|
ape benda ni... apakah perbezaan yang dapat kita rasa bila naik keter yang tinggi torque n bhp ni....dlm bahasa mudah.... laaa |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 trusnowan\ catat
|
|
|
|
|
|
|
rasa macam kapalterbang nak berlepas..... |
|
|
|
|
|
|
|
(Torque x Engine speed) / 5,252 = Horsepower |
|
|
|
|
|
|
|
aku x pandai weih... ajor le aku....
kalo pickup tu dapat laa rasa.... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #5 trusnowan's post
[Torque (lbs.ft) x Engine Speed (RPM)]
------------------------------------------------------- = Horsepower
5252 (constant) |
|
|
|
|
|
|
|
kalo torque besar....engin ko kuat la...tp bese rpm die skit
kalo rpm besar....engin ko laju........daya nk gerak kan keter jdik kecik...
horsepower ni...kuasa yg dijana oleh engine ko...lg besar lg bagus la |
|
|
|
|
|
|
|
bagi la contoh pengiraan... |
|
|
|
|
|
|
|
Beza Hp ngan Tork ni macam ko bawak EX5 ngan Rg110....... EX5 lebih pada low end torque, Rg plak top end power..........ataupun macam waja campro ngan waja 4G18p
[ Last edited by altimi at 10-10-2008 04:25 PM ] |
|
|
|
|
|
|
|
maksudnya kalo torque besar... engine kuat tapi rpm rendah... bagus laa kalo camtu???
bhp tinggi... top speed pun tinggi ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #10 trusnowan's post
bgus utk nek bukit la...nk tarik keter ke/cargo @ sbgainye....tp dlm keter torque tinggi time gear rendah....lg effisien sbb tu die design gear box...rpm tinggi time gear tinggi....
hp diukur utk measure power output engine ko...lebih tinggi lagi bgus n lgik laju... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #12 jebeng's post
xde.... just kalo baca buku keter tu jumpa laa perkataan ni....
aku masih tak paham sbnrnya...
bahasa kampung nye camne torque n bhp... kalo org tanya pun aku tak pandai nak jawap... alih2... lagi besar lagi bagus... |
|
|
|
|
|
|
|
yg penting kalo keter biaser yg penting bhp. lagi tinggi lagi cepat pick up lagi snng nak race.. |
|
|
|
|
|
|
|
owh..haha...kire snng nk ckp la...cth nye camne ek..ermm
cam nek beskal mountain bike la...ko pki gear yg kecik...dlm keadaan tanah rata..ko kayuh cam biase...laju dari yg pki gear yg pling besar...btol x??walaupon ko kayuh same cam gear yg kecik tu...
lpastu nek bukit lak...pki gear yg kecik tu...kayuh yg same,tp susah nk nek....tukar gear besar..kayuh yg same tp sng naik bukit...kan?
p/s:mcm salah bg cth lak....haha..tu psl gear ek...tp prinsip psl torque tu cam tu la..gear besar torque tinggi... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #14 mr.tingting's post
wah.mcm ade pengalaman jer..haha |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #1 trusnowan's post
torque ni cam power yg tarik keter tu.. laa.. alaa.. tok tokk..
nak teknikal nyer explaination, lps makan nasik mlm nanti laa yerr..
aku bz giler ni... tapi tingin gak nak reply... heheeee |
|
|
|
|
|
|
|
aku tak paham.... cuba bagi senang paham lagi... apakah yg dapat DIRASAI sbg pemandu yang mempunyai torque yg tinggi n hp yg tinggi?? |
|
|
|
|
|
|
|
untuk keter bhp yg menentukan kelajuan..
tapi nak kire bhp kener guner torque.
keter A - max. torque 135 Nm @ 3000 rpm
keter B - max. torque 120 Nm @ 4000 rpm
dalam beberaper meter awal keter A menng, pastu keter B tinggal 8 tiang keter A.
sbb performance engine ( torque x rpm )
selalunyer lagi tinggi torque lagi gegar (nengok engine gak) sbb lagi bnyk force dihasilkan..
kalo slah tolong betolkan.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #19 mr.tingting's post
lagi senang nak paham....xde ke??
takkan "lagi besar lagi bagus" je yang aku bleh jawab... |
|
|
|
|
|
|
| |
|