CARI Infonet

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

View: 1938|Reply: 4

Melayu Nazi mentertawa bomoh

[Copy link]
Post time 24-4-2014 07:18 PM | Show all posts |Read mode

JUGA DARIFaisal Tehrani


Melayu Nazi mentertawa bomoh


Minggu lalu aku dijemput untuk hadir satu perbincangan intelektual secara tertutup anjuran sebuah kumpulan akademik yang teratas. Judul perbincangan itu adalah “Melayu-Islam dan Ancaman Masa Kini”.

Ramai yang mengomel bercakap tentang ‘ancaman’ liberalisme, Syiah, Ahmadiyyah, kumpulan universalis dalam kalangan pendukung hak asasi manusia, gerakan Kristianisasi, sekularis ala mendiang Karpal Singh dan bermacam-macam ‘ancaman’ yang belum pernah aku dengarkan.

Tanggapan awal aku adalah kumpulan ini adalah sejumlah ilmuwan yang sedang takut dan lemah lutut oleh sekian ancaman oleh pelbagai kumpulan, seolah-olah survival mereka dalam bahaya dan sangat berisiko.

Menurut mereka budaya Melayu Islam akan pupus dan terkorban jika mereka tidak bertindak dan bangkit melawan. Mereka mahu menyelamatkan Melayu yang sedang digigit dibaham pelbagai ancaman.

Salah seorang ilmuwan bertaraf profesor telah menyatakan dengan begitu tegas sekali: “Kembalikan maruah Melayu. Kita mesti kembalikan maruah Melayu.”

Salah seorang peserta kemudian, mungkin, untuk menarik lebih perhatian dari orang lain, atau untuk mencipta kelainan; telah menyatakan kebimbangan, dan mengungkit betapa industri bomoh adalah satu ancaman kepada Melayu Islam memandangkan terdapatnya beberapa insiden oleh Raja Bomoh yang didakwa menyebabkan Malaysia mendapat aib besar.

Menurut beliau lagi Melayu dianggap bangsa bodoh dan digelakkan seantero dunia lantaran tindak tanduk Raja Bomoh tersebut.

Walaupun aku tidak berminat dan tidak berniat untuk membela apatah lagi mempertahankan seorang bomoh dengan dua biji kelapa, bubu lukah, air dalam tempurung dan kayu sakti, aku akhirnya mengambil keputusan untuk bercakap dari mendiamkan diri.

3 penghuni asal Nusantara

Aku menjelaskan kepada hadirin bahawa rantau Nusantara ketika zaman prasejarah, menurut Profesor G De Sieveking terletak di bawah pengaruh budaya Hoabinhian.

Demikian tuanya Nusantara dan orang Melayu, Hamka dalamSejarah Umat Islam ada memetik satu gagasan yang entah dari mana ia perolehi bahawa tanah Melayu telah pun disebut-sebut dalam naskhah tua sebuah buku Yunani Periploustes Erythras Thalasses.

Khabarnya Tanah Melayu atau sekarang Semenanjung Malaysia dirujuk sebagai Chryses yang bererti ‘negeri emas’. Kononnya Chryses juga disebut Chersonesos. Nama negeri-negeri sekitarnya seperti Barousai yang dikatakan bermakna Barus, Sabadebai yang ertinya Jawadwipa atau Andalas turut disentuh sambil lalu.

Kata Hamka, buku Yunani itu bertarikh 70 Masehi. Ia menambah, Protolomeus yang hidup pada sekitar tahun 150 Masehi juga telah menjelaskan lagi hubungan itu, sehingga menjadi lebih nyata Chryses adalah Tanah Melayu.

Buat seketika ahli kumpulan tersebut berasa seronok dan terjungkit punggung kerana itu buktinya Melayu telah wujud ribuan tahun justeru itu juga menjadi bukti Melayu adalah bangsa yang bukan calang-calang.

