Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
2757
View
171
Reply

Jom kongsi resepi menu istimewa di Pagi raya.

[Copy link]

Author: sarah82    From the mobile phone    Show all posts   Read mode

Author
Post time 20-5-2020 11:05 AM From the mobile phone | Show all posts |Read mode
Edited by sarah82 at 20-5-2020 12:44 PM

Halooo mi amor .. Aku tak la pandai masak.. Tapi setakat nak bg perut kenyang tu boleh la.. Lagipun lagi bbrp hari saja kita nak sambut raya.. Walaupun kita beraya dlm PKPB tahun ni.. Yg mana angpa boleh turunkan citer kat anak cucu angpa nanti...

Tapi raya tetap raya.. Tak semestinya kena saudara ramai datangkan... Jadi berbalik pada tajuk thread.. Jom kongsi resepi juadah istimewa yg angpa semua akan masa hari raya.

Sat lagi aku boh resepi ketupat daun palas yg biasa aku buat.

SMOD : Sy buka thread kat sini sebab senang sikit.

NOTA : angpa nak sembang OT pun aku tak kisah sebab memang aku suka berOT pun

Aku boh gambar dulu.. Nak join tido berjemaah dgn tom sat.. Hahahaah.

Utk resepi Ketupat Daun Palas

Bahan :
1 kg beras pulut
1/2 kg santan pekat
Air pakai agak2 (biasanya dlm 1 @ 2 cawan saja)
Garam secukup rasa
Daun pandan
Daun palas (1 kg pulut biasanya dlm 5 kaki daun palas)

Cara penyediaan :
1. Basuh pulut bagi bersih dan toskan.
2. Panaskan periuk, masak santan dan sedikit ayaq sampai mendidih dan masukkan pulut, boh garam dan kacau rata dan jangan lupa boh daun pandan utk wangi.
3. Pulut tu kena sentiasa kacau sampai kering santan + ayaq tadi..bila dah separuh masak.. Tutup api..
4. Biarkan sejuk.. Baru boleh balut guna daun palas yg dah siap dibuka dan dicuci.
5. Ikat bagi kemah yg bawah dia.. Guntung lebihan daun palas.
6. Daun palas yg angpa gunting jangan buang.. Tapi jadikan sebagai pelapik ketupat periuk yg angpa nak guna utk rebus ketupat. Masukkan ketupat dan air bagi  cover ketupat.. Rebus sampai la bunyi meletup kecik atau ayaq dah habis maksudnya.

aor_caregiver_20200520_2.png

Tips arwah tok aku.. Daun palas cari yg panjang kalau yg baru belajar nak buat.. Cuba elakkan beli daun palas yg jenis payung.. Besar atas.. Tirus ke bawah.. Susah nak balut kecuali angpa taraf otai balut sambil tutup mata

Tips kedua arwah tok aku.. Buka daun palas 1-2 hari lebih awal.. Kemudian rendam daun palas yg dah dibuka tadi dlm ayaq bersih. Dan kmdn jemurkan.. Jadi daun palas tu bersih dari sebarang habuk.

Ni gambar daun palas yg dah dibuka.
aor_caregiver_20200520_3.png
aor_caregiver_20200520_4.png

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 20-5-2020 11:36 AM | Show all posts
Lontong
rendang udang
nasi minyak
daging masak hitam
ayam masak merah


Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 11:39 AM From the mobile phone | Show all posts
kucingitam replied at 20-5-2020 11:36 AM
Lontong
rendang udang
nasi minyak

Tempek resepi sekali.. Boleh la kita kongsi2 resepi
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 12:14 PM From the mobile phone | Show all posts
hi Sarah
karos masak simpel jah
nasi putih lauk telo mate
nak masak byk lauk sbab jiran jiran mai
dh stendbai
ketupat palas
lemang
kuah lodeh kuah kacang
sambal sotong
rendang daging / kambing perap grill
rendang ayam
tgkla mana yg sempat.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 12:19 PM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 20-5-2020 12:14 PM
hi Sarah
karos masak simpel jah
nasi putih lauk telo mate

Sambal sotong sedapnyaaa.. Yum2..minta resepi
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 12:31 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 20-5-2020 12:19 PM
Sambal sotong sedapnyaaa.. Yum2..minta resepi

respi karos mudah je
sotong kembang jenis kecik sekilo dipotong dan bersih dan toskan
blend bwg besar dan bwg putih ckup semangkuk besar
cili blend semangkuk jua
bwg besar potong 2 biji
belacan air asam jawa gula garam megi ckup rasa gula nisey 1 keping
cara masak:
tumis bwg smpi pecah minyal masukkan cili kacau hingga pecah minyak , api jgn kuat naa..+belacan +airasam kacau lgi
msukkan sotong tmbh air gula garam perasa biarkan sepruh kering masukkan bwg potong. kacau kejap angkat.

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 12:46 PM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 20-5-2020 12:31 PM
respi karos mudah je
sotong kembang jenis kecik sekilo dipotong dan bersih dan toskan
blend bwg  ...

