|
sory la kalo thread ni dah ada psl dh pening sy nak check kt blkg tu!!,sy nak tanya kt abang |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 zana811's post
kita suruh momod kumi jawab... kalo dia gagal barulah mintak priki tulun... |
|
|
|
|
|
|
|
Rutin servis motor yang selalu aku buat :
1) Tukar Minyak itam, Spark Plug.
2) Cuci Karburator.
3) Cuci kepala piston utk buang karbon.
4) Letak Minyak dan Tegangkan rantai motor
Kos aku tak hingat satu persatu tapi semua skali lebih kurang RM50 lah sekali servis. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 ryo_takahashi1's post
pe lak nak mtk momod kumi jawab.. ko kan sndri terrer ryo.. berpengalaman luas n jitu dalam dunia permotoran... hehe... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by [azam] at 7-8-2007 10:29 AM
Rutin servis motor yang selalu aku buat :
1) Tukar Minyak itam, Spark Plug.
2) Cuci Karburator.
3) Cuci kepala piston utk buang karbon.
4) Letak Minyak dan Tegangkan rantai motor
Kos a ...
ye la..pompuan cam sy ni mana tau sgt...nk gak tambah ilmu kat sini...biasa |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by xaliey at 7-8-2007 11:14 AM
pe lak nak mtk momod kumi jawab.. ko kan sndri terrer ryo.. berpengalaman luas n jitu dalam dunia permotoran... hehe...
terer.. wakakaka... cetek lagi ilmu aku ni... walaupun dah bergelumang lama... base on posting tak silap aku squall pun power gak... ni le bagus nya porum bule kongsi idea... sama2 belajar....
haku saja nak soh momod kumi jawab sbb dia nak amik motor baru (ppssstttt.... duit dia tgh byk)....
tips hari ni:
untuk memastikan kenderaan sihat utk dibawa... periksa tekanan tayar dan tahap ketegangan rantai...
bagi yg daily travel guna motor, adalah baik utk minyakkan rantai setiap kali selesai merempit motor masing2...
sampai je rumah keadaan masih panas lagi, spraykan minyak rantai... amalan ni kalo dibuat, akan menjaga rantai dan sprocket supaya tahan lebih lama.
untuk pemilik superbike basuh / cuci rantai gunakan minyak tanah dan segera cuci dgn air... dan lap keringkan... kalo dibiarkan minyak tanah tersebut boleh merosakkan o-ring rantai. ila dah betul2 kering tembak dgn spray rantai... aku guna PJ1 yg ni baik utk o-ring tapi melekap pada rim jenuh nak gosok.
[ Last edited by ryo_takahashi1 at 7-8-2007 11:55 AM ] |
|
|
|
|
|
|
|
[quote]Originally posted by zana811 at 7-8-2007 11:30 AM
ye la..pompuan cam sy ni mana tau sgt...nk gak tambah ilmu kat sini...biasa |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 ryo_takahashi1's post
wah.. momod kumi tgh kaye ekk... hehe.. maw kena banje chicken chop tue.. xpe kita sama2 laa kongsi ilmu kan..
pengalaman aku laaa pakai kriss dulu.. nk wat service tu tukar minyak hitam, spark plug, g service karburator, g check rantai n tegangkan rantai tu skali.. pastu jgn lupe nk check lining brek moto tue.. bahaya kalo dah abis.. n seterus2nya seperti apa yg lain2 org terrer yg terangkan tue.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 zana811's post
selagi tak bunyik... biarkan aje... no hal.... tapi cara membrek tak betul tu layan brek depan aje... oppsss... ni musti slalu buat weikang ni ek....
[ Last edited by ryo_takahashi1 at 7-8-2007 02:44 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 zana811's post
jgn selalu amalkan dgn brek depan..lagi pulak kalo jln basah..senang jatuh nanti |
|
|
|
|
|
|
|
kalo ujan sy pkai brek belakang la...tp teruja sy dgn brek depan ni...tp takde la brek mengejut...karang tertiarap lak |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 zana811's post
saya pernah tertiarap sbb tulaaa nak bg igt kat kwn2 plak.... |
|
|
|
|
|
|
|
brek dua2 skali lebih slamat.... klu ujan pakai blakang jer mau mengelungsur...... bahya ooo |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #18 rambutan's post
yang aku tertiarap tu masa ujanlaaa. mula2 brek belakang pastu mcm lambat susah nak berenti plak aku tekan brek depan plak. tiba tiba aku dah cium jln. nasib baik kat belakng takde lori/keta |
|
|
|
|
|
|
| |
|