|
bukan pasal jawatan ke ape,sumer bergantung pada org kat satu tempat tuh.mane bleh assume sama jer.tapi sepatutnye semua tempat sama jer kecekapan, baru org percaya.
oh yer..skang keje byk bukan TM yg buat,kontraktor yg buat. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #41 tuah_r's post
tu lah masalahnya...ni dah g bayar dah sewa lain..kontrajtor plak dah seminggu tak jugak tpon..kata kena buat appointment...bila kol 100,dia ckp kena tunggu lagi...bape banyak kena tunggu daaaa..dekat 2 bulan dah ni..hampeh betoi.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by adiela811 at 30-4-2007 04:55 PM
camner nak complaint kt tmnet guna email eh
kalu nak complaint tru email..send kat sini [email protected]
tapi reply maybe lembap sikit kot.. sbb mmg banyk badlock skrg ni..bnyk email dorang nak kena jwp.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #43 ida2505's post
memang masalah betul ngan tm ni..tak jugak datang2..arini ntah bape kali dah tpon..asyik suh tunggu..nak tunggu kontraktor g pasng..bayaran dah buat..mcm mana ni?? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #44 honeynuyun's post
Kalau you tanya TM kenapa belum pasang pasang lagi, dia akan kata kontraktor yang buat pemasangan.
Satu lagi konsep 'multiskilling' satu staff kalau boleh buat semua kerja. Kurangkan staff teknikal. Bagi VSS.
Unmanned stesyen stesyen yangmana boleh. Kalau boleh semua mesti automatic atau guna alat remote control.
Apabila ada kerosakan, maintenance staff berstatus 'Lone Ranger' atau 'Rambo' lambat sampai, apalagi masa cuti awam langsung tidak sampai terus.
Operator pun pakai answering machine untuk jawab pelanggan. Kalau ada kakitangan customer service pun, jawapan dia macam robot, sudah boleh teka apa yang dia hendak katakan. Ulangan kata seperti sudah diprogram. Biorobotic punya pekerja.
Maka terbentuklah pekerja, rank and files, 'Jack of all trades but master of none'
Staff lama yang rajin belajar sendiri sistem peralatan telekomunikasi tetapi tiada 'harapan' di TM. Apabila ada peluang VSS, lari ke Maxis, Digi, membawa segala kemahiran dan maklumat bersama membantu membinaan Telcos baru itu sehingga teguh dan mampu bersaingan dan berjaya. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #45 satellite88's post
TM ni hanya pandai merintis kemungkinan je. Gaji top management semuanya besar2. Tak caya, tanya org TM. |
|
|
|
|
|
|
|
sekarang ni semua line tpon dah siap pasang..dah boleh guna lah kiranya..tp yang menjadikan bengang plak..streamyx..dah siap pasang semua..tp yg link tu plk blinking..maslah nya dah kol bnyak kali..sampai operator tu pun dah cam suara..alih2 dia ckp kena que..sbbnya masalah teknikal kat pusat dia..punyalah nuyun rasa mcm nak meletup..tak tahulah bape bulan kena tunggu..bil dah jalan..kalau bleh rebet takpe..ni yg hangin satu badan..bila kol lagi ari ni..boleh plak dia ckp,kesalahan tu disebabkan oleh pihak dia yang cuai..ntah wayar mana yg tercabut..tak nak pulak dia bgtahu..
kalau kena kat korang..agak2 korang bengang tak??? :@ :@ :@ |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by honeynuyun at 5-6-2007 16:07
sekarang ni semua line tpon dah siap pasang..dah boleh guna lah kiranya..tp yang menjadikan bengang plak..streamyx..dah siap pasang semua..tp yg link tu plk blinking..maslah nya dah kol bnyak kal ...
sape kata tak leh rebet? boleh ape, tulis no aduan dan bawa gi tmpoint & buat komplen kat sana. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by satellite88 at 23-5-2007 10:36 AM
Operator pun pakai answering machine untuk jawab pelanggan. Kalau ada kakitangan customer service pun, jawapan dia macam robot, sudah boleh teka apa yang dia hendak katakan. Ulangan kata seperti sudah diprogram. Biorobotic punya pekerja.
