View: 2204|Reply: 0
|
10 Cara Jualan di Instagram Supaya Laris Manis
[Copy link]
|
|
Edited by ubhe96 at 21-9-2023 12:32 PM
Internet kini menjadi keperluan utama semua orang dalam aktiviti mereka. Selain melayari, mencari maklumat, menonton YouTube, bersenang-senang melalui media sosial, berbual dengan rakan lama dan baru, Internet juga dapat digunakan sebagai tempat menjana pendapatan. Terdapat pelbagai cara untuk menjana pendapatan di internet. Ada yang menjadi YouTuber dengan membuat kandungan yang pelbagai dan menarik. Terdapat blogger yang bergantung pada kemahiran menulis untuk mendapatkan wang dari internet.
Selain itu, anda juga boleh menjadi usahawan yang memanfaatkan peluang perniagaan seperti memiliki kedai dalam talian. Baik melalui laman web, akaun media sosial, atau pasar yang kini popular di dunia maya. Salah satu media sosial yang paling banyak dijual selain Facebook adalah menjual di Instagram. Instagram seperti yang biasa diketahui adalah media sosial yang memudahkan penggunanya untuk berkongsi gambar terbaik yang mereka ada.
Baru-baru ini, Instagram telah mengalami perubahan yang ketara, iaitu ketersediaan ciri Instagram dan juga IG TV. Dengan kemudahan ini, tentu saja, memudahkan pemain kedai dalam talian dapat mengoptimumkan penjualan mereka. Menjual di ruang siber memang akan terasa berbeza. Pelaku perniagaan, baik perniagaan dalam talian dan luar talian, memerlukan strategi khusus agar produk yang dijual mencapai sasaran pasaran yang sesuai.
Sekiranya anda kini memulakan perniagaan melalui media sosial Instagram, di sini kami akan menerangkan 10 Petua Jual Terbaik di Instagram untuk Pemula dari stalkinaja.id. Dan inilah ulasannya!
1. Buat Akaun Khas Jualan
Langkah pertama untuk dapat menjual di Instagram, tentunya anda harus menyediakan akaun khas untuk penjualan. Ini bermaksud, jangan gunakan nama peribadi anda di akaun. Fungsinya adalah untuk menjadikan akaun lebih profesional dan tidak bercampur dengan urusan peribadi anda. Untuk membuat akaun khas untuk penjualan ini, anda harus menggunakan nama akaun yang mengandungi "kata kunci" yang biasanya dicari oleh orang lain. Contohnya, jika anda menjual buku bacaan untuk kanak-kanak, akaun yang ditulis ialah @jualbukuanak_bdg atau @jual_bukuanak_bandung.
Sekiranya anda menjual produk dalam jumlah besar, anda boleh menulis akaun @grosir_bukuanak_bdg. Ini berlaku untuk produk lain yang disesuaikan dengan apa yang anda jual. Dengan menulis akaun yang mengandungi kata kunci, kemungkinan akaun anda akan menjadi akaun yang senang dicari. Sekiranya anda keliru dalam menentukan kata kunci ini, anda boleh membuat penyelidikan terlebih dahulu melalui google. Dengan menaip kata kunci "menjual buku kanak-kanak". Nama yang muncul semasa carian adalah yang boleh anda gunakan sebagai akaun penjualan anda.
2. Buat laman web sebagai halaman arahan, ia juga boleh menjadi kedai dalam talian
Terdapat 2 jenis penjualan di Instagram, Menggunakan Instagram hanya sebagai media promosi, kemudian mengarahkan pengikut atau calon pembeli ke laman web halaman arahan. (disyorkan) Menggunakan Instagram sebagai kedai dan pada masa yang sama menjual.
Bagi saya, yang paling ideal adalah titik pertama, mengapa? kerana anda akan menjimatkan masa lebih cepat dan aliran penjualan separa automatik. Anda juga akan lebih mudah menguruskan pesanan daripada pembeli.
Contohnya, jika anda mempromosikan pakaian atau makanan di Instagram, kemudian mengarahkan pengikut ke kedai dalam talian anda sendiri, maka pengikut tersebut akan memilih dan membuat pembelian di laman web anda. Sekiranya anda berminat dengan perkara pertama, anda boleh menyertai telegram saya di sini. Saya akan berkongsi petua, strategi dan alat bagaimana menjual secara dalam talian.
