|
Proton enjin Campro guna teknologi jimat petrol
EP Manufacturing Bhd (EPMB), pengeluar komponen dan sistem automotif tempatan, bekerjasama dengan pembekal sistem automotif global Robert Bosch GmBH dari Jerman, memperkenalkan modul bersepadu minyak udara (IAFM) bagi model kereta Proton yang digunakan enjin Campro.
Menerusi kerjasama itu, EPMB akan memasang IAFM untuk model kereta Proton yang menggunakan enjin Campro 1.3 dan 1.6 liter mulai awal tahun depan bagi meningkatkan prestasi tork kereta nasional itu.
Pemasangan IAFM akan membolehkan model kereta Proton yang menggunakan enjin Campro menikmati tindak balas tork lebih mantap, sekali gus melancarkan pemanduan pada kelajuan rendah tanpa memberi kesan terhadap penggunaan bahan bakar.
Pengarah Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) EPMB, Zulkefly Baharuddin, berkata pihaknya sudah mendapat ‘lampu hijau’ daripada Proton Holdings Bhd untuk membekalkan IAFM untuk model kereta yang menggunakan enjin Campro iaitu Satria Neo, Gen-2, Persona dan model baru Proton.
"Selepas melalui lima tahap prototaip, kami kini sudah bersedia sepenuhnya untuk mengeluarkan IAFM untuk digunakan bagi model kereta Proton," katanya pada taklimat media mengenai IAFM di Shah Alam, semalam.
Hadir sama, Pengerusi Eksekutif EPMB, Hamidon Abdullah dan Presiden yang juga Ketua Eksekutif Robert Bosch Australia, David Robinson. |
|
|
|
|
|
|
|
Dari kiri Hamidon Abdullah, David Robinson dan Zulkefly Baharuddin melihat produk IAFM yang dihasilkan oleh EP Manufacturing Bhd. di Glenmarie Shah Alam, semalam |
Rate
-
1
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
EPMB cadang bekal IAFM kepada Proton
SHAH ALAM 13 Nov. |
|
|
|
|
|
|
|
for sure BLM ader benda nih......... |
|
|
|
|
|
|
|
tu dia ....... spent rm35 juta utk hasilkan produk tu ......... boleh jimat minyak katanye. Camne la ada org senang2 jual barang kasi power & jimat minyak dgn harge murah je |
|
|
|
|
|
|
|
enjin ni bleh guna air paip ke? |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #7 limaukasturis's post
tu le pasal,
kalau enjin campro lama camna,
kasi up la skit,
kitaorg pun mau minyak kurang gak |
|
|
|
|
|
|
|
Reply #8 me_ai's post
aku rase mesti ade nye..die jual aftermarket..mane tau yg aftermarket lg power.. |
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by waksir at 14-11-2007 10:43 AM
tu dia ....... spent rm35 juta utk hasilkan produk tu ......... boleh jimat minyak katanye. Camne la ada org senang2 jual barang kasi power & jimat minyak dgn harge murah je
Tu sebenarnya sistem variable-length intake manifold (VIM) laa, tujuan dier ialah untuk berikan corak aliran udara masuk yang berbeza ikut kelajuan enjin intuk improve tork dgn kuasa kuda laa. Time rpm rendah, salur yang lagi panjang dipilih, untuk main2 corak aliran udara supaya pembakaran lebih sempurna dan menyeluruh time rpm rendah, so low-end torque pun naik laa. Yang selama ni problem tork tak cukup kat enjin Campro sebelum ni pasal enjin Campro ni direka untuk pakai VIM tapi VIM tak digunakan time enjin tu start digunakan. |
|
|
|
|
|
|
|
Tapi kan, susah gak nak cari alternatif yang segala-galanya lebih best daripada enjin petrol... macam enjin diesel, walaupun lajak kuat, tork kuat tapi pecutan kurang laa. Kalau keter letrik lak, sekali cas cuma tahan untuk jarak yang terhad jer tapi bila nak cas balik tu berkurun nak kena tunggu... even nak cas bateri handset pun kekadang kena tunggu 2 jam lebih (kalau handset aku laa...), inikan pulak keter letrik.
Kalau NGV lak, memang power dier kureng laa berbanding minyak petrol sebab kadar entalpi dgn tenaga dalam dier lebih rendah drp petrol. In fact, korang kena bakar 800 L gas asli untuk dapat tenaga yang sama kuat macam 1 liter petrol. Tu satu sebab apasal gas asli dipakejkan jadik NGV, satu lagi sebab pasal nak tukarkan dier jadik cecair nanti mahal la pulak.
So per2 hal pun, alternatif paling best setakat ni keter hibrid jer laa, tapi berapa ketul jer keter hibrid kat Mesia, tu pun Honda Civic Hibrid jer. Tu pun nak nampak seketul pun teramatlah susah, tak tau naper. |
|
|
|
|
|
|
dempol This user has been deleted
|
|
|
|
|
|
|
|
Originally posted by Squall-Leonhart at 14-11-2007 08:12 PM
Tu sebenarnya sistem variable-length intake manifold (VIM) laa, tujuan dier ialah untuk berikan corak aliran udara masuk yang berbeza ikut kelajuan enjin intuk improve tork dgn kuasa kuda laa. ...
Mana hang tau dia guna system macam tu... dalam berita dia tak cakap pon....
kalu betol dia guna VIM musti nanti kat bontot keta proton ada sticker VIM.... |
|
|
|
|
|
|
|
Tu memang sistem VIM, bender tu takyah nak kena letak stiker pun sebab keter2 lain banyak yang dah buat dulu dah, Proton jer yang lambat. So, orang dah tak heran sesangat dah. Lagipun, VIM tu bukannya macam variable valve timing yang ada macam2 trademark cam VTEC, VVTi etc ker... |
|
|
|
|
|
|
|
patut la enjin Cam tak Pro ni lembab, nak kena rpm atas 4,000 baru la ada power, abis tu takkan sentiasa nak menten rpm atas 4,000 je..! |
|
|
|
|
|
|
|
waja xde ker??aku baru nak angkat waja mgu dpn..tgu loan approve ni..isk3.. |
|
|
|
|
|
|
| |
|