View: 11444|Reply: 163
|
[Tempatan]
Jajaran ECRL yg PH ubah tu x relevan...org pantai timur nak pergi ke ibu kota KL
[Copy link]
|
|
aku sokong jajaran lama, sbb masuk KL.... Jajaran ph xde saving yg sebenar pun.. skop kerja sikit, spec kurang,
quality kurang.
+++++++++
Tolong jangan ubah jajaran baru ECRL – Anthony Loke
7 hours ago
Oleh : Anthony Loke
Media kewangan The Edge melaporkan bahawa jajaran baru ECRL yang dirunding semula oleh Kerajaan Pakatan Harapan mungkin diubah semula ke jajaran asal yang dirancang dulu.
Saya ingin memberikan sedikit perspektif selaku mantan Menteri Pengangkutan dalam perkara ini.
Mengapa Kerajaan PH mengubah jajaran ECRL tersebut? Ada beberapa faktor yang dipertimbangkan.
Kredit Anthony Loke
1) Kos asal projek tersebut ialah RM65.5 billion. Selepas dirunding semula dan mengubah jajarannya, kos diturunkan sehingga RM44 billion. Penjimatan sebanyak RM21.5 billion! Penjimatan ini boleh dimanfaatkan untuk projek-projek infrastfuktur pengangkutan yang lain.
2) Jajaran baru ini dapat mengurangkan kos kerana ia dapat mengelak daripada membina satu terowong sepanjang 18km di Banjaran Titiwangsa merentasi Genting Highlands ke Gombak.
3) Jajaran baru ini bukan sahaja dapat mengurangkan kos malah ia dapat menyelamatkan Klang Gate Quartz Ridge yang bakal dimusnahkan sekiranya terowong tersebut dibina. Kawasan tersebut merupakan khazanah semula jadi negara yang bakal diiktiraf oleh UNESCO.
4) Jajaran baru akan melalui 5 negeri iaitu Kelantan, Terengganu, Pahang, Negeri Sembilan dan Selangor dan boleh memberikan tempias pembangunan kepada daerah-daerah yang kurang membangun.
5) Jajaran baru akan sampai terus ke Pelabuhan Westport (pelabuhan kontena paling sibuk di Malaysia) dan melalui kawasan Pulau Carey. Lembaga Pelabuhan Klang sedang melaksanakan kajian kebolehlaksanaan terhadap potensi pembangunan “Mega Port” di Pulau Carey untuk masa hadapan. Dengan adanya laluan keretapi di sana, ia bakal menyumbang kepada pembangunan strategik di kawasan tersebut.
Saya menyeru lebih banyak pihak untuk menyatakan pendirian mereka supaya jajaran baru ini dapat diteruskan. |
Rate
-
2
View Rating Log
-
|
|
|
|
|
|
|
ph nate berukk orkk |
|
|
|
|
|
|
|
pee esh bodoh kan.... termasuk macai urban berkerak dalam ni.... |
|
|
|
|
|
|
|
ph mmg bodoh
negeri sembilan tu pantai timur ke? haha
meroyan puak dap klau ubah ke asal.. depa dah beli tanah dah haha |
|
|
|
|
|
|
|
Kurex replied at 9-7-2020 11:19 AM
pee esh bodoh kan.... termasuk macai urban berkerak dalam ni....
tahu takpe... hbis rosak plan ph ambik alih.. lrt 3 sptutnya dah siap... p ubah mcm2 konon jimat kos... mujur dah kiok |
|
|
|
|
|
|
|
masa ubah tu ah cai siap kata plan bijak tak membazir.. sekali tak jadi apa pun.... sanggup ahcai jadi bodoh
|
|
|
|
|
|
|
|
boodoh selamanya....
kakakkaka |
|
|
|
|
|
|
|
3) Jajaran baru ini bukan sahaja dapat mengurangkan kos malah ia dapat menyelamatkan Klang Gate Quartz Ridge yang bakal dimusnahkan sekiranya terowong tersebut dibina. Kawasan tersebut merupakan khazanah semula jadi negara yang bakal diiktiraf oleh UNESCO.
