CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

123
Return to list New
Author: rag_doll

TELEKOM MALAYSIA BERHAD[KL]

[Copy link]
Post time 11-5-2007 08:48 AM | Show all posts
bukan pasal jawatan ke ape,sumer bergantung pada org kat satu tempat tuh.mane bleh assume sama jer.tapi sepatutnye semua tempat sama jer kecekapan, baru org percaya.

oh yer..skang keje byk bukan TM yg buat,kontraktor yg  buat.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 15-5-2007 01:59 PM | Show all posts

Reply #41 tuah_r's post

tu lah masalahnya...ni dah g bayar dah sewa lain..kontrajtor plak dah seminggu tak jugak tpon..kata kena buat appointment...bila kol 100,dia ckp kena tunggu lagi...bape banyak kena tunggu daaaa..dekat 2 bulan dah ni..hampeh betoi..
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2007 12:49 PM | Show all posts
Originally posted by adiela811 at 30-4-2007 04:55 PM
camner nak complaint kt tmnet guna email eh


kalu nak complaint tru email..send kat sini [email protected]
tapi reply maybe lembap sikit kot.. sbb mmg banyk badlock skrg ni..bnyk email dorang nak kena jwp..
Reply

Use magic Report

Post time 18-5-2007 04:47 PM | Show all posts

Reply #43 ida2505's post

memang masalah betul ngan tm ni..tak jugak datang2..arini ntah bape kali dah tpon..asyik suh tunggu..nak tunggu kontraktor g pasng..bayaran dah buat..mcm mana ni??
Reply

Use magic Report

Post time 23-5-2007 10:36 AM | Show all posts

Reply #44 honeynuyun's post

Kalau you tanya TM kenapa belum pasang pasang lagi, dia akan kata kontraktor yang buat pemasangan.

Satu lagi konsep 'multiskilling' satu staff kalau boleh buat semua kerja. Kurangkan staff teknikal. Bagi VSS.

Unmanned stesyen stesyen yangmana  boleh. Kalau boleh semua mesti automatic atau guna alat remote control.

Apabila ada kerosakan, maintenance staff berstatus 'Lone Ranger' atau 'Rambo' lambat sampai, apalagi masa cuti awam langsung tidak sampai terus.

Operator pun pakai answering machine untuk jawab pelanggan. Kalau ada kakitangan customer service pun, jawapan dia macam robot, sudah boleh teka apa yang dia hendak katakan. Ulangan kata seperti sudah diprogram. Biorobotic punya pekerja.

Maka terbentuklah   pekerja,  rank and files, 'Jack of all trades but master of none'

Staff lama yang rajin belajar sendiri sistem peralatan telekomunikasi tetapi tiada 'harapan' di TM.  Apabila ada peluang VSS,  lari ke Maxis, Digi, membawa segala kemahiran dan maklumat  bersama membantu membinaan Telcos baru itu sehingga teguh dan mampu bersaingan dan berjaya.
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2007 06:14 PM | Show all posts

Reply #45 satellite88's post

TM ni hanya pandai merintis kemungkinan je. Gaji top management semuanya besar2. Tak caya, tanya org TM.
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 5-6-2007 03:07 PM | Show all posts
sekarang ni semua line tpon dah siap pasang..dah boleh guna lah kiranya..tp yang menjadikan bengang plak..streamyx..dah siap pasang semua..tp yg link tu plk blinking..maslah nya dah kol bnyak kali..sampai operator tu pun dah cam suara..alih2 dia ckp kena que..sbbnya masalah teknikal kat pusat dia..punyalah nuyun rasa mcm nak meletup..tak tahulah bape bulan kena tunggu..bil dah jalan..kalau bleh rebet takpe..ni yg hangin satu badan..bila kol lagi ari ni..boleh plak dia ckp,kesalahan tu disebabkan oleh pihak dia yang cuai..ntah wayar mana yg tercabut..tak nak pulak dia bgtahu..


kalau kena kat korang..agak2 korang bengang tak??? :@ :@ :@
Reply

Use magic Report

Post time 9-6-2007 06:29 PM | Show all posts
Originally posted by honeynuyun at 5-6-2007 16:07
sekarang ni semua line tpon dah siap pasang..dah boleh guna lah kiranya..tp yang menjadikan bengang plak..streamyx..dah siap pasang semua..tp yg link tu plk blinking..maslah nya dah kol bnyak kal ...



sape kata tak leh rebet? boleh ape, tulis no aduan dan bawa gi tmpoint & buat komplen kat sana.
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 10-6-2007 08:18 PM | Show all posts
Originally posted by satellite88 at 23-5-2007 10:36 AM
Operator pun pakai answering machine untuk jawab pelanggan. Kalau ada kakitangan customer service pun, jawapan dia macam robot, sudah boleh teka apa yang dia hendak katakan. Ulangan kata seperti sudah diprogram. Biorobotic punya pekerja.

...


ini VADS nye kerja la...ala yang jaga streamyx center ngan celcom care center tu...so tunggu la tak lama lagi kerobotan  agent streamyx center akan menular ke agent 100...aku rasa skang pun dah jadi robotkan????
Reply

Use magic Report

Post time 12-6-2007 10:48 AM | Show all posts

Reply #49 Periuk_api1209's post

TMnet streamyx, baru baru ini aku punya streamyx down 12 hari. Kerosakan di peralatan streamyx ibusawat.
Berapa punya lama rectify fault. nampak macam kekurangan kakitangan mahir mengendalikan sistem tersebut. Mungkin sudah banyak kakitangan berpengalaman  telah memilih VSS.

