CARI Infonet

Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

Author: pendeta

[Tempatan] Edisi fitnah : Dalam kristian tiada kasta!

[Copy link]
Post time 11-2-2018 10:03 AM From the mobile phone | Show all posts
sam1528 replied at 11-2-2018 09:17 AM
Ha ha ... ko ni dah mabuk lah cikgu chazey

Ko jugak yg mintak ayat Quran & pengakuan Nabi Muham ...

Aku mintak ayat Koran.

Pi bagi aku ayat dari Hadith buat hapa?

Dalam Koran pon, Allah yang confirmkan Nabi Muhammad rasul Allah. Ia tak kuar dari mulut nabi sundri.

Part mana tentang ni yang ko fail untuk faham Sam?

Pi la view post aku. Jelas terang bundurang kot ayat aku?

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 11-2-2018 10:11 AM From the mobile phone | Show all posts

Punya la bodoh ko ni Sam.

Ko kata aku kaki konar sedangkan ko lansung tak faham taraf Messiah tu hapa dalam Kristian? Ya Tuhan ku... Jesus hanya Messiah ko kata maka Jesus bukan Tuhan? Ya Tuhanku...

Pastu ko kata dlam Bible banyak Son of God? Israel pun Son of God? Iya, memang. Yang percaya dengan Jesus sebagai Tuhan aka umat Kristian pun digelar children of God. Tapi itu TIDAK MENAFIKAN DALAM BIBLE JESUS BUKAN TUHAN.

Celaka punya Born Moslem Sam kaki konar. Bila diminta ayat dari Koran di mana Nabi Muhammad directly ngaku dia nabi tak boleh bagi pula. Dok tepek hadith. Ceh.

Use magic Report

Post time 11-2-2018 10:12 AM | Show all posts
chazey replied at 11-2-2018 12:51 AM
Aku yang tafaham ka ko yang tafaham apa yang ko tepek ni Sam? Apa argument yang ko cuba sampaika ...

Ha ha ... apa lah ko ni cikgu chazey , berpusing pusing ko konar

Memang aku tak paham macamana I AM THE WAY, THE TRUTH AND THE LIFE = biblical Jesus tuhan

Macamana ko boleh paham 'THE LIFE' bermakna org yg memberi nyawa?

Kan dah bagi bible commentary pada post#77 , tak catat pon yg biblical Jesus tuhan pasal I AM THE WAY, THE TRUTH AND THE LIFE

Jadik macamana ko boleh berpahaman sedemikian .... take note : aku rujuk kepada exegesis bible manakala ko hanya bagi pendapat ko aje

Kalo ko klaim biblical Jesus tuhan pasal dia boleh hidupkan org mati ; Elijah (1kings17:17-22) & Peter (acts9:36-41) pon boleh buat demikian

Laaa ... skg ko lari pulak ke joh1:1-18
Kita lihat satu ayat di bawah ni ja la dari banyak2 ayat di atas:

4 In him was life, and that life was the light of all mankind.

Now coba kaitkan dengan ayat I AM THE WAY, THE TRUTH AND THE LIFE.

Nampak tak gimana Bible imply Jesus tu Tuhan?

(Btw, 'The Word' dalam John 1:1 tu adalah Jesus.)

(Oh, izinkan akak tepek jua versi Bible Yindon. Mana tahu ada yang bebal BI. Semoga umat Islam di tered ini tiada terpesong akidah. )

Cuba ko baca betul2 pada ayat 14 :
The Word became flesh and made his dwelling among us
Biblical Jesus adalah 'the word made flesh' atau 'the word became flesh' bukan word atau the actual word

Jadik pada john1:1 , macamana ko boleh samakan 'word' dgn 'word made flesh'?

Cuba ko jelaskan

Kah kah kah .... apa lah ko ni cikgu chazey , nampak gaya banyak salah faham dari diri ko

Use magic Report

Post time 11-2-2018 10:12 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by chazey at 11-2-2018 11:29 AM

Sam bodoh cuba tepek ayat dari Deuterenomy.

