Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1155
View
6
Reply

5 Cara Mudah Mendapatkan Tidur Berkualiti

[Copy link]

Author: easicircle       Show all posts   Read mode

Author
Post time 11-10-2017 12:37 PM | Show all posts |Read mode
Edited by easicircle at 12-10-2017 05:03 PM

Tidur yang cukup dan berkualiti amatlah penting buat semua individu demi untuk merehatkan minda dan tubuh selepas seharian penat bekerja. Terdapat pelbagai punca yang boleh mengakibatkan seseorang itu sukar untuk melelapkan mata antaranya kerana terlalu banyak berfikir dan keletihan. kurang tidur secara berterusan juga boleh mengakibatkan seseorang itu berisiko mendapat serangan jantung, strok dan tekanan darah tinggi.

Elak Bermain Gadget

Sebaik-baiknya elakkan dari menggunakan telefon bimbit, komputer, bermain game setengah jam sebelum tidur adalah salah satu cara terbaik untuk menghindar daripada kesukaran untuk melelapkan mata. Hal ini kerana, cahaya yang dihasilkan oleh televisyen, komputer mahupun telefon bimbit anda dapat menurunkan hormone melatonin. Di mana cahaya atau bunyi yang dihasilkan dapat menembusi lensa mata dan telinga hingga merangsang otak untuk kembali aktif seolah sedang bekerja. Walaupun ketika itu otak dan minda sedang berehat ketika tidur.

Bersenam

Sesibuk mana pun jadual seharian anda apa kata cuba luangkan masa untuk beriadah dan bersenam sekurang-kurangnya 3 kali sehari dan 20-30 minit setiap sesi. Selain membuat tubuh badan menjadi lebih segar dan cergas dengan bersenam juga dapat membantu mengurangi stress. Malah selepas bersenam membantu anda memperoleh tidur yang berkualiti dan mudah di malam hari.

Hindari Minuman Berkafein Sebelum Tidur

Minum minuman yang mengandungi kafein seperti kopi, teh, soda dan minuman beralkohol ternyata boleh menggangu proses tidur anda. Ini kerana, kafein yang diminum mampu bertahan dalam tubuh badan seseorang sehingga lima jam. Jadi sebaiknya cuba elakkan minum minuman yang mengandungi kafein 8 jam sebelum tidur.

Elak Makanan Berat Sebelum Tidur

Tahukah anda makan secara berlebihan sebelum tidur boleh menyebabkan kesukaran untuk tidur. Makan secara belerbihan sebelum tidur adalah perkara yang perlu dielakkan kerana perut yang terlalu penuh boleh mengakibatkan terganggunya proses tidur.

Mandi Air Panas

Mandi air panas sebelum tidur merupakan salah satu cara yang efektif dalam membantu proses tidur anda menjadi lebih mudah. Antara manfaat air panas adalah ia mampu mengurangi tekanan yang dialami oleh oleh otot-otot tubuh badan. Air panas juga bertindak mengimbangi suhu badan menjadi normal dan membantu menyegarkan tubuh keesokan harinya.  
Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 11-10-2017 01:07 PM | Show all posts
no 1 tu susah nak elak.........................
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 01:17 PM | Show all posts
good tips. terbaik
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-10-2017 02:11 PM | Show all posts
nisako replied at 11-10-2017 01:07 PM
no 1 tu susah nak elak.........................

Rasanya no 1 ni lah yang paling payah nak buat kot. Acara wajib before tidur and masa bangun tidur akan belek scroll handphone.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-10-2017 02:12 PM | Show all posts

Thanks so jom praktikkan.
Reply

Use magic Report

Post time 11-10-2017 03:25 PM | Show all posts
susah nak dapat tidur berkualiti bila tengah rindu si dia.....

gurau je..hehe..letak essential oil diffuser  pun membantu juga kan nak tido nyenyak....lavender oil especially...
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 11-10-2017 05:56 PM | Show all posts
Elle_mujigae replied at 11-10-2017 03:25 PM
susah nak dapat tidur berkualiti bila tengah rindu si dia.....

gurau je..hehe..letak essenti ...

Itu dah masalah tidur kronik atau lebih dikenali sebagai penyakit angau.
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list