3. Mencari ramai dan pengikut yang disasarkan
Setelah membuat akaun, langkah seterusnya adalah mencari pengikut yang sesuai dengan produk yang anda jual. Katakan anda menjual buku untuk dibaca. Maka pengikut sasaran anda adalah orang yang berminat dengan buku ini. Untuk mencari orang yang berminat dengan produk anda, anda boleh mencarinya di akaun komuniti penulis, pelajar, komuniti membaca, dan komuniti lain yang mempunyai minat terhadap literasi.
Bagi anda yang menjual makanan, anda boleh mencarinya di akaun yang berkaitan dengan dunia masakan. Begitu juga, untuk penjualan lain, akaun penjualan anda dapat disesuaikan. Tujuannya adalah untuk menyasarkan pengikut dari komuniti agar anda tidak membuang masa dan tenaga untuk pengikut yang tidak menyukai akaun anda. Sekiranya anda ingin mengikutinya, mereka juga mempunyai strategi sendiri agar Instagram tidak menyekat akaun anda.
Oleh itu, setiap jam anda hanya boleh mengikuti 40 orang. Dan yang ideal adalah dalam sehari anda dapat mengikuti 200 orang yang terbahagi kepada lima kali. Sekiranya lebih banyak perkara baik, anda harus konsisten melakukannya. Setelah akaun yang anda inginkan dicapai, misalnya 100 ribu pengikut lebih baik jika akaun anda bersifat peribadi. Ini untuk mengajak pengikut lain untuk lebih berminat dengan produk yang anda jual.
4. Muat naik gambar produk penjualan dengan maklumat lengkap dan menarik
Langkah seterusnya adalah memuat naik gambar produk penjualan anda. Foto awal yang dimuat naik ialah 30 gambar. Untuk memuat naik foto, anda harus memperhatikan kejelasan gambar agar tidak menimbulkan persepsi yang berbeza. Selain jelas tentang produk yang dipamerkan, perincian dan pencahayaan foto juga harus diatur. Sebagai tambahan kepada gambar yang jelas, anda mesti dapat menampilkan kapsyen bertulis yang mengandungi semua maklumat mengenai produk. Oleh itu, anda boleh menggunakan kata-kata promosi yang menarik yang ringkas, ringkas, dan jelas. Selain kata-kata promosi sebagai cara mempromosikan produk , juga sertakan keterangan mengenai produk, seperti:
Tajuk Buku:
Penerbit:
Pengarang:
Bilangan Halaman:
Berat Buku:
Harga:
Dan maklumat lain yang berkaitan dengan produk ini. Contoh penerangan di atas adalah untuk anda yang menjual produk buku. Sekiranya anda menjual produk lain, anda boleh menyesuaikan keterangan bertulis. Memuat naik foto ke akaun Instagram anda harus dilakukan pada waktu yang paling banyak membuka media sosial. Yaitu jam 08.00-9.00, kemudian waktu rehat kerja 12.00-13.00, beberapa jam sebelum meninggalkan pejabat 16.00-17.00 dan jam sebelum rehat 20.00-21.00. Kami juga telah membuat artikel khas yang mengulas bagaimana membuat catatan menarik di Instagram . Harap anda dapat membaca bagaimana peruntukannya. Memuat naik gambar pada masa ini dapat meningkatkan penjualan kerana banyak orang bersantai dan ingin menggunakan media sosial.
5. Gunakan Hashtag yang Sesuai
Seperti yang diketahui umum, Instagram ini sangat popular dengan nama hashtag. Hashtag adalah kata laluan yang memudahkan seseorang mencari atau berhubung dengan akaun anda. Oleh itu, apabila anda memuat naik foto dan membuat keterangan, jangan lupa memberikan hashtag yang sesuai. Penggunaan hashtag ini dapat menggunakan aplikasi lain di play store, iaitu aplikasi hashtag. Bagaimana ia berfungsi dengan memasukkan produk jualan anda. Sebagai contoh, "Buku Kanak-kanak", aplikasi akan memberikan rujukan kepada hashtag yang paling banyak dicari dan ditulis oleh pengguna Instagram. Dalam menggunakan hashtag, jangan lupa juga memberikan hashtag untuk nama jenama produk anda. Semakin kerap anda menulis, semakin lama nama jenama anda akan muncul di Instagram.
