"Ivan Gren" - Projek kapal pendaratan besar Rusia 11711
Peristiwa-peristiwa tahun-tahun kebelakangan ini telah jelas menunjukkan bahawa negeri itu dikehendaki mempunyai armada yang kuat yang dapat melaksanakan pelbagai tugas. Malangnya, kejatuhan USSR dan peristiwa-peristiwa yang diikuti dengan begitu serius menggugat pertahanan Tentera Laut Rusia. Walau bagaimanapun, baru-baru ini kerajaan telah banyak memberi perhatian kepada masalah ini, kapal-kapal baru sentiasa dikendalikan. Ini termasuk Ivan Gren, kapal pendaratan besar.
Hari ini, Zubr dan Murena adalah projek yang terkenal, sehingga hari ini terus dibina untuk pelanggan asing. Hari ini, industri domestik mempunyai tugas yang lebih besar - untuk menembusi armada dengan kapal amfibia, yang jauh lebih besar daripada projek-projek yang disebutkan di atas. Bagaimanapun, Tentera Laut Soviet mempunyai satu. Tugasnya adalah untuk memodenkan mereka dan membawa mereka di bawah tuntutan peperangan moden di laut.
Keadaan semasa
Hari ini, armada terdiri daripada kapal-kapal milik projek-projek 1171 dan 775. Mereka direka untuk pemindahan yang mungkin sehingga satu batalion marin dengan kenderaan berperisai berat, artileri dan senjata lain yang diberikan kepadanya. Kapal-kapal pertama kelas ini telah direka di Leningrad, pereka umum ialah I. Kuzmin.
Ada di antara mereka yang dibina di kilang Yantar di Kaliningrad, yang lain di ladang-ladang Poland. Ia berlaku dalam tempoh 1974 hingga 1990. Selepas itu, pejabat reka bentuk terkemuka Biro Reka Bentuk Pusat telah ditugaskan semula, tetapi kapal-kapal itu sendiri tetap tidak berubah.
Ciri-ciri umum projek-projek
Projek 1171 kapal dicirikan oleh jumlah anjakan lebih dari 4, 000 tan, dengan bantuan mereka, kuasa pendaratan sehingga 313 orang, bersenjata sepenuhnya, boleh dijalankan.
Dianggap bahawa kapal serentak boleh membawa sehingga tujuh tangki ringan atau lebih daripada dua puluh. Pada 1966-1975, Tentera Laut Soviet menerima 14 kapal itu, dan Voronezh Komsomolets adalah kapal kepala. Pada masa ini, kapal-kapal telah dinaik taraf sehingga empat kali (semasa pembinaan dan reka bentuk). Projek 775 mempunyai ciri-ciri praktikal yang serupa dari segi keupayaan kapasiti dan daya dorong, tetapi kapal-kapal ini kelihatan lebih baik bersenjata. Sejumlah 24 daripada mereka dibina.
Setakat ini, kira-kira 20 kapal projek 1171 dan 775 kekal di Angkatan Laut, dengan yang lebih tinggi. Nasib baik, walaupun dengan kejatuhan Kesatuan, armada mampu menyelamatkan hampir semuanya. Sudah tentu, belia mereka tidak meningkat, sumbernya secara beransur-ansur tamat, dan oleh itu negara perlu membina kapal baru kelas ini. Dilaporkan bahawa "Ivan Gren" secara beransur-ansur akan menggantikan pendahulu mereka.
Situasi di negara-negara NATO
Adalah penting untuk diperhatikan bahawa dalam NATO keadaan dengan kapal pendaratan agak berbeza. Kedua-dua negara Amerika Syarikat dan negara-negara Uni Eropa sedang berusaha untuk memiliki armada kapal-kapal yang paling beragam yang dapat melaksanakan bukan hanya tugas mendarat pasukan dan peralatan ketenteraan.
Walaupun kos projek yang tinggi, mereka agak berjaya. Khususnya orang-orang Amerika telah berjaya dalam hal ini: walaupun kita membina BDK pada kadar yang pantas, maka tahap mereka tidak akan tercapai dalam dua dekad akan datang.
