View: 6358|Reply: 51
|
Bahasa Perantara Customer Service..
[Copy link]
|
|
Erm.. Aku tak puas hati betullah tiap kali aku call careline/customer service mana2 pun.. Mesti akan greet aku dengan bahasa Inggeris!! :@ :@
Lebih menyakitkan hati lagi.. Sebelum tu punyalah kan tanya nak bahasa apa, the 1st question lagi!! Dah sah2 aku pilih bahasa Malaysia.
So actually, what is the problem eh?? Kenapa kerja kat Malaysia yang rata2 warganya pun mmg cakap bahasa Melayu.. Kenapa nak dok communicate in English gak??
Anyway, wlpn diorg akan greet aku dengan English, aku terus akan balas "selamat pagi", "selamat petang" dan seumpamanya langsung meneruskan perbualan menggunakan bahasa Melayu.. huhu..
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
haaaaaaaaaa....setuju......biasanya Bank2 tertentu.....pengalaman aku CSO yg greeting BI ni walaupun dan select BM untuk bahasa perantaraannya -->dan CSOnyer adalah Melayu....serious.....kebanyakannya kalau CSO Cina atau India..mmg gigih depa ni cakap BM ngan aku dan aku puji derang ni,,,, |
|
|
|
|
|
|
|
cuma....bg aku...boleh dimaafkan kalau pilihan bahasa tu takder kan.....call2 je terus CSO angkat.....biasanya depa akan greeting dalam BI....tp kalau caller dah terus bg salam...mmg ber BM la sepanjang perbualan tu... |
|
|
|
|
|
|
|
aku pun biasanya bantai cakap melayu je..walaupun dia greet dalam english.. tapi kadang2 yang tension tu bila nak menunggu cso tu menjawab call kita..tapi aku paham la pasal customer biasanya kalau call diorang mesti cakap lama punya..huhu |
|
|
|
|
|
|
|
Benda ni jadi sbb cso xtau korang pilih language ape. Sebenarnye yang suruh pilih2 bahasa/perkhidmatan/dsb sekadar nak melengahkan masa customer dan menerangkan servis2 yg diorg ada dlm bahasa yg customer nak..
Tp psl bahasa yg digunakan oleh cso ni sebab biasanya cso ni kan boleh ckp dlm 2 @ 3 bahasa, so, bile sampai turn customer bercakap dgn cso ni, diorg sbenarnye xtau korg nk ckp dlm bahasa apa, so, generally cara paling senang dan memudahkan bg semua pihak cso akan pilih bahasa inggeris utk greet customer. Sbb as we all know english kan bahasa yg paling luas digunakan, sbb kat msia ni cina india tu belum tentu tahu ckp dlm bahasa melayu.
Anyway, it's ok sbenarnye if kt dah pilih bahasa melayu tp digreet dlm english pastu kt nk terus ckp dlm bahasa melayu. Xde masalah pun... Cso tu akan tetap layan kita. Seorg cso ni mmg dimestikan (selalunya) utk boleh bertutur dalam 2 bahasa ni. Unless saje gatal2 gi pilih bahasa cina ke tamil ke, hambek la ko kang sepatah haram xpaham lak... Huhuhuhu.... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
greeting penting utk cso sbb percakapan akan direkodkan...tp dlm bahasa inggeris or malaysia ditentukan oleh syarikat masing2 kot...entah la...ada yg masalah cso yg kerek pn ade...mcm nk marah customer plak... |
|
|
|
|
|
|
|
greeting penting utk cso sbb percakapan akan direkodkan...tp dlm bahasa inggeris or malaysia ditentu ...
niezam_cs Post at 29-12-2011 01:06 PM
mebe...mebe CSO tu ada masalah peribadi...takpun.....tgh dtg.................. kowtttttttttt.... |
|
|
|
|
|
|
|
hahaha...mungkin jgk la kot...tp percakapan time 2 direkod kn...takut nnt xpasal2 kene behenti keje...bad atitute la kn.. |
|
|
|
|
|
|
|
hahaha...mungkin jgk la kot...tp percakapan time 2 direkod kn...takut nnt xpasal2 kene behenti keje. ...
niezam_cs Post at 29-12-2011 01:29 PM
haaaaaaaaa.....betui tu....tu yg skang CSO Bank bila bg greet dan nak end conversation..punyalah beradap....TQVM for calling XXXX Bank , Have a nice day and is there anything elses we can be of assistance bla...bla.........................................punyalah panjang..........kekekekeke.....................mebe udah set KPI dna jugak monthly performance yg bakal dievaluate oleh pihak Management kot... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 7# medangmru
Selalunya sistem hanya dpt bezakan kalo bahasa yg dipilih tu selain bahasa melayu & english. Kalo bahasa lain (cth: mandarin @ tamil) then panggilan tersebut baru akan di salurkan pd cso yg sepatutnya... Ceh, ayat skema. Huhuhu...
That's y as i said b4 biasanya kalo nk jadi cso mmg dimestikan utk org tu tau ckp bm & bi. Sbb dua2 bahasa ni mcm dah jd satu bahasa. So, even kalo kt ckp bm pun cso akan paham and kalo kt ckp bi pun dia akan paham gk. Sbb dulu aku penah gk keje customer service ni (tp bukan call centre la), dan mmg company ni wajibkan greeting dlm english, tp if bila customer dah start ckp melayu then diwajibkan utk kt tuka ckp dgn dia bahasa melayu. Sbb english kan universal language, sume pun phm sbb tu english dijadikan bahasa utk greetings yg paling utama.
dan lagi satu, pilihan bahasa tu selalunya utk pilih servis yg kita nak. Contoh la, ko call celcom, mula2 kan dia suruh pilih bahasa, ko pun pilih la bm, then dia pun start la ckp..."utk maklumat akaun, tekan 1, untuk nombor puk, yekan 2....bla..bla..bla...". Cuba kalo ko pilih english, sah2 dia akan ckp "for account info press 1, for puk number, press 2...bla..bla..bla...". Kiranya pilihan bahasa tu tak bermaksud ko pilih bahasa utk cso tu la... |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
yup...tp perasan x cabaran2 yg dihadapi oleh CSO2 nie...kalu la berkerja lebih dr 5 tahun contonya, musti mcm2 ragam manusia yg CSO leh jumpe kn....mcmane CSO nie nk melepaskan ke-stress-an dieorg 2 kn...xdpt nk imagine.. |
|
|
|
|
|
|
|
haha..lawak betul..penangan samapi ke hari ni..mesti melopong pelik mak craver |
|
|
|
|
|
|
|
Eh, aku dulu mmg wajib greetings dgn ckp berjela2 mcm tu. Sampai mak aku tepon handphone pu ...
Craver Post at 29-12-2011 01:53 PM
hahahaha....udah terbiasanya kennnnnnnnnnnnnn....{:4_502:} |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 16# tungkai
hahaha...ganas gile cara ko nie...siap maki 4x400 non stop....hahha...
musti custumer yg ko maki 2 terpinga2 n terpikir nape aku kene maki 4x400 non stop nie...apekah salah ku...hahah...padan muke customer 2...
anway mcmane tungkai nk tahan saba ble customer maki siap mencarut bagai time dlm talian 2...ape nk wat time 2...diam je ke???...try pahamkn die ke???? |
|
|
|
|
|
|
|
miahahahha....sepesen la perangai...
tungkai Post at 29-12-2011 05:15 PM
agak2 kalau jadik lagi kes yg sama ko buat lagi tak tungkai??{:4_500:} |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|