Post time 15-10-2014 01:35 AMFrom the mobile phone|Show all posts
zainmahmud posted on 24-9-2014 08:08 AM
Russian union of engineers ni tak buat sisatan di tempat kejadian dan tak ada apa2 bahan buat ruju ...
Pendapat saya yang tidak berapa ni. Kalaupun mungkin memang missile buk yg menyebabkan mh17 jatuh, ia tidak semestinya dgn kebenaran russia. Benda spt ni boleh saja didapati dari mana2 sumber.
zorrro_03 posted on 15-10-2014 01:35 AM
Pendapat saya yang tidak berapa ni. Kalaupun mungkin memang missile buk yg menyebabkan mh17 jatuh, ...
Biasa la, dlm ramai2 askar dia, nak control sorang2 atau satu2 unit yg nak pi tolong sepupu sepapat depa di ukraine kadang2 payah jugak. Itu pasai kita mau depa serahkan mereka yg bertanggungjawab atas perbuatan lontar batu sembunyi tangan nih utk diadili oleh mahkamah antarabangsa. Justice for MH17.
Penerangan aku dlm BI pasai decompression tu adalah utk membuktikan yg cockpit being hit by the missile yg telah memisahkannya dari badan pesawat di belakang. FDR n CVR mmg dah out instantly sebab wire ke recordernya di belakang dah putus. Apa yg berlaku di kabin tak ada dlm rakaman CVR n FDR kerana ia hanya merekod suara dan data penerbangan dlm kokpit. Hanya seorang pax yg ada lilitan strap getah oxy mask di lehernya. Dia cuba, tapi tak sempat buh di muka sebab faktor tekanan, kelajuan, angin, serpihan, g force, kejutan melampau atau extreme shock pada organ2 penting dalaman, semua menunjukkan tiada seorang yg sedar semasa kapal tu glide aimlessly n violently ke bawah sebelum berkecai.
zorrro_03 posted on 15-10-2014 01:15 AM
Tapi kamu ada byk benda yg boleh dituliskan dan sebar supaya boleh dikongsikan secara lebih teratu ...
Tapi tak berkesempatan.... masa tak mengizinkan..... nak tengok forum pun terhad.... sebab tu 'selected thread' yang saya fikir penting saya cuba ikut perbincangan dan beri pendapat...
oni313 posted on 13-10-2014 10:02 PM
benar, ada mayat yg tanpa seurat benang, decompression mungkin berlaku didalam fiuslaj tersebut, maklumla, ketinggian lebih 30K kaki, sudah pasti tekanan udara sngat kuat, sangat tidak dpt dibayangkan bagaimana paniknya semua penumpang ketika kejadian berlaku...
satu lagi persoalan, adakah sesetengah penumpang mati akibat impak terjatuh ke tanah, i mean, terjatuh secara hidup2?
Pada pendapat saya ada kemungkinan.... jika sekiranya penumpang itu berjaya capai topeng oksigen dan pakai... namun memang sukar untuk bertahan lama kerana suhu amat sejuk pada ketinggian 30,000 kaki dan tekanan amat rendah.... jika berjaya untuk bertahan dalam beberapa minit dengan topeng oksigen, dan apabila sampai ke 8000 kaki, tak perlu topeng oksigen lagi untuk bernafas seperti biasa... dia boleh buka dan sangkut kat leher dan berusaha untuk 'glide' ke tempat yang lebih selamat.... jika dia ada pengalaman skydiving... namun tak berjaya tanpa bantuan paracut
Namun, kemungkinan lain yang berlaku ialah penumpang yang mengalami kesan 'gradual decompression' tanpa mengalami kecederaan teruk (tiada kecederaan akibat hentakan mana-mana pecahan dari kapal), masih boleh hidup tapi mungkin tak dapat terus sedar sekiranya tak dapat bantuan oksigen, dengan kata lain pengsan di udara dan meninggal di darat. Ataupun sempat sedar balik tetapi tak berupaya untuk selamatkan diri...
Penumpang yang dekat bahagian tempat berlakunya rekahan, mungkin mengalami 'rapid decompression', dan kemungkinan organ dalaman badan rosak akibat kesan 'depressurization' yang sangat pantas...
Bahagian cockpit mengalami kesan 'explosive decompression', berkemungkinan besar mati dalam masa yang sangat singkat tanpa sempat buat apa-apa.
zorrro_03 posted on 15-10-2014 10:34 AM
betul doh tu. tapi ia sgt luas utk dijangka. so baik fokus pada point yg lebih menjurus buat masa ...
itulah yg pihak penyiasat dok menjurus, siasatan based on SAM strike. CVR n FDR dan serpihan pesawat dan keadaan penumpang membuatkan fokus depa ke arah itu.
De Bruin said no other bodies from the wreckage were found wearing masks. He said he did not know where the Australian victim had been sitting in the plane.
All 298 passengers and crew died when the jet flying from Amsterdam to Kuala Lumpur ended up in pieces July 17. Dutch air crash investigators said it was likely struck by multiple "high-energy objects" which some aviation experts say is consistent with a missile strike.
The head of the criminal investigation said the most likely scenario being investigated is that the Boeing 777 was shot down from the ground.
zainmahmud posted on 15-10-2014 02:40 PM
Shrapnel 30mm ada depa jumpa dak?
Kalau didedahkan bukti 30 mm, sah-sah ramai akan speculate UKRAINIAN jet fighter punya kerja... habis lah sesi siasatan....sedangkan nak masuk ke kawasan tu pun kena minta kebenaran Ukraine dulu....
Highlights of Witness statements (see complete transcript below)
Eyewitness #1: There were two explosions in the air. And this is how it broke apart. And [the fragments] blew apart like this, to the sides. And when …
Eyewitness #2: … And there was another aircraft, a military one, beside it. Everybody saw it.
Eyewitness #1: Yes, yes. It was flying under it, because it could be seen. It was proceeding underneath, below the civilian one.
Eyewitness #3: There were sounds of an explosion. But they were in the sky. They came from the sky. Then this plane made a sharp turn-around like this. It changed its trajectory and headed in that direction [indicating the direction with her hands].