Mereka mempunyai peralatan ketenteraan baru dalam armada aliran cepat. Pada dasarnya, keghairahan untuk kapal amfibia dapat difahami, kerana pemindahan tenaga kerja yang banyak adalah jauh lebih murah jika dibawa oleh laut. Memandangkan agresif dasar luar Amerika, ia tidak boleh sebaliknya.
Kapal pendaratan domestik pertama pada abad baru ini
Kapal baru, yang sepatutnya menjadi permulaan pemulihan keupayaan amfibia armada Rusia, menerima nama "Ivan Gren". Nama ini dipilih jauh dari hanya kerana kapal itu dinamakan sempena ahli artilleryman dan saintis berbakat. Sehingga 1941, Gren mengetuai Institut Penyelidikan Marin. Beliau memulakan khidmatnya sebelum Revolusi, di armada Imperial.
Beliau mengambil bahagian dalam ujian dan kajian lapangan hampir semua sistem yang dibangunkan pada masa itu. Sejak permulaan Perang Patriotik Besar, dia menjadi ketua artileri seluruh Baltik Fleet. Dia memperlihatkan dirinya sebagai seorang ahli strategi yang hebat dan tuan penembakan bateri balas.
Maklumat mengenai pembangunan "Grenov"
Yang pertama "Ivan Gren" sepatutnya dijadikan kapal utama keseluruhan projek 11711. Bagi pembangunannya, ia diadakan di tempat yang sama, di St Petersburg. Pereka Besar - A.Viglin, VNSuvorov dilantik sebagai Pereka Ketua kapal-kapal siri ini.
Tidak seperti kapal-kapal sebelumnya projek 1171, semua keperluan dan pengalaman sebenar semua tahun-tahun kebelakangan ini telah diambil kira. Itulah sebabnya Ivan Gren BDK dengan kejayaan yang sama boleh digunakan bukan sahaja untuk tentera, tetapi juga untuk operasi damai. Oleh itu, kemungkinan menggunakan kapal kelas ini untuk pengangkutan kargo besar, termasuk dengan masuk ke fairways sungai, diandaikan.
BDK "Ivan Gren" dapat membawa semua peralatan ketenteraan moden Persekutuan Rusia, kerana dalam reka bentuk dan pembinaannya diperhitungkan bukan sahaja syarat-syarat marin, tetapi juga kekuatan darat biasa.
Meningkatkan keadaan hidup dan keadaan kerja krew
Perhatian khusus diberikan untuk mewujudkan keadaan yang paling selesa untuk kehidupan dan kerja krew. Terdapat juga kompleks latihan besar yang direka untuk mengekalkan para pelayar dan pegawai dalam bentuk fizikal yang baik.
Di samping itu, dalam kapal-kapal siri ini, kaedah pendaratan khas akan disediakan. Ingatlah bahawa dalam pengeluaran BDK piawai USSR, sebuah jalan hidung disediakan, yang dibenarkan untuk "melepaskan" dari rahim kapal sehingga tiga tangki amfibia ringan pada masa yang sama terus ke laut, tertakluk kepada gelombang tidak lebih daripada tiga mata.
Untuk pelepasan pantai, jalan yang sama telah digunakan. Lereng pantai sangat tinggi. Sekiranya melanggar pelepasan, kapal-kapal lama Tentera Laut boleh "mendarat" teknik itu hanya dengan berenang. Tetapi ini hanya terpakai kepada kereta kebal, amfibia. Kenderaan semakin berat terus di atas kapal. Kaedah tanpa sentuh yang digunakan dalam kes ini menyediakan panduan feri pontoon cahaya: teknologi ini secara tradisinya hanya digunakan oleh kuasa tanah.
Beberapa pontoons, yang dikemukakan bukan jalan, membolehkan anda dengan cepat mewujudkan jambatan yang boleh dipercayai, yang akan melepaskan walaupun kenderaan perisai yang agak berat. Kaedah ini telah digunakan dalam tentera asing untuk masa yang agak lama, kerana ia membolehkan untuk memperluaskan keupayaan tempur kapal serangan.
