View: 15268|Reply: 17
|
TM sedap2 jerk hantar surat lawyer kpd pengguna TM Homeprepaid
[Copy link]
|
|
wah2.. sedap2 jerk nampaknya TM hantar surat lawyer kat aku, walaupun aku nih pengguna telefon rumah prepaid bukannya telefon rumah biasa yg ada bil tu..
kesnya cenggini.. sebelum nih, aku stay di PJ dan ada melanggan telefon rumah TM dari apr 2007 lagi.. disbbkan caj sewa bulanan RM26 utk telefon rumah agak mahal sbb aku jarang call dan hanya receive call/fax jer, so aku pon convertlah telefon rumah kepada Homeprepaid pada tahun bulan jul 2009.. Nak convert pun bukan free tau, kena beli starterpack dia berharga RM50 wo.. So kalau dah prepaid maka secara logiknya tak adalah sebarang bil tidak akan dihantar lagi oleh pihak TM, betul tak?
jangkaan itu meleset apabila aku baru jerk pagi nih dapat surat lawyer nih sebagai "peringatan terakhir".. tah bila2 agaknya dia kasik peringatan pertama dan peringatan kedua, aku pun tak tawu.. dan nak lagi best, aku tak pernah ada mendaftar perkhidmatan TM di Pulau Pinang cemana depa buleh dpt alamat terbaru aku? jeng jeng jeng.. (ada kebocoran maklumat peribadi berlaku di sini)
aku pun walk in lah ke TMpoint butterworth dan gadis kaunter tu suruh aku naik tingkat 1 utk berjumpa pegawai di bahagian pengurusan kredit.. aku pun naik lah bwk surat lawyer nih dan satu org makcik nih attend kes aku.. di habaq kat aku, "sat nah nak print segala bil yg related dulu" okey aku pun tunggu ler..
.. bersambung kut |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
dey matcha....bila mau sambung |
|
|
|
|
|
|
|
okey sambungannya macam nih..
lepas lebih kurang 10 minit menunggu, makcik tu pun keluar semula dengan beberapa helai bil print out and payment record berkaitan dgn akaun TM homeprepaid aku nih.. so keluarlah segala rekod from day 1 aku start register sampai lah ke bulan yg latest sekali march 2012..
"kalau encik buat full payment, kami akan bagi diskaun 10%" offer makcik tu.. wah menariknye tawaran ini, daripada bayar RM120, aku kena bayar RM96 jerk.. jimat RM24 tuu..
namun dgn muka agak ketat aku balas kat dia, "saya tak nak bayar.." berubah jugak muka dia aku nampak bila tengok reaksi aku.. "kenapa pulak aku kena settle amount semua tu sedangkan ini akaun prepaid.. conversion ni saya buat di TMpoint shah alam, bukan sahaja saya dah settle segala outstanding yg diwajibkan sebelum tukar ke homeprepaid malah saya kena bayar RM50 untuk beli starterpack homeprepaid.." tambah aku lagi..
"tu lah encik, mungkin org TMpoint tak bagitahu talian encik ada call plan RM10 (RM13.54 selepas campur govt tax 5%) kena fullfill selama 1 tahun.." balas makcik tu.. patutlah bil aku bertambah sebab RM13.54 buta2 jer di masukkan setiap bulan ke dalam bil akaun aku semenjak 2009.. bil mmg tak pernah sampai dalam tempoh tu (kalau ada mmg aku terus gi serang TMpoint shah alam) tup tup sampai surat lawyer jerk..
"eh, staff TM yg buat salah kenapa saya plak yg kena bayar guna duit saya kerana kesilapan mereka tu?" aku tanya makcik tu.. aku tak mau la temper ngan makcik nih sbb dia attend aku elok2, wajah keibuan terpancar kat muka dia dan aku selalu berpegang kepada "treat people the way you like to be treated"
"macam nih lah, sapa pengurus yg saya boleh refer settle masalah saya nih?" makcik tu pun bagilah nama encik XXX siap tulis lagi no direct line dia.. "tapi dia takdak opis ari nih encik, dia ada medical check up.. tapi takpa, saya fotostat surat encik tu.. bagi no hp encik nanti saya mintak dia follow up"
.. outcome case ini aku akan diupdate sebab kes ini masih on going..
