CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123Next
Return to list New
View: 6358|Reply: 51

Bahasa Perantara Customer Service..

[Copy link]
Post time 28-12-2011 03:29 PM | Show all posts |Read mode
Erm.. Aku tak puas hati betullah tiap kali aku call careline/customer service mana2 pun.. Mesti akan greet aku dengan bahasa Inggeris!! :@ :@

Lebih menyakitkan hati lagi.. Sebelum tu punyalah kan tanya nak bahasa apa, the 1st question lagi!! Dah sah2 aku pilih bahasa Malaysia.

So actually, what is the problem eh?? Kenapa kerja kat Malaysia yang rata2 warganya pun mmg cakap bahasa Melayu.. Kenapa nak dok communicate in English gak??

Anyway, wlpn diorg akan greet aku dengan English, aku terus akan balas "selamat pagi", "selamat petang" dan seumpamanya langsung meneruskan perbualan menggunakan bahasa Melayu.. huhu..



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 28-12-2011 04:28 PM | Show all posts
haaaaaaaaaa....setuju......biasanya Bank2 tertentu.....pengalaman aku CSO yg greeting BI ni walaupun dan select BM untuk bahasa perantaraannya -->dan CSOnyer adalah Melayu....serious.....kebanyakannya kalau CSO Cina atau India..mmg gigih depa ni cakap BM ngan aku dan aku puji derang ni,,,,
Reply

Use magic Report

Post time 28-12-2011 04:51 PM | Show all posts
cuma....bg aku...boleh dimaafkan kalau pilihan bahasa tu takder kan.....call2 je terus CSO angkat.....biasanya depa akan greeting dalam BI....tp kalau caller dah terus bg salam...mmg ber BM la sepanjang perbualan tu...
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 12:47 AM | Show all posts
aku pun biasanya bantai cakap melayu je..walaupun dia greet dalam english.. tapi kadang2 yang tension tu bila nak menunggu cso tu menjawab call kita..tapi aku paham la pasal customer biasanya kalau call diorang mesti cakap lama punya..huhu
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 12:00 PM | Show all posts
Benda ni jadi sbb cso xtau korang pilih language ape. Sebenarnye yang suruh pilih2 bahasa/perkhidmatan/dsb sekadar nak melengahkan masa customer dan menerangkan servis2 yg diorg ada dlm bahasa yg customer nak..

Tp psl bahasa yg digunakan oleh cso  ni sebab biasanya cso ni kan boleh ckp dlm 2 @ 3 bahasa, so, bile sampai turn customer bercakap dgn cso ni, diorg sbenarnye xtau korg nk ckp dlm bahasa apa, so, generally cara paling senang dan memudahkan bg semua pihak cso akan pilih bahasa inggeris utk greet customer. Sbb as we all know english kan bahasa yg paling luas digunakan, sbb kat msia ni cina india tu belum tentu tahu ckp dlm bahasa melayu.

Anyway, it's ok sbenarnye if kt dah pilih bahasa melayu tp digreet dlm english pastu kt nk terus ckp dlm bahasa melayu. Xde masalah pun... Cso tu akan tetap layan kita. Seorg cso ni mmg dimestikan (selalunya) utk boleh bertutur dalam 2 bahasa ni. Unless saje gatal2 gi pilih bahasa cina ke tamil ke, hambek la ko kang sepatah haram xpaham lak... Huhuhuhu....

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:06 PM | Show all posts
greeting penting utk cso sbb percakapan akan direkodkan...tp dlm bahasa inggeris or malaysia ditentukan oleh syarikat masing2 kot...entah la...ada yg masalah cso yg kerek pn ade...mcm nk marah customer plak...
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 29-12-2011 01:25 PM | Show all posts
Benda ni jadi sbb cso xtau korang pilih language ape. Sebenarnye yang suruh pilih2 bahasa/perkhidmat ...
Craver Post at 29-12-2011 12:00 PM



   so..means that pilihan bahasa tu adakah sebagai perhiasan je ke????adakah sistem derang tak detect bahasa yg telah dipilih???agak pelik gak kan sbb sistem tu sudah semestinya canggih kan....yo lah kan...sistem yg diinvest olhe company2 besar takkan takleh detect ......tak adil la kan kalau sistem tu hanya utk promote produk2 depa sebelum panggilan dijawab...
mende ni walaupun kelihatan amat remeh....tp sedikit sebanyak mereka kene tahu yg jika mereka di greet dlm bhs omputih dan pemanggilnya plak adalah seorang yg begitu particurlar pasal bahasa ni...elok2 pemanggil nak beli produk terus di letaknya telefon....tak ke haru....
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:26 PM | Show all posts
greeting penting utk cso sbb percakapan akan direkodkan...tp dlm bahasa inggeris or malaysia ditentu ...
niezam_cs Post at 29-12-2011 01:06 PM