Seorang technician orang lama dari lain daerah datang membantu baru boleh troubleshoot bahagian yang rosak selepas sepuluh hari.

Pegawai eksekutif berkelulusan ijazah kejuruteraan perhubungan, jangan duduk dalam office atau melawat station sekali sekala. Tetapi tidak mahir membaiki kerosakan.

Seharusnya eksekutif teknikal itu buat followup mengatasi kerosakan sehingga customer menerima kembali perkhidmatan.

Buat apa ada prinsip dalam buku berbunyi, 'exceeding customer satisfactions'  kalau dalam realiti nya, menghampakan customer bila kerosakan berlaku.

TMnet harus ingat product yang mereka jual adalah "service" bayangkan product "service" yang kerap down dan lambat dipulihkan. Buang duit customer bayar panggilan telephone, minyak kereta dan masa sahaja.

Untuk mengurangkan 'service availability' down  adalah disyor supaya:
Unmanned stations, "pastikan oppurtunity for error "atas peralatan portal streamyx dan lain lain minimal. Sistem 'earthing' pastikan mencukupi terutama station yang 'prone to lightnings'.
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2007 01:51 PM | Show all posts
Originally posted by ida2505 at 18-5-2007 12:49 PM


kalu nak complaint tru email..send kat sini [email protected]
tapi reply maybe lembap sikit kot.. sbb mmg banyk badlock skrg ni..bnyk email dorang nak kena jwp..


Selain drpd korang hantar aduan korang kat Tmnet/Streamyx nyer officiale-mail ( [email protected] ) pastikan korang cc kan e-mail korang kealamat ini :-

[email protected]
[email protected]
[email protected] - GM Tmnet
[email protected]

Aku dah pernah buat dan berhasil...derang akan amik tindakan segera.Kalau boleh jgn hantar sekali je...buat berkali2....nanti derangalert...aku dulu hantar setiap jam hampir 10x....terus staff kanantmnet/streamyx call aku.....siap buat wiring baru lagi...dtg hari AHADlagi....

Nota: Cara begini biasanya berhasil....buktinya...2 org member akuhantar e-mail direct pada CEO derang....selepas 5 hari tak dapatline....pada hari yg sama line streamyx dia ok balik....
Reply

Use magic Report

Post time 13-6-2007 04:48 PM | Show all posts
Originally posted by honeynuyun at 5-6-2007 03:07 PM
sekarang ni semua line tpon dah siap pasang..dah boleh guna lah kiranya..tp yang menjadikan bengang plak..streamyx..dah siap pasang semua..tp yg link tu plk blinking..maslah nya dah kol bnyak kal ...


haha.. masalah lampu dsl blinking.. dah sebulan takelh selesai lagi kat umah aku.. bengong betul tmnet..
Reply

Use magic Report

Post time 14-6-2007 07:22 AM | Show all posts
tmnut nie mmg sejak 2 menjak nie semakin mcm siput BABI!!!. aku try pakai dialup pun international server/access x dpt. banyak kerja sangkut.

aku x halalkan bil yg terpaksa aku bayar. (kalau x bayar kena potong lak)

tapi, tmnut/telekom, milik melayu. adakah aku x patriotik kat bangsa sebdiri? mmm... bukan dlm telekom jer ada melayu. kat luar telekom pun ada gak yg reti niaga - masalah legalisation ngan authorization jer.

infrastruktur telekom dibiaya oleh rakyat. untung juta2 telekom utk diorg dan kroni2 jer. x pernah lak aku tengok diorg buat maintainance kat communication cable yg dah berusia berpuluh tahun. stakat beli cable pastu taruk kat stor. kena curik, bising lak.

bila aaa telekom nie nak improve. kalau x improve, bungkus lagi baik. ada company2 lain leh compete. at least ada gak advantage kat pengguna.

aku paling nyampah bila ada promoter telekom call kat rumah. mmg kena maki kau2. (sbb aku dah pesan x nak gangguan - mungkin tahap kebencian aku kat telekom dah teramat sangat)
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2007 12:16 PM | Show all posts

Reply #53 mziskandar's post

telekom bukan melayu punya la..gov nyer....makna nya seluruh rakyat malaysia punya tak kira melayu india cina..
Reply

Use magic Report

Post time 19-6-2007 07:45 AM | Show all posts
Originally posted by Periuk_api1209 at 12-4-2007 08:47 AM
ade org TM(org bawahan la tapi) ckp...mcm mana nak berubah..branding dah baru tapi gaji ngan benefits still mcm awal zaman 90an...


perkara sensitif tu ...tapi ramai jugak staff TM complain sbb kenaikna 5.5  ..kira bangga la jugak.
Bila kerajaan umumkan kenaika dr 7-35% .. tu yg ramia berbulu tu ... angin satu badan ...
Reply

Use magic Report

Post time 20-6-2007 12:22 PM | Show all posts

Reply #55 shahampang's post

Saya dah balas Ur PM... Tq
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-6-2007 07:36 PM | Show all posts
Originally posted by shahampang at 19-6-2007 08:45


perkara sensitif tu ...tapi ramai jugak staff TM complain sbb kenaikna 5.5  ..kira bangga la jugak.
Bila kerajaan umumkan kenaika dr 7-35% .. tu yg ramia berbulu tu ... angin satu badan ...



TM perlu meniti beratkan kualiti perkhidmatan mereka. Dah lama TM ni berada di Malaysia, takkan masih tak dapat modal yg cukup untuk menaiktarafkan network mereka.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

1-1-2025 07:24 PM GMT+8 , Processed in 0.954813 second(s), 27 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list