View: 1112|Reply: 0
|
Bagaimana Corak Digunakan dalam Seni?
[Copy link]
|
|
Bagaimana Corak Digunakan dalam Seni?
Prinsip seni dan alam semesta itu sendiri, corak adalah unsur (atau set elemen) yang diulang dalam karya atau kumpulan karya yang berkaitan. Artis menggunakan corak sebagai hiasan, sebagai teknik komposisi, atau sebagai keseluruhan karya seni. Coraknya pelbagai dan berguna sebagai alat yang menarik perhatian penonton, sama ada halus atau sangat jelas.
Apa itu Corak?
Corak adalah bahagian seni semula jadi yang menarik dan memukau penonton. Keupayaan untuk mengenali corak adalah kemahiran asas manusia dan mengenal pasti corak dalam lukisan adalah latihan yang cenderung memberi kesan psikologi yang menenangkan kepada penonton.
Pengecaman corak adalah fungsi asas otak manusia - sebenarnya semua haiwan, dan ia boleh berlaku untuk gambar visual tetapi juga bunyi dan bau. Ini membolehkan kita masuk dan memahami persekitaran kita dengan cepat. Pengecaman corak adalah yang membolehkan kita melakukan segalanya dari mengenali individu dan keadaan emosi mereka hingga menyelesaikan teka-teki jigsaw hingga merasakan ketika ribut tiba. Akibatnya, corak seni memuaskan dan menarik minat kita, sama ada corak itu dapat dikenali dengan jelas, seperti gambar Marilyn Monroe yang berulang-ulang dari Andy Warhol, atau mesti diuraikan, seperti pada percikan Jackson Pollack yang nampaknya rawak.
Cara Artis Menggunakan Corak
Corak dapat membantu mengatur irama karya seni . Apabila kita memikirkan corak, gambar papan tanda, batu bata, dan kertas dinding bunga muncul dalam fikiran. Namun corak melampaui itu: corak tidak selalu harus menjadi pengulangan elemen yang sama.
Corak telah digunakan sejak beberapa seni pertama diciptakan pada zaman kuno . Kami melihatnya dengan singa yang sombong di dinding Gua Lascaux yang berusia 20,000 tahun , dan pada tanda tali pada tembikar pertama yang dibuat 10,000 tahun yang lalu. Corak sentiasa menghiasi seni bina sepanjang zaman. Banyak seniman selama berabad-abad menambahkan hiasan corak pada karya mereka, sama ada sebagai hiasan atau untuk menandakan objek yang diketahui, seperti bakul anyaman.
"Seni adalah pengenaan corak pada pengalaman, dan kenikmatan estetik kami adalah pengiktirafan corak." —Alfred North Whitehead (Ahli Filsafat dan Ahli Matematik Inggeris, 1861–1947)
Bentuk Corak
Dalam seni, corak boleh datang dalam pelbagai bentuk. Seorang artis boleh menggunakan warna untuk menandakan corak, mengulangi satu atau memilih palet warna sepanjang karya. Mereka juga boleh menggunakan garis untuk membentuk corak seperti dalam Op Art . Corak juga boleh berbentuk, sama ada geometri (seperti pada mosaik dan tessellations) atau semula jadi (corak bunga), yang terdapat dalam seni.
Corak juga dapat dilihat dalam keseluruhan rangkaian karya. Andy Warhol's "Campbell's Soup Can" (1962) adalah contoh siri yang, ketika ditampilkan bersama-sama seperti yang dimaksudkan, menciptakan corak yang berbeda.
Artis cenderung mengikuti corak di seluruh badan kerjanya juga. Teknik, media, pendekatan, dan subjek yang mereka pilih dapat menunjukkan corak sepanjang hayat kerja dan sering menentukan gaya tanda tangan mereka. Dalam pengertian ini, corak menjadi sebahagian daripada proses tindakan artis, corak tingkah laku, sehingga boleh dikatakan.
Corak Semula jadi
Corak terdapat di mana-mana di alam, dari daun di pokok hingga struktur mikroskopik daun tersebut. Kerang dan batu mempunyai corak, binatang dan bunga mempunyai corak, bahkan tubuh manusia mengikuti corak dan merangkumi corak yang tidak terkira di dalamnya.
