|
KERETA TERPAKAI - KOS YG PERLU DI BAYAR BERAPA RM?
[Copy link]
|
|
Smlm dah pegi Autoword Sg Besi. Survey lebih kurang ada sebiji waja 2011, campro CPS. Meter baru 60k++. 6 tahun. Kaler Silver. Harga saya kira ok la OTR 18800.
Kalau buleh tolong, apa masalh yg biasa kena pada waja ni slps 5 tahun. Apa yg perlu saya periksa, secara fizikal atau secara pandu uji.
cuma nak pastikan selepas beli, pakai 2-3 bulan dah kena masuk bengkel. Cth susah nak start, air cond x sejuk, begegar bila laju. Atau lain2. At least nak juga pakai dalam 1-2 tahun tampa apa2 masalah.
|
|
|
|
|
|
|
|
Ni used car mana bro pegi ni Paling Auto Sdn Bhd ke SKS Auto City...
Harga tu ok la boleh diterima...tapi milage tu mcm tak kena..... guna formula ni ye - 365 hari X 6 Tahun= 2190 hari kan..., so milage 60,000 bahagi kan dgn 2190 = 27 kan...mcm tak logik kete ni average perjalanan sehari cuma 27km....paling cantik kalau dapat average 40-60km sehari.......nmpak mcm ada penipuan disitu which is mean dorang dah reset odo meter....(used cara biasa buat)..
ni aku nk bagi sedikit tips cmne nk pilih kete seken......aku bagi yg basic je...sekadar panduan
1. Enjin - sebelum start enjin, buka penutup minyak enjin dan tengok belah dalam (kalau boleh suluh guna lampu)korek sikit dgn jari, kalau hitam berkeladak tu maknanya previous owner tak jaga dgn baik/tukar myk enjin selalu due/guna minyak murah dll...kalau dlm dia bersih kekuning kuningan...maknanya OK. tunduk sikit...tengok bawah enjin/kereta, kot2 ada leaking kat mana2....kalau ada, cari yg lain...
Kalau semua diatas tu OK, barula start enjin....dengar bunyi dlm enjin kalau2 ada bunyi betukang..atau bunyi yg pelik2 keluar....kalau senyap ok la tu...
2. G/bok - start enjin, lepaskan handbrek, tekan brek, masuk gear D atau R....ada rasa lonjakan tak walaupun tekan brek - kalau gearbok problem takkan rasa lonjakan....try lepaskan brek plahan lahan tanpa menekan pedal minyak..kalau kete berjalan, maknanya gbok OK....
3. Radiator & Aircond - buka penutup radiator (sebelum start enjin ye...) tengok ada karat tak.....kalau takde karat langsung OK, kalau ada sikit pun lupakan..../tengok condenser ekon..ada bocor tak, kalau ada bocor boleh nampak basah2 kat luar condenser tu....
Btw aircond ni susah nak cek, sebab selalunya used car akan buang gas aircond.....sebab kete kalau lama sgt tak jalan, nanti gas aircond tu akan menyebabkan komponen aircond bekarat atau rosak.....
4. Body - selak karpet dlm bonet belakang smpai nampak besi....chek kesan welding samada masih original ke tidak....kalau ada kesan welding boleh nampak beza dgn welding original walapun dah cat lain...
dan yg paling penting, chek body line atau org panggil tulang....refer gambar dibawah.....kalau body line semua cantik lurus takde putus, maknanya kete tu tak pernah eksiden.....kalau dah eksiden body line tak lurus....bengkang bengkok, pintu blakang tak selari dgn pintu depan....
Body line
|
|
|
|
|
|
|
|
Ok bro, mmg banyak membantu. Akan cuba di apply bila nak pergi ke sekian kalinya. Terutama bab cek injin tu. Kita bukan mekanik. masuk kunci start shj. Itulah bab meter tu yg musykil. Banyak Waja kat Use car ni, meter dia tak lari jauh 50-75k. Macam tak lojik. Kena tengok Geran, hari tu tak sempat sbb opis tutup tinggak sales man je.
Kedainya AMCAR, plot M&N ujung sekali.
Kalau yg Ok Kedai Paling & SKS Auto ke. Kalau tak salah. SKS kat Serdang. Tapi dalam carlist harga mahal sikit, lebih 20k kalau OTR.
|
|
|
|
|
|
|
|
oo AMCAR..dekat dgn Turf Club tu ye...ok je tmpt tu, cuma kena pandai pilihla... Paling Auto kalau boleh takyah pegila, byk kes org terkena kat situ....SKS tu ok cuma harga agak keras sket...
|
|
|
|
|
|
|
|
Kenapa ya paling auto. Terkena macam mana tu. Banyak Waja (M) diiklan oleh paling auto. Tahun sama, milage pun lbh kurang sama.
|
|
|
|
|
|
|
|
pernah ada kawan nk beli kete dh byr booking 500....sekali loan tak approve,lepastu usedcar tu suruh buat loan dgn ELK, kawan ni taknak ELK.... duit booking dia tak pulangkan...bila kawan ni ugut nk report ke tribunal, usedcar tu pulangkan 200 je.....dia kata kos submit loan 300...mengarut betul...
|
|
|
|
|
|
|
| |
|