Cemana nak kenal pasti ketukan enjin berlaku atau tidak?
Apakah symptomnya..? Boleh dengar ker? Cemana Feelnya?
cmf_peace Post at 18-9-2009 02:49
juga disebut engine knocking...
kalau keta tu ada engine knocking...bila tekan pedal minyak rapat ke floor...akan bunyi gemersik macam pasir halus (pinging)...kalau ko lepaskan pedal minyak dia akan stop bunyi (ini hanya akan boleh didengar kalau henjen tu takde knocking sensor kecualilah kalau tuner keta tu pakai knocking sensor monitoring device). Semakin ditekan pedal minyak makin jelaslah bunyi pinging tu...sebab udara masuk makin banyak sedangkan kualiti fuel or kuantiti fuelnya tak match the ideal A/F ratio for that particular henjen. A/F ratio yg too lean akan menyebabkan ini berlaku...worse case is...engine detonation! Bila too lean, kebuk pembakaran akan jadi terlalu panas....so each combustion akan worsen the temp bila pushing the henjen to the limit.
nilah rupa piston head yg kena detonation yang kaw2 punya
REASON...
Knocking pada henjen bukan saja disebabkan RON rate semata-mata (kualiti fuel to that particular henjen). Tapi buleh jugak jadi sebab ignition timing tak betul....ataupun fuel tak cukup. Sebab pe jadi knocking? A/F ratio tak cun dengan sesebuah setting range henjen tu. Sebenarnya kalau diikutkan semer keta yg baru2 dari zaman 90-an keatas dah dilengkapi dgn engine knocking sensor..yang mana dia leh prevent henjen knocking dgn auto adjust ignition timing dgn meng-retardkan ignition timing tu. Tapi performance wise keta jadi tak power la. That will goes to why sesetengah keta takleh pakai petrol yg RON nya rendah. Sebabnya? Range setting untuk A/F control dlm ECU sesetengah keta tu tak support to prevent engine knocking yang worse punya condition. Berbeza ngan Merc (dan sesetengah keta yang mahal)...dia leh pakai serendah RON88 kalau tak silap (sila betulkan kalau salah) sebab ECU dia (dan juga material piston yg kukuh) direka untuk mengahadapi A/F yang teruk.
Sebab tu, keta2 yang souped up (modified for performance) tuner depa akan rekomen pakai higher RON supaya to optimize engine potential power.
Sebab pe RON ni dicipta semakin tinggi? To reduce mass production cars punya cost untuk komponen dalaman henjennya. Boleh je nak pakai piston yang coated with molybdenum film mcm vtec type R but the cost is hi sky bila kita bercakap pasal mass production cars. Sebab tu vtec typeR (contoh) ni limited productionnya tak mcm model honda yang lain yang hanya pakai aluminum material for each henjen components.
Anyways...it's all about your henjen A/F ratio.
harap dapat membantu....otai2 please tegur yang mana2 salah tu...
kalau keta tu ada engine knocking...bila tekan pedal minyak rapat ke floor...akan bunyi gemersik macam pasir halus (pinging)...kalau ko lepaskan pedal minyak dia ...
kambeng_masam Post at 18-9-2009 21:06
gud info bro..
so,cmne nk tau gred minimun yg tidak berlakunyer knocking nie..??
merc bleh pakai RON88 misalnyer..so,klu die pakai RON92 skali pun..no hal la kn(2pun da kire upgrade da tue)??
ape beza plak klu pkai RON97??still same or what??klu lg tinggi nilai RON tue lg bgus..
apsal xkuar je RON 100/RON 99??
sbg cth..saya sediakan satu soalan cepu emas utk merungkaikan permasalahan nie..
persoalannyer,andai kate pengeluar kenderaan mengatakan pling minimum sesebuah kete tue bleh pakai adalah RON 92..so,apakah minyak yg baik utk digunakan sbnrnyer utk kenderaan tersebut??
a)RON 92 jugak
b)RON 95
c)RON 97
d)V-POWER
mungkin sume diatas bleh digunakan..tp nk satu jawapan yg pling tepat.."bgus,selamat & menjimatkan duit poket"..
silakan OTAI2..tenkiu
Bunyi knocking pada enjin tue boleh kita kesan apabila sedang menekan pedal minyak dan enjin
menhasilkan bunyi yg ganjil dan kita dapat rasakan enjin kurang responsif dgn kehendak kita
utk memecut tetapi enjin pula mengeluarkan bunyi lebih kurang mcm bunyi tappet tetapi bukan
kerana bunyi tue keluar apabila pedal minyak ditekan kuat.
