
Orang ramai menyerbu pusat UTC Sibu atas tujuan kemas kini aplikasi SKAS.
SIBU: Orang ramai memenuhi Pusat Transformasi Bandar (UTC) Sibu yang terletak di Pasar Sentral Sibu hari ini untuk mengemas kini akaun S Pay Global mereka dan memohon Sumbangan Keperluan Asas Sarawak (SKAS).
Pengawal keselamatan kelihatan sibuk mengawal keadaan orang ramai.
Sehingga jam 10.20 pagi, jumlah orang yang hadir terus meningkat, dengan sebahagian daripada mereka datang dari kawasan sejauh Kanowit dan Selangau.
Menurut notis di pintu masuk UTC, pemohon boleh menyemak kelayakan mereka untuk SKAS, mendaftar dan mengemas kini ID Sarawak serta akaun S Pay Global bermula hari ini sehingga 9 Januari, dari jam 8 pagi hingga 5 petang di bilik seminar UTC, dengan rehat tengah hari dari jam 12 tengah hari hingga 1 petang.
Berdasarkan pemerhatian, pemohon akan masuk ke bilik seminar untuk dilayani oleh kakitangan apabila tiba giliran mereka.
ROY
Sementara itu, Roy Badi, 32, datang jauh dari Selangau untuk mengemas kini akaun Sarawak Pay miliknya.
Katanya, dia tiba sekitar jam 10 pagi dan mendapati ramai orang telah beratur.
"Saya mendapat maklumat (tentang permohonan dan kemas kini SKAS, ID Sarawak serta akaun S Pay Global bermula hari ini) dari media sosial," katanya tanpa memberi butiran lanjut.
Roy yang turut beratur, menunggu dengan sabar sehingga tiba gilirannya.
GILBERT
Gilbert Juhai, 27, yang tiba hampir serentak dengan Roy, berkata dia memandu dari rumah panjangnya di Nanga Tada berhampiran sini.
"Dengan barisan yang panjang seperti ini, ia akan mengambil masa sebelum tiba giliran saya," katanya kepada The Borneo Post.
Seperti Roy, Gilbert juga datang untuk mengemas kini akaunnya.
Kong Yew Hock, 36, yang menghadapi beberapa masalah dengan akaunnya, datang untuk menyelesaikan isu tersebut.
"Saya telah cuba melakukannya secara dalam talian tetapi tidak berjaya," ujarnya.
YUSOF
Yusof Ngelai, 64, pula mengeluh kerana tidak dapat terus menunggu dengan barisan yang panjang.
"Saya datang sekitar jam 6 pagi, bersarapan ringan dan menunggu kaunter dibuka.
"Tetapi sudah ramai berada di kawasan ini," katanya sambil berjalan pergi dengan wajah kecewa.
Nila Sunping, dalam lingkungan umur 40-an, tiba dari Stapang sekitar jam 8 pagi.
"Saya datang menaiki kereta seseorang," ujarnya.
Seperti Yusof, dia juga meninggalkan tempat itu dengan rasa kecewa kerana tidak dapat terus menunggu gilirannya.
Sementara itu, beberapa orang awam kedengaran meluahkan rasa tidak puas hati terhadap sistem beratur yang digunakan.
|