View: 13104|Reply: 41
|
Cara pemikiran kita semasa pemanduan kenderaan di jalanraya
[Copy link]
|
|
Tidak syak lagi sebahagian besar rakyat Malaysia pernah memandu kenderaan 4 roda , lori , bas , jentera dan menaiki motorsikal. Paling asas pun menaiki basikal.
Cuma membezakan antara kita ialah cara pemikiran kita membawa kenderaan itu . Adakah kita ingin cepat ke destinasi , membawa kenderaan dengan agak perlahan kerana mahu jimat petrol ataupun berlagak sebagai hero/heroin untuk menunjukkan kemahiran pemanduan di atas jalan raya.
Seperti saya , membayangkan membawa kereta atau motorsikal seperti jet pejuang (bukan bermakna memandu secara membuta tuli) , sentiasa alert jika ada anasir2 yang mengganggu pemanduan seperti di suatu simpang , blind spot , ketika hujan dan sebagainya .
Tapi apapun yang penting , kenalah megikut peraturan undang2 di jalan raya . Bagaimana dengan cara anda .....? |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
areen selalu berhati hati dengan kenderaan yg kurang cerdik!!kekadang kita bawak dengan cermat tapi orang lain ,hanya ALLAH je tahu ...terutama moto moto . |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
always beware... aware and set my self at alarm mode at all time...
yang paling penting, fokus time memandu ...
kalo nampak orang bawak kete cam tak tol sket... will make sure i tak close to those cars
bier lambat asal selamat... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Post Last Edit by mencacus at 1-7-2011 18:20
Reply 3# HaMiZiE
tapi yang paling tak best , kita sentiasa nak fikir camne nak elak jalan yang tak rata cam jalan berlubang .....contohlah jalan dua link , aku kat link kiri , tiba2 nampak lubang kat depan ....mestilah aku nak elak lubang tu untuk masuk ke link kanan ....tapi aku langgar jugak lubang tu sebab link kanan banyak keta yang laju2 ..... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
setiap kali driving....mesti jarakkan kenderaan dgn yg depan. Takut2 nanti dier break emergency...kalau yg belakang tak puas ati...mmg akan beri laluan utk dier memotong...
seboleh2nya akan guna signal dan tak akan potong time double line
tapi...camner kiter berhati2 pung...sakit ati betoi dgn taxi driver n mat2 motor yg potong line tiba2 or break mengejut.... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply 4# mencacus
tol tol tol...
lagi lagi ar cam kete aku... keta kancil jer
sekali masuk lubang... waima lubang yang kecil... berdebub.... jatuh dalam lubangggg |
|
|
|
|
|
|
|
kurang sabar kalo memandu time jammed...
nak2 plak ada drebar2 bongek yg suke suki mencilok pehtu mambahayakan mek..
mmg kene honkkkkkkkkkkkk laa... |
|
|
|
|
|
|
|
aku baru semalam memandu ke ofis.
orang KL ni, aku dah bagi signal nak tukar lorong, lagi dia nak berebut lajukan kereta dia (di lorong yg aku nak masuk tu), lepas tu datang lak motor menyelit di antara lorong tu dgn lorong aku, jadi aku tak dapat nak masuk lah, lepas tu dok hon2 lagi, memang cilaker la :@
yg belakang aku kalo nak memotong memang aku bagi je, aku sentiasa dok lane kiri, tak berani aku memecut kat lane kanan |
|
|
|
|
|
|
|
Saya rasa merancang perjalanan antara perkara yg terbaik sekali utk diamalkan supaya kiter dapat tiba ke sesuatu destinasi dengan selamat tanpa menyusahkan pengguna jalanraya yg lain.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Bagi aku doa dan tawakkal sangat2 penting mase aku drive kete selain skills n awareness. Dari situ Allah akan bagi instinct sama ada perlu ke potong kenderaan depan or nak bawak bape laju or nak kua lambat sket or cepat sket or nak parking kat mane or rase nak singgah tempat dulu dan sebagainye. Aku pom kekadang rase tercabar bile kete sebelah aku cam nak ajak berlumba je, ade orang jenis yang pantang teros rase nak test laju tapi aku cool as always. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
aku sgt fokus, hebat sgt di jalan raya |
|
|
|
|
|
|
|
Bertimbang rasa dan displin. Small matter. |
|
|
|
|
|
|
|
slow & steady...
biar lmbat asal selamat.... |
|
|
|
|
|
|
|
Aku dah pernah memandu beberapa kenderaan.
Sebab lesen aku B , D , E .
Cara pemanduan dan tunggangan adalah berlainan pada setiap kategori.
Apabila berada di lebuhraya , jalan persekutuan , jalan kampung atau ketika kesesakkan jalan raya, atau waktu hujan atau waktu panas terik atau kecemasan atau waktu mengantuk atau waktu sakit ( sakit perut, sakit kaki, sakit mata demam atau sakit hati.)
Pertama sekali haruslah mengetahui kewibawaan kenderaan yang di bawa.
Mengetahui akan keadaan diri sendiri dari segi kesihatan fizikal dan emosi ketika berkenderaan. Selepas itu kena guna saikologi jugak. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Bila semua dah ada pada diri ,...yang celaka tu adalah keadaan jalanraya ( road kerb, garisan putih penanda lorong atau refector ) , lampu isyarat dan landscape perbandaran.
Road keb yang menghimpun air ketika hujan.
Garisan putih penanda jalan yang tetiba bertukar menghala ke pembahagi jalan pada hujungnya.
Reflector yang salah warna ( kuning sebelah kiri , putih sebelah kanan pulak)
Landscape perbandaran yang selalunya pokok menutup pemandangan kepada lampu isyarat dan juga signboard yang ada selepas simpang jalan. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Guna isyarat lampu atau tangan apabila diperlukan
Guna brek dan brek tangan dengan betul
Mematuhi peraturan lampu isyarat.
Mematuhi tanda berhenti dipersimpangan jalan
Mematuhi peraturan garisan dua selari / tanda-tanda jalanraya yang lain
Memandu di lorong yang betul / kawalan setering
Memandu kenderaan di jarak yang selamat
Momotong dengan cara yang betul dan menggunakan cermin pandang belakang sebelum membelok
Mematuhi Had Laju
Memberi keutamaan kepada pejalan kaki penunggang basikal dan motosikal.
Memandu di selekoh dengan cara yang betul, perlahan dan ikut lorong yang betul
Tidak menukar Iorong dengan tergesa-gesa di kawasan kesesakan lalulintas
Memberi keutamaan kenderaan dari sebelah kanan di persimpangan dan bulatan
Memandu secara tidak merbahaya
Menggunakan giar sesuai mengikut kelajuan |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
salam... first of all menarik topik ni...kawan2, clock nak tanya pendapat kawan2, adakah warna kereta mempengaruhi cara kite drive...? clock mula dgn diri clock sendiri. masa clock pakai keta warna merah, tendency untuk memecut laju sgt tinggi...tp tak de la smpi membahayakan. But rasa nk rush tu sgt tinggi... bila change warna biru, kurang ckit rasa nak rush tu... emm...cm mana pula dgn anda? |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|