View: 18462|Reply: 191
|
Merc E230 Avantgarde
[Copy link]
|
|
Certainly not middle class
Story and photos by ANTHONY LIM
THERE扴 nothing like giving buyers choice, and sometimes, sitting something in the middle of it all can be just the boost needed.
As is the case with Mercedes-Benz抯 W211 E-Class. No, the platform isn抰 exactly tired or what you抎 term old hat, even though the facelift has been accounted for and the replacement due in two years time.
But, it has been definitely in need of an option in the middle. Now, the E 200 K may more than satisfy the entry-level requirement bill into the segment, but some may find that a four-pot, souped-up as it is, isn抰 quite the way to go. There抯 the 3.0l E 280, of course, which shifted the presentation upwards from the 2.6l-equipped E 240, and which presents all that you抎 expect of a high-spec E-Class.
The refinement from this six-cylinder job, however, comes at a price.
Which is where the E 230 Avantgarde comes in |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 amazed's post
amazed, blanje aku sejibik |
|
|
|
|
|
|
|
What's the point? A new one is coming soon. |
|
|
|
|
|
|
|
E230?? hmmmm...
i still prefer E240 with V6 2.6 litre.. at least it has mercedes V6 engine..
just my 0.02 cents..
go to www.merzclub.org |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 BSundayB's post
I also never understand some people who buy merc but choose small cc engine. if they worried about fc. stop buying heavy german cars. after that they keep complaining how underpower their car are. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #4 BSundayB's post
-------Double Post------------
[ Last edited by batu_bergolek at 1-7-2008 05:07 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #6 batu_bergolek's post
I totally agree with you.
What's the point of getting a 2.0 Mercedes-Benz?
Maybe they are just eligible for a 2 llitre Merc... |
|
|
|
|
|
|
|
E230 lebih mengancam
Oleh Mohd Razlan Sallleh
[table][tr][td][/td][td]JENTERA mewah tetap memiliki pengikutnya tersendiri walaupun dunia mengalami kenaikan bahan api.
Mercedes Benz membuktikan jentera mewah itu mampu menjimatkan jika memandu dalam mood santai selain berkuasa penuh dalam mood 憇port |
|
|
|
|
|
|
|
Istimewanya C230 Avantgarde
Oleh Mohd Razlan Salleh
| LEBIH garang tetapi eksklusif. Itulah pandangan pertama penulis terhadap ahli terbaru dalam keluarga Mercedes-Benz, C230 Avantgarde yang diperkenalkan, baru-baru ini. |
LEBIH garang tetapi eksklusif. Itulah pandangan pertama penulis terhadap ahli terbaru dalam keluarga Mercedes-Benz, C230 Avantgarde yang diperkenalkan, baru-baru ini.
Sepanjang memandu uji, terasa pemanduan dan pengendaliannya memang mengasyikkan walaupun penulis menjalani ibadat puasa.
Walaupun dikategorikan sebagai sedan kompak, wajah baru C-Class ternyata tidak menampakkan ia sebuah jentera bertaraf kompak, malah berjaya menggabungkan pakej lengkap.
Sudut luar memperlihatkan keupayaan jurutera Jerman menghasilkan jentera lebih garang dan dinamik.
Perubahan menyeluruh dalam reka bentuk Mercedes ini dapat dilihat menerusi gril hadapan, lampu utama serta bonet yang menjadikan ia kelihatan lebih garang di jalan raya.
Setiap model terbaru Mercedes kini memanfaatkan sepenuhnya gril radiator dengan memperlihatkan keanggunan lambang bintang kebanggaan Mercedes-Benz yang besar.
Lambang berbucu tiga itu sentiasa mengingatkan penulis dengan jentera ‘Safety Car’ pada setiap perlumbaan Formula Satu (F1).
Panjang keseluruhan C230 Avantgarde adalah 4,581 milimeter (mm) dan model terbaru ini 55 mm lebih panjang daripada model sebelumnya iaitu generasi ketiga C-Class.
Tubuh tegap yang menggiurkan itu turut dilebarkan 42 mm kepada 1,770 mm dan jarak roda ditambah 45 mm kepada 2,760 mm menjadikan ruang dalaman lebih luas.
Bahagian belakang pula menyaksikan reka bentuk lebih aerodinamik dengan lampu belakang direka lebih bergaya dengan penggunaan LED pada lampu isyarat.
Ruang dalamannya menggabungkan ciri sporty selain aspek keselesaan menjadi keutamaan.
Padanan sut kulit hitam bermutu tinggi untuk semua tempat duduk, panel pintu dan stereng menjadikan ia benar-benar jentera sporty.
Malah, stereng dengan butang kawalan berpusat, papan pemuka mudah dicapai, moden serta bergaya menjadikan pemanduan cukup selesa.