Dalam satu kesimpulan; bangsa yang superior dari bangsa-bangsa lain yang ada di sini. Seolah-olah mengesahkan kepala otak mereka yang Melayu adalah bangsa hos, dan bangsa-bangsa lain adalah bangsa penumpang.

Tatkala aku menatap muka-muka ‘Nazi Melayu’ yang berada di hadapanku itu aku menyambung dengan memberitahu mereka bahawa penghuni Nusantara yang asal dibahagi kepada tiga kelompok iaitu Negrito yang merupakan penduduk pertama di rantau ini dan mempunyai banyak persamaan dengan manusia di Afrika.

Kelompok kedua ialah Veddoid yang dikatakan mempunyai campuran bangsa Kaukasian di mana menghasilkan pula suku kaum Senoi, Sakai dan Kubu serta dapat dikenali berdasarkan ciri-ciri fizikal seperti rambut kerinting, bulu badan tidak begitu tebal dan warna kulit sawo.

Sementara kelompok terakhir ialah Palae Mongoloid atau Melayu yang dipecahkan pula kepada Melayu Proto yang mendiami kawasan pedalaman dan Melayu Deutro.

Percampuran kebudayaan

Pada waktu aku menerangkan darihal itu, aku dapat melihat riak kehampaan pada wajah-wajah ‘ilmuwan’ tersebut seolah-olah aku menyatakan bahawa Melayu asal-usulnya adalah dari beruk dan monyet.

Profesor yang dengan gah menyatakan “kembalikan maruah Melayu” sebentar tadi kelihatan mencebik sedikit dan menunjukkan gejala marah seperti bibirnya terketar, jari tangannya diketuk-ketuk di permukaan meja, cermin matanya digosok berkali-kali dengan hujung tudung dan ia mendesah-desah seperti pelakon porno Itali mendapat kenikmatan persetubuhan.

Ternyata bahasa badannya memberitahuku yang Melayu seharusnya bukan sakai dan jakun.

Tanpa berlengah aku memberitahu, dengan pandangan tepat ke matanya yang ‘keimanan’ Melayu paling awal dan dominan adalah dinamisme-animisme di mana kepercayaan terhadap Tuhan Yang Esa sudah ada tetapi dalam bentuk yang terlalu kabur.

Dalam masa yang sama dua bangsa manusia yang mempunyai peradaban tinggi iaitu bangsa Cina di Timur dan India di Barat telah menjadikan rantau ini kawasan lalu lintas perdagangannya dan ada yang menyinggah lantas terjadi percampuran kebudayaan secara sinkretis iaitu pelbagai unsur kebudayaan masuk bersatu sehingga sukar untuk dibezakan dan dipisahkan.

Aku menaburkan poin bahawa dinamisme-animisme bermakna kepercayaan adanya tenaga tidak berperibadi dalam diri manusia, haiwan, tumbuh-tumbuhan, dan benda-benda.

Beberapa kepercayaan lain penghuni Nusantara pada zaman lampau antara lain adalah mempercayai jiwa dan roh dapat mempengaruhi kehidupan alam manusia.

Animisme ini membibitkan pemujaan dan perhambaan diri kepada kuasa yang berperibadi kerana orang berasa terikat kepada roh dan menyakini ia boleh mendatangkan nasib buruk atau nasib baik.

Kekuasaan alam

Ketika itu juga Melayu mempercayai magis dan religis. Magis adalah keyakinan adanya penguasaan terhadap tenaga ghaib dengan tindakan tertentu.

Sementara religis pula ialah pemujaan dan perhambaan diri kepada kuasa ghaib di mana manusia di sini mengharap perlindungan atau meminta sesuatu hajat kepadanya.

Antara jenis magis ini yang masih diwarisi orang Melayu tanpa disedari adalah magis analogis seperti membuka pintu ketika melahirkan anak dengan tujuan kononnya untuk memudahkan kelahiran, juga magis imitatif seperti menikam pisau pada jantung pisang untuk melukakan seseorang, ini termasuk juga magis bahasa di mana contohnya pawang dalam perburuan memanggil atau menyeru dengan pantun tertentu semangat atau jembalang rusa.

