View: 2423|Reply: 16
|
keta guna teknologi jet 544km/j
[Copy link]
|
|
Kereta teknologi jet catat rekod 544km/j
ACABION GTBO boleh mencapai kelajuan maksimum
544 km/j akan mula dijual di Britain dan Amerika Syarikat
dalam tempoh tiga tahun lagi.
LONDON - Seorang jurutera Jerman berjaya mencipta sebuah kereta jalanan terpantas di dunia dengan kemampuan mencapai kelajuan 480 kilometer sejam (km/j) dalam tempoh 30 saat, lapor sebuah akhbar semalam.
Kereta yang dinamakan Acabion GTBO direka oleh bekas jurutera Porsche, Peter Maskus dan ia boleh mencapai kelajuan maksimum 544 km/j.
Kenderaan yang mempunyai dua tempat duduk itu menggunakan teknologi pesawat pejuang dan kereta Formula Satu serta menggunakan enjin turbo 1,300 cc yang mampu mengeluarkan sejumlah 800 kuasa kuda.
Maskus berkata, GTBO yang dimajukan di Britain dan Switzerland itu menggabungkan pelbagai teknologi automotif paling moden.
Menurutnya, dia mensasarkan menjual kenderaan itu di Britain dan Amerika Syarikat (AS) dalam tempoh tiga tahun lagi dengan harga |
|
|
|
|
|
|
|
bahagian mana yg guna teknologi jet nih? kalu enjin 1.3 turbo tu leh dpt dr enjin keta je? Bentuk badan dia je kot cilok dr jet |
|
|
|
|
|
|
|
brani mati tul test keta laju2 x pakai helmet.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #2 neotoxin's post
Based on the cockpit of a jet fighter and using aerodynamic techniques used in aerospace design, the GTBO is a full 90mph quicker than its nearest rival, the Bugatti Veyron, which takes 55 seconds to reach its 250mph top speed. |
|
|
|
|
|
|
|
samapi msia,
bbudak wat rempit,
tak caya korg tgk je la nanti |
|
|
|
|
|
|
|
pada pengamatan aku,
body dan cockpit, combination of F1 dgn jet,
utk speed tinggi mungkin apply basic aerodynamic design dari F1 cam downforce dan stability on the road,
design cockpit, lebih kepada jet, dgn penutup pada bahagian pemandu sbiji cam jet
tp body dia, tak tahu apa material dia guna, surely kena high performance material dgn kekuatan sama cam steel tp jauh lebih ringan, mungkin material yg sama cam kevlar, or any newly develop fiber base material |
|
|
|
|
|
|
|
ahaaa.. br aku teringat.. benda nih dah lama ada nih... tak salah aku guna enjin hayabusa (suzuki gsxr1300). Patut la tayar depan & belakang mcm tayar motor je
..and yeah, its so damn fast on the straight
My question would be: How well can it sweep the bend? |
|
|
|
|
|
|
|
Aku dah design benda yg sama masa aku blajo kat uk ambik aero eng.Sayangnya duit takde utk realisasi kan. Arghhh... |
|
|
|
|
|
|
|
waaahhhh!!!.. manyak laju wooo.. |
|
|
|
|
|
|
|
ni keta ma talak tebang wooo..
bahyanye kete cenggini ...de ciri2 keselamatan ke cm airbag ... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #13 archilless's post
Aku bajet musti ada handbrake kan ... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 amazed's post
pastu bile nak pandai sket.. cabut tayar sebelah tu.. ingat makin senang.. skali makin susah nak kayuh.. asik nak jatuh je... |
|
|
|
|
|
|
|
ko ni dah kenape ?? nak tambah kredit bukan kat sini.... :@ |
|
|
|
|
|
|
| |
|