tertanya-tanya
why?

Tapi bagi chaintea plak...apa hukumnya?...adakah suara wanita tu aurat atau tidak?..

Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 04:57 PM | Show all posts | Share

... perngURBANan PAS .....
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 04:59 PM | Show all posts | Share
korang nie...benda cam nie nak cari pasai....baik mengaji quran laa wei dari dok bergoyang melolong kat tv tue......
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:01 PM | Show all posts | Share
Nik Aziz kata apa pun saya ikut. I'm fansi of Nik Aziz.
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:05 PM | Show all posts | Share


boddo MN kaki pitnah yang buka thread ini dan nick-nick nya yang post di thread ini sudah cukup ilmu kah untuk
ceriter pasal suara pompuan itu aurat atau tidak..  
andaikata pengetahuan boddo MN begitu mendalam pasal spenda dan juga rectum, aku yakin dan seyakin nya,
boddo MN tak de pengetahuan syarie pasal aurat wanita  
Seperti lazimnya boddo MN takat quote tulisan nya sendiri untuk tawa sepertimana
setan tawa melihat kawan boddo MN ceroboh rectum kanak2..

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-6-2013 05:07 PM | Show all posts | Share
sayawifenikmie posted on 12-6-2013 04:57 PM
... perngURBANan PAS .....

jadi PAS ni tengok urban tak urban lah...kalau PPRT suara wanita tu aurat...kalau urban..sudah tukar hukum...suara wanita tu bukannya aurat..

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-6-2013 05:08 PM | Show all posts | Share
gogo2 posted on 12-6-2013 05:01 PM
Nik Aziz kata apa pun saya ikut. I'm fansi of Nik Aziz.

patutlah bodo...Nik Aziz kata makan taik sendiri tu bagus...ko makan taik lah ye..
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:14 PM | Show all posts | Share
wow...dorang cerita pasal aurat la...macam tak caya lak
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:23 PM | Show all posts | Share
Anak_Nogori posted on 12-6-2013 05:07 PM
jadi PAS ni tengok urban tak urban lah...kalau PPRT suara wanita tu aurat...kalau urban..sudah tuk ...



meraban meroyan sikit2 dah leeee
ko cekap pitnah
ko tak tahu apa habok pong pasal aurat.

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 12-6-2013 05:28 PM | Show all posts | Share
akulah7E posted on 12-6-2013 05:23 PM
meraban meroyan sikit2 dah leeee
ko cekap pitnah
ko tak tahu apa habok pong pasal aurat.

Org bodoh macam ni lah komen dia..
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:34 PM | Show all posts | Share
Anak_Nogori posted on 12-6-2013 05:28 PM
Org bodoh macam ni lah komen dia..



orag kaki pitnah dan tak tahu apa2 hukum aurat, hendak bukak thread dan hendak gelembong pembaca2 ?
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2013 05:51 PM | Show all posts | Share
pacit, thread tarak laku kaa?
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

Important Notice: The views and opinions expressed on the forum or the related pages are of the owner alone, and are not endorsed by CARI, nor is CARI responsible for them. Due to the nature of the Internet forum is in real time, CARI does not, and can not censor any submission, but asks that each user use discretion and respect for other users, and does not contribute any word that is unlawful, harmful, threatening, abusive, harassing, tortious, defamatory, vulgar, obscene, libelous, invasive of another's privacy, hateful, or racially, ethnically or otherwise objectionable. CARI reserve the right to withhold and/or remove any link that might possibly hold an individual, entity or group ridicule, potential embarrassment or potential defamation. CARI also reserves the right to accept, edit and/or remove any link that is deemed inappropriate in any way.
Hosted by

Archiver|Mobile|CARI Infonet

2-4-2015 05:16 AM GMT+8 , Processed in 0.265615 second(s), 13 queries , Gzip On.

Powered by Discuz! X3.2

© 2001-2013 Comsenz Inc.

Quick Reply To Top Return to the list