Ilmuwan yang ada di hadapanku mulai berkerut. Peserta yang menyatakan kekhuatirannya terhadap Raja Bomoh mulai menunjukkan wajah resah dan geram tidak semena-mena. Giginya diketap-ketap.

Tanpa membiarkan mereka tertunggu aku melanjutkan yang kepercayaan totemisme turut pernah menguasai kepercayaan awal penghuni rantau ini (orang Melayu).

Totemisme bermaksud mempercayai diri mereka berasal dari sebangsa haiwan atau tumbuh-tumbuhan atau antara mereka dan haiwan atau tumbuh-tumbuhan itu ada pergantungan nasib.

Justeru mereka menghormati haiwan atau tumbuhan tersebut sambil menganggapnya nenek moyang serta melarang ia dari dimakan melainkan pada upacara tertentu sahaja.

Kepercayaan lain yang turut diterima termasuklah Javadwipa iaitu pengagungan alam semesta seperti memuja dewi yang menguasai lautan Hindi di sebelah selatan Jawa iaitu Nyi Roro Kidul.

Ulama terkenal Hamka juga pernah menyebut hal yang sama iaitu sebelum kemunculan agama Buddha dan Hindu, rantau ini lebih mempercayai kepada kekuasaan alam.

Masa berleter telah tamat

Justeru timbullah pemujaan terhadap matahari, hujan dan roh nenek moyang sehingga menurutnya fahaman-fahaman dinamisme, animisme dan totemisme ini telah bercampur baur.

Waktu itu, tegas Hamka lagi sudah pun ada konsep Hyang atau yang paling berkuasa.

Siri kepercayaan tidak teratur ini lebih terurus kemudiannya bila tiba agama Hindu yang membahagikan semua tersebut kepada tiga jurusan iaitu Krishna (yang mencipta), Vishnu (yang memelihara) dan Shiva (yang merosak) sementara kedatangan agama Buddha pula menokok dari segi rohani dan jasmani di mana ajaran mengenai buddhi dan prakharti diketengahkan.

Seingatku juga, Hamka turut mengemukakan pandangannya mengenai kewujudan agama Hindu di rantau ini.

Menurut beliau kerajaan Hindu tua telah dijangka wujud kira-kira tahun 400 Masehi iaitu dua abad sebelum lahirnya Nabi Muhammad SAW, kerajaan tersebut bertapak di Kalimantan Timur iaitu di Kutai, di mana telah ditemui batu tercatat mengenai raja bernama Mulawarman dan huruf pada batu itu adalah bertulisan Pallawa yang menjelaskan ada hubungan kerajaan ini dengan kerajaan di India Selatan.

Sebuah lagi kerajaan di Jawa Barat bernama Taruma Negara dalam abad kelima (satu abad sebelum kelahiran nabi Muhammad SAW) pula dipimpin raja Purnawarman.

Lain-lain kerajaan yang diketahui oleh ahli sejarah adalah Sriwijaya, Sambojaya, Langkasuka dan Kataha, Sailendra, Kalinga dan Mataram, Kediri dan Singasari, Majapahit, Darmashraya, Aditiawarman dan Pagarruyung.

Kerajaan Hindu paling akhir menurut Hamka ialah Majapahit di mana ketika itu rajanya ialah Kartarajasa (1292-1309), di mana pada masa yang sama kerajaan-kerajaan Islam sudah mula bertapak kukuh di Pasai.

Profesor yang ingin mengembalikan maruah Melayu Islam cuba mencelah kerana barangkali resah mendengar kata Hindu dan Buddha berulang kali sedangkan yang harus didiskusikan ialah Islam.

Aku menolak permintaannya untuk menyampuk, aku mengatakan yang tatkala mereka berleter aku telah bersabar, dan kali ini giliranku tiba.