   mebe...mebe CSO tu ada masalah peribadi...takpun.....tgh dtg.................. kowtttttttttt....
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-12-2011 01:29 PM | Show all posts
hahaha...mungkin jgk la kot...tp percakapan time 2 direkod kn...takut nnt xpasal2 kene behenti keje...bad atitute la kn..
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:35 PM | Show all posts
hahaha...mungkin jgk la kot...tp percakapan time 2 direkod kn...takut nnt xpasal2 kene behenti keje. ...
niezam_cs Post at 29-12-2011 01:29 PM



   haaaaaaaaa.....betui tu....tu yg skang CSO Bank bila bg greet dan nak end conversation..punyalah beradap....TQVM for calling XXXX Bank , Have a nice day and is there anything elses we can be of assistance bla...bla.........................................punyalah panjang..........kekekekeke.....................mebe udah set KPI dna jugak monthly performance yg bakal dievaluate oleh pihak Management kot...
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:46 PM | Show all posts
Reply 7# medangmru


   Selalunya sistem hanya dpt bezakan kalo bahasa yg dipilih tu selain bahasa melayu & english. Kalo bahasa lain (cth: mandarin @ tamil) then panggilan tersebut baru akan di salurkan pd cso yg sepatutnya... Ceh, ayat skema. Huhuhu...
That's y as i said b4 biasanya kalo nk jadi cso mmg dimestikan utk org tu tau ckp bm & bi. Sbb dua2 bahasa ni mcm dah jd satu bahasa. So, even kalo kt ckp bm pun cso akan paham and kalo kt ckp bi pun dia akan paham gk. Sbb dulu aku penah gk keje customer service ni (tp bukan call centre la), dan mmg company ni wajibkan greeting dlm english, tp if bila customer dah start ckp melayu then diwajibkan utk kt tuka ckp dgn dia bahasa melayu. Sbb english kan universal language, sume pun phm sbb tu english dijadikan bahasa utk greetings yg paling utama.

dan lagi satu, pilihan bahasa tu selalunya utk pilih servis yg kita nak. Contoh la, ko call celcom, mula2 kan dia suruh pilih bahasa, ko pun pilih la bm, then dia pun start la ckp..."utk maklumat akaun, tekan 1, untuk nombor puk, yekan 2....bla..bla..bla...". Cuba kalo ko pilih english, sah2 dia akan ckp "for account info press 1, for puk number, press 2...bla..bla..bla...". Kiranya pilihan bahasa tu tak bermaksud ko pilih bahasa utk cso tu la...

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:48 PM | Show all posts
yup...tp perasan x cabaran2 yg dihadapi oleh CSO2 nie...kalu la berkerja lebih dr 5 tahun contonya, musti mcm2 ragam manusia yg CSO leh jumpe kn....mcmane CSO nie nk melepaskan ke-stress-an dieorg 2 kn...xdpt nk imagine..
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:53 PM | Show all posts
haaaaaaaaa.....betui tu....tu yg skang CSO Bank bila bg greet dan nak end conversation..pun ...
medangmru Post at 29-12-2011 13:35



   Eh, aku dulu mmg wajib greetings dgn ckp berjela2 mcm tu. Sampai mak aku tepon handphone pun aku siap "welcome to ********, how may i help you?" Mak aku pelik pehal lak tetiba aku ckp omputeh dgn dia. Huhuhu... Waktu nk ltk pun aku siap bole lak tanye lg "anything else can i assist u ma'am?" Mak aku terus letak tepon. Hahahaha.... Dah benti keje pun kenkdg tersasul gk angkat tepon greeting bagai...
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:57 PM | Show all posts
haha..lawak betul..penangan samapi ke hari ni..mesti melopong pelik mak craver
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 01:58 PM | Show all posts
Eh, aku dulu mmg wajib greetings dgn ckp berjela2 mcm tu. Sampai mak aku tepon handphone pu ...
Craver Post at 29-12-2011 01:53 PM



   hahahaha....udah terbiasanya kennnnnnnnnnnnnn....{:4_502:}
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 02:33 PM | Show all posts
Reply 12# niezam_cs

Cara nak melepaskan stress ye..??

Dulu aku amik no phone customer mostly yg taknak dgr ckp org, bengap dan paling shial. Pastu pegi public phone call customer tu dan maki tahap dewa 4x400 non stop jgn bagi chance dia ckp dan letak tepon cecepat. Lepas tu berjalan pulang dgn hati yg riang ria...