Secara semula jadi, corak tidak ditetapkan pada standar peraturan. Pasti, kita dapat mengenal pasti corak, tetapi tidak semestinya seragam. Kepingan salji hampir selalu mempunyai enam sisi, tetapi setiap kepingan salji yang terpisah mempunyai corak yang berbeza dari setiap kepingan salji yang lain.
Corak semula jadi juga dapat dipecah oleh penyimpangan tunggal atau dijumpai di luar konteks replikasi yang tepat. Sebagai contoh, spesies pokok mungkin mempunyai corak ke dahannya tetapi itu tidak bermaksud setiap dahan tumbuh dari tempat yang ditentukan. Corak semula jadi adalah reka bentuk organik.
Corak Buatan Manusia
Sebaliknya, corak buatan manusia cenderung untuk mencapai kesempurnaan . Papan kotak mudah dikenali sebagai rangkaian kotak kontras yang dilukis dengan garis lurus. Sekiranya garis tidak sesuai atau satu persegi berwarna merah daripada hitam atau putih, ini akan mencabar persepsi kita mengenai corak yang terkenal itu.
Manusia juga berusaha untuk meniru alam semula jadi dalam corak buatan manusia. Corak bunga adalah contoh yang sempurna kerana kita mengambil objek semula jadi dan mengubahnya menjadi corak berulang dengan beberapa variasi. Bunga dan tanaman merambat tidak harus ditiru dengan tepat. Penekanan datang dari pengulangan umum dan penempatan elemen dalam reka bentuk keseluruhan.
Corak Tidak Teratur dalam Seni
Fikiran kita cenderung mengenali dan menikmati corak, tetapi apa yang terjadi apabila corak itu rusak? Kesannya boleh mengganggu dan pastinya akan menarik perhatian kita kerana tidak dijangka. Artis memahami perkara ini, jadi anda akan sering menganggap mereka melakukan penyelewengan mengikut corak.
Sebagai contoh, karya MC Escher mengetepikan keinginan kita untuk corak dan itulah sebabnya ia sangat menawan. Dalam salah satu karyanya yang paling terkenal, "Siang dan Malam" (1938), kita melihat papan kotak berubah menjadi burung putih yang terbang. Namun, jika anda melihat dengan teliti, tessellation terbalik dengan burung hitam terbang ke arah yang bertentangan.
Escher mengalihkan perhatian kita dari ini dengan menggunakan keakraban corak papan centang bersama dengan pemandangan di bawah. Pada mulanya, kami tahu bahawa ada sesuatu yang tidak betul dan itulah sebabnya kami terus memerhatikannya. Pada akhirnya, corak burung meniru corak papan catur.
Ilusi tidak akan berfungsi jika tidak bergantung pada ketidakpastian corak. Hasilnya adalah karya dengan kesan tinggi yang tidak dapat dilupakan oleh semua orang yang melihatnya.
Sumber dan Bacaan Lanjut
- Briggs, John. "Fraktal: Corak Kekacauan: Estetika Seni, Sains, dan Alam Baru." New York: Touchstone, 1992.
- Leoneschi, Francesca dan Silvia Lazzaris. "Corak dalam Seni: Pandangan Lebih dekat pada Tuan Tua." Abbeville Press, 2019
- Mattson, Mark P. " Pemprosesan Corak Unggul Adalah Hakikat Otak Manusia yang Berkembang ." Sempadan dalam Neurosains 8 (2014): 265–65. Cetak.
- Norman, Jane. "Corak Timur dan Barat: Pengenalan Corak dalam Seni untuk Guru dengan Slaid dan Bahan." Muzium Seni Metropolitan, 1986.
- Phillips, David. " Corak dalam Gambar untuk Seni dan Sains ." Leonardo 24.1 (1991): 31-39. Cetak.
- Shen, Xi, Alexei A. Efros, dan Mathieu Aubry. " Mencari Corak Visual dalam Koleksi Seni dengan Pembelajaran Ciri-Konsisten Secara Spasial ." Prosiding IEEE Conf. mengenai Penglihatan Komputer dan Pengecaman Corak (CVPR). arXiv: 1903.02678v2, 2019. Cetak.
- Swan, Liz Stillwaggon. " Naturalisme yang mendalam: Corak dalam Seni dan Minda ." Jurnal Minda dan Tingkah Laku 34.2 (2013): 105–20. Cetak.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
|