Bersambung minggu depan...



Last edited by abgsedapmalam on 24-4-2014 07:19 PM

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 24-4-2014 07:19 PM | Show all posts
  • Melayu Nazi mentertawa bomoh II
  • Faisal Tehrani | 4:58PM Apr 30 2014
  • Aku mengatakan lagi; mengapa Islam kemudiannya telah diterima sebagai ganti kepercayaan yang banyak tadi adalah merupakan satu hal menarik untuk dipanjangkan.

    Terdapat misalnya satu hujah mengatakan ia berpunca dari ketidaktahanan agama Buddha-Hindu itu sendiri berbanding Islam.

    Di Asia Tengah jauh sebelum agama Buddha dan Hindu tiba ke Nusantara, agama ini telah melalui proses kemerosotan selain mendapat cabaran agama Islam yang lebih popular pada waktu itu.

    Wilayah-wilayah seperti Afghanistan, Parsi menerima kedatangan Islam dengan segera kerana salah satu sebabnya dilihat sebagai agama yang dapat bertahan dari apa sahaja cabaran.

    Buddha misalnya pudar kegemilangannya oleh serangan bertubi penganut Zoroastrianisme dan saingan daripada agama Nestorian Christianity dan Manichaeism.

    Ini dituruti oleh kepesatan mazhab Brahmin di sempadan India. Justeru agama Buddha memang boleh dijangka akan mengalami proses yang sama di rantau ini.

    Hujah ini dikemukakan oleh SM Yusuf dalam sebuah karangannya berjudul Studies in Islamic History and Culture.

    Penulis ini bahkan menegaskan lagi betapa agama Buddha tidak mempunyai ketahanan sebagai sebuah agama di India.

    Ketika agama Islam muncul di India agama Buddha misalnya sudah pun tidak lagi diperhatikan di rantau tersebut.

    Keadaan yang sama juga menimpa agama Buddha di rantau ini, di mana kedatangan Islam dengan penuh bergaya segera menarik minat penghuni Nusantara.

    Persamaan mistis Hindu-Buddha

    Surin Pitsuwan dalam Islam di Muangthai pula menyarankan hujah lain iaitu agama Buddha dan Hindu memiliki beberapa persamaan mistis.

    Dharma (moraliti atau kewajiban seperti yang ditafsirkan oleh kaum Brahmin) dan artha (tindakan politik-ekonomi atas dasar kepentingan diri sendiri di pihak penguasa) merupakan dua konsep Hindu-Buddha yang diterima secara luas sebagai landasan legitimasi negara di Asia Tenggara pra-Islam.

    Setelah kedatangan Islam, konsep negara/agama menjadi dikotomi Melayu Islam yang menyatakan hubungan mistis yang sama.

    Ketika aku menyatakan tentang kedatangan Islam, mereka menjadi teruja kembali, seolah-olah mendapat rentak dan irama berdengung yang indah menyebabkan badan mereka menggelintin serta-merta.

    Profesor yang ingin mengembalikan maruah Melayu Islam itu sekali lagi merembes hormon getis. Aku meneruskan kata, mengingatkan mereka yang Taufik Abdullah pula melihat kedatangan Islam tidaklah diterima semudah yang disangkakan.

    Dalam salah sebuah eseinya berjudul “Islam dan Pembentukan Tradisi di Asia Tenggara: Sebuah Perspektif Perbandingan” beliau menjelaskan proses pengislaman di wilayah ini berjalan agak perlahan dan tidak dapat menggugah kekuatan Buddha-Hindu.

    Walaupun ada peminjaman budaya seperti penterjemahan karya sastera dan keagamaan; kesatuan Hindu tidak dapat diruntuhkan dengan mudah.

