salam,
aku berkenan dgn model shogun baru ni
aku rasa mcm nak beli sbb risiko kecurian sgt kurang & aku pernah bwk member aku punya,
mmg smooth la enjin & pikap.
sedikit info psl shogun dari duniamoto.com
Review Suzuki Shogun 125SP Dan 125RRSalam kepada semua pembaca blog motor ni.
Saya mohon maaf kerana sejak kebelakangan ini kerap berlaku masalah teknikal di mana blog tak dapat diakses dengan baik dan kadang-kadang terus hilang tak kemana .
Harap-harap keadaan semakin baik. Ok sama-sama kita doakan.
Dah agak lama tak menulis aritikel berkaitan model-model motor yang tengah rancak sekarang ni. Kali ni saya nak kongsikan maklumat berkaitan
model kapcai Suzuki yang dikira tengah hot jugak kat pasaran. Kalau tengok dengan lebih dekat reka bentuk jauh beza dengan model-model kapcai terdahulu. Yang ni lebih mengancam. Model yang diberi nama Shogun 125 nampak lebih garang dengan reka bentuk lebih aerodinamik dan ada stail. Saya tengok pun geram jugak. Cun beb.
Ada dua versi iaitu Shogun 125SP dan 125RR. Model SP menggunakan sistem klac tangan manakala model RR biasalah klac automatik.
Kadang-kadang terfikir jugak kenapa Suzuki tak keluarkan model 135 macam Yamaha. He..he..he.. budak Yamaha 135LC mesti tercabar kalau keluar model yang boleh bersaing dengan 135LC. Mungkin ini disebabkan strategi pemasaran kot. Apa yang lebih penting model Shogun ni adalah lebih baik dan anggun dari Shogun yang mula-mula dilancarkan pada tiga tahun lalu. Syabas Suzuki!
Versi pada kali ni Suzuki telah memberikan enjin baru untuk membolehkan mereka bersaing. Ya memang patut pun! Takkan nak sumbat dengan enjin model-model sebelum ni memang dah tak sesuai. Honda sendiri pun sentiasa perbaiki enjin untuk cubcai siri 125 diorang.
Sedikit kekurangan yang ada pada kedua-dua versi Shogun ini iaitu tidak menggunakan absober atau penyerap hentak belakang jenis mono. Sayang betul, rupa dah ada tapi kat situ pulak kurangnya. Mungkin nak ejas harga supaya dalam lingkungan RM5000 je kot.
Tapi takpe walaupun dalam keadaan standard dua-dua dah model ni menggunakan sport rim yang canggih berbatang kecil macam motor-motor gp. Ditambah pulak dengan brek cakera depan belakang. Memang takde cub empat lejang standard yang menggunakan brek cakra kat tayar belakang. Yamaha sendiri pun tak buat macam ni pada 135LC. Lepas tu kepada yang nakkan ekzos Yushimura yang golongan superbike jer selalunya pakai tu pihak Suzuki ada jual secara berasingan untuk model Shogun ni. Memang syok habis siapa yang pakai motor ni. Dengar citer kat forum-forum, diorang kata bunyi masa enjin melahu pun dah agak garang. Tapi kalau bunyi jer harap kuat motor tak boleh ‘blah’ pun buang duit jer. Apa yang pasti memang ada penambahan dari segi kuasa so….boleh try! Di bawah saya tunjukkan graf perfomance penggunaan ekzos Yushimura kepada motor Yamaha 135Lc. Namun tak mustahil peningkatan kuasa dan tork juga akan berlaku sekiranya ekzos Yushimura digunakan kepada Suzuki Shogun 125. Tak hairanlah Suzuki sendiri yang mengesyorkannya.
Kalau taknak pasang bakul pada Shogun 125 ni pun tak kisah sebab bawah tempat duduk ada ruang yang dikira luas untuk menyimpan sarung, tangan, baju hujan, kelengkapan untuk perjalanan jauh (tools) atau buku-buku nak pergi kuliah memang boleh masuk. Saiznya lebih kurang tujuh liter.