Done screenshot.. Hahaha boleh cuba resepi karos utk pair dgn mee kari cucu tok nak buat raya ni.. Guna sotong kering boleh kan.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 12:52 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 20-5-2020 12:46 PM
Done screenshot.. Hahaha boleh cuba resepi karos utk pair dgn mee kari cucu tok nak buat raya ni.. ...

sotong kering rendam dulu dgn ubat dia. basuh bersih biang air hitam pastu potong kecil jgn kecil sgt nti tak best mengunyah..haha
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 12:53 PM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 20-5-2020 12:52 PM
sotong kering rendam dulu dgn ubat dia. basuh bersih biang air hitam pastu potong kecil jgn kecil  ...

Ubat dia nak cari kat mana? Tak pernah masak sotong kering.. Sbb tak konfiden.. Hahaha
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 01:54 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 20-5-2020 12:53 PM
Ubat dia nak cari kat mana? Tak pernah masak sotong kering.. Sbb tak konfiden.. Hahaha

ubat rendam tu ada jenis air dan serupa sektul garam besar. cari kt pasar or kedai jual makanan kering seafood. tnya mcmana nk buat kt kedai tu. sambal sotong biasa tk sama dgn yg jenis kering ni.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 02:02 PM From the mobile phone | Show all posts
rospinki replied at 20-5-2020 01:54 PM
ubat rendam tu ada jenis air dan serupa sektul garam besar. cari kt pasar or kedai jual makanan ke ...

Wokiess.. Kena pi cari.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 06:25 PM From the mobile phone | Show all posts
ala x pandai masak
semua ikut youtube je .. antaranya icookasia, buatorang lapo dgn chenom..
sorry ek.. kita tgk resipi org jela kat sini.. mana sedap kita cuba .. thanks bukak thread kak Sarah
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 06:38 PM From the mobile phone | Show all posts
Lavender85 replied at 20-5-2020 06:25 PM
ala x pandai masak
semua ikut youtube je .. antaranya icookasia, buatorang lapo dgn chenom. ...

Share la resepinyg penah cuba dan sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 06:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Edited by Lavender85 at 20-5-2020 06:57 PM
sarah82 replied at 20-5-2020 06:38 PM
Share la resepinyg penah cuba dan sedap.


tak tau mcm mana nak letak tapi saya cuba k.. selalu tiap tahun buat sayur lodeh je.. belajar dari sini.. pastu bahan2 sayur ikut2 sikit resipi utuber lain
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 06:57 PM From the mobile phone | Show all posts
Lavender85 replied at 20-5-2020 06:55 PM
tak tau mcm mana nak letak tapi saya cuba k.. selalu tiap tahun buat sayur lodeh je.. belajar da ...

Yummy.. Yummy mmg suka lodeh. Sedap.
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 07:03 PM From the mobile phone | Show all posts
sarah82 replied at 20-5-2020 06:57 PM
Yummy.. Yummy mmg suka lodeh. Sedap.

kan.. masa kecik2 dulu raya rumah jiran 2 kali depan rumah dia saji lodeh.. first time makan rasa sedap sgt..teringat smpai tekad satu hari nanti nk belajar buat.. first time buat ikut buku x faham byk bende .. mcm mayam ke apa tah.. pastu main masuk je bahan2 dlm blender sampai terus blender rosak pecah.. kecewa jugakla.. tahun berikutnya buat lagi kali ni ikut resipi sini.. rupanya2 kena potong halus2 baru masuk blender.. dulu buang kulit je semua campak dlm blender patutlah blender pecah rosak haha. ikut resipi sini terus jadi sampai yg dtg mkn pun kata sedap.. happy rasa
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 07:13 PM From the mobile phone | Show all posts
Lavender85 replied at 20-5-2020 07:03 PM
kan.. masa kecik2 dulu raya rumah jiran 2 kali depan rumah dia saji lodeh.. first time makan rasa  ...

Rasa seronok kan.. Bila org makan bertambah
Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 07:55 PM From the mobile phone | Show all posts
Ketupat Palas Lemak Kelantan

1 Kg Beras Pulut Susu
1 kg Santan Pekat daripada sebiji kelapa atau perah santan spi dpt 1 liter
Garam Gula
Daun Palas seikat dua(tgklah penjual jual mcmmna kuantiti seikat tu)

Rendam beras pulut 2,3 jam..
Kukus sekejap dlm 1/2 jam..
Alihkan kedalam besen dan arun santan(gaul dgn garam gula) bersama pulut yg panas2 tadi(santan lebihan buanglah)..
Alih balik ke pengukus dan kukus lagi sampai 3/4 masak..
Balut pulut tadi dgn daun palas..
Kukus ketupat sampai masak..

*Semasa kukus pulut,lapik kukusan tadi dgn jaring halus atau boleh guna guni bawang yg kaler merah tu(utk cover lubang kukusan yg bulat2 besar tu supaya pulut tak jerlus ke bawah)
Kukus pulut spt kukus nasi dagang

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 20-5-2020 07:58 PM From the mobile phone | Show all posts
Cadangan masak hidangan pagi raya..

Rendang ayam,rendang daging,kuzi,kuah kacang,sambal bilis dan kuah lodeh.
Apapun bergantung kpd situasi.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 20-5-2020 07:58 PM From the mobile phone | Show all posts
ellez replied at 20-5-2020 07:55 PM
Ketupat Palas Lemak Kelantan

1 Kg Beras Pulut Susu

Tqqq.. Nanti boleh cuba
Reply

Use magic Report

You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list