Masalah knocking ini disebabkan minyak petrol yg dipancitkan kedalam silinder membakar terlalu pantas
apabila plug mengeluarkan api atau minyak petrol itu terus terbakar apabila injektor memancutkan
petrol kedalam silinder enjin. Apabila ia terjadi maka berlakulah letupan dan menghasilkan tekanan
yg tidak sepatutnya dalam silindir dan tekanan itu melanggar piston yg sedang naik keatas inilah yg menyebabkan
berlakunya knocking atau pinging pada enjin.Masalah ini berlaku kerana penggunaan petrol yg mempunyai Ron
yg tidak bersesuaian dgn tuning enjin tersebut atau berlaku ketidakseragaman plug memancarkan
api pada waktu yg tidak sepatutnya.
Knocking pd enjin boleh cuba diatasi dgn melakukan kembali tuning yg betul dan pengubahsuaian
kedudukan distributor mengikut toleran yg tertentu tetapi perlu diadjust dgn betul oleh pomen berpengalaman
supaya tidak terlalu rendah yg menyebabkan prestrasi menurun atau terlalu tinggi yg menyebabkan
berlaku knocking.
Jadi kesimpulannya knocking mungkin disebabkan
campuran minyak/udara yg tidak tepat dlm kebuk pembakaran (terlalu lean)
Penggunaan Ron petrol yg tidak sesuai dgn tuning
atau terlalu advance tuning
Enjin yg panas dari keadaan normal
Bagi kereta yg mempunyai ECU sbg management sistem perbakaran akan bertindak secara automatik
utk mengatasi masalah knocking pada enjin tetapi kesannya ialah enjin tersebut akan kehilangan
sedikit kuasa berbanding sebelumnya kerana ECU bertindak mengstabilkan pembakaran dgn mungkin bertindak
melambatkan inigtion timing, mengurangkan/menambahkan kemasukkan petrol atau udara dalam silinder dan sbgnya. Untuk mengatasi masalah ini ECU tersebut perlu diprogram kembali dgn komputer yg terdapat di SC agar dituning supaya ECU dapat menguruskan sistem pembakaran enjin yg lebih sempurna dan cekap.
Perlu diingatkan enjin yg menghadapi masalah knocking ini jika dibiarkan dlm jangkawaktu yg lama
akan menyebabkan ring,piston,rod dan bearing terjejas sedikit demi sedikit. Penerangan aku nie simple aje
pasal aku tak reti nak cakap bahasa automotif. Harap betulkan jika ada kesilapan.
betul dah belaka ang post tu....isi pentingnya sama...gaya bahasa je berlainan...lagi bagus...dua variasi supaya org lebih mudah paham tak kot nu..kot nih..
gud info bro..
so,cmne nk tau gred minimun yg tidak berlakunyer knocking nie..??
merc bleh pakai RON88 misalnyer..so,klu die pakai RON92 skali pun..no hal la kn(2pun da kire upgrade da tue)??
...
xXxBoYzZz Post at 18-9-2009 21:44
Biasanya pada penutup minyak ada info recommended RON dari pengilang. Dalam buku car manual pun ada.
ikutlah recommendation dari manufacturer. Kalau RON92 pakailah RON92 ke atas. Nak jimat pakai RON92 sj dah cukup. Pakai RON lagi tinggi pun bukan menambah power henjen pun. So tak perlu pakai RON tinggi2 nih kalau kete ko enjen stended. Lainlah kalau keta yang dah modified enjen for top performance... henjen2 kete racing ni dah di tune ke tahap dimana setiap combustion tu akan melahirkan sejumlah kuasa yang jauh lebih tinggi dari stended henjen. So A/F ratio kene a lil bit not too lean for hi power gain. Dan untuk capai A/F ratio yang cun kenalah jaga kualiti fuel (RON yang lebih tinggi cthnya; RON97 ke atas) disamping penggunaan spark plug yang heat range nya much cooler. Belum lagi parts henjen yg wajib diupgraded.
Fyi. enjen kete2 talaan untuk racing cuba memanfaatkan setiap potensi power hasil dari each combustion tu....sebab tu fuel yang RON99 dan RON100 ni mahal dan kat malaysia mmg takde jual kat petrol station..sebaliknya ada jual dlm bentuk tong drum tu....racing tuner kena order dari distributors yang import dari oversea...such as jepang. Untuk menjawab soklan ang...yess..RON99 dan RON100 malah RON102 pun ada tapi kat obersi la.
Lagi info byk pasal RON kat tred sebelah..buleh refer situ..ramai dah otai bubuh info di sana.
ikutlah recommendation dari manufacturer. Kalau RON92 pakailah RON92 ke atas. Nak jimat pakai RON92 sj dah cukup. Pakai RON lagi tinggi pun bukan menambah power henjen pun. So tak perlu pakai RON tinggi2 nih kalau kete ko enjen stended....
kambeng_masam Post at 19-9-2009 01:09
oraite..thanks bro..
ayat yg kt atas tue da ckup utk pemahaman aku..'bagus,selamat&jimat' right??