Sam bodoh tahu ayat Deuteronomy tu dari Old Testament? Jesus dah lahir sebagai manusia di muka bumi ka masa tu Sam bodoh? And Elohim is in Jesus as Jesus is in Elohim so takda yang salahnya ayat tu. Betul la. Jesus sindri kata God the Father is in Him just as He is in God the Father dalam doa heol pada God the Father di bawah:

John 17:20-25 (New International Version (NIV)

Jesus Prays for All Believers

20 “My prayer is not for them alone. I pray also for those who will believe in me through their message, 21 that all of them may be one, Father, just as you are in me and I am in you . May they also be in us so that the world may believe that you have sent me. 22 I have given them the glory that you gave me, that they may be one as we are one — 23 I in them and you in me
—so that they may be brought to complete unity. Then the world will know that you sent me and have loved them even as you have loved me.

24 “Father, I want those you have given me to be with me where I am, and to see my glory, the glory you have given me because you loved me  before the creation of the world .

25 “Righteous Father, though the world does not know you, I know you, and they know that you have sent me.

Ayat2 di atas juga sekaligus menafikan dakwaan lobai (born Moslem acah dia paling pakar pasal Bible) Sam bahawa Jesus dan God the Father takda relationship. If takda relationship tak mungkin kuar ayat love me love  you seperti di atas.

In contrast, Nabi Muhammad pbuh has never said He is in Allah and Allah is in him. Why? Because he is merely Allah's mortal human servant while the Biblical Jesus dared to say so for He is from God, He is with God, and He is God. Sebab itu Yahudi bunuh dia. Jika Biblical Jesus tidak pernah mengatakan dia Tuhan as claimed by Moslems,  maka tidak akan wujud ayat seperti di bawah:

Matthew 26

62 Then the high priest stood up and said to Jesus, “Well, aren’t you going to answer these charges? What do you have to say for yourself?” 63 But Jesus remained silent. Then the high priest said to him, “I demand in the name of the living God—tell us if you are the Messiah, the Son of God.”

64 Jesus replied, “You have said it.  And in the future you will see the Son of Man seated in the place of power at God’s right hand and coming on the clouds of heaven.”
[j]

65 Then the high priest tore his clothing to show his horror and said, “Blasphemy! Why do we need other witnesses? You have all heard his blasphemy. 66 What is your verdict?”

“Guilty!” they shouted. “He deserves to die!”

67 Then they began to spit in Jesus’ face and beat him with their fists. And some slapped him, 68 jeering, “Prophesy to us, you Messiah! Who hit you that time?”

Yahudi takkan bunoh Jesus atas tuduhan blasphemy jika dia tak ngaku dia Son of God.

Akak tak faham la apa yang benak sangat born Moslem macam lobai Sam sampai meka tak nampak dah berapa kali Jesus claims to have the same equality as God the Father (which without question confirming Jesus' status as God?)  but still lobai born Moslem Sam mahu fitnah Bible tuduh dalam Bible takda ayat pon Jesus ngaku Tuhan? Wth?

@Dwdrum, now I see why Sam is bodo.

Use magic Report

Post time 11-2-2018 10:14 AM | Show all posts
chazey replied at 11-2-2018 10:01 AM
Cemana aku boleh faham gitu? I was a Kristian kot? Ko pernah jadik Kristian ka Sam?

Ha ha ... ok , ko dulu kristian

Tapi ko kristian yg tak tak tau bible , nampak gaya

Kah kah kah ... cuba lagi cikgu chazey

Use magic Report

Post time 11-2-2018 10:19 AM | Show all posts
sam1528 replied at 11-2-2018 10:12 AM
Ha ha ... apa lah ko ni cikgu chazey , berpusing pusing ko konar

Memang aku tak paham macamana  ...

bro, kau ni muslim ke???

kalau kau islam, jgn biarkan setan buat kau lupa diri

Use magic Report

Follow Us
Post time 11-2-2018 10:21 AM | Show all posts
sam1528 replied at 11-2-2018 10:14 AM

jangan sampai kau dgn kafirun pun tarak beza bro

Use magic Report

Post time 11-2-2018 10:28 AM From the mobile phone | Show all posts
sam1528 replied at 11-2-2018 09:46 AM
Ha ha .... cikgu chazey dah fail english

Memang lah kena ajar ko apa tu preposition 'OF' pasal  ...
Kalo dah kata relationship with god , jadik phrase 'the Holy one of God' bermakna org alim yg ada relationship dgn God.

