CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 4236|Reply: 36

Check brake anda!

[Copy link]
Post time 12-12-2008 08:10 AM | Show all posts |Read mode
Salam,

Pagi nie dlm perjlnan ke ofis, aku witness 3 accident (probably my record so far). Satu di federal highway berhampiran persimpangan LDP. 3-4 biji kereta langgar buntut. 2 lagi di jln berhampiran Subang Airport. Kancil hentam motor dan 500 meter di depan, 2 buah kereta hentam buntut. Kereta yg di depan melompat dan langgar pokok. So make sure brake anda berkeadaan baik dan sentiasa extra alert ketika memandu dlm hujan. Pasangkan lampu. Berapa ramai pemandu yg tidak memasang lampu ketika waktu hujan. Make yourself more visible in the rain!
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-12-2008 08:40 AM | Show all posts
Betul tu, untuk keselamtan make sure pasang lampu time ujan..
bahaye woo xpasang lampu..
kalo ujan lebat pasang la lampu besar, sebab org kt depan kite xnampak kalo juz pasang lampu kecik..
ape la salahnye kalo pasang lampu tu,ak tgk ramai pemandu yg degil..
dorang xsedar ke yang mereka banyak menyusahkan org lain..
disebab kn mereka yg xberhati2,org lain yg menanggung akibatnye..
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 09:09 AM | Show all posts
aku belajar satu tips berguna dari bapa saudara aku...time hujan pastikan jarak anda berada lebih kurang 2 buah kete dari kete depan...kelajuan kurang dari 60km/j................

dan sentiasa lihat jauh ke depan....lihat kete yang ada 2-4buah didepan...sekiranya ianya hendak membrek....kita perlu sedia membrek juga...dengan kadar perlahan....sambil memberi ruang kepada kereta yang ada dibelakang kita.....

yang penting tengok keta depan-depan-depan dari kita utk persediaan awal membrek.....
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 09:48 AM | Show all posts
time hujan memang bahya, jangan le follow dekat2 dan bawaklah kereta dgn perlahan2.
Aku pernah try eksperiment, buat emergency brake masa hujan dijalan yg lengang, prghh....menggelongsor beb....
kalau korang try bagus jugak, baru korang tahu betapa bahayanya bawak kereta laju2 dalam keadaan hujan. Risiko tanggung sendiri
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 10:54 AM | Show all posts
pasang lampu ketika hujan lebat adalah untuk keselamatan orang lain supaya nampak kereta kita....JANGAN PASANG HAZZARD LIGHT(DOUBLE SIGNAL) TU...BUAT ORANG KELIRU...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 12:25 PM | Show all posts
Originally posted by revolusi_30 at 12-12-2008 10:54 AM
pasang lampu ketika hujan lebat adalah untuk keselamatan orang lain supaya nampak kereta kita....JANGAN PASANG HAZZARD LIGHT(DOUBLE SIGNAL) TU...BUAT ORANG KELIRU...




Yes,,,good somebody mentioned it. Agreed. Walau hujan lebat macam mana pon...just buka lampu janagn bukak hazard light because people will confused whether ko berhenti atau bergerak.

And then lagi satu, remeber kalau hujan jangan bawak laju because no matter how good your tyres are...the are still big potential for your car to "Aquaplanning".

[ Last edited by  B_ii_L at 12-12-2008 12:27 PM ]
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 12-12-2008 01:44 PM | Show all posts

Reply #6 B_ii_L's post

hazard light ni ramai yang salah guna
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 02:12 PM | Show all posts
Ttg hazard light ni...is it an offence dlm undang2 jln raya..?

Aku rasa dh mcm trend setiap kali ujan, ade yg pasang. Aku pasang jugak.

Ramai, lagi2 time2 lebaat. Satu utk bgtau yg kite drive dlm keadaan berjaga2, satu lagi nk bgtau kereta2 lain yg keadaan jalan time tu tak boleh bawak laju.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 12-12-2008 03:34 PM | Show all posts
Originally posted by sixfullbar at 12-12-2008 01:44 PM
hazard light ni ramai yang salah guna



Yup...hazard meaning to indicate that the vehicle only poses danger to others, meaning kalau sudden stop at tengah jalan ke, kereta break down ke, on you on emergency lane ke. Memang betul ada orang cakap kalo lebat sangat, visibility almost zero, taillights tak memadai. Tapi kalau dah teruk sangat sampai dah tak berapa nampak jalan, the solution is to pull over, stop tepi jalan then hazard light.
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 07:28 PM | Show all posts
aku kalau hujan lebat mmg bwk slow...
siap pasang lampu besar lagi...
beriya-iya aku jaga jarak kete...
tp aku tgk kete lain tu...
jgn kata nak psg lampu kecik..
berdesup-desup je laju...
kot eksiden xsusahkan org xpe...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 08:22 PM | Show all posts
ni tips bagi korang yg tiba tiba kena berenti secara tiba tiba, for eg ada org tutup jalan sebab tengah repair.. atau ada lembu tengah melintas dan ko ada lah keta terakhir dlm  barisan tu.... sila tekan hazard lite dan jgn angkat kaki dari pedal brek...


it save like gizillion times from being hit by incoming cars....


try it , and be safe on the road ...
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 08:48 PM | Show all posts
Originally posted by Bell at 12-12-2008 08:10 AM
Salam,

Pagi nie dlm perjlnan ke ofis, aku witness 3 accident (probably my record so far). Satu di federal highway berhampiran persimpangan LDP. 3-4 biji kereta langgar buntut. 2 lagi di jln be ...


pada aku....keadaan bunga tayar tu perlu dicheck jugak.....kalau brek Ok...mencengkam baik...tp kalau bunga dah haus/licin...lagi Bahyer..Brek Grip...tayar x grip....hohohohohohohoh...

