View: 2544|Reply: 6
|
Kisah Air Traffic Controller (ATC) Palu Yang Terkorban Ketika Gempa Bumi..
[Copy link]
|
|
Dalam bencana yang terjadi, pasti ada kisah kesedihan dan emosi di belakang kejadian itu. Salah satunya adalah Antonius Gunawan Agung, cawangan Pengawal Trafik Udara (ATC) dari Palu AirNav Indonesia. Apabila gempa berukuran 7.4 pada skala Richter menggegarkan Donggala dan gegaran turut dirasakan hingga ke Palu, dia masih bertugas di Lapangan Terbang Mutiara Sis Al Jufri pada hari Jumaat bersamaan 28 September 2018.
Pada masa itu, Antonius mengarahkan bahawa pesawat Batik Air di laluan Palu-Makassar boleh berlepas. Malah, pada masa itu dia teriak segera meninggalkan bangunan lapangan terbang.
"enerbangan selamat, jaga diri," kata Antonius kepada Kapten Ricosetta Mafella yang membawa terbang Batik Air di laluan Palu-Makassar pada petang Jumaat itu.
Apa yang berlaku kemudian, salah satu menara ATC kemudiannya runtuh kerana tidak dapat menahan gegaran gempa yang kuat. Kemudian, apakah nasib Antonius?
Menurut maklumat dari pemerhati penerbangan Gerry Soejatman, Antonius terpaksa lompat dari salah satu menara setelah dilaporkan telah membersihkan penerbangan Batik Air untuk berlepas dan menunggu pesawat itu selamat ke udara sebelum pergi dari situ. Namun melihat bumbung yang runtuh, dia melompat dari situ hingga menyebabkannya mengalami kecederaan teruk dan segera dikejarkan ke hospital.
Antonius yang cedera teruk dipindahkan menggunakan helikopter perubatan ke Balikpapan. Malangnya, Antonius tidak dapat di selamatkan.
AirNav Indonesia menyampaikan berita sedih menerusi akaun twitter mereka.
Menurut cerita, pada hari Jumaat, pesawat Batik Air di laluan Palu-Makassar menjadi pesawat terakhir yang dipandu oleh Antonius dan dijadualkan untuk berlepas pada pukul 5:55 pagi. Walau bagaimanapun, Kapten Mafella yang mengemudi pesawat, meminta izin daripada pegawai pengawal untuk mempercepat penerbangan dan telah diluluskan oleh pegawai pengawal.
Antonius (ATC) : "Batik 6231 R/W was clear for take off,"
Kapten Mafella, "Thank you for letting me take off."
Tanpa diduga ia adalah komunikasi terakhir Mafella kepada pegawai pengawal. Tidak lama selepas berlepas, Mafella cuba menghubungi pegawai pengawal itu lagi, tetapi tidak bertindak balas. Ternyata menara ATC telah runtuh dan tidak berfungsi.
Melalui akaun instagramnya, Kapten Mafella mengakui ada sesuatu yang pelik apabila dia ingin meninggalkan Lapangan Terbang Mutiara Sis Al Jufri. Dia merasakan getaran dalam kabin pesawat. Namun dia tidak menyedari bahawa getaran itu datang dari kejutan gempa bumi dan yangd ia fikir ianya datang dari landasan di lapangan terbang yang bermasalah. Beberapa detik selepas ketika dalam penerbangan dari ketinggian 2,000-3,000 kaki, dia melihat gelombang tsunami yang aneh. Mafella bersyukur, dia berjaya berlepas sebelum kondisinya merosot.
Mengetahui Antonius tidak berjaya diselamatkan, Kapten Mafella turut menyatakan kesedihannya di samping memanggil Antonius sebagai pelindungnya di Palu.
"Terima kasih kerana menjaga saya dan melindungi saya agar saya dapat terbang," tulis Mafella.
Dia juga berdoa agar Antonius dapat berehat dengan damai.
"Tuhan sentiasa bersama kamu," katanya lagi.
Selamat tinggal Antony! Terima kasih atas dedikasi anda kepada dunia penerbangan Indonesia.
Pilot Batik Air, Capten Ricoseta Mafella bicara kisah terbang sebelum gempa di Palu Sulawesi Tengah.
Sumber dari CNN Indonesia
Takziah diucapkan kepada semua warga Indonesia di atas bencana gempa bumi / Tsunami yang terjadi di Sulawesi. Semoga mereka di beri kekuatan dan kesabaran untuk menempuhi cubaan ini.
Sumber : https://www.idntimes.com
|
|
|
|
|
|
|
|
Ada baca pasalnya juga. Sanggup berkorban demi dan selamatkan lebih banyak nyawa. |
|
|
|
|
|
|
|
kan.. berbaur perasaan baca kisah arwah ni
sedih, hiba, bangga, kagum
beliau adalah wira |
|
|
|
|
|
|
|
true hero |
|
|
|
|
|
|
|
Melayu usetard setajah bawang sibuk cakap benda ni jadi sebab lgbt. Hehe kapten ni kata thank you Jesus sebab selamatkan dia |
|
|
|
|
|
|
| |
|