#facepalm.

THE HOLY ONE OF GOD = THE HOLY ONE THAT COMES FROM GOD lah. Camna ko boleh konar frasa ni kununnya orang alim yang ada relationship dengan God? Orang alim (dalam agama Samawi) pun tak gelar diri dia holy ok? Ada ko pernah baca mana2 nabi dalam Islam ngaku holy? Nabi Muhammad ada kata dia holy ka Sam?

Kalo nak cuba selit konsep Trinity pada phrase tersebut , tak akan jadik pasal ikut kepercayaan kat Trinity , Jesus adalah God , tak ada relationship  , dia adalah God (ie. God the Son)

#facepalm.

Di sini dah terserlah kebodohan ko sebagai born Moslem yang tak tahu apa2 pasal konsep triniti tapi berlagak macam ko yang paling faham.

Sapa kata Jesus tak ada relationship with God, as a God? Itu barangkali fahaman seorang born Moslem, bukan born Kristian.

Jesus is the Son of God. As a Son, He has a relationship with the Father and the Holy Spirit. We humans, as our fathers' children, surely have a relationship with our earthly fathers, no? So does Jesus? Bagaimana boleh turunnya ayat "INILAH ANAK KU YANG KU KASIHI, KEPADANYALAH AKU BERKENAN" (Google sindri hapa verse) dari God the Father jika God thr Father takda relationship dengan Jesus? Camana someone boleh mengasihi someone tanpa mengenali that someone?

But sah2 la aku explain panjang lebar pasal ni pun ko takkan faham pasal ni sebab ko tak pernah blaja tentang Jesus dari kecik dan sembah Jesus sebagai Tuhan. Tapi ada hati nak berhujah seolah dia paling pakar pasal Bible. Pght.

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 11-2-2018 11:10 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by chazey at 11-2-2018 11:18 AM

Macam la ko tau sangat pasal Koran. Diminta ayat Koran where Nabi Muhammad pbuh directly mengakui dia adalah rasul Allah pun fail. Ceh.

Tapi ada hati nak fitnoh konon dalam Bible Jesus takda ngaku dia Tuhan. Dabel ceh.

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:13 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by chazey at 11-2-2018 11:32 AM

Akak dah edit post #99. Lobai sila baca sampai habis. Bukan takat tengok dua tiga baris ayat terawal pastu terketar2 tasabar nak reply.

Btw,

Lagi ayat untok lobai Sam:

Humans do not simply claim to have the same equality with God, Sam. Tuhan ja yang boleh buat gitu, dan di dunia sekarang, pengasas ajaran sesat yang ngaku Tuhan.

Takda sorang pun manusia @ nabi2 penting dalam Islam, dalam Kristian dan dalam Judaism yang berani mengakui dirinya punya same equality dengan Tuhan kecuali Jesus Christ in the Bible.

This post contains more resources

You have to Login for download or view attachment(s). No Account? Register

x

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:14 AM From the mobile phone | Show all posts
Edited by chazey at 11-2-2018 11:34 AM

Poodehmark punya born Moslem sanggup fitnah agama lain atas alasan dakwah. Dakwah la sangatz. Niat tidak menghalalkan cara, remember? Pght.

Kan @cmf_shalom?

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:22 AM | Show all posts
Agama Kristian lebih mementingi kasta daripada agama yang lain seperti Islam dan Buddhism

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:33 AM | Show all posts
chazey replied at 11-2-2018 10:03 AM
Aku mintak ayat Koran.

Pi bagi aku ayat dari Hadith buat hapa?

