CariDotMy

 Forgot password?
 Register

ADVERTISEMENT

12Next
Return to list New
View: 11189|Reply: 29

Sungguh Menggerunkan! Ini 10 Landasan Kereta Api Paling Bahaya dan Ekstrem

[Copy link]
Post time 22-2-2019 12:55 PM | Show all posts |Read mode
Edited by NmeeraR at 22-2-2019 03:19 PM

Selain pesawat, kapal laut dan kereta, kereta api adalah merupakan pengangkutan utama digunakan dikebanyakan negara sebagai pengangkutan ke tempat dengan jarak yang jauh.
Kredit Foto : telegraph.co.uk
Saat sedang menaiki kenderaan seperti kereta , anda pasti pernah melalui tepi gaung atau jambatan yang agak tinggi bukan?
Pasti ia sudah cukup menggerunkan anda.

Jika begitu, bagaimana pula dengan landasan kereta api yang perlu meredah laluan yang penuh ekstrem dan berbahaya pula?

Berikut, ini 6 landasan kereta api yan dikenali sebagai landasan paling menggerunkan.


Train to the clouds, Argentina
Kredit Foto:Tribun Travel

Terletak pada ketinggian yang tinggi iaitu 4,197 meter di atas permukaan laut dengan laluan kereta api sepanjang 217km. Sepanjang laluannya, kereta api ini melintasi 29 jambatan, 21 terowong dan 13 jambatan, sambil melintasi lanskap yang indah termasuk Andes dengan zon iklim serta bentuk muka bumi yang berbeza.
Kredit Foto:Google

Ia digelar sebagai " Train to the clouds" kerana menghasilkan wap dalam cuaca sejuk yang kelihatan menakjubkan bahkan seperti menaiki kereta api yang meredah awan.

Laluan kereta api ini dibuka pada tahun 1948 selepas hampir 27 tahun pembinaan dan kini digunakan untuk tujuan pelancongan.


Qinghai Railway , China
Qinghai Railway merupakan landasan kereta api tertinggi di dunia dengan ketinggian maksimum 5701 meter atas permukaan laut. Terdapat beberapa kawasan ekstrem yang perlu dilalui seperti kawasan ais beku kira-kira 550 meter dan  terowong paling tertinggi di dunia, iaitu terowong Fenghuoshan dengan ketinggian kira-kira 4,905 meter di atas paras laut.
Kredit Foto:Google

Ianya cukup ekstrem kerana saat proses pembinaan, pekerja perlu dibekalkan kemudahan oksigen di beberapa tempat. Bagi penumpang yang ingin menaiki kereta api di laluan ini mesti berada dalam keadaan baik. Penumpang yang mengisytiharkan masalah kesihatan semasa mengisi borang akan dibekalkan dengan topeng oksigen.

Maeklong Railway Market, Thailand

Kredit Foto:Google

Maeklong Market sama seperti  beratus-ratus pasar lain di Thailand. Tetapi apabila mendengar wisel berbunyi, dengan segeranya penjual di pasar ini mengambil barang-barang dan melipat  khemah. Ia bertujuan memberi laluan kepada kereta api yang ingin melintasi kawasan itu dengan kelajuan 15km/jam.


Kredit Foto:Google
Setelah kereta api melepasinya, mereka meletakkan semula barang dan membentangkan khemah.


Minami Aso Railway, Jepun

Kredit Foto:Google
Landasan kereta api adalah antara yang paling ekstrem di dunia kerana akan melintasi salah satu gunung berapi yang paling aktif di Jepun, iaitu Gunung Aso. Selain Gunung Aso, laluan ini juga melewati lembah dan jurang yang curam.

Kredit Foto:Google
Walau bagaimanapun, landasan kereta api ini adalah kawasan tumpuan pelancong saat musim gugur untuk melihat hutan Gunung Aso yang terbakar akibat aktiviti magma panas Gunung Aso yang kelihatan  seolah-olah berada di lautan emas.


Chennai Rameswaram Route, India
Kredit Foto:Google

Seterusnya ialah laluan kereta api yang menghubungkan Chennai ke Rameswaram, iaitu Laluan Chennai Rameswaram di India. Jalan ini dianggap oleh ramai orang berbahaya kerana ia melewati Bridge Bridge yang dibina pada tahun 1914 lalu.