    Namun beliau memberi hujah-hujah lain iaitu kekuatan ekonomi umat Islam waktu itu, pembentukan negara dengan birokrasi serta kebijaksanaan fiskal dan pola penyelenggaraan negara gaya Persia menjadi antara sebab Islam kemudiannya diterima dengan cepat, selain ukhuwwah Islamiyyah yang mendasari agama ini secara langsung telah membantu menguatkan umat Islam di rantau Nusantara.

    Nazi Melayu tak berkelip mata

    Hujah Taufik tersebut boleh diterima, di mana Hamka sendiri mengakui pengaruh Hindu telah bertapak di Nusantara sekitar 12 abad lamanya iaitu sejak abad kedua Masehi hingga abad ke empat belas.

    Ini bermakna proses Islamisasi yang berlaku secara evolusi di rantau ini pastinya akan bercampur baur dengan kepercayaan lampau.

    Aku dengan suara keras menyatakan, “Sukar dinafikan kehadiran Islam dengan itu hanya memperkuatkan aspek sinkretisme yang ada sebelum ini menjadi bertambah rencam.

    “Sebahagian ajaran Islam yang mampir ke alam Melayu telah berbaur dengan bermacam-macam doktrin lain seperti Syiah, Jabariah, Hinduisme, unsur-unsur Zarathustra, dan Buddhisme sehingga mudah menyesuaikan diri dengan kepercayaan yang sudah lama bertapak di sini.

    “Sinkretisme ini terus menjadi bertambah pekat lantaran kehadiran Islam Sufi ke Nusantara yang dibawa oleh ahli sufi dan ulama tasawuf.

    “Persamaan tertentu dalam ilmu tasawuf dengan kepercayaan lampau penghuni rantau ini telah memudahkan penerimaan Islam sekali gus mengukuhkan sinkretisme.

    “Beberapa aspek dalam tasawuf yang melampau seperti konsep zuhud turut diamalkan oleh sami-sami Buddha, sementara konsep wahdatul wujud iaitu kefahaman kesatuan Tuhan dengan makhluk ada persamaannya dengan monisme dan panteisme dalam kepercayaan lampau seperti Hindu.

    “Hujah yang mengaitkan wahdatul wujud dengan mana-mana falsafah Neo-Platonisme atau pun Hindu ini bagaimanapun pernah ditolak oleh Syed Muhammad Naguib Al-Attas.”

    Kumpulan Nazi Melayu di hadapanku tidak berkelip mata kini.

    Melayu perlu definisi canggih

    Aku kemudian menyambung dengan penuh semangat; “Amalan perbomohan seperti pemujaan, penyahan puaka, pemanggilan semangat dan roh mangsa adalah bahagian dari kepercayaan-kepercayaan lampau Melayu yang masih sebati dan bercampur baur pula dengan ajaran Islam.

    “Mentertawakan bomoh dan raja sekian bomoh adalah mentertawakan budaya Melayu. Kehadiran bomoh dalam kehidupan orang Melayu menunjukkan Melayu sebagai bangsa pernah dan mampu melakukan adaptasi, akomodasi dan asimilasi dengan gerakan atau kepercayaan baharu seperti Islam.”

    Aku memberitahu kepada ahli ilmu yang berkumpul secara tertutup itu bahawa Melayu Islam itu sendiri memerlukan definisi yang canggih. Apakah dan siapakah Melayu?

    “Kemudian perlu penghuraian apakah Melayu Islam yang ingin diagung dan diangkat sebagai agenda supreme ini adakah Melayu yang Islamnya bercabang salafi kerana mempunyai agenda menidakkan budaya dengan alasan bidaah, tahayul dan khurafat?

    Apakah Melayu Islam yang mereka sedang aturkan ini menolak Melayu yang Islamnya sinkretis seperti mengamalkan perbomohan, atau Melayu yang kepercayaannya adalah Ahmadiyyah, atau Melayu yang mazhabnya adalah Syiah Jafari?

    Bagaimana pula dengan Melayu sepertiku yang pendekatannya adalah liberalisme kerana itu disaran oleh Rukun Negara? Adakah kami dianggap bukan Melayu Islam yang tulen?