Ha ha ... cikgu chazey yg tak tau beza antara Quran & hadith

Kalau nak pengakuan Nabi Muhammad(saw) yg dia Nabi / Rasul , pengakuan tersebut dtg dari hadith. Kalo nak ayat Quran , tersebut adalah perintah Allah utk Nabi Muhammad(saw) menyatakan yg dia Nabi / Rasul

Kan bro Redskin dah bagi pada post#73
Sahih International: Say, [O Muhammad], "O mankind, indeed I am the Messenger of Allah to you all, [from Him] to whom belongs the dominion of the heavens and the earth. There is no deity except Him; He gives life and causes death." So believe in Allah and His Messenger, the unlettered prophet, who believes in Allah and His words, and follow him that you may be guided. (QS  7:158)
Ko tak baca ke atau tak paham apa ko baca?

Jadik apa problem ko dgn pengakuan Nabi Muhammad(saw)? Oh yeah , ko terpengaruh dgn video ABN tu yg kata tak ada pengakuan dlm Quran & Hadith yg Nabi Muhammad(saw) adalah nabi & rasul

Ko tak pakai otak lah

Macamam ni pon boleh mengajar anak2 org ke

Kah kah kah .... cikgu chazey yg tak paham apa dia baca

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:35 AM From the mobile phone | Show all posts
sam1528 replied at 11-2-2018 11:33 AM

Kalau nak pengakuan Nabi Muhammad( ...

Bodo.

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:36 AM From the mobile phone | Show all posts
sam1528 replied at 11-2-2018 11:33 AM

Kalau nak pengakuan Nabi Muhammad( ...

"Because afterall, in your Quran , Muhammad never says out of his mouth, about himself, 'I am a prophet'. It's your Allah who said it" (0:33-0:42).

*post #53*

Use magic Report

Post time 11-2-2018 11:52 AM | Show all posts
chazey replied at 11-2-2018 10:11 AM
Punya la bodoh ko ni Sam.

Ko kata aku kaki konar sedangkan ko lansung tak faham taraf Messiah  ...

Ha ha .... cikgu chazey yg tak berapa cerdik

Hmmm , perangai lobai & lobainita ateis & pro ateis ni sama aje. Kalo tak mampu jawab apa2 soalan dgn fakta , mulalah meroyan
- bodoh lah
- penipu lah
Soalan masih tak terjawab

Ok , apa taraf messiah dln Kristian? Setau aku , messiah dlm bible adalah 'the anointed one'

Oops ... don't tell me , pada ko 'messiah' dlm bible adalah tuhan .... ini sudah susah lor

Ni aku nak gelak besar :
Pastu ko kata dlam Bible banyak Son of God? Israel pun Son of God? Iya, memang. Yang percaya dengan Jesus sebagai Tuhan aka umat Kristian pun digelar children of God. Tapi itu TIDAK MENAFIKAN DALAM BIBLE JESUS BUKAN TUHAN.

Celaka punya Born Moslem Sam kaki konar. Bila diminta ayat dari Koran di mana Nabi Muhammad directly ngaku dia nabi tak boleh bagi pula. Dok tepek hadith. Ceh.
Kalo tak dinafikan dlm bible Jesus bukan tuhan , yg ko dok terkinja kinja macam beruk mak yeh kena belacan dok bagi satu ayat ke satu ayat & cuba klaim biblical Jesus tuhan - buat apa?

Ko kontradik diri sendiri

Ha ha ha ha .... aku tak bagi pasal bro @Redskin  dah bagi , cuba ko baca balik post#73 , aku tepek kat sini
Sahih International: Say, [O Muhammad], "O mankind, indeed I am the Messenger of Allah to you all, [from Him] to whom belongs the dominion of the heavens and the earth. There is no deity except Him; He gives life and causes death." So believe in Allah and His Messenger, the unlettered prophet, who believes in Allah and His words, and follow him that you may be guided. (QS  7:158)
Ko terlampau konfius & clueless

Kah kah kah .... cikgu chazey dah tak tahan kena pressure ... dah mental

Use magic Report

ADVERTISEMENT

Post time 11-2-2018 12:08 PM | Show all posts
Edited by sam1528 at 11-2-2018 12:27 PM
chazey replied at 11-2-2018 10:12 AM
Sam bodoh cuba tepek ayat dari Deuterenomy.

Sam bodoh tahu ayat Deuteronomy tu dari Old Testa ...