Di samping itu, jambatan Pamban yang telah ditetapkan sebagai warisan dunia oleh UNESCO ini juga dibuat di atas Lautan Hindi dengan panjang kira-kira 6,776 meter. Jadi kereta api yang melalui jambatan ini perlu dalam kelajuan yang perlahan.

Kredit Foto:Google
Paling menakutkan, katanya, kadang-kadang kereta api perlu bergerak ke arah yang bertentangan dengan angin. Di samping itu, laluan ini juga melalui tempat-tempat yang sering mengalami angin ribut berbahaya.


Gotthard Tunnel, Swiss
Kredit Foto:Relatics

Terowong Gotthard telah menjadi  penghubung  kepada Utara dan Selatan Eropah yang dipisahkan oleh puncak-puncak gunung Alphine yang tinggi. Ia merupakan terowong yang terpanjang dan paling dalam di dunia, iaitu dengan jarak 56km dan kedalaman sebanyak 2.2km bagi sesetengah laluannya.

Terowong ini menghubungkan bandar Ersfeld, Jerman dengan Bandar Bodio, Switzerland yang terletak berhampiran dengan sempadan Itali


"The Devil Nose" Railway, Ecuador
Kredit Foto:Tren Ecuador
Kereta Api "The Devil’s Nose" dibina di atas batu dengan nama yang sama pada ketinggian 800 m (2,624 kaki). Ia merupakan salah satu kereta api paling berbahaya di dunia kerana landasannya di sebuah dinding gunung dengan laluan  yang sempit dan berliku lantas menyebabkan ia dipanggil sebagai "The Devil's Nose".

Kredit Foto:Google
Namun begitu, ia masih menjadi tumpuan pelancong kerana pemandangan yang indah bakal menanti mereka.


Stesen kereta api Dawlish, laluan Exeter ke Plymouth
Kredit Foto:Google
Landasan kereta api di tepi pantai dengan tembok ombak dan  terowong tebing laut menjadikan laluan ini sangat ekstrem dah berbahaya.
Malah yang paling menggerunkan saat cuaca buruk boleh mengakibatkan landasan dan kereta api dihempas ombak dan landasannya berisiko rosak akibat kejadian hakisan dipukul ombak.



Kredit Foto:Google

Namun begitu, stesen ini mempunyai pemandangan yang sangat cantik dan menghasilkan impak yang sangat menarik saat ombak muncul.



Kuranda Scenic Railway, Australia



Kredit Foto:Google

Perkataan "Scenic" dari nama Kuranda Scenic Railroad di Australia bermaksud "pemandangan indah". Ia dikatakan landasan yang agak ekstrem kerana di bina sejak tahun 1800-an di hutan tropika yang sangat padat, di mana terdapat jurang dalam di sebelah kiri dan kanannya.


Kredit Foto:Google

Namun apa yang menarik saat menaiki kereta api ini, para penumpang boleh menikmati pemandangan air terjun di sebelah landasan kereta api yang kadangkala airnya dapat mengalir ke dalam kereta api.


Pilatus Railway,Swiss
Kredit Foto:Google
Pilatus Railway di Switzerland ini dibina sejak 1889 lalu, berada pada ketinggian 2,073 meter di atas paras laut. Landasan ini menghubungkan Alpnachstad dengan Tasik Lucerne di Switzerland.

Kredit Foto:Google
Ia dikatakan sebagai landasan kereta api estrem, kerana cerun trek yang mencapai 48%, dari  cerun trek kereta api pada umumnya hanya 38%. Keadaan ini menyebabkan, kereta api yang melalui laluan ini tidak dapat bergerak cepat, rata-rata hanya 9-12 km / jam.