Perubahan penting dan penambahan kepada reka bentuk
Satu lagi inovasi penting ialah kemungkinan membina pengangkutan kontena laut standard (sehingga 20 tan). Apa yang lebih baik, berdasarkan kaedah pendaratan tanpa hubungannya, kapal boleh menghantar kargo ini walaupun ke pantai sepenuhnya tidak sesuai untuk ini. Kapal pengangkutan biasa tidak pernah memimpikannya. Jumlah jisim kargo yang diangkut - sehingga 1500 tan.
Untuk mempermudahkan prosedur pemuatan / pemunggahan, kren dengan kapasiti angkat sehingga 16 tan dipasang di atas kapal.
Hari ini mereka bercakap mengenai kemungkinan mewujudkan bot amfibia yang "lengkap", yang akan disimpan dalam hangar dalaman kapal-kapal 11711E projek. Dia bukan sahaja boleh mengiringi kapal, tetapi juga menjalankan tugas-tugas bebas. Sudah tentu peluang sebegini akan menarik penyelamat, jurutera, ahli geologi.
Keperluan untuk kapal
Berapakah projek "Ivan Gren" dalam permintaan? Keperluan sudah sedemikian rupa sehingga pengilang dimuatkan dengan pesanan selama bertahun-tahun yang akan datang. Apabila kapal pertama projek itu dibina, hampir semua orang pertama negeri hadir di acara ini, serta pengurusan semua perusahaan yang akan memastikan pengeluaran.
Sebagai pengeluar sendiri mengatakan, kapal-kapal projek 11711 "Ivan Gren", sambil memelihara keadaan geopolitik semasa, sangat diperlukan oleh negara. Memandangkan perintah untuk pembinaan kapal telah diterima oleh syarikat terkenal "Yantar", tidak ada keraguan tentang kualiti kerja-kerja.
Fakta yang mengecewakan
Semuanya akan baik-baik saja, hanya wartawan yang menulis perkara yang sama di … pada tahun 2004! Beberapa hari yang lalu, berita yang benar-benar hebat datang: projek 11711 kapal pendaratan utama akhirnya mula lulus ujian di Baltik! Ia mengambil masa selama 11 tahun dari saat meletakkan peluncuran.
Saya gembira kerana pembuat kapal bersumpah untuk tidak menangguhkan terma-terma yang sangat hebat semasa pembinaan contoh kedua (ia sudah berayun). Pada akhir tahun ini, kapal utama dijanjikan akhirnya dipindahkan ke armada.
Untuk pembinaan kapal peneraju dirancangkan selama empat tahun, kapal lain dirancang untuk dipindahkan ke armada dalam masa dua tahun. Adalah diketahui bahawa pada mulanya kapal terbang mengarahkan lima kapal siri ini sekaligus, tetapi pelaut sudah berjaya menolak tiga daripada mereka.
Walau bagaimanapun, selepas kisah "Mistral" yang malang itu ada harapan bahawa jumlah kapal-kapal ini akan terus meningkat, kerana ia sangat penting untuk memastikan kepentingan awam jauh di luar sempadan negara.
Akhirnya, maklumat hari ini telah diterima bahawa tentera masih berminat untuk membina keseluruhan siri (sehingga tujuh kapal), tetapi keputusan muktamad akan dibuat hanya selepas lulus semua ujian oleh perdana.
Untuk menjadi atau tidak?
Akhirnya, maklumat merangkak pada tahun depan ia telah memutuskan untuk meneruskan pembinaan kapal pendaratan yang lebih besar, jadi mungkin armada hanya terhad kepada dua kapal. Walau bagaimanapun, sudah ada projek-projek kapal pendaratan besar generasi baru, jadi orang boleh menjangkakan bahawa ini bukan perbincangan kosong. Walau apa pun, "Gren" adalah projek yang menarik, dan keperluan untuk itu benar-benar hebat.
