View: 5235|Reply: 35
|
'Malu Kena Halau Tanpa Makluman' - Kerana Flight Overbooked, Lelaki Dihalau Dari
[Copy link]
|
|
Seorang lelaki meluahkan rasa terkilan kerana dihalau daripada pesawatnya berikutan berlebihan penumpang dalam penerbangan itu. Lelaki itu, Hanif Hussain berkata beliau membeli penerbangan dari KLIA2 yang dijadualkan berlepas pada 31 Mac lalu. Bagaimanapun, apabila memasuki pesawat, beliau tidak mencari tempat duduknya 32d, kerana kerusi yang ada hanyalah sehingga 31.
Kredit foto: Facebook
Selepas melaporkan kepada pramugari bertugas, beliau diberitahu kapal terbang asal dengan 192 kerusi terpaksa digantikan dengan kapal terbang baru 186 kerusi atas masalah teknikal. Oleh yang demikian terdapat 6 penumpang terpaksa dikeluarkan termasuk Hanif.
Kredit foto: Facebook
Berikutan itu, Hanif meluahkan rasa kesalnya kerana syarikat itu mengambil masa terlalu lewat untuk menjernihkan keadaan, 45 minit selepas gate dibuka. Beliau juga tidak berpuas hati dengan cara kakitangan itu mengeluarkan lebihan penumpang secara rawak.
Kredit foto: Facebook
Walaupun akhirnya diberikan tiket baru dan voucher makan RM20, Hanif berkata beliau terpaksa mengatur semula pengangkutan yang akan mengambilnya di airport dan ke Marudi, sebuah pekan di pedalaman Sarawak.
‘Sepatutnya semasa menunggu boarding, kakitangan sudah boleh mengesan masalah lebih awal dan memberikan makluman’ kata seorang netizen.
Kredit foto: Facebook
'Saya dah beberapa kali kena kes delay, berlepas selepas 5 jam, ketika bulan puasa, cuba hubungi Servis Pelanggan tetapi tidak ada jawapan’ kata seorang lagi netizen.
Kredit foto: Facebook
Sambil menghubungkan status itu dengan laman Facebook penerbangan tersebut, Hanif juga berharap kakitangan penerbangan itu akan memantuhi SOP mereka apabila terpaksa offload penumpang di masa hadapan nanti.
Kredit foto: Facebook
Jadi, pengajaran daripada kes ini, ketahuilah hak anda sebagai penumpang pesawat dengan melayari laman web www.mavcom.com.my. Adakah anda pernah mengalami perkara yang sama? - CARI |
Rate
-
2
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
Tiket murah, servis pun murah la... |
|
|
|
|
|
|
|
Company aku dah ban guna AA untuk business travel sebab banyak sgt delay/reschedule/cancel sampai customer pun dah menyampah asyik reschedule meeting |
|
|
|
|
|
|
|
Iols mmg tak amek AA dh kalau ada business purposes. Buat sakit hati jah. |
|
|
|
|
|
|
|
Tak agak2 buat cerita boleh duduk kt kokpit |
|
|
|
|
|
|
|
nasib la dia xde nk naik flight lain nk gi memana plak..kalau x mau lagi hangin.. |
|
|
|
|
|
|
|
Sian..tp AA standard la dengan servisnya... |
|
|
|
|
|
|
|
Eventhough AA lgi gah malindo or ff tp meols prefer those 2 dari AA yach kalu domestic. AA paling bebal bodoh semua cukup lengkap.. ddh bape duit meols burn kt deols... So AA is cancelled long ago.....! |
|
|
|
|
|
|
|
Iollsss nak balik kg ada AA je. What to do. |
|
|
|
|
|
|
|
Kasihan...tapi encik ni mmg penyabar... |
|
|
|
|
|
|
|
servis hampeh!! dah lama banned AA |
|
|
|
|
|
|
|
So ni bukan kes overbooked la kan mcm airlines biasa buat..haram AA nak ngaku salah, especially si tony tu..asyik staff & sop dia je betul |
|
|
|
|
|
|
|
Lenkali beli la insuren air asia tu.. kalu flight delay or cancel leh dapat pmpasan kan..?
Sian brother ni.. takkan dapat voucher makan rm20 je.. dah ler malu kene halau, rugi masa & tenaga plak tu.. time is money |
|
|
|
|
|
|
|
hish korang.. jangan la komplen..
sebab ada AA lah rm10 ramai boleh sampai jepun tauuuu...
kata frequent traveller kl indon kl |
|
|
|
|
|
|
|
biasa seat last, last minute check in
zmn bujang dlu selalu last minute check in dgn hrpn dpt hot seat, dpt seat blkg |
|
|
|
|
|
|
|
baru lah dapat banyak like
kalau ckp duk kt tmpt pramugari pun dah xlogik
lagi duk dlm kokpit
banyak sgt tgk drama pilot usung beg la tu dulu
|
|
|
|
|
|
|
|
Hari tu masa kat kuching balik kl 2 flight mas kena batal |
|
|
|
|
|
|
|
Edited by pittjie at 5-4-2019 05:05 PM
ada dik. seat dlm cockpit belakang pilot tu dipanggil jump seat. sebenarnya dikhaskan tuk staff (especially pilot) yang off duty atau pilot yang tgh training .. nak tgk keadaan sebenar dlm cockpit tu. staff yang dpt previlege dpt tiket free atau harga staff yang murah (contoh : staff MAS) biasanya dia org tak terus dpt seat passanger. dia org kena KIV. atau kata lain .. waiting list. kalau ada kekosongan baru dia org dibagi seat passanger. tapi kalau flight penuh .. biasanya akan dibagi jump seat ni .. provided dgn kebenaran pilot bertugas. tapi seat ni mmg tak selesa la. mcm uols tengok seat steward/stewardess tu. tegak kejung tak leh recline. infact iols penah hampir kena duduk jump seat masa dpt MAS staff fare dulu. pilot pun masa tu siap cari iols kat kaunter CS .. to confim kat iols yang dia dah bagi permission to me to sit kat belakang dia in case flight penuh. hahaha. yes .. pilot dah siap2 kena inform ada waiting list passanger. but fortunately ada kekosongan so idak la i merengsa duduk kerusi tegak sepanjang 4 jam setengah journey tu. tp kinda rugi jgk la sbb tak dpt merasa duduk cockpit. sekarang ni mmg pilot tak boleh simply bagi passanger melawat cockpit macam wayyyy dulu2 tau.
|
|
|
|
|
|
|
|
sila refer to my post kat atas dik.
|
|
|
|
|
|
|
| |
|