View: 13569|Reply: 27
|
Nak tanya pendapat pasal tayar...
[Copy link]
|
|
Utk semua forumers, aku nak tanya pendapat korang skit. Aku pakai kereta Wira SE. Rim standard 16,45,205 .tayar dah botak. pastu g survey kat kedai dia tokey kedai propose :
1) Tukar dari 45 ke 50, supaya tebal sket. Bleh protect rim. Soalannya: bleh ke pakai? Tak sanggkut ke pasal absober wira SE ni lembut skit?
2) Dia nak juak tanyar jenama nankang kat aku : Ok ke tayar ni?
Mod, sori ye kalau dah ada thread ni? |
|
|
|
|
|
|
|
2) Dia nak juak tanyar jenama nankang kat aku : Ok ke tayar ni?
gaban_spacecop Post at 1-10-2009 15:27
ni 1st time aku dengar jenama tayar tu...dari china kot...
orang kata...tayar goodyear antara yang terbaik sebab lembut... |
|
|
|
|
|
|
|
memang sebelum ni pakai good year pun...rasa macam nak try nankang tu, murah sket.. silver stone camne? |
|
|
|
|
|
|
|
dulu ayah aku penah pakai tayar yang murah...
tapi dia menyesal sangat2 sebab tayar tu banyak beri masalah...cepat rosak...
aku tak ingat apa jenama tayar tu... |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by ikangpiana at 1-10-2009 15:45
1# gaban_spacecop
ikang baru je tukar tayar keta ikang, wira se gak.. mmg die suggest goodyear yang tu, beza die jenis tu tinggi ckit.. ( buat keta nmpak tinggi coz tyr tebal), tp ikang tukar yg biase but still good year kalau x silap.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by ikangpiana at 1-10-2009 15:46
memang sebelum ni pakai good year pun...rasa macam nak try nankang tu, murah sket.. silver stone camne?
gaban_spacecop Post at 1-10-2009 15:36
sebelum ni ikang pkai silverstone n bg ikang, silverstone bising... |
|
|
|
|
|
|
|
boley maa.. pakai 50.. tapi mebbe tak cun laa..
tadi aku baru tengok rim bengkok kat keter bios 17" profile 40..
langgar lobang skit sure kantoii oorr.. dan laa jln kat msia. KL ni banyak lobangg.. huhuhu |
|
|
|
|
|
|
|
tayar pakai kualiti ckit ar bro..safety oo..byar lbih ckit xpe..br jalan pun rase confident..nk bwak laju ckit pun selesa..nk jimat punye pasal..byk risiko yg wjud nnt..ati ckit..bunyi skit da gelisah..x tenteram bro..pndapat aku ar.. |
|
|
|
|
|
|
|
bagi aku..rim biar kecik, tapi tayar biar tebal..langgar lubang kecik2 tak terasa..kalau RIM besar, tayar nipis, masuk lubang mesti rapatkan gigi.. |
|
|
|
|
|
|
|
nankang, hangkook, semua jenis tayr murah, atleas
kalu nak bli tayr cari yg ada cop sirim |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by myoujin at 1-10-2009 22:42
nak tanye jugak ler.. dulu keter aku hyundai accent 1.5hatchback.. rim 14 jer
pastu bile tayar yang kali kedua tukar dahbotak.. pastu kene paku lak tu
aku gatal g tukar rim15 plak.. pakai yang 195/55/r15... masalahnye tayar belakang
tu bile full load keter aku cam 3 org kat belakang tu naik.. bumping sikit je tayar kene body keter
bahagian tepi tayar blah luar tu begeser kat tengah..
kalau kene tukar spring sport memang lambat lagi la aku nak tukar...
sebab spring stended ni lembut sikit...
ke bole ketuk body tu kasi keluar sikit?? ade pape cadangan?
sekian
maido ari~ |
|
|
|
|
|
|
|
try pkai spring yg keras skit |
|
|
|
|
|
|
|
kes tyre rubbing ni salunyer sebab wheel offset tak ngam. kalau nak tuka wheels, kena pastikan offset sama dengan original wheels, barulah takde masalah tyre rubbing....
seriously, aku suggest guna tyre yg berjenama ataupun yg kita dah tau performance dia, yg kita dah comfort dgn driving style... wrong choice of tyre may cause disaster... |
|
|
|
|
|
|
|
Pada aku, tayar lah paling important..pasal dia bagi traction..and can make a difference in life n death.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by Alt-F4 at 2-10-2009 03:52
pengalaman aku..
pakai tayar nipis aka low profile ni.. time kering mmg okey.. cuma bila hujan tu hati2 la..
keta aku dah berpusing dlm highway baru2 ni.. remuk tu jangan cerita la.. sebab tayar belakang dah kurang bunga.. sebab keta aku tolak belakang ( rear wheel drive )..
pastu jenis tayar.. skang ni aku just stick to bridgestone je.. sebijik rm380 utk 215/45/r17..
tak berani dah aku nak pakai tayar2 murah beb.. time eksiden tu aku ingat mcm dah nak mati je.. mujur idup lagi.. mujur jugak aku drive sorang.. kalo aku bawak anak bini aku.. sah2 anak aku terpelanting kat luar..
so aku suggestkan tayar ambik yg mahal aka berkualiti..
bridgestone.. michelin.. goodyear..
kalo neuton ke.. nankang ke.. hankook ke.. archiles ke.. kelly ke.. toksah la..
kalo dunlop.. sime.. continental.. yokohama.. boleh gagah le..
nyawa bukan murah beb.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by Alt-F4 at 2-10-2009 03:52
pengalaman aku..
pakai tayar nipis aka low profile ni.. time kering mmg okey.. cuma bila hujan tu hati2 la..
keta aku dah berpusing dlm highway b ...
Alt-F4 Post at 2-10-2009 03:46
yups,stuju bgt...
mntak sgt kt sume forumer sume..plz..
bg la perlindungan maksimum utk keselamatan dr anda..
wang ringgit bleh cari bro..sayangi dr anda & org2 tersayang..plz eh..
tayar..penting beb..silap ckit jerk..adoiai..nauzubillah ler..amin.. |
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by Alt-F4 at 2-10-2009 03:52
pengalaman aku..
pakai tayar nipis aka low profile ni.. time kering mmg okey.. cuma bila hujan tu hati2 la..
Alt-F4 Post at 2-10-2009 03:46
low profile ker atau high profile, maner ader efect time hujan, yg effect adalah width tayar tu 175 ker, 195 ker, 215 ker, semakin lebar, hydro panning dier makin down.
tapi cam haku, stream haku guna 235, tapi haku akan pastikan traction grade AA. bukan single A jer. redah air memang superb biasanyer.. |
|
|
|
|
|
|
|
aku pakai tayar sime jer.. astar 300 tu..
tayar jenis ade rotation.. macam ok jer die punye bunge tu.. |
|
|
|
|
|
|
|
15# Alt-F4
eh apsal tetibe berpusing? ade brake emergency ke ape? |
|
|
|
|
|
|
|
19# myoujin
langgar lopak air, terapung, brek gelabah.....pusing la kot.
aku kalo terlanggar lopak mmg aku biar gitu je. yg penting bg keta lurus. lepas minyak, brek lembut @ tak brek pon. tp kalo dpn ada keta mau aku tarik hand brake je
apa pon, sesal kemudian tade guna nye. lebih baik berhati2 memandu terutama kalo jalan basah. pastikan keta tu berpijak dibumi yg nyata |
|
|
|
|
|
|
| |
|