Amaran : Jgn ikut cara aku...
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 29-12-2011 03:57 PM | Show all posts
Reply 16# tungkai


    hahaha...ganas gile cara ko nie...siap maki 4x400 non stop....hahha...

musti custumer yg ko maki 2 terpinga2 n terpikir nape aku kene maki 4x400 non stop nie...apekah salah ku...hahah...padan muke customer 2...

anway mcmane tungkai nk tahan saba ble customer maki siap mencarut bagai time dlm talian 2...ape nk wat time 2...diam je ke???...try pahamkn die ke????
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 04:30 PM | Show all posts
Reply  niezam_cs

Cara nak melepaskan stress ye..??

Dulu aku amik no phone customer mostly yg  ...
tungkai Post at 29-12-2011 02:33 PM



   hahahahahahha...............bila aku baca pasal ni....tingat kat satu peristiwa 10 tahun lepas.....member aku keje kat sebuah bank( rsnya ms tu belum dikuatkuasakan lagi pasal record masa perbualan ni ).....dia ajak aku call sorang customer Bank yg pangai macam gampang dan marah2 bagai nak rak....aku duk kat sebelah dia masa dia buat call tu....sebuah public public phone kat area Taman Permata Ulu Klang...mcm2 sumpah seranah %&%*%*%%^%$%#$%#&%&T yg kuar dr mulut dia....sia cover dengan sapu tangan tebal lapik telepon tu...kunun2 takmo customer tu kenal suara dia.....lepaih tu engan muka leganya...dia banjer aku makan roti telur kat kedai mamak.....
tak tau la customer tu pasan suara dia ke aper.....tp yg pastinya sesaper yg dengar suara maki dia tu mmg rs mcm nak terkucil bagai arrr...siap ugut nak bunuh anak dia...tahu kat mana dia keje.....tahu kat sekolah mana anak dia belajar ( data2 tu konpem arr dia dapat dr pengkalan data customer bank la kannn )..

aku tanya dia balik lepaih beberapa hari takder ke customer tu call Bank tempat dia keje balik nak spy ke haper...dia kata mmg takder ......{:4_502:}kendian dia bgtahu yg no customer tu dia tulis dengan marker pen kat tandas Ampang Point , pertama Complex dan Ampang Park....dasat2...mmg marah betui dia ngan customer tu...{:4_500:}
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 05:15 PM | Show all posts
hahahahahahha...............bila aku baca pasal ni....tingat kat satu peristiwa 10 tahun le ...
medangmru Post at 29-12-2011 16:30


miahahahha....sepesen la perangai...
Reply

Use magic Report

Post time 29-12-2011 06:39 PM | Show all posts
miahahahha....sepesen la perangai...
tungkai Post at 29-12-2011 05:15 PM


agak2 kalau jadik lagi kes yg sama  ko buat lagi tak tungkai??{:4_500:}
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT


Forum Hot Topic
Perhimpunan Benci Rasuah 'flop', tak sampai seribu dik
maklukpenggodaPerhimpunan Benci Rasuah 'flop',
Views : 7902 Replies : 21
Fatima jangan sedih, hati 'daddy' memelukmu selamanya - Fattah
RalineFatima jangan sedih, hati 'daddy'
Views : 25885 Replies : 277
Anak ramai, rezeki atau musibah?
maklukpenggodaAnak ramai, rezeki atau musibah?
Views : 5220 Replies : 3
5 jelitawan bujang ‘terlajak’ kesayangan Malaysia
Raline5 jelitawan bujang ‘terlajak’ kesayang
Views : 4058 Replies : 9
Kondo RM120 sebulan untuk Shuhada Shukri (Shu as it SHU!). KANTOI gambar kat PD cilok dari Pinterest!
Parit.HiltonKondo RM120 sebulan untuk Shuhada Shukri
Views : 115939 Replies : 1038
‘Allah sebaik-baik perancang, Insya-Allah pada masa yang ditetapkan’ – Ameera tawakal kahwin dengan Jefri Nichol
Raline‘Allah sebaik-baik perancang, Insya-All
Views : 8045 Replies : 58
Harga kopi latte 2025
YgBenarHarga kopi latte 2025
Views : 10808 Replies : 10
Acikpor vs. Ngai
maklukpenggodaAcikpor vs. Ngai
Views : 150199 Replies : 5031
good info
fdsghye5egood info
Views : 4344 Replies : 0
New Chapter 01: FATTAH AMIN ~ Bebaskanlah mimpi-mimpi terindah
codenamedreamNew Chapter 01: FATTAH AMIN ~ Bebaskanla
Views : 188603 Replies : 8469

 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

27-1-2025 04:18 AM GMT+8 , Processed in 0.062891 second(s), 37 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list