Ha ha ... cikgu chazey yg dah terlampau konfius & clueless

Deuteronomy tu bukan dari bible ke? 2 tim3:16 (bible niv)
All Scripture is God-breathed and is useful for teaching, rebuking, correcting and training in righteousness,

Ini lah kelemahan ko , kalo dlm OT ko tak setuju , hey ... its the OT , tak boleh pakai ... podah lah

Ini contoh terbaik yg cikgu chazey dah konfius & clueless atau dah mula nak bohong :
Ayat2 di atas juga sekaligus menafikan dakwaan lobai (born Moslem acah dia paling pakar pasal Bible) Sam bahawa Jesus dan God the Father takda relationship. If takda relationship tak mungkin kuar ayat love me love  you seperti di atas.

In contrast, Nabi Muhammad pbuh has never said He is in Allah and Allah is in him. Why? Because he is merely Allah's mortal human servant while the Biblical Jesus dared to say so for He is from God, He is with God, and He is God. Sebab itu Yahudi bunuh dia. Jika Biblical Jesus tidak pernah mengatakan dia Tuhan as claimed by Moslems,  maka tidak akan wujud ayat seperti di bawah:

Post aku #65
Kalo ko tak paham apa tu 'OF' , ia adalah preposition

Expressing the relationship between a part and a whole

Tersebut bermakna Biblical Jesus dlm konteks ayat tersebut ada 'relationship' dgn tuhan .... ayat tersebut , setan tak kata dia tuhan

Kalo nak bohong pon ... PRO lah sikit , jgn amateur sgt

Kat mana yg biblical Jesus kata 'he is God' ni? Kalo ada bagi lah rujukkan bible

Kiamat 2x pon ko tak akan mampu bagi

Ha ha ha ha .... lobai & lobainita ateis & pro ateis ni sama aje ... bagi aje argumen yg tak cerdik tanpa rujukkan

Bila mintak rujukkan ... oops ... bawah OSA kot ... ertikata lain ... mengencing lah tu

Lari pulak ke mat26:62-67
Yahudi takkan bunoh Jesus atas tuduhan blasphemy jika dia tak ngaku dia Son of God.

Akak tak faham la apa yang benak sangat born Moslem macam lobai Sam sampai meka tak nampak dah berapa kali Jesus claims to have the same equality as God the Father (which without question confirming Jesus' status as God?)  but still lobai born Moslem Sam mahu fitnah Bible tuduh dalam Bible takda ayat pon Jesus ngaku Tuhan? Wth?
Cuba ko pinpoint kat mana dlm mat26:62-67 yg geng yahudi to kata biblical Jesus tuhan?

Tersebut catat
the Son of Man seated in the place of power at God’s right hand
Kalo dah duduk sebelah God's right hand , macamana dia boleh jadik tuhan pasal dia duduk sebelah tuhan

Consider this : the right hand man of the President is not the President

Geng yahudi tak pernah mengaku biblical Jesus adalah nabi atau rasul. Pada mereka kalo buat pengakuan tersebut adalah blasphemy

Kefahaman ko terlampau lemah atau ko dah mula nak bohong

Kah kah kah .... dah mula nak bohong ye cikgu chazey .... I told you that you would have a hard time

Use magic Report

Post time 11-2-2018 12:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by enhe.duanna at 11-2-2018 12:20 PM

Tidak habis berlagak mulut besar ni ... sudah hujah bawa saja psalm sedang kan sendiri seleweng ..dixit dominus!

Use magic Report

Post time 11-2-2018 12:24 PM From the mobile phone | Show all posts
Theology debate ni memang neverending sejak dari ratusan tahun lagi. Saya pernah terjebak in these kind of debates but in the end I gave up cuz I realized people are people. They only want to hear what they want no matter how many solid facts you've presented them they will always find ways to rebuke them or miss the whole points completely. This applies to every religions

Use magic Report

Post time 11-2-2018 12:26 PM From the mobile phone | Show all posts
Aerhys replied at 11-2-2018 12:24 PM
Theology debate ni memang neverending sejak dari ratusan tahun lagi. Saya pernah terjebak in these k ...

Ini i sokong

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT

ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT

Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CARI Infonet

16-4-2024 10:03 PM GMT+8 , Processed in 0.132371 second(s), 42 queries .