Model 125SP dan 125RR ni takperlu susah-susah nak dihidupkan guna engkol sebab dah disediakan penyetat elektrik. Tekan je enjin dah menderum. Buat apa tak pakai kalau kemudahan dah ada betul tak. Tak payah fikir takut bateri cepat ‘kong’ yang penting selalu periksa air bateri atau kalau malas terus pakai sel kering habis cerita he..he..he..
Mungkin ada yang tanya berapa top speed boleh dapat? Soalan ni selalu ditanya kat mana-mana forum. Biasalah kalau pakai motor top speed takde memang akan rasa suatu kekurangan ye tak. Biasanya model empat lejang yang mempunyai kapasiti kecik takdelah sehebat model-model dua lejang yang sama kapasiti.
So mintak tolong pada bro semua jangan bandingkan dengan model dua lejang 125cc. Shogun ni rata-rata yang saya baca pada mana-mana forum atau review mengatakan boleh cecah melebehi 120km/j ke atas. So tiada anggaran tepat kena cuba sendiri. Sebab top speed dipengaruhi banyak faktor terutama cara kita menunggang, berat badan, faktor angin, keadaan jalan (turun naik bukit) , setting motor dan banyak lagi.
Sebab tu susah nak tulis berapa top speed secara tepat. Tapi dengar-dengar ada boleh cecah 140km/j. Ha…sebab tu kena cuba sendiri. Walau macam mana pun pickup memang terasa terutama sape-sape yang pakai ekzos Yushimura. Kalau berminat pergilah tanya kat kedai-kedai motor, harganya dalam lingkungan RM5,400+++ bagi model SP dan RM5,200+++ bagi model RR. Kira berbaloi jugak la harganya jika dibandingkan dengan apa yang ada pada motor ni. Secara peribadi memang saya berminat dengan Suzuki Shogun 125SP. Semua dah ada beb! Kecuali monoshock je yang takde. Tepuk dada tanya poket. Ni ekonomi tengah gawat memang sesuai kepada sape-sape yang nak layan motor pulak untuk pergi kerja. YOOSSHHH………
Spesifikasi Suzuki Shogun 125SP dan 125RR Dimensi: Panjang keseluruhan : 1,910mm Lebar keseluruhan : 715 mm Tinggi keseluruhan : 1.070 mm Tapak Roda : 1.230 mm Kelegaan Bumi : 146 mm Berat Bersih : 104 kg Tinggi Pelana : 755 mm Enjin: Jenis : 4 Lejang, SOHC Sistem Sejukan : Sejukan udara Jumlah silinder : 1 (satu) Gerek x Lejang : 53,5 mm x 55,2 mm Isipadu : 124 cc Nisbah Mampatan : 9.6 : 1 Kuasa Maksimum : 10,8 Ps / 8000 rpm Tork Maksimum : 1,1 Kg-m / 6500 rpm Karburator : Mikuni VM 18 SS Penghidup : Elektrik Dan Tendang Nyalaan : Suzuki DC-CDI (digital) Transmisi: Jenis Clutch : Plat Berbilang Jenis Basah Transmisi : 4 Kelajuan Sistem Gear : 1 ke bawah, 3 keatas Rangka: Rangka : Under bone Suspensi depan : Teleskopik, spring lingkaran peredam minyak Suspensi belakang : Lengan ayun, spring lingkaran peredam minyak Sudut Stering : 45° (kanan dan kiri) Brek Depan : Cakera Brek belakang : Cakera Saiz Tayar Depan : 70 / 90 – 17 Saiz Tayar Belakang : 80 / 90 – 17 Bahan Api Dan Pelinciran Muatan Bahan api : 4,5 L Muatan Minyak Enjin : 1L Sekian |