View: 3227|Reply: 8
|
boleh ke potong gaji suka suka?
[Copy link]
|
|
saya ada soalan nak tanya, hope forumers yang terer2 bab Akta Pekerja ni boleh menghilangkann kemusykilan saya.
1. ada sorang staff kat ofis, dia cakap MC, tapi esok datang ofis tak bawak pun surat MC. boleh ke majikan potong gaji dia sebab dia tak datang keje tu?
2. ada sorang staff tu pulak, keje less than one year, cuti ada dalam 14 hari, dia tak datang keje, tiba2 call cakap nak cuti seminggu then suh tolak je gaji dia sebab tak datang seminggu tu..
boleh tak tolong aku untuk dua masalah ni? thanks sangat2 |
|
|
|
|
|
|
|
Balas #1 anggerix\ catat
kena tgk kontrak kejer la..ada xtercatit dlm tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by dewi_sakura at 24-4-2009 13:13
boleh potong...
dewi, kalau boleh potong apa reasonnya? |
|
|
|
|
|
|
|
first of all, kena tengok surat/kontrak tawaran kerja orang tu..termasuklah, manual (rules & regulations) dalam company dia..
kalau dah tercatit.. bahawa pihak pengurusan boleh memotong gaji, jika pekerja itu tak hadir, kerana kononnya sakit, ataupun tak hadir.. tanpa sebarang alasan rasional.. rasanya dorang berhak nak potong..
tapi setahu aku.. tak boleh main potong macam tu jer. At least, dorang kena selidik & tanya pekerja terbabit, dan kemudian memberi surat bertulis tentang kesalahan pekerja & tindakan yang bakal diambil. Perkara ini penting, kalau tak.. pekerja boleh buat aduan diskriminasi kelak. Kena tengok situasi tu macam mana sebenarnya. Tapi konklusinya, kalau dorang potong pun, mesti tertaklluk kepada terma yang telah dipersetujui atau yang berlandaskan human resource manual dorang... |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Jac-inta at 24-4-2009 13:34
first of all, kena tengok surat/kontrak tawaran kerja orang tu..termasuklah, manual (rules & regulations) dalam company dia..
kalau dah tercatit.. bahawa pihak pengurusan boleh memotong gaji, ...
ok jaC thank you, company ni kecik jer, takda manual pun, code of ethics, T&C policy pun tak ada.
cuma dalam offer je ada T&C, itu pun simple2 nya, conclusionnya mmg takde provision yg kasi potong gaji.
tapi boss besar insist nak potong gak.. camner ek. dah advise tapi dia buat derk je. |
|
|
|
|
|
|
|
bagi la dia surat tunjuk sebab (show cause letter)...
kalau dia tak leh jwb..co ada hak untuk amek tindakan yg bersesuaian.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by anggerix at 24-4-2009 15:01
ok jaC thank you, company ni kecik jer, takda manual pun, code of ethics, T&C policy pun tak ada.
cuma dalam offer je ada T&C, itu pun simple2 nya, conclusionnya mmg takde provision yg ka ...
Kalau dah takda provision kat mana-mana.. yang memberikan company legal right berbuat demikian.... bermaksud.. pekerja tu boleh buat aduan kat Jabatan Buruh.. simple jer..
The thing is.., adua-aduan macam ni.. juga bermaksud.. pekerja tu will eventually ....risk loosing his job... |
|
|
|
|
|
|
|
pd aku mcm x bole..
kalu ikut opis aku..
situasi 1:
gaji xpotong, instead akan ditolak annual leave..
situasi 2
pun xbole kene potong gaji..tapi akan dikenakan tindakan tata tertib. even kalu dpt MC pun dlm mase 48hours kene bgtau hr/opis yg kite dpt mc.
kalu camni pun just tolak AL & surat amaran or yg sewaktu dgnnya..
sbb kalu nak apply cuti tanpa gaji kene tgk reason yg kukuh & kene apply 1bulan kebe awal..
itu tmpt kijer aku lah..
mebe dgn ade surat amaran tu sumer akan kukuhkan lg reason bos ko nak tolak gaji staf..hehe
[ Last edited by norrah_joe at 25-4-2009 23:53 ] |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|