...
ini VADS nye kerja la...ala yang jaga streamyx center ngan celcom care center tu...so tunggu la tak lama lagi kerobotan agent streamyx center akan menular ke agent 100...aku rasa skang pun dah jadi robotkan???? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #49 Periuk_api1209's post
TMnet streamyx, baru baru ini aku punya streamyx down 12 hari. Kerosakan di peralatan streamyx ibusawat.
Berapa punya lama rectify fault. nampak macam kekurangan kakitangan mahir mengendalikan sistem tersebut. Mungkin sudah banyak kakitangan berpengalaman telah memilih VSS.
Seorang technician orang lama dari lain daerah datang membantu baru boleh troubleshoot bahagian yang rosak selepas sepuluh hari.
Pegawai eksekutif berkelulusan ijazah kejuruteraan perhubungan, jangan duduk dalam office atau melawat station sekali sekala. Tetapi tidak mahir membaiki kerosakan.
Seharusnya eksekutif teknikal itu buat followup mengatasi kerosakan sehingga customer menerima kembali perkhidmatan.
Buat apa ada prinsip dalam buku berbunyi, 'exceeding customer satisfactions' kalau dalam realiti nya, menghampakan customer bila kerosakan berlaku.
TMnet harus ingat product yang mereka jual adalah "service" bayangkan product "service" yang kerap down dan lambat dipulihkan. Buang duit customer bayar panggilan telephone, minyak kereta dan masa sahaja.
Untuk mengurangkan 'service availability' down adalah disyor supaya:
Unmanned stations, "pastikan oppurtunity for error "atas peralatan portal streamyx dan lain lain minimal. Sistem 'earthing' pastikan mencukupi terutama station yang 'prone to lightnings'. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by honeynuyun at 5-6-2007 03:07 PM
sekarang ni semua line tpon dah siap pasang..dah boleh guna lah kiranya..tp yang menjadikan bengang plak..streamyx..dah siap pasang semua..tp yg link tu plk blinking..maslah nya dah kol bnyak kal ...
haha.. masalah lampu dsl blinking.. dah sebulan takelh selesai lagi kat umah aku.. bengong betul tmnet.. |
|
|
|
|
|
|
|
tmnut nie mmg sejak 2 menjak nie semakin mcm siput BABI!!!. aku try pakai dialup pun international server/access x dpt. banyak kerja sangkut.
aku x halalkan bil yg terpaksa aku bayar. (kalau x bayar kena potong lak)
tapi, tmnut/telekom, milik melayu. adakah aku x patriotik kat bangsa sebdiri? mmm... bukan dlm telekom jer ada melayu. kat luar telekom pun ada gak yg reti niaga - masalah legalisation ngan authorization jer.
infrastruktur telekom dibiaya oleh rakyat. untung juta2 telekom utk diorg dan kroni2 jer. x pernah lak aku tengok diorg buat maintainance kat communication cable yg dah berusia berpuluh tahun. stakat beli cable pastu taruk kat stor. kena curik, bising lak.
bila aaa telekom nie nak improve. kalau x improve, bungkus lagi baik. ada company2 lain leh compete. at least ada gak advantage kat pengguna.
aku paling nyampah bila ada promoter telekom call kat rumah. mmg kena maki kau2. (sbb aku dah pesan x nak gangguan - mungkin tahap kebencian aku kat telekom dah teramat sangat) |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #53 mziskandar's post
telekom bukan melayu punya la..gov nyer....makna nya seluruh rakyat malaysia punya tak kira melayu india cina.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Periuk_api1209 at 12-4-2007 08:47 AM
ade org TM(org bawahan la tapi) ckp...mcm mana nak berubah..branding dah baru tapi gaji ngan benefits still mcm awal zaman 90an...
perkara sensitif tu ...tapi ramai jugak staff TM complain sbb kenaikna 5.5 ..kira bangga la jugak.
Bila kerajaan umumkan kenaika dr 7-35% .. tu yg ramia berbulu tu ... angin satu badan ... |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #55 shahampang's post
Saya dah balas Ur PM... Tq |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by shahampang at 19-6-2007 08:45
perkara sensitif tu ...tapi ramai jugak staff TM complain sbb kenaikna 5.5 ..kira bangga la jugak.
Bila kerajaan umumkan kenaika dr 7-35% .. tu yg ramia berbulu tu ... angin satu badan ...
TM perlu meniti beratkan kualiti perkhidmatan mereka. Dah lama TM ni berada di Malaysia, takkan masih tak dapat modal yg cukup untuk menaiktarafkan network mereka. |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|