    Melayu Islam apakah yang dimaksudkan oleh kumpulan ilmuwan yang berbincang di sebalik pintu terkunci ini?

    Islam yang hadir di rantau ini seperti telah aku jelaskan adalah Islam yang telah berbaur dengan pelbagai kepercayaan lain.

    Islam tidak boleh disatukan sewenang-wenangnya dengan menafikan hak untuk jenis Islam lain yang penuh varian itu berkembang dan hidup selagi tidak mengganggu maruah dan kehormatan pihak lain.

    Permintaan Rukun Negara

    Kita mesti akur terdapatnya Islam Syiah, kerana itulah Islam yang datang ke Pasai dan Perlak, lantas akur dengan wujudnya Islam sinkretisme kerana begitulah Islam masuk ke alam Melayu, serta menerima Islam Sufi kerana kita terhutang oleh dakwah yang dilakukan oleh mereka, atau mengaku adanya Islam dengan tafsiran progresif “dengan cara yang liberal”; kerana begitulah permintaan Rukun Negara yang kepalanya berbunyi:

    “Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita untuk mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan masyarakat:

    Memelihara satu cara hidup demokratik;
    Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;
    Menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak;
    Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden;

    Maka kami rakyat Malaysia, berikrar akan menumpukan seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan prinsip-prinsip yang berikut:

    Kepercayaan kepada Tuhan
    Kesetiaan kepada Raja dan Negara
    Keluhuran Perlembagaan
    Kedaulatan Undang-undang
    Kesopanan dan Kesusilaan.”

    Ancaman Melayu Islam bukan bomoh. Ancaman Melayu Islam ialah kumpulan ilmuwan, sarjana dan ahli akademik yang berasa diri sentiasa teratas.

    Mereka berasa mempunyai hak mutlak dan tunggal untuk mendefinisikan apa itu Melayu dan apa itu Islam.

    Inilah Nazi Melayu puncak puaka dan ancaman untuk masyarakat pelbagai kaum, agama, budaya, mazhab dan pendirian. Mereka adalah ancaman kepada demokrasi yang dijunjung seluruh rakyat Malaysia.

    Ini adalah bahaya sebenar untuk negara tercintaku. Untuk menyelamatkan negaraku dari petak-petak Melayu atau Islam yang dikotak-kotak mengikut nafsu, selera dan agenda masing-masing ini, Malaysiaku harus kekal sekular. Agama harus menjadi ruang peribadi. Itu harus kekal abadi.

    Aku menutup ucapan panjang lebarku itu dengan kata-kata; “Ancaman sebenar Melayu Islam adalah agenda Melayu Islam yang ada dalam seluar dan kain tuan-tuan itu sendiri.”

    Seperti terlatah dengan penutupku; ilmuwan yang mengkhuatiri bomoh itu telah secara tidak sengaja tersentuh bahagian kelangkang seluarnya, sementara ilmuwan yang meminta supaya dikembalikan maruah Melayu itu secara tanpa sedar pula memegang atas dadanya yang sudah meloyot.
Last edited by abgsedapmalam on 1-5-2014 09:58 AM

Reply

Use magic Report

Post time 25-4-2014 01:39 AM | Show all posts

Hmmm...



Tunggu minggu depang pulak...


Jizzz... Klong! Klong!

Reply

Use magic Report

 Author| Post time 1-5-2014 09:59 AM | Show all posts
Reply

Use magic Report

Post time 3-5-2014 02:35 AM | Show all posts

Errr...

abgsedapmalam posted on 1-5-2014 09:59 AM
http://mforum.cari.com.my/forum.php?mod=viewthread&tid=728531



Setakat ni aku tak paham lagi tu kaitang dia ngan bomoh...


Jizzz... Klong! Klong!

Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: Lawak & Santai


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

20-4-2024 05:18 AM GMT+8 , Processed in 0.065009 second(s), 30 queries .

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list