Apa reaksi anda? -CARI
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 22-2-2019 01:22 PM From the mobile phone | Show all posts
Ai sampao skg mimpi ngeri laluan panjang atas jambatan pulau pinang
Apatah lagi laluan spt ini
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 01:45 PM From the mobile phone | Show all posts
Walaupun risau2, view cantik macam tu naik je lah skali.
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 02:10 PM | Show all posts
seramnya...
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 02:28 PM From the mobile phone | Show all posts
View cantik tapi macam tak mampu nak enjoy view sebab gigil lutut tengok landasan macam tu
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 02:31 PM | Show all posts
Swiss walau gerun tapi pemandangan paling menarik
Reply

Use magic Report

Follow Us
Post time 22-2-2019 02:37 PM | Show all posts
i penah naik train from jakarta to Bandung, cantik uols pemandangan die
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 02:59 PM | Show all posts
swiss mmg gerun tp pemangangan sgt la wow ...........
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


 Author| Post time 22-2-2019 03:23 PM | Show all posts
intan_smsb replied at 22-2-2019 02:37 PM
i penah naik train from jakarta to Bandung, cantik uols pemandangan die

Indonesia  memang banyak view and laut yang cantik2.... selalunya tempat ada gunung berapi ni, memang cantik2 cuolsss....
Iuolss pun sukaaaa
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 03:28 PM | Show all posts
NmeeraR replied at 22-2-2019 03:23 PM
Indonesia  memang banyak view and laut yang cantik2.... selalunya tempat ada gunung berapi ni, mem ...

dengan sejuk nyaman
tapi tu kat bandunglah
dengan hijau sejuk permandangan mata memandang
bf i baru balik dr jogja
die kata jogja sna panas
asal petang je ujan
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 04:11 PM From the mobile phone | Show all posts
Sy pernah Ke Thailand dan lsluan Plymouth UK tu.

Tak seram sangat in real
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 04:12 PM From the mobile phone | Show all posts
intan_smsb: i penah naik train from jakarta to Bandung, cantik uols pemandangan die


Agree. Train  Jkt - Jogja - Surabaya pun amazing views
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 07:15 PM From the mobile phone | Show all posts
maeklong train tu ok je tak scary pun..bila lalu kawasan pasar dia slow je org dlm train sempat cuci mata tengok sayur buah..kita berlari lagi laju
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 11:25 PM From the mobile phone | Show all posts
helicornia replied at 22-2-2019 11:15 AM
maeklong train tu ok je tak scary pun..bila lalu kawasan pasar dia slow je org dlm train sempat cuci ...

Yes... Dia slow je kan.. Bukan desummm laju gitu
Reply

Use magic Report

Post time 22-2-2019 11:26 PM From the mobile phone | Show all posts
I terpikir orang yg bina rel tu yang bawah laut, atas gunung, segala
Mesti libatkan banyak nyawa melayang
Reply

Use magic Report

Post time 23-2-2019 12:36 AM | Show all posts
Gotthard Tunnel depth 2.2km tu kira drpd puncak gunung rupanya..mula2 baca ingatkan depth drpd ground level or mean sea level. pitam aku pikir mcm mana diorg boleh korek shaft sedalam tu utk launch boring machine
Reply

Use magic Report


ADVERTISEMENT


Post time 24-2-2019 03:26 AM | Show all posts
Seram pulak tgk semua rail tu,
Reply

Use magic Report

Post time 28-2-2019 12:57 PM | Show all posts
pergh..memang seram tapi menarik
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2019 04:01 PM | Show all posts
tempat yang seram tapi permandangannya cantik.
Reply

Use magic Report

Post time 2-3-2019 04:23 PM From the mobile phone | Show all posts
Kalau lah ade duit dan mampu, semua ni aku nak naik. Lagi ekstrem lagi geram lagi nak naik. Macam roller coaster. Lagi ekstrem, lagi nak cuba.
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register

Points Rules

 

Category: ExploRasa


ADVERTISEMENT



 

ADVERTISEMENT


 


ADVERTISEMENT
Follow Us

ADVERTISEMENT


Mobile|Archiver|Mobile*default|About Us|CariDotMy

29-11-2024 09:38 AM GMT+8 , Processed in 0.059884 second(s), 31 queries , Gzip On, Redis On.

Powered by Discuz! X3.4

Copyright © 2001-2021, Tencent Cloud.

Quick Reply To Top Return to the list