Kalau x caya...cuba ko tgk kete yg eksiden masa ujan tu....tgk kondisi tayar ..bunga masih tebal atau tak???

Lagi satu...kebiasaanya org akan membrek secara mengejut apabila keadaan panik .....tak pandai kontrol kaedahnya ....ini pun bahyer gak...kalau brek tahap bagus....tayar bunga tahap bagus...tp takleh kawal drpd membrek secara mengejut pun tak guna jugak.....Tu sbb jarak antara kenderaan kita dengan kenderaan lain perlu ada dan sentiasa pastikan jarak yg seswai...mcm kata poremer tu...jarak 2 buah kete merupakan jarak yg seswai dan perlu dipraktikkan....Penggunaan Lampu hazard semasa ujan jugak nampaknya ramai yg praktikkan walaupun ianya merupakan sesuatu/kaedah yang kurang betul....

Cuma....masa ujan yg teramat lebat + angin kuat sampai tak nampak jalan...mmg ramai yg bukak lampu ni..mungkin nak bagi alert pada pemandu2 lain...mungkin ada kebaikannya jugak disamping "kesalahan" membuka lampu hazard disisi undang2....
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 10:37 PM | Show all posts
Originally posted by Bell at 12-12-2008 08:10 AM
Salam,

Pagi nie dlm perjlnan ke ofis, aku witness 3 accident (probably my record so far). Satu di federal highway berhampiran persimpangan LDP. 3-4 biji kereta langgar buntut. 2 lagi di jln be ...


psl brek tu.......aku penah alami

bukan sbb x makan

tapi sbb aku ter cuak......aku nak tekan pedal brek.....tp tertekan pedal minyak bila aku pasan ada motor time nak kuar simpang

yg psl x bukak lampu time ujan........mmg aku hot gilerrr........nak2 kalo kita nak overtake, x nampak sgt keta yg opposite kalo dia x bukak lampu

nak2 kalo time tu awal2 pagi ngan time dekat2 magrib

geramn aku
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 10:39 PM | Show all posts
seeloknya, time hujan duk opis/rumah, dah reda sikit baru kuar.
kalau kat hiway, masuk hentian rehat, jgn benti di emergency lane, still bahaya.
keadaan kereta kene elok serba serbi
baru2 ni honda crv baru eksiden kat hway kat ayer keroh, langgar depan 5 bjik kereta..
keadaan mlm, cuaca baik, tp kereta depan tertiba perlahan sbb jln sesak..
pemandu CRV gagal megawal kenderaan..
memandu pd kelajuan 150km/j
tengah bongkok nak amik brg jatuh, sekali pandang depan dah berdentum!!!!
kan dah susahkan seme org!! :@
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 10:42 PM | Show all posts
sapa yg takde ABS gunakan kemahiran membrek semulajadi kaki anda.............Mcm Initial D le pulok
Reply

Use magic Report

Post time 12-12-2008 10:47 PM | Show all posts

Reply #8 edmundo's post

ada kes libatkan kematian tau sbb salah faham

sape ntah yg mati....x silap bini org kaya mana ntah

dia pasang hazard light ni sbb keta dia rosak.....so dia park keta tu kat tepi jalan

alih2 ada keta lain langgar dr belakang sbb keta lain tu igt keta bini org kaya tu tengah bergerak



~~kalo aku silap tolong betulkan
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 13-12-2008 09:19 AM | Show all posts
Originally posted by sixfullbar at 12-12-2008 02:44 PM
hazard light ni ramai yang salah guna


bukan salah guna six...penggunaannya berbeza antara country (bukan sebab peraturan but more toward driving culture)...mmg ikut peraturannya (adakan ini satu peraturan bertulis??? kalu tak maka ia merupakan common understanding) hazard light digunakan semasa berhenti ditepi jalan. Tapi culture di mesia, penggunaannya telah ditokok tambah dengan memasangnya semasa hujan (aku tak pernah buat benda ni, tapi menerimanya as part of malaysian driving culture). Di nipon, selain digunakan semasa berhenti, hazad light juga akan diberikan selepas signal ketika memotong sesebuah kenderaan sebagai tanda hormat pada pemandu yg memberi laluan (kalu kat mesia kita bagi tangan atau main angguk kepala ~ pada golongan yg tahu berbahasa lah).
Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2008 09:38 AM | Show all posts

Reply #17 zzcbr's post

adakah mereka ini (yg nyalakan hazard light time ujan)

1. tidak diajar
2. kurang ajar
3. terlebih ajar
4. budus sombong
5. saja suka2
Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2008 12:48 PM | Show all posts

Reply #18 ryo_takahashi1's post

nyala hazard masa ujan, pastu bawa slow depan boleh masuk lori kat federal...
sure kena maki kawkaw ngan frekeyy!  
Reply

Use magic Report

Post time 13-12-2008 06:39 PM | Show all posts

Reply #19 takumi86's post

siaplah terima puluhan high beam dari myvi dia tu...
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

2-12-2024 07:39 AM GMT+8 , Processed in 0.062436 second(s), 32 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list