|
Post Last Edit by cubby_qt at 13-3-2012 22:27
salam semua forumer...qt memerlukan panduan utk menjadi guru yg cemerlang mengajar sains.
qt baru pindah sekolah. dulu sekolah pedalaman, sekarang sekolah bandar. dulu murid2nya lemah, sekarang murid2 cemerlang dan hebat.
qt sgt teruja bila mendapat murid yg hebat dan pandai ( qt mengajar kelas pertama n kedua)...dulu dengan bdk2 lemah, qt cuma amalkan "suap" jer mereka...tapi, sekarang, qt cuba amalkan pedagogi yg qt belajar n KPM war-warkan iaitu guru sbg fasilitator. ia di mana murid murid mencari ilmu sendiri, guru hanya membantu memastikan maklumat yg dikumpulkan adalah betul. murid memang teruja n sgt hebat membina konsep mereka sendiri...
namun, exam baru2 ni, sgt mengecewakan.... keputusan mereka merudum.... ETR tak tercapai. keputusan tahun lepas, 20/38 mendapat A, dan selebihnya mendapat B ( 18/38), tapi, qt cuma mampu buat 15/38 mdpt A, 19/38 mendapat B dan 4/38 mendapat C. qt sgt sedey n merasakan qt gagal mengajar sains....
jadi, harap ada forumer ckg yg dapat membantu qt mengajar budak pandai dengan kaedah yg betul. sekian
p/s: harap qt x salah bod, sbb biasa ckg lepak bod "kehidupan sbg pelajar", dah baca tataraca post di sana, x sesuai nak post. bod ni la sesuai kot.... sebab qt mohon panduan kerjaya qt... |
|
|
|
|
|
|
|
gi add Guru Sains SR...kat muka buku....ader bnyk info tuk guru sains...jadi ahli grup tue...sgt bnyk manfaat...bnyk perkongsian bank soalan..dan mcm2 lah! |
|
|
|
|
|
|
|
gi add Guru Sains SR...kat muka buku....ader bnyk info tuk guru sains...jadi ahli grup tue...sgt bny ...
menjad Post at 14-3-2012 22:48
TQ for the info.. x penah tahu wujud group tu... |
|
|
|
|
|
|
|
kesimpulannya dalam hal ini guru tetap juga akan dipersalahkan |
|
|
|
|
|
|
|
kesimpulannya dalam hal ini guru tetap juga akan dipersalahkan
matrik02 Post at 15-3-2012 11:24
tapi, dalam hal ini, saya mengaku saya salah... sebab tu saya perlukan peluang kedua untuk perbaiki diri dan mencari penyelesaian terbaik... maklum la... memang xder pengalaman mengajar budak pandai... selama ni mengajar budak yg lemah, lain aras kebolehan murid, lain kaedah kita perlu guna... |
|
|
|
|
|
|
|
good...cikgu macam ni la kita mau... |
|
|
|
|
|
|
|
good...cikgu macam ni la kita mau...
koken_7 Post at 19-3-2012 07:34
tq... klu awak ada cdgn utk saya perbaiki diri, lagi best.. hehehe |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 7# cubby_qt
sains...subjek yang paling seronok..masa untuk seronokkk!!!.........
cube bermain sambil belajar..budak2 suka main kan..heheh.. |
|
|
|
|
|
|
|
Reply cubby_qt
sains...subjek yang paling seronok..masa untuk seronokkk!!!.........
cube ...
Kamen_rider Post at 20-3-2012 22:21
sains memang seronok... qt memang guna kaedah seronok... waktu kelas, memang mereka dapat jawab spontan.... tapi, bila exam... huhuhu... sedey... |
|
|
|
|
|
|
|
bahagian mana murid tidak menguasai? A atau B? lazimnye murid akan ada masalah dalam menjawab bahagian B |
|
|
|
|
|
|
|
Reply 10# sweetlips
soalan qt utk bhgn B, belum byk soalan KPS, so, masalahnya, murid x ingat fakta, bukan pada KPS.... soala pencaran biji benih pon salah. soalan food web n food chain... x ramai dapat atas 25 utk bhgn A. n x ramai dapat atas 15 bhgn B. tu qt kecewa...
qt rasa, qt terlalu memberi kebebasan kpd murid membina konsep mereka sendiri, masa membazir di situ... sekarang, qt banyakkan latihan... qt tau latian byk memang penting, tapi, itu akan jadi, murid berorientasikan exam semata-mata... mereka x meneroka dunia sains sendiri. sebelum ni, qt suruh mereka surf dalam intenet sendiri, dtg sek, bincang... memang mereka seronok... tapi, resultnya???? menurun... sbb berbincang, x sama mcm soalan exam... |
|
|
|
|
|
|
| |
Category: Belia & Informasi
|