Chinese
Color
Orange
Black
Blue
Purple
Green
Deep Blue
Laman Utama
Forum
Fokus
Semasa
Gosip Socmed
Infozon
tularsuara
Search
12Next
Return to list New
1834
View
40
Reply

Tanam Kangkung,bawang Guna Tong Je Pun Boleh Hidup Subur. Mudah & jimat

[Copy link]

Author: trunks       Show all posts   Read mode

Author
Post time 30-5-2020 05:48 PM | Show all posts |Read mode



Bagi ibu-ibu yang nak menanam kangkung tapi tak ada ruang atau tanah yang luas, boleh juga tanam di balkoni rumah. . Nak tahu, kangkung ni sebenarnya cukup mudahditanam dan mudah subur.


Ini cara yang dikongsikan oleh Amelia Chong menerusi  Kebun Bandar: Jom Tanam Sendiri




Kangkung hydropot di tepi pagar.. pertama kali mencuba.. nampak nya menjadi.. trimakasih bagi rakan2 yg slalu kongsi ilmu dalam group ni.. sbb ramai yg bertanya so saya edit caption.

.

dalam pasu merah tu saya letak tanah biasa je (karna nak guna yg sedia ada untuk menjimat kan cost) boleh juga menggunakan cocopeat..atau pasir..


Benih kangkung just tabur je dlm pasu tu.. dan rendam dlm bekas putih tu yg berisi air + campuran baja ab.. selamat mencuba bagi yg berminat

sumber

Tanam Sendiri Bawang Merah. Cukup Mudah & Cepat. Wanita Ni Kongsikan Caranya. Confirm Menjadi!






Memadangkan sekarang harga bawang tak masuk akal, apa kata cuba tanam sendiri di rumah. Caranya pun mudah dan cepat. Dua bulan ditanam dah boleh dituai. Nak tahu caranya, jom baca perkongsian dari Ras Abdullah.



.



TANAM SENDIRI BAWANG MERAH
Kerdit info dan gambar:
Puan Azlina Mat Lazim
Nisbah media tanam:
Lebihkan pasir dari tanah dgn nisbah 2:1
*Pasir =2 bahagian campur Tanah berkebun=1bahagian.
Tanam di tempat terbuka.
Musim panas,siram cukup2 saja, jgn siram air banyak. Jika lebih air bawang jadi busuk, mereput dan buruk.
Potong bawang seperti dalam gambar. Potong sebelah atas bawang hingga nampak isi tengah dan bahagian bawah bawang, potong sedikit sahaja akarnya.




.

Benamkan 3/4 sahaja bawah bawang atas tanah. Jangan timbus bawang dalam tanah sepenuhnya. Tunggu bawang naik daun dlm 4 atau 5 inci, barulah ditimbus bawang itu.

.




Kerap gemburkan tanah disekeliling bawang baik untuk pertumbuhan bebawang baru.
Bila sudah banyak keluar bebawang, jangan timbus dahbiarkan sahaja.

.

Pembajaan 2 kali seminggu guna baja AB, bancuhan seperti biasa.
*Boleh juga guna lain2 baja yg di fikirkan baik.

.


.

Dua bulan selepas ditanam, ia sudah boleh dituai. Jika pokok bawang berbunga, jangan dibiarkan,terus petik dan buang kerana ia hanya akan merencatkan pembesaran bawang.
Bawang yang dituai akan di jemur untuk dapatkan bawang yg siap diguna.
sumber
.
















Rate

3

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Looking for Google Ads Manager expert. Freelance work from home. Profit sharing basis. Please send your resume to HR@cari.com.my
Post time 30-5-2020 06:07 PM From the mobile phone | Show all posts
Wahh best nyaa meols berazam nak mula tanam jugak. Harap la meols rajinn
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:18 PM | Show all posts
loladaily replied at 30-5-2020 06:07 PM
Wahh best nyaa meols berazam nak mula tanam jugak. Harap la meols rajinn

hehe moga berjaya awak.nampak mudah juga ni
kena rajin aje gitu.dapat jimat mana2,lebih2
lagi ini zaman wabak kan.. banyak nak guna
duit .
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:19 PM From the mobile phone | Show all posts
trunks replied at 30-5-2020 06:18 PM
hehe moga berjaya awak.nampak mudah juga ni
kena rajin aje gitu.dapat jimat mana2,lebih2
lagi in ...

Yea nampak mudah tp tulah berjinak jinak bela pokok kecil2 supaya nak ingat yg ada komitmen dgn pokok dulu baru nak start bercucuk tanam.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:20 PM From the mobile phone | Show all posts
Bestnya.. iols suka tgk sbb iols bkn greenfingers.





Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:21 PM | Show all posts
Tinot7 replied at 30-5-2020 06:20 PM
Bestnya.. iols suka tgk sbb iols bkn greenfingers.

tengok video lagi feel gitu kan hehe..
setiap orang ada kehebatan masing2
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:27 PM From the mobile phone | Show all posts
trunks replied at 30-5-2020 06:21 PM
tengok video lagi feel gitu kan hehe..
setiap orang ada kehebatan masing2

Hahaha.. iols cuma boleh beli dan makan je. Tanam2 ni bkn kemampuan iols.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:28 PM From the mobile phone | Show all posts
Nak kena cari pasir la mcm ni.. Nak tanam bawang.. Makcik nak tanam ubi.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:31 PM | Show all posts
Tinot7 replied at 30-5-2020 06:27 PM
Hahaha.. iols cuma boleh beli dan makan je. Tanam2 ni bkn kemampuan iols.

kan haha.apa salahnya tengok2 aje
mana tau satu hari akan datang ada hobby
nak cari peluh2 gitu,macam arwah atok
saya,rajin cari2 peluh,tanam itu ini,dan
bersihkan kebun kecil 'sekankang kera'
tepi rumah dia nak bagi 'bersenam sehat' hehe
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:33 PM From the mobile phone | Show all posts
trunks replied at 30-5-2020 06:31 PM
kan haha.apa salahnya tengok2 aje
mana tau satu hari akan datang ada hobby
nak cari peluh2 gitu, ...

Tak. Seriously. Iols mmg tak reti tanam. Tak menjadi. Iols dah cuba. Iols cuma boleh beli dan makan je.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:34 PM | Show all posts
sarah82 replied at 30-5-2020 06:28 PM
Nak kena cari pasir la mcm ni.. Nak tanam bawang.. Makcik nak tanam ubi.

betul tu,cuba2lah dulu ,kita ni kalau tak ada hobby luar rumah
hidup ni akan bosan gila.. hehe

Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:37 PM From the mobile phone | Show all posts
Tinot7 replied at 30-5-2020 10:33 AM
Tak. Seriously. Iols mmg tak reti tanam. Tak menjadi. Iols dah cuba. Iols cuma boleh beli dan maka ...

Ada  org memang macam tu, tangan panas org tua cakap. Asal tanam je tak menjadi. Iols amal masa nak tanam pokok niat dulu, selawat & bismillah siap2. Alhamdulillah menjadi

Rate

1

View Rating Log

Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:45 PM From the mobile phone | Show all posts
trunks replied at 30-5-2020 06:34 PM
betul tu,cuba2lah dulu ,kita ni kalau tak ada hobby luar rumah
hidup ni akan bosan gila.. hehe

...

Hahahaha.. Betul juga.. Takkan asyik tido saja kan.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:46 PM From the mobile phone | Show all posts
nazzse replied at 30-5-2020 06:37 PM
Ada  org memang macam tu, tangan panas org tua cakap. Asal tanam je tak menjadi. Iols amal masa na ...

Mase tgk the martian, iols inspired la.. skang kena tgk muvi yg ada tanam2 lagi.. baru boleh naikkan semangat lagi.
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:48 PM | Show all posts
sarah82 replied at 30-5-2020 06:45 PM
Hahahaha.. Betul juga.. Takkan asyik tido saja kan.

tidur ni sebenarnya memang lah sedap haha
tapi,kalau dah terlebih sangat pun, itu jadi tak sedap
bosan lagi ada

itu lah kena cari hobby2
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:50 PM From the mobile phone | Show all posts
trunks replied at 30-5-2020 06:48 PM
tidur ni sebenarnya memang lah sedap haha
tapi,kalau dah terlebih sangat pun, itu jadi tak sedap
...

Hahaha.. Betul.. Selain game..kena juga berpanas.. Jiran cina sebelah.. Dok merungut.  Sebab sy jarang keluar.. Tidak selalu sembang dgn dia.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 06:50 PM From the mobile phone | Show all posts
Bestnya tengok hasil tanaman bawang..elok menjadi

Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:53 PM | Show all posts
sarah82 replied at 30-5-2020 06:50 PM
Hahaha.. Betul.. Selain game..kena juga berpanas.. Jiran cina sebelah.. Dok merungut.  Sebab sy ja ...

aha,kita kena keluar2 sikit kena panas matahari tu
bagi badan peluh2,otak makin sehat haha

wah ah so ke yang cakap gitu tu jiran awak?

chinese ni rajin,ada aje kerja2 luar rumah dia buat
itu belum cerita tai chi lagi,kagum dengan dia orang
dah tua2 ada group macam tu..dengan entah mandi
ke taknya,bangun tidur terus tai chi
Reply

Use magic Report

Author
 Author| Post time 30-5-2020 06:54 PM | Show all posts
Lengkong replied at 30-5-2020 06:50 PM
Bestnya tengok hasil tanaman bawang..elok menjadi

tanah dia tu ok kot,menjadi aje tanam nampaknya hehe

kot baja ke dia guna baik.
Reply

Use magic Report

Post time 30-5-2020 07:01 PM From the mobile phone | Show all posts
trunks replied at 30-5-2020 06:53 PM
aha,kita kena keluar2 sikit kena panas matahari tu
bagi badan peluh2,otak makin sehat haha


Jiran..hahahaa.. Dia seorg.. Kalau jadi apa2 tengah mlm.. Mmg sy akan check dia juga.. Risau juga dia kena apa2 kan..
Reply

Use magic Report

12Next
Return to list New
You have to log in before you can reply Login | Register | Facebook Login

Points Rules

 CARI App
Get it FREE Google play
 Twitter
 Instagram
cari_infonet
FOLLOW
Copyright © 1996-2020 Cari Internet Sdn Bhd All Rights Reserved(483575-W)
Private Cloud provided by IPSERVERONE
Advertise with us
Quick Reply To Top Return to the list