Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
1191
View
18
Reply

Buat Sendiri Suji Badam 4 Bahan, Patutlah Uqasha Senrose Tak Menang Tangan!

[Copy link]

Author: Cari-Azza       Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-5-2020 10:48 AM | Show all posts |Read mode




Berapa hari sahaja lagi Ramadan bakal meninggalkan kita. Bagaimana dengan persiapan raya pula? Anda dah 'bereskan' semuanya?



Walaupun tidak akan semeriah tahun-tahun lepas dek kerana pandemik Covid-19, namun diharapkan ianya tidak mematahkan semangat anda sekeluarga untuk beraya.



Jadi, untuk menaikkan semangat beraya, jom kita buat biskut raya paling senang dibuat iaitu Biskut Suji Badam yang hanya menggunakan empat bahan sahaja seperti dikongsikan Majalah Rasa ini.




Kredit foto: FB





Sudahlah cara membuatnya senang, rasanya yang rapuh dan cair di dalam mulut juga membuatkan terasa asyik kala mengunyahnya. Apatah lagi dengan gandingan serbuk badam bersama minyak sapi, memang gerenti sedap!



Jom kita tengok resipi asal oleh pengguna Facebook, Maria Bentalib.




Bahan bahan:
1kg tepung gandum
300g gula halus
400g minyak sapi
100g serbuk badam


Kredit foto: FB





Cara membuatnya juga mudah. Ikuti sahaja langkah seperti dibawah.





1) Pukul gula dengan minyak sapi terlebih dahulu.





Kredit foto: FB




2) Kemudian, masukkan tepung gandum dan serbuk badam. Uli hingga menjadi doh, rehatkan.




Kredit foto: FB



3) Gentelkan bulat-bulat kecil. Letakkan dalam loyang dan bakar pada suhu 160 darjah Celsius selama 30 minit.





Kredit foto: FB



Kredit foto: FB




Inilah hasilnya, mudah dan menjimatkan. Boleh buat berulang kali sebab pasti menjadi. Eh! Ini biskut yang sama Uqasha Senrose buat kan? - CARI



Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 20-5-2020 11:02 AM From the mobile phone | Show all posts
Beli kat econsave je lagi laaaa murah. RM12 je sebalang. Buatan drpd ein cookies. Sedap pun sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 11:08 AM From the mobile phone | Show all posts
Dlu iols suka gila biskut suji yg jual kt Leno n butter cookies kat Ayamas. Butter cookies tu kira suji la kan ? Ke lain ?
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 11:28 AM | Show all posts
penyabar btol la sape yg buat biskut raya ni.. iol takde kesabaran nak uli satu2
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 11:31 AM | Show all posts
suji tu apa dia sebenarnya.. dan kenapa dipanggil suji...

sungguh dr kecik aku dok pikir pasal benda ni..
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 11:32 AM From the mobile phone | Show all posts
Hati2 siapa suka makan badam nanti cepat gems
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 11:32 AM | Show all posts
sedap ni .. kuih dulu2 zaman kecik ni.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 12:18 PM From the mobile phone | Show all posts
Raya wajib kena ada tart nenas. {:run
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 12:41 PM From the mobile phone | Show all posts
kucingitam replied at 20-5-2020 11:31 AM
suji tu apa dia sebenarnya.. dan kenapa dipanggil suji...

sungguh dr kecik aku dok pikir pasal be ...

Bukan kea biskut suji diberi nama sbb ada tepung suji dlm bahan2, tp yg resepi ni takde pulak
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 01:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Sedap biskut suji ni..
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 03:54 PM | Show all posts
Hannan15 replied at 20-5-2020 12:41 PM
Bukan kea biskut suji diberi nama sbb ada tepung suji dlm bahan2, tp yg resepi ni takde pulak

tah..aku tak tau..itu yg jadi persoalan...suji tu diperbuat dr apa

Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 03:55 PM From the mobile phone | Show all posts
whadda: penyabar btol la sape yg buat biskut raya ni.. iol takde kesabaran nak uli satu2


Kannn.. iols suka jugak buat biskut raya ni.. tp kerajinan tu setiasa x datang2.. balik kerja dh penat.. hujung minggu sibuk benda lain plak.. eh iols tunjuk je la senang..
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 07:14 PM From the mobile phone | Show all posts
xyah pakai tepung suji ekk
xminat sgt kuih tepung2 semata ni huhu
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 08:04 PM From the mobile phone | Show all posts
Suji ialah semolina.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 08:53 PM From the mobile phone | Show all posts
I sorang je ke xreti makan kuih raya.. kalu g beraya i mesti makan kerepek kalu tuan rumah sedia kerepek atau kekacang.. or else memang terpaksa la makan tapi stakat 1 biji 2 jelah hihii
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 09:36 PM From the mobile phone | Show all posts
iolss bt biskut raya yg sng2 jer.. bru siapkan bskut mazola.. nk cuba yg lain plak.. bskut suji ni sama jer dgn biskut arab kan..
Reply

Use magic Report

Post time 31-5-2020 09:09 AM | Show all posts
iols tgk gambor terakhir tu mcm biskut kacang je
Reply

Use magic Report

Post time 1-6-2020 07:51 AM From the mobile phone | Show all posts
Favourite kuih raya ni
Reply

Use magic Report

Post time 15-6-2020 03:29 PM | Show all posts
nyummy...favourite sunguh biskut suji ni
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list