|
[Aduan]
Contoh Kes-Kes Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia
[Copy link]
|
|
Aku tgh nak isi borang 1 ttpm ni. Boleh tulis tangan ke? Pastu kronologi cerita tu taip kat page lain boleh?
Kes landlord refuse nak bayar balik deposit rumah sewa. Lepas tu dia nak bayar tapi tolak dengan pelbagai kos xmasuk akal smpkan bateri AAA remote kipas pun dia charge kami. Lawak tul |
|
|
|
|
|
|
|
Hi...saya nk tanya boleh kah saya membuat tuntutan ganti rugi atas kegagalan pengurusan apartment yg didiami sehingga berlaku kejadian pecah rumah....
Ada pengawal keselamatan tapi hanya so rang setiap shift Dan hanya di pintu kluar masuk...tetap pintu pagar belakang terbuka luas..orang luar sesuka hati kluar masuk |
|
|
|
|
|
|
|
asalam admin. minta maaf , saya nak tanya pendapat dan saranan dlm group ni . macam ni.. kemarin(24/10/16) saya pergi kedai hanfon ni dekat komtar penang, problem hnfone saya ni dia tak boleh download whatsapp, dia ckap memori tak ckup, wlaupun byak app saya dah padam still tak boleh download. saya bwak g satu kedai ni dekat komtar, dia cakap software problem, dia kena repair software , dia ckap rm50 kne byar, lpas tu dia ckap kalau dia repair software tak ok jugak dia suruh pergi lgi kdai dia , dia buat semua tak ok jugak dia akan bagi balik duit saya. saya blik ke rumah download lgi wssap tu tak boleh jugak, saya pergi lgi kat dia, lme la jugak saya kat kedai dia lebih kurang 4,5 jam tunggu kat situ . last sekali dia tak tahu nak buat apa, dia FORMAT handfone tu, minta izin saya pun tak, ckap nak format , ape pun tak, tujuan saya jumpa dia mne lah tahu kalo dia ade cara lain selain dia format handfone tu, saya pun tak thu dia nak format hnfone tu, sebab dia x cakap dia nak format. masalah dia sekarang .. saya bayar dia untuk dia format hndfone tu je ke? kalau format saya pun boleh format. tak payah melayang duit saya. dia tak nak pulangkan duit saya, tpi dia dah xtahu nak buat macam mana bagi ok dia format ?? kemarin dia janji kalau buat software tak ok dia nak pulangkan duit, sekarang dia sorfware tak ok, dia taknak pulangkan duit, dia format handfone tu. hndfone saya samsung note. apa pendapat semua betul ke mcm tu cara dia ?? apa yg boleh saya buat sekarang, saya rasa service dia tak patut. reset factory kena bayar RM50. saya rasa benda ni tak adil bagi pihak saya. boleh kah saya membuat aduan? diamana saya harus pergi membuat aduan. saya jugak ada gambar si jurujual ini, dan ada record perbualan , pertengkaran saya dan dia. boleh kah saya pergi membuat aduan? sekian ribuan terima ksih. |
|
|
|
|
|
|
|
saya saya pegi kedai phone nak beli phone..pekerja tu kata rm750..sye bagi rm750, sye letak beg kebawah dan duduk..then die kata duit xckup lg rm100..sye suruh die check poket die, die nak tumbuk sye pulak..geng2 die rmai dikedai tu..sye nak balik rm100 sye yang die ambil..tp sye takde resit, gambar atau video kejadian..sye nak cbe failkan borang ke ttpm untuk tuntut rm100 sye..kalau sye kalah, adakah sye dikenakan tindakan?dan ape tindakan yang akan dikenakan kepada saya? |
|
|
|
|
|
|
|
toksah caya la kat tribunal pengguna.
tiap kali datang, alasan yg sama
"kami takde kuasa..." (a.k.a huh, tak koser kami dek!)
kalu ada poblem ngan tnb/ air
tross je berhubung dgn
kementerian tenaga teknologi hijau dan air
kalu ada poblem pasal bil tefon/ astro
tross je berhubung dgn
kementerian komunikasi dan multimedia
kalu ada poblem ngan klem insuran
tross je contact
bank negara.
|
|
|
|
|
|
|
|
Betul TTPM x ada kuasa untuk kuatkuasakan tapi perintah yang dikeluarkan adalah sama seperti Hakim Mahkamah Majistret yang mana jika dilanggar dan tempoh yang diberi telah tamat, maka ianya akan jadi kes sivil. Penguatkuasa KPDNKK akan buat pendakwaan untuk Seksyen 117 APP 1999. Dendanya 1000.00 / hari selama mana ingkar.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
kuppit replied at 5-4-2017 08:42 PM
Betul TTPM x ada kuasa untuk kuatkuasakan tapi perintah yang dikeluarkan adalah sama seperti Hakim ...
En Kuppit nak tnya mcm mana pulak dgn pemaju. Bole ker guna tribunal? Deal nak dptkan blanket consent memanjang x siap. Dr tahun lepas ni. Frust dgn servis dan staff yg mcm harem. |
|
|
|
|
|
|
|
Salam. Saya ada soalan mengenai terma penghantaran yang tidak dilaksanakan
Pada 30 Ogos 2017 saya ada membuat pembelian secara online untuk sebuah gaming chair daripada www.gamerzone.com.my. Di website tersebut, dinayatakan bahawa penghantaran ialah Next Day Express Delivery dan tiada mention apa2 mengenai kehabisan stok. Mengikut tarikh business day yang seterusnya, saya patut sudah terima barang saya pada 5 September yang lalu. Malangnya sehingga hari ini 7 September, saya masih belum terima.
Seller langsung tidak update saya hinggalah saya bertubi2 menghantar email demand tracking number dan bertanya mengenai barang saya. Seller dengan senang lenangnya reply, another 2 weeks dan akan update saya sekiranya ada apa-apa perkembangan.
Saya tidak berpuas hati dengan jawapan tu, so saya push seller beri saya refund sebab xpernah mention tentang kehabisan stok. Seller dengan sombong mengatakan tidak akan reply saya lagi sebab dia tuduh saya ni ibarat gangster asyik marah2 tentang penghantaran barang dan paling teruk, tidak mahu refund saya kembali.
Saya fokus 2 perkara:
1. Terma penghantaran next day express delivery
2. Tidak menyatakan dengan jelas dengan kehabisan stok
Dan sekarang saya disuruh menunggu dua minggu untuk sesuatu yang sepatutnya saya terima selewat2nya semalam!
Saya nak tahu, kalau saya proceed, apakah kebarangkalian kes ini berpihak kepada saya?
Saya telah memberitahu seller bahawa saya akan proceed dengan e-tribunal melainkan dia refund saya duit saya balik. |
|
|
|
|
|
|
|
as salam,
saya akan hadir hearing in sept 2019. saya beli brg electric dari kedai electric thru lazada. brg smpi telah rosak disebabkan poor handling by the courier dan pembungkusan yg kurang robust. For return, Lazada has its policy for any damaged item to be returned within a specific period of time. Regrettably, the return period has closed. I missed the return last date by one day because I was in a hospital for 3 consecutive days.
The hospital letter has also been shared with the seller. I was tasked to taking care of my father in Temerloh Pahang hospital on an urgent basis since other siblings were working and my mother was having a back pain issue.
the seller refused utk terima brg rosak dengan menggunakan policy 14 hari lazada sebagai alasan. policy lazada, brg tersebut hanya tidak dpt dihantar melalui lazada mail tetapi boleh dihantar melalui kurier biasa dgn delivery fee yg lebih mahal. tetapi seller berdegil mengatakan tiada pampasan dn brg tidak boleh dikembalikan.
boleh share contoh2 kes yg similar dan clause yg berkaitan berkenaan tempoh pemulangan. setahu saya, tempoh pemulangan dalam masa yg reasonable (munasabah) dan tidak melebihi 3 tahun. boleh saya dptkan clause penuh?
terima kasih
|
|
|
|
|
|
|
|
Assalamualaikum nak tanya... dalam 4 tahun lepas saya ada membuat renovation rumah dengan satu syarikat ni...selang 2 tahun saya mendapati ada kerosakan di bahagian syiling hingga menyebabkan kebocoran. Saya lapor kepada syarikat tadi, kemudiannya dia datang untuk periksa. Akan tetapi selepas pemeriksaan dijalankan, tiada sebarang respon dari syarikat dan mereka meminta saya untuk tambah modal untuk membaiki. Saya rasa amat terkilan kerana syarikat tadi berjanji jika ada kerosakan, akan dibaiki.
Adakah kes seperti ini boleh dibawa ke tribunal tuntutan pengguna |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|