moral of the story bila berurusan dgn TMpoint:
1. simpan resit2 lama in case perkara ni terjadi
2. kebanyakan staff TMpoint adalah temporary staff, lepas keja 2-3 bulan cabut.. mana boleh tahan kena bambu kat customer tiap2 hari
3. in case dapat surat lawyer/collection agency, jgn abaikan.. pergi ke TMpoint utk clarify, mana tawu ada error in billing sebab TM sekarang dah mula buat credit worthiness checking.. maksudnya, mereka akan check ccris, ctos, bfis sebelum menyambungkan perkhidmatan ke rumah anda.. dan kalau anda tak jelaskan bayaran tertunggak, mereka boleh remark 'non-payment' dlm ccris & ctos anda.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
memang dasat giler la kes ni...sorilah aku tak dapat nak tolong dalam kes ni tapi kes ni sangat menarik dan aku look forward la update dari ko.
|
|
|
|
|
|
|
|
jgn risau...aku pun ade dpt surat ni beberapa bulan dulu..jgn risau..nnt ade duit byr la sikit2..gertak je tu |
|
|
|
|
|
|
|
errr, aku pon ade dpt surat dari loyer, tp celcom la...
camne nak wat ek?
|
|
|
|
|
|
|
|
wujud lagik surat2 cenggini..
mehh sini aku bgtau..kot sapa2 lah yg dapat surat2 lawyer samaada dr tm/digi/celcom/maxis/court mammoth smua..x yah gelabah puyuh k..
sbb smua tuh dr collection agency..mmg gertak lebih..dh itu keja dorang..tp collection agency nih kebanyakan mmg under lawyer firm, tp depa x der koser pun nk saman2 bagai..smua tuh just reminder utk customer bayar hutang trtunggak samaada hutang mmg drpd customer atau kesilapan company dorang yg charge mcm2..
pasal no telepon @ alamat baru yg lain drpd yg korang bagi masa register dulu, jgn pelik cam mana dorang leh dapat..coz setiap fail yg "bermasalah" (cth owner x dapat dikesan, no x dapat dihubungi, surat yg dihantar return balik coz dh dah pindah etc..) akan dikumpulkan, kat sana kan ada nama penuh, no ic, jadi dorang akan hantar maklumat nih biasanya kat bank2, pej epf..mmg ada org dalam yg x cukup gaji gamaknyer..jual maklumat2 nih..x silap dulu 1 nama yg ada rekod baru, dibayar rm5..kalo beratus2 file dh brapa???
cam mana aku tau?? sbb pernah keja kt collection agency dulu....mmg keja kol org suh bayar hutang..kalo yg bayar, ok lah..kalo yg x nak bayar, just bg surat cam kt atas nun..nnti bila file dh xpired, akan pulang balik ke telco company misalnya..nnti depa bagi pulak kat collection agency lain..
jadik to tt, abaikan ajerlah surat tuh.. |
|
|
|
|
|
|
|
wujud lagik surat2 cenggini..
mehh sini aku bgtau..kot sapa2 lah yg dapat surat2 lawyer samaada ...
kuzaime Post at 20/4/2012 22:39
kes aku nih considered lain pada yg lain ler sbb TMpoint staff punya salah, aku plak kena bahan.. so, apa yg aku buat ini adalah utk mendapatkan waiver drpd TM sbb mmg bukan salah aku pon.. berbeza dgn kes2 "dah pakai sedap2 pastuh tamau bayar", itu terpulang pada diri masing2..
ramai tak sedar implikasi meng"ignore"kan surat2 lawyer nih.. yes betul RM2,000 diperlukan utk memfailkan kes utk tindakan mahkamah dan tak berbaloi pun buat camtu utk tuntut hutang yg amountnya sikit.. lain la kalau hutang RM30,000 ke atas.. tapi yg bahayanya bila kes nih apabila nama anda di"CTOS"kan walaupun hanya ada tunggakan RM20..
utk org2 yg ada cash / simpanan RM30 juta dlm bank tak pe la kena CTOS pon.. apa2 pembelian aset seperti kereta, rumah, bot layar, kapal selam dan lain2 bayar cash, tak perlu buat pinjaman kat bank.. tapi kepada org2 biasa yg sentiasa perlukan bantuan kewangan drpd bank / institusi kewangan utk merialisasikan impian membeli aset, kenalah jaga rekod kredit masing2.. |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Reply 9# dasatgiler
yup..setuju..
masuk ctos langkah last yg dorang leh ambik..lpas upah beberapa collection agency..
tp utk info, bkan smua file kat collection agency tuh yg jenis pakai nak bayar x nak..
sbb kebanyakan file bila kita fllw up dgn customer, smua punca dr company tuh sndiri.. |
|
|
|
|
|
|
|
update: 24/04/2012
pegawai in-charge berjaya dihubungi pagi nih (beliau gagal dihubungi semenjak jumaat & isnin yg lalu sbb mc ler kut) so aku tanya ler, dia aware tak kes aku nih.. dia pun mintaklah no akaun aku utk check dlm sistem..
mamat tm: "sori encik sistem slow ari nih" katanya.. hmm.. mmg hari2 sistem slow, bukan ari nih jer.. aku tawu.. hehe..
mamat tm: "ok dah keluar pun info akaun encik nih.. total outstanding RM102.30" itu aku dah tawu daa, aku nak tawu samada korang aware ke tak yg bil ni dihantar ke akaun prepaid.. aku terpaksalah explain balik from a-z kat mamat nih..
mamat tm: "oh ni kena refer kat pj encik.. takpe saya buat laporan & forward kat dia org.."
aku: "ok lah mcm tu, boleh bagi saya sapa person in charge kat sana, just in case.."
mamat tm: "kat pj person in charge dia puan WXXX.. nombor dia XXXXXXXX tapi jangan call ari ni.. nanti dia tatau apa sbb saya baru jer nak foward kes ni kat dia ye"
aku: "ok terima kasih encik XXXX as salam"
..bersambung lagik |
|
|
|
|
|
|
|
selamat menjadi bola encik dasatgile. akan terus ditendang sana sini oleh staff tm tu. |
|
|
|
|
|
|
|
aku ade gak dapat surat dr TM...abang aku pakai name aku dulu..mencik tau...die takmo baya..tp aku lg tak koser nk bayar..antar la lapanplo surat loyer pon, kim salam aku nk baya |
|
|
|
|
|
|
|
lagi2 masalah telco.... hmm... derang ni suke2 ati derang ajer nk wat duit kan? puihhhh btol laa... |
|
|
|
|
|
|
|
update: 27/04/2012
ari nih aku berjaya bercakap puan WXXX dengan credit management unit petaling jaya (CMU PJ).. org nya sopan santun, sedia melayani pertanyaan2 aku..
Puan WXXX: encik kalau nak settle, kami bagi diskaun 30% sbb sekarang nih kami ada kempen final account utk kawasan lembah klang.. wow.. daripada 10% jadik 30%.. lumayan.. lumayan..
aku: charges yg banyak2 tu dibilkan secara tak adil ke akaun saya, jadi buat apa saya nak bayar benda yg saya tak guna..
Puan WXXX: oh, kalau macam tu saya kena forward kes encik nih ke CSM (consumer service management) mereka akan buat siasatan & waiver utk account encik ni.. tapi ambik masa sikit la encik..
aku: eh takpe, saya boleh tunggu selagi tak perlu bayar apa2.. lagi pun sekarang nih saya guna internet di office je..
Puan WXXX: ok, tolong bagi contact no dengan email encik sekali supaya sy boleh bagi feedback outcome kes ni nanti..
aku pun bagi ler no hp & email aku kat dia..
aku: er, kawan saya pun ada dapat surat lawyer mcm ni.. kalau dia nak settle boleh dapat diskaun 30% jugak ke?
Puan WXXX: boleh encik, janji akaun tu dibuka sebelum 2011.. kalau nak settle, pegi walk in mana2 TMpoint dan buat bayaran, lepas tu email kat saya supaya boleh buat adjustment..
aku bukannya apa, ada member aku nak masuk unifi tapi nama blacklist.. outstanding RM900++ so better aku share kat dia pasal benda nih, dapat jugak dia jimatkan RM270 dan keluarkan nama daripada blacklist..
... bersambung |
|
|
|
|
|
|
|
padanlah TM buat charge sesuka hati...untuk bayar gaji manusia-manusia yg hanya perlu baca 2 line aje dari skrip dan tak boleh buat keje satu haram pon..problem resolution amik masa sebab sekor pon taknak amik tanggungjawab...pas-pas kat org lain.
Anyway, aku sentiasa menunggu update ko. |
|
|
|
|
|
|
|
errr, aku pon ade dpt surat dari loyer, tp celcom la...
camne nak wat ek?
hBk Post at 20/4/2012 16:05
sy advise better call careline celcom.. nego dgn mereka.. jgn call agency/lawyer tu, sbb tugas mereka utk harass customer & suruh buat payment je tapi takder kuasa utk beri pengurangan/waiver.. sy pernah pegi money management seminar anjuran akpk beberapa bulan lepas dan diberitahu oleh penceramah itu bahawa terdapat ramai peserta2 program akpk di CTOS oleh celcom kerana tidak menjelaskan bil tertunggak..
jadi jgn abaikan legal letter yg anda terima kerana ada kesan buruk kelak kalau kita ambil sikap acuh tak acuh.. |
|
|
|
|
|
|
|
sy advise better call careline celcom.. nego dgn mereka.. jgn call agency/lawyer tu, sbb tugas m ...
dasatgiler Post at 30-4-2012 09:19
owh,cmtu ek...ok nnt aku try g celcom center... |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|