Betulkah jajaran asal ni memusnahkan Klang Gate Quartz Ridge? Mohon sesiapa yang tahu berkenaaan ni memberi penjelasan. |
|
|
|
|
|
|
|
Aku tak arif pasal ni..tapi bukankah mana2 negara pun buat terowong sebagai alternatif menyelamatkan khazanah alam? Bukan digondolkan atau dirata sodok pun |
|
|
|
|
|
|
|
dino replied at 9-7-2020 11:23 AM
ph mmg bodoh
negeri sembilan tu pantai timur ke? haha
ngeh ngeh ngehhhhhh...... tepukkkkkkk... citer panjang2.. ujung2 gelabah tek pasal tanah depa dh borong awal.. ha ... tepuk lg |
|
|
|
|
|
|
|
Author |
Post time 9-7-2020 12:50 PM
From the mobile phone
|
Show all posts
ada yg kata ECRL masuk KL menyebabkan KL jem. bodo nya. ECRL tu keretapi kot. lg bodo kena turun luar KL & ambil pulak grab nak pi KL. lg la bertambah2 jem. lg bertambah belanja setiap penumpang ECRL nak kena keluar poket |
|
|
|
|
|
|
|
takleh la broker tanah kat ns cari makan. |
|
|
|
|
|
|
|
harizs replied at 9-7-2020 12:50 PM
ada yg kata ECRL masuk KL menyebabkan KL jem. bodo nya. ECRL tu keretapi kot. lg bodo kena turun l ...
jajaran dulu dah okay.., ade sembang mana untung buat train ni...
aku ni bkn pakar ekonomi mcm guan eng terowong tu... roi dtg dgn rancakkan ekonomi setempat... mcm rumah dkt highway... bila ade highway easy access ade la new township.... mcm jajaran ecrl jugak... baru la pembangunan tak tertumpu kat kl je
pastu cacai pun dtg kata hutang 1mdb tak hbis byr. tu je la modal die |
|
|
|
|
|
|
|
misuke replied at 9-7-2020 12:35 PM
ngeh ngeh ngehhhhhh...... tepukkkkkkk... citer panjang2.. ujung2 gelabah tek pasal tanah depa dh b ...
btul hbis la cacai dap dah beli tanah bagai haha |
|
|
|
|
|
|
|
Pan Borneo bila mau siap??
|
|
|
|
|
|
|
|
atok kata naik ECRL ni 14 jam baru sampai kelantan... betapa ketinggalannya pemikiran atok... zaman dia dah berlalu |
|
|
|
|
|
|
|
mujur la semenyih, sandakan kalah prk ari tu. kalau tak, mau jajaran ecrl lalu semenyih kemudia lalu kut jauh sampai sabah sinun. |
|
|
|
|
|
|
|
lipans replied at 9-7-2020 01:32 PM
mujur la semenyih, sandakan kalah prk ari tu. kalau tak, mau jajaran ecrl lalu semenyih kemudia lalu ...
Hahaaa
Savage to the maks!! |
|
|
|
|
|
|
|
Simunggu replied at 9-7-2020 01:27 PM
Pan Borneo bila mau siap??
Atok x senang tgok projek2 utk sabah swak/pntai timur
Zanan najib je btl2 byk peruntukan utk sabah
Malangnya ramai yg korup |
|
|
|
|
|
|
|
Kebodohan PH memang tak boleh bawak bincang
suka hati dia je nak ubah, semata2 anti najib
bukan ECRL je jadi mangsa, projek kapal perang TLDM, kapal peronda OPV untuk maritim, semuanya tergendala sebab kebodohan PH
susah payah anggota2 keselamatan negara guna kapal lama nak jaga perairan negara
gara2 kebodohan guan jeng ph dap |
|
|
|
|
|
|
| |
|