Keputusan tentera untuk mengurangkan "ternakan" kapal-kapal ini pada umumnya menyebabkan kematian: setelah itu, mereka juga mengira kemungkinan mengangkut marinir di sungai-sungai dalaman, yang merupakan ciri yang sangat penting apabila menjalankan operasi tempatan. Dua kapal untuk ini pasti tidak mencukupi!
Kenapa tarikh akhir gagal?
Anda tidak boleh menyalahkan hanya "Yantar" untuk segala-galanya. Pertama, pembina kapal dihantui oleh kekurangan dana. Kedua, untuk kali pertama spesifikasi pada projek itu telah disediakan oleh pelanggan pada tahun 2003, tetapi sejak itu, perubahan telah dibuat untuk penampilan dan reka bentuk kapal, yang tidak dapat tetapi mempengaruhi kelajuan kerja. Oleh itu, pada tahun 2005, spesifikasi dikemaskini telah dibentangkan, yang mencadangkan perubahan dalam hampir semua nod. Dan ini berlaku lebih dari sekali.
Import sebagai sumber masalah
Masalah utama keseluruhan projek adalah sebilangan besar komponen yang diimport. Mengikut peristiwa baru-baru ini, mereka amat diperlukan untuk ditinggalkan dan digantikan oleh orang tempatan. Itulah sebabnya para jurutera dan hari ini terus menyelesaikan projek yang tahan lama. Pada dasarnya, semua komponen yang diperlukan telah disampaikan, sehingga kesulitan hanya diharapkan dengan kapal kedua. Tetapi masalah ini cukup besar.
Kapal perlu menggantikan sejumlah besar komponen yang diimport, yang pada asalnya dibayangkan oleh spesifikasi. Jadi, banyak kesukaran telah timbul dengan pilihan sistem penyucian dan penyahairan air. Walau bagaimanapun, pengeluar mengatakan bahawa syarikat-syarikat domestik mempunyai pengalaman dalam pengeluaran jenis komponen ini, jadi soalan sekali lagi berpegang kepada bajet. Harapan menambah dan fakta bahawa kapal kedua akan dibina atas skema yang terbukti, dan bukan dari awal. Telah meletakkan beberapa bahagian badan.
Secara umum, "akar kejahatan" projek ini ialah selepas kejatuhan Kesatuan, tiba-tiba ternyata hampir semua perusahaan yang menghasilkan komponen untuk pembinaan kapal ternyata berada di luar negara. Khususnya, di wilayah Ukraine.
Ciri teknikal utama projek
Anggaran anjakan - sehingga lima ribu tan.
Panjang - 120 meter.
Lebar maksimum ialah 16.5 meter.
Anggaran draf - 3.6 m.
Jenis kilang kuasa - diesel.
Kelajuan penuh maksimum ialah 18 knot.
Anggaran saiz kru - kira-kira seratus orang.
Senjata apa yang boleh membanggakan kapal pendaratan "Ivan Gren"? Berikut adalah senarai yang dimaksudkan (jauh dari semua yang diketahui):
Dua pemasangan A-215 "Grad-M".
Artileri. Satu pemasangan automatik 76-mm AK-176M dan dua AK-630M (berkaliber 30 mm, automatik).
Kapal itu boleh didasarkan pada satu helikopter anti-kapal selam Ka-29.
Kapasiti ruang pendaratan adalah sehingga 36 BTR atau 13 MBT (seberat hingga 60 tan). Sehingga 300 orang payung payung lengkap dan bersenjata juga boleh dibawa masuk.
Pada masa ini, perdana adalah dalam pemeriksaan akhir swing sepenuhnya, berada di peringkat akhir pembinaan. Oleh kerana itu, kebanyakan senjata yang ada di kapal belum dipasang, jadi terlalu awal untuk menilai penampilan terakhir kapal dan peralatannya. Kami berharap pada akhir tahun ini kita masih akan melihat "Gren" dalam kesediaan pertempuran penuh.