Mengagumkan apabila sistem audio dengan penukar enam cakera boleh bertukar kepada sebuah telefon bimbit dengan mengaktifkan teknologi ‘bluetooth’ dan pemandu hanya perlu menekan butang ‘answer’ di stereng untuk menjawab setiap panggilan masuk.
Keistimewaan C230 Avantgarde terletak pada enjinnya iaitu enam silinder 24 injap 2,496 cc berprestasi tinggi.
Enjin berkenaan menghasilkan 204 kuasa kuda manakala tork mampu dicapai sehingga maksimum 245Nm antara 2800-5000 rpm.
Dengan kuasa tujahan setinggi itu, tidak mustahil jentera ini mampu memecut dari pegun ke 100 km/j dalam masa 8.6 saat selain mencatat kelajuan maksimum sehingga 233 km/j.
Walaupun nadi yang dibekalkan pada C230 Avantgarde amat berkuasa, penggunaan bahan api serendah 9.1 hingga 9.3 liter bagi jarak 100km.
C230 Avantgarde menggunakan transmisi 7G-Tronic dengan tujuh nisbah gear yang boleh dikawal menggunakan ‘paddle-shifter’.
Mod Sport membolehkan kuasa enjin digunakan secara maksimum dan hasil pecutan begitu mengagumkan selain dibantu sistem suspensi hidrolik yang akan merendah kedudukan kereta sebanyak 15 mm secara automatik untuk mengimbangi kenderaan pada kelajuan tinggi.
Untuk casis barunya, Mercedes memadankannya dengan teknologi Agility Control bagi mempertingkatkan keselesaan dan ketangkasan jentera terbarunya.
Agility Control membolehkan sistem penyerap hentak beroperasi dengan lebih mantap, stabil dan dinamik dalam pelbagai permukaan jalan.
Aspek keselamatan turut dipertingkatkan apabila model berkenaan dilengkapi Sistem Brek Adaptive yang sensitif dan selari dengan teknologi gear kenderaan.
Untuk melengkapkannya, C230 Avantgarde dipadankan dengan Sistem Brek Anti Kunci (ABS) bagi semua rodanya dan Edaran Daya Brek Elektronik (EBD).
Terbaru, sistem Start-Off Assist beroperasi mengawal sistem brek dalam situasi kritikal dan tindak balas lebih baik terhadap brek cakera dalam keadaan jalan basah.
Untuk keselamatan pemandu dan penumpang, ruang kabinnya dibekalkan dengan enam beg udara.
Kesimpulannya, penampilan C230 Avantgarde memang menjadi idaman dan pelaburan RM295,888 bagi model ini dan RM310,888 bagi versi Avantgarde Advanced berbaloi kerana kepuasan pemanduan yang hakiki.
SPESIFIKASI
MODEL: Mercedes Benz C230 Avantgarde
ENJIN: Enam Silinder V (V6) 24 injap 2,496 cc
KUASA MAKSIMUM: 204 hp pada 6100 rpm.
TORK MAKSIMUM: 245 Nm antara 2900 hingga 5500 rpm
TRANSMISI: 7G-TRONIC
KELAJUAN MAKSIMUM: 233km/j
HARGA: RM295,888
TAYAR DICADANGKAN
Continental SportContact 2
225/45R17 91W TL |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 amazed's post
bilalah aku dpt test top speed yg dikatakan 233km/j ni...tak sabor dah rasanya |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #11 zzcbr's post
yang kat atas tuh kete yg mat said kat selesa tuh ke??? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 tossee's post
mat said dia suka hok kompressor...dia tak berahi merc enjin V6 ..boring bunyi senyap dan gi tak mengenjut2 kata dia..lagi pun enjin v6 tu cam iras2 bunyi perdana v6
[ Last edited by zzcbr at 24-9-2008 02:18 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #13 zzcbr's post
Ermm..nampaknye beraya dgn kete baru ler mat said tahun nih....kete V6 tuh dah masuk lokap BPR...mmg selesa la mat said tuh beraya tahun nih... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #15 zzcbr's post
kete nko nih takde reverse camera cam stream tuh ke??..kalo ada..mesti best kalo reverse kat pantai Hokaido....dah tanya jeling2 dah...layan kat screen dlm kete jek... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #16 tossee's post
kat tepi beach tu buat apa nak pakai reverse kamera bagai...kau pacak aje payung...kiri, kanan, depan, belakang...mermaid terkapar2...alamak toss...dia punya bikini...nak buat tutup sebelah mata aku pun tak muat |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 zzcbr's post
adessss....
kurus puasa aku hari nihh.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #17 zzcbr's post
Waaa....jap aku nak imagine.....mesti bau harum kan bikini dia tuh??...yummyyyy....i like it~!!! |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 tossee's post
haha..
spender aku lagi wangi..
nk? |
|
|
|
|
|
|
| |
|