PASARAN trak pikap di Thailand lebih besar. Maka tidak hairanlah kebanyakan pengeluar memilih Thailand sebagai lokasi pemasangan tempatan. Bahkan kebanyakan model baru 4x4 juga lebih awal tiba di sana berbanding Malaysia. Dan model baharu D-Max ini sebenarnya tiba di Thailand setahun lalu dan jualan direkodkan sudah mencapai 250,000 unit. Kedatangan Isuzu D-Max serba baru ke pelabuhan Malaysia seharusnya terjadi lebih awal. Namun, kerana Thailand diganggu oleh banjir dan bencana alam yang melanda Jepun memberi kesan kepada penghantaran alat ganti seluruh dunia termasuk Malaysia. Untuk mengatasi masalah ini, Isuzu telah membina kilang sokongan di Thailand Oktober lalu bagi memenuhi peningkatan permintaan kenderaan Isuzu. Tindakan berkenaan sedikit sebanyak membantu mempercepatkan kehadiran Isuzu D-Max di negara Asia Tenggara. D-Max merupakan hasil usaha sama antara Isuzu dengan General Motors (Colorado). Justeru itu, D-Max merupakan saudara kepada Chevrolet Colorado karena kedua model ini hasil kerjasama antara GM dan Isuzu. Di bawah bonet Isuzu D-Max terletaknya enjin 2.5 liter Super Commonrail baharu bersama sistem turbo Variable Geometry System (VGS) yang dikawal oleh komputer.
Ia bukan sahaja memberikan maklum balas pendikit dan prestasi yang lebih baik, tetapi juga mengurangkan emisi dengan kecekapan bahan api yang lebih efisien.
Enjin baharu ini mampu menghasilkan kuasa sehingga 136PS pada 3,600 rpm dan tork 320Nm antara 1,800rpm hingga 2,800rpm. Ia sememangnya lebih daripada sepadan jika dibandingkan dengan prestasi model tiga liter sebelum ini. Untuk penghantaran kuasa lebih lancar, D-Max dipadankan dengan kotak gear lima kelajuan manual atau automatik bersama mod penukaran berurutan.
Kabin lebih luas
Dari segi luarannya juga hadir dengan penyegaran baru terutama di sektor eksterior. Dengan garis badan yang lebih tegas membuat tampilannya kian perkasa dan berkarakter sporty sebagai trak pikap dua kabin.
Isuzu D-Max serba baharu memiliki tubuh dan bahagian belakang yang lebih besar. Sekali gus membuatkan ruang kabin dan kargo secara signifikannya menjadi luas.
Ia disumbangkan dengan dimensi luaran dua kabin yang telah bertambah di mana panjang 5295 milimeter (mm) telah bertambah 260mm, lebar 1860mm (+60mm) sementara jarak roda dipertingkatkan kepada 3095mm (+45mm).
Selain itu, profil rekaan badan berbentuk seperti baji yang baru direka untuk kecekapan yang menggunakan kemudahan terowong angin Institut Penyelidikan Teknikal Kereta Api Jepun.
Ia merupakan kemudahan sama yang digunakan untuk membangunkan kereta api laju Jepun. Hasilnya, tahap seretan (Cd) trak pikap ini adalah paling rendah dalam kelasnya. Sekali gus menyumbang kepada D-Max yang lebih senyap dan cekap terutama ketika memecut di lebuh raya.
Masuk ke bahagian kabin, anda akan mendapati posisi pemilihan mod pacuan empat roda yang sebelum ini diletakkan pada fascia papan pemuka telah dipindahkan hampir dengan pemandu dan tuil gear. Cukup memudahkan. Selain itu, Isuzu juga telah menambah sepasang tweeter ‘exciter’ yang pertama dalam kelasnya pada kemasan bumbung di bahagian atas kepala penumpang untuk kualiti bunyi terbaik.
Keselamatan
Isuzu kini menghadirkan generasi kedua D-Max dengan menggunakan platform baru i-GRIP (Isuzu Gravity Responsive Intelligent Platform). Badannya 42 peratus lebih kaku berbanding sebelumnya. Tapi hasilnya pengendalian kereta jauh lebih baik dan dalam tingkah laku yang boleh dijangkakan. Bagi memastikan ia selari dengan kecanggihan itu, Isuzu D-Max serba baharu menerima pelbagai ciri keselamatan aktif dan pasif.
Ini demi memenuhi permintaan global yang mahukan kenderaan lebih selamat dan menepati piawaian Euro NCAP yang ketat. Selain daripada penambahbaikan ketara pada casis dan dinamik tubuh yang memberikan Isuzu D-Max kualiti pengendalian terbaik, ia kini hadir bersama ciri seperti Sistem Kawalan Tarikan (TCS), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Sistem Brek Anti Kunci (ABS) dengan Agihan Brek Elektronik (EBD) dan Bantuan Brek. Pada ruang kabin, tempat duduk menawarkan perlindungan piat (whiplash), dan kemudahan Isofix. Isuzu menyasarkan jualan 8,200 unit D-Max tahun ini.
Sudah pun berada di semua wakil jualan sah Isuzu, harga yang ditawarkan bermula dari RM69,799.60. Untuk maklumat lanjut layari www.isuzu.net.my atau hubungi 1-300-88-1133.
|