|
lg satu yg saya ingat kalo kereta jerking masa nak change gear (kereta auto, kalo manual sy tak tau) itu tandanya esok lusa alternator nak rosak la tu. sbb kereta sy dulu 4-5 kali tukar alternator.
volt meter tu kedai eksesori byk, mcm2 jenis ada. |
|
|
|
|
|
|
|
kereta kalau tiba2 stop masa tengah berjalan tu tanda2 alternator rosak ke?
lampu brake mmg menyala sikit2 tapi sebab bocor & minyak dah tinggal half.. bila isi minyak brake hilang la tanda tu... tp tiba2 mati stop tengah jalan pulak...
ada sapa2 boleh bantu? |
|
|
|
|
|
|
|
milo_888 posted on 15-11-2013 03:53 PM
kereta kalau tiba2 stop masa tengah berjalan tu tanda2 alternator rosak ke?
lampu brake mmg meny ...
kalau indicator handbrek menyala..tu bukan alternator.....
altenator - indicator bateri tu menyala...
kete mati tgh bjalan...- samada bateri kong atau alternator, atau mungkin juga sebab benda lain..distributor atau throtlebody (throtlebody utk kete injection shja) |
|
|
|
|
|
|
|
Assalam
Saya nak tumpang tanya kalau ABS system dan handbreak menyala di indicator naza citra(sekejap menyala sekejap tak) kadang2 menyala terus berkelip2 apa sebabnya. Satu lagi tayar belakang bila langgar lubang atau jalan xrata berbunyi seperti bunyi besi berlaga..apa sebabnya
Terima kasih
Icam |
|
|
|
|
|
|
|
cek semua yg berkaitan dgn brek
minyak brek,brek pump, brek pad, ABS sensor, cable brek..
mesti ada 1 benda yg rosak
|
|
|
|
|
|
|
|
wsalam
abah ana pakai naza citra pun ada masalah lampu handbreak dan abs tu..
so apa yg abah slalu buat dia topup minyak apa tah yg dekat enjin tu.. minyak brek ke apa ke..
lepas tu baru ok xde menyala...
|
|
|
|
|
|
|
|
alternator myvi yg recond & ori brapa yek? |
|
|
|
|
|
|
|
recond RM200 ke RM220..
kalau halfcut RM130 - RM150
|
|
|
|
|
|
|
|
Edited by aryn_mz at 19-5-2017 10:09 AM
ooo...ok...aritu dh tukar...tp rasanyer half cut kot...sb bkn kite yg workshop...
Nie dh rosak balikkalo yg ori memang mahalkan alternator nie...kalo bleh
kete tu nk pki lagi bwk gi keje...
|
|
|
|
|
|
|
|
semekum nk bertanya...sy pakai kereta viva elite, semalm saya bru anta kereta ke kedai untuk servise.... tiba2 dlm perjalanan kereta sy xboleh hidup. smpi dibengkel pomen kata bateri sy dh kong tp di dashboard xde keluar logo bateri. bila dh tukar bateri baru xsmpi satu hari kereta sy mcm ilang power. lampu dashboard mula berkelip2 dan ada bau hangit dr enjin dpn... adakah berpunca dr alternator yg rosak atau dr sbb yg lain.... |
|
|
|
|
|
|
|
Teknik cabut kepala negatif bateri sgt2 sy tidak anjurkan..sy memberi saranan sbg seorang mekanik..teori charging system sendiri tidak dibolehkan berbuat demikian..perbuatan sebegini boleh menyebabkan terjadinya voltage spike, dan sgt merbahaya kpd komponen2 elektrik dan elektronik kenderaan..dimasa lalu mungkin perbuatan cabut negatif bateri ni tak mendatangkan apa2 masalah, tetapi tidak di masa kini dimana banyak kenderaan EFI..pengalaman sy sendiri mmg pernah menyaksikan semasa seseorang mencabut negatif bateri, secara tiba2 alternator berasap..dan merosakkan voltage regulator binaan dalam..kan teorinya dh kata, jgn cabut kepala negatif bateri semasa enjin sedang hidup..terdapat cara lain yg lebih selamat dan betul..iaitu dgn menggunakan multimeter utk menguji fungsi charging system kenderaan..anda boleh lihat artikel ini utk mendapatkan teknik dan maklumat yang lebih mendalam http://teratak-info.blogspot.com/2016/10/alternator.html
|
|
|
|
|
|
|
| |
|