6. Muat naik Testimoni dari Pelanggan Anda
Langkah seterusnya adalah memuat naik testimoni dari pelanggan anda. Ini bertujuan untuk meningkatkan kepercayaan bakal pengguna terhadap produk anda. Biasanya testimoni ini diperoleh dari komunikasi anda melalui SMS, BBM, Whats'app, mesej masuk di Instagram dan sebagainya. Anda boleh melakukan tangkapan layar testimoni dan memuat naiknya di Instagram. Namun, apabila anda ingin memuat naiknya, jangan lupa untuk menyamarkan nombor, nama atau perbualan lain yang tidak seharusnya ditampilkan. Ini untuk melindungi privasi pelanggan anda. Selain memuat naik testimoni, anda juga dapat menunjukkan resit penghantaran atau ketika barang sudah dikemas dan ingin dikirim. Kaedah ini juga dapat mengundang kepercayaan bakal pelanggan. Mungkin selepas itu banyak orang ingin membeli produk anda.
7. Menggunakan Akaun Jenama
Cara seterusnya untuk dapat menjual dengan baik di Instagram adalah dengan menggunakan akaun Instagram perniagaan . Dengan menggunakan akaun ini, bakal pelanggan akan merasa yakin dan percaya bahawa akaun yang anda uruskan adalah akaun profesional. Kelebihan menggunakan akaun ini adalah bahawa setiap hari anda dapat melihat orang yang mengunjungi akaun anda. Oleh itu, anda boleh menganalisis berapa banyak minat pengguna terhadap produk yang anda jual.
Biasanya nombor ini akan tertera di atas profil anda. Sekiranya pengikut anda berjumlah 5,000 dan orang yang melihat lawatan ke akaun anda adalah 500 orang atau 10 peratus pengikut anda, maka akaun tersebut boleh disebut sebagai akaun yang baik dan berkesan. Cukup mudah untuk membuat akaun, anda boleh pergi langsung ke menu tetapan kemudian tatal ke bawah dan anda akan menemui "akaun perniagaan". Selepas itu, ikuti sahaja arahan yang disesuaikan dengan produk yang anda jual. Untuk menggunakan akaun perniagaan ini, Instagram biasanya akan memberitahu anda untuk membuat halaman atau fanpage di Facebook. Oleh itu, anda harus membuatnya terlebih dahulu dan ikuti langkah seterusnya yang diperintahkan.
8. Adakah menyokong dan Dibayar Menggalakkan
Peningkatan pengguna Instagram dari artis, pegawai, hingga tokoh tempatan telah memberi peluang keemasan bagi para peniaga untuk bekerja dengan mereka. Kerana jumlah pengikutnya yang banyak, ini membuka peluang kepada penjual untuk menyokong atau mempromosikan. Kaedah ini adalah salah satu langkah untuk dapat menambahkan pengikut ke akaun anda. Selain itu, ia juga dapat membuat akaun anda dilihat oleh orang-orang sehingga mereka berminat untuk membeli produk. Menghubungi selebriti atau akaun yang mempunyai sebilangan besar pengikut agak mudah. Kerana biasanya mereka akan meletakkan nombor kenalan di profil akaun mereka. Harga yang dikeluarkan biasanya bergantung pada jumlah, jenis, dan jumlah pengikut. Supaya sesiapa sahaja dapat melakukan ini mengikut anggaran mereka.
9. Lakukan Tag dan Kongsi
Untuk memperkenalkan akaun anda secara meluas dan produk yang dijual laris, anda boleh melakukannya dengan memberi tag dan berkongsi dengan pelanggan dan bakal pelanggan anda. Lebih baik jika orang yang ditagih adalah 3 hingga 5 orang agar mereka tidak terganggu. Orang ini boleh menjadi pelanggan atau prospek anda. Sekiranya anda ingin melakukan tag ini dan berkongsi berulang kali, maka anda boleh memilih orang lain sekali lagi untuk menjadi "sasaran" dalam hal ini.
10. Pemberian atau Diskaun untuk Pengikut
Sekiranya anda menggunakan Instagram, anda mesti biasa dengan menawarkan potongan atau hadiah dari akaun. Pemberian atau potongan harga ini diberikan kepada pengikut anda yang aktif mengambil kuiz atau pertandingan yang anda lakukan. Kaedah ini berkesan kerana biasanya syarat untuk mendapatkan hadiah atau diskaun adalah memberi tag kepada rakan pengikut anda. secara tidak langsung kaedah ini membantu anda dalam mempromosikan kepada semua orang. untuk mengadakan pemberian hadiah atau diskaun ini boleh diadakan pada hari-hari penting atau pada